Мародери на українсько-польському кордоні. Інструкція з перетину для немісцевих

Я вже неодноразово у своїх текстах порушував тему перетину українсько-євросоюзівського кордону. Ця стаття – узагальнення і коротка інструкція для новачків, як пройти той кордон з меншою морокою.

Найперше, що треба розуміти – усі хто з українського боку працює на кордоні: від тітки що збирає гроші біля туалету (на польському боці туалет безкоштовний. І чистий!) до начальника митниці – намагаються на вас заробити. Це аксіома.

Знаючи це правило, ви матимете більше шансів обійтися мінімальними моральними і матеріальними втратами при перетині кордону. За умови, що ви – не контрабандист і не дрібний гендляр цигарковим смородом і алкоголем – розуміння цієї аксіоми допоможе вам суттєво зекономити час.

Минулого понеділка я перетинав кордон, їдучи у Варшаву. На КПП "Ягодин" побачив традиційну чергу з місцевих, які чогось чекали.

Я знаю чого вони чекали – у них є якісь домовленості з певною зміною польських прикордонників і вони влаштовуються у чергу для того, щоб пройти кордон, коли на зміні ті, з ким можна домовитись.

Це випливає з мого попереднього досвіду. Якщо у попередні рази я ставав у край тієї черги контрабандистів, то нині одразу поїхав на початок черги услід за іншим автомобілем теж з київськими номерами. До прикордонника ми доїхали разом.

Бачу, переднє авто розвертається і їде у кінець черги. Під’їжджаю я. Питаю, у чому справа? Прикордонник, мило і багатозначно посміхаючись, повідомляє наступне:

"Тут черга, у мене список і я за цим списком пропускаю"

"Тобто замість того, аби видавати талони на в’їзд до КПП ви керуєте чергою?", - питаю я.

"Ні, я не керую, але маю список…" - пробурмотів хлопець у камуфляжі, якому якраз було б місце де-небудь в окопах на Донбасі замість торгувати тут на кордоні талончиками на КПП.

Раптом хтось дав сигнал і автомобілі почали з-позад мене їхати на КПП. Я теж поїхав. Без талончика. Доїхавши до місця, де всі поставали – вийшов з авто і пішов пішки назад. За талончиком.

Звернувся до колеги "продавця папірців" - вгодованого парубка у військових строях:

"А чому мені не видали талон?" - питаю я.

"А де Ваш автомобіль?" - питає хлопець.

"Он стоїть на КПП, але талончика мені не дали."

Парубок мовчки виписує талон, вписуючи з моїх слів номер авто і марку.

Моє наступне запитання уже з увімкненим диктофоном:

"А можете пояснити, чому мені одразу не видали талон? Що це тут у вас за бізнес і чому прикордонник керує чергою та складає якісь списки, кого пускати?"

Прикордонник на прізвище Сачук запропонував з’ясувати це питання у колеги, який, власне, і займався згаданою протиправною діяльністю.

Підійшов до колеги. Повторив своє запитання, попросив назватися. На його бейджику не було прізвища. Він не назвався, поводив себе явно не у відповідності з інструкцією про те, як мають у такому випадку себе поводити прикордонники чи будь-які військові.

Я запропонував йому припинити протиправну діяльність і пообіцяв наступного разу, коли побачу такі речі, викликати міліцію і написати заяву та зафіксувати факт корупції.

Анонімний прикордонник на КПП "Ягодин", який керував чергою і приховано торгував талончиками на в'їзд до КПП

Фото на пам’ять для фіксації та можливої реакції керівництва. Не думаю, що керівництво митниці буде реагувати. Але ж, мабуть, є хтось у цій державі, якому, як мені, неприємно розуміти, що за мої гроші на кордоні працюють мародери, корупціонери і контрабандисти.

Свідками цієї історії були інші такі ж громадяни як і я, які всерйоз сприймали розмови прикордонника про чергу. І, скоріш за все, вони таки йому заплатять за той талончик, щоб потрапити на КПП.

Оце біда, яка дає таким людям можливість і далі знищувати імідж України, продаючи талончики на в’їзд до КПП "Ягодин"

Вони з задоволенням споглядають на чергу, з насолодою дивляться, як втомлені пасажири автобусів виймають свої речі з багажника автобуса і несуть їх на перевірку.

(Уявіть як їм весело спостерігати за тендітною студенткою, яка тягне здоровецьку валізу, котру їй до автобуса у Києві привезли на авто і поклали у багажник батько чи хлопець, чи хтось зі знайомих чоловіків).

Вони самостверджуються, обмацуючи чужі речі у валізах і почуваються господарями життя, пропускаючи або не пропускаючи когось на кордоні.

Водії-перевізники розповіли про ще один спосіб заробітку прикордонників і митників. Коли автовласнику повертають документи, інколи з’ясовується, що серед документів немає техпаспорта. Ти пояснюєш, що віддав техпаспорт разом з закордонним паспортом і талоном.

Тобі кажуть – що не давав.

Ти переконуєш, що ти б не міг перетнути польський кордон без техпаспорта на авто.

Тобі у відповідь – що твого техпаспорта не брали.

Ти у розпачі сидиш і думаєш що робити…

За деякий час хтось з колег митника і прикордонника, який "не брав" у тебе техпаспорт, підходить і по секрету говорить, що техпаспорт щойно знайшовся і що за це треба людині подякувати. Згодом підходить з техпаспортом той, кому треба подякувати.

Щоб зрозуміти, що схема працює, треба поїздити по близьких до кордону селах і запитати де тут живуть митники чи прикордонники. Конча-Заспа з її палацами відпочиває.

Висновок: перетинаючи кордон, пам’ятайте, що ви нікому нічого не винні. Талончик на в’їзд до КПП - безкоштовний. І не забудьте, віддаючи документи, нагадати митнику чи прикордоннику, що паспорт і техпаспорт вам потрібно повернути.

Повернути саме вам і саме тоді, коли це має бути зроблено за їхніми інструкціями.

Перебуваючи на КПП з українського боку, постійно пам’ятайте, що прикордонники і митники сприймають місце своєї роботи як місце заробляння грошей, мають план скільки мусять заробити і більшість за своє місце заплатила гроші.

З огляду на це, тільки ваша принципова позиція врятує вас від зайвих витрат, а державу – коли принциповість стане масовою – від зіпсованого іміджу і ще більшої ізоляції.

Дуже важливо розуміти, що прикордонники та митники охороняють ваші інтереси, а ви, як платник податків, їм за це платите.

Я не соромлюся у висловах і готовий у суді повторити кожне слово з написаного. Як мені здається, судовий процес за позовом якогось благородно обуреного митника чи прикордонника за результатом цієї публікації допоміг би навести порядок на кордоні навіть швидше, ніж звільнення чергового керівника СБУ, прокуратури, міліції, митниці чи будь-якого державного органу.

Вони усі діють за тим же принципом, що і анонімний прикордонник на КПП "Ягодин" і з цим треба щось робити.

Реклама:

Головне сьогодні