Білорусь проти викладок сигарет. Україна – наступна?

У Білорусі повністю заборонені викладки з сигаретами.

Попри "закручені" політичні гайки, наші сусіди мають прогресивніші закони у галузі охорони громадського здоров’я.

В Україні законопроект про заборону викладок вже рік як зареєстровано у Верховній Раді, однак досі не винесений на розгляд парламенту навіть у першому читанні.

Чи стане на шлях прогресу демократична Україна?

ПРИЛАВКИ БЕЗ ВИКЛАДОК

Протягом року я двічі відвідав Республіку Білорусь. Вдалося побачити і невеликі міста, і столичний Мінськ, поспілкуватися з найрізноманітнішими людьми, від далекобійників і дрібних бізнесменів до політичних активістів і філософів.

Отримані враження є з чим порівняти – Україна разюче відрізняється від північно-західних сусідів у багатьох аспектах.

…Мінськ, гуляємо з подругою всілякими маловідомими для туристів куточками.

На фоні кафе для хіпстерської публіки і новітніх арт-галерей, схожих на київські, – реальність авторитаризму. Слухаю вражаючі оповіді про закони про "тунеядство", політичні репресії, розгони демонстрацій ОМОНом ("Це було просто на вулиці, ось тут, біля метро Кастричницька"), пакування в автозаки і загальну гнітючу суспільну атмосферу.

Заходимо в магазин.

Подруга, яка палить, купляє сигарети і між іншим промовляє: "А от викладки сигарет у нас уже півтора роки як заборонені. Раніше вони були всюди і дуже яскраві, нині – лише чисті прилавки".

Викладки сигарет у Білорусі вже півтора роки як заборонені, дозволено публікувати лише перелік

Я пригадав, що зацікавився цим питанням влітку 2016 року, коли брав участь у  дослідженні впливу викладок на дитячу свідомість в Україні.

Співставляємо факти про дві сусідні країни – і отримуємо результат: Україна, дозволяючи викладки, відстає від Білорусі у галузі охорони здоров’я і дотримання міжнародних правових норм.

"Їхній" авторитарний режим, попри політичну жорстокість і нетерпимість, виявляється прогресивнішим за "наш", оскільки заборонив викладки і збирається заборонити електронні сигарети.

Мене вражає, що я чую про одні й ті самі факти від бізнесмена-перевізника, який підвозив мене стопом від Гомеля до Бобруйська.

"У нас тут дозволено все, що відволікає від політичної активності, – продовжує оповідь дівчина. – Хочеш займатися здоровим способом життя? Займайся! Їзди на велосипеді, не пали, це схвалюється.

От і викладки заборонили, щоб не виникало думки закурити. Аби не політична діяльність.

Щоправда, іншою рукою уряд Білорусі дозволяє продавати за дуже дешевими цінами дешеві кріплені вина, так зване "чорнило", через яке щороку гинуть люди і шириться алкоголізм. Ми – країна контрастів".

ЮРИДИЧНА ІСТОРІЯ ПИТАННЯ

У 2000-х роках Всесвітня організація охорони здоров'я (ВООЗ) констатувала глобалізацію "тютюнової епідемії".

Щоб боротися з нею, у травні 2003 року на 56-й сесії Всесвітньої Асамблеї охорони здоров'я (вищий керівний орган ВООЗ) було прийнято Рамкову конвенцію ВООЗ із боротьби проти тютюну (РКБТ).

Ця Конвенція є єдиним в світі юридично зобов'язуючим нормативним актом в галузі охорони здоров'я.

Рамкова конвенція ВООЗ із боротьби проти тютюну є єдиним у світі юридично зобов'язуючим нормативним актом в галузі охорони здоров'я

Критична маса держав (140), які підписали конвенцію, сформувалася до 2006 року. Далі країни приступили до реалізації дорожньої карти РКБТ щодо впровадження в практику антитютюнових заходів.

Республіка Білорусь підписали і ратифікувала РКБТ у 2005 році. Боротьба з курінням у республіці ведеться на державному рівні, вона стала однією з перших в СНД країн, яка пішла на обмежувальні заходи продажу і споживання тютюну: підвищення акцизів, ліцензування, заборона на самообслуговування при покупці сигарет та ін.

Обмеження проводилися поетапно і дали результат – так, у 2014 році обсяг продажу тютюнових виробів знизився майже на 10%.

Відповідно до Керівних принципів щодо втілення Статті 13 РКБТ, у пунктах продажу потрібно заборонити будь-яке зображення і видимість тютюнових виробів.

Тому з 2009 року в Білорусі була заборонена відкрита викладка тютюнових виробів в кіосках і павільйонах, але не в магазинах.

Також у 2014 року з ініціативи міністерства охорони здоров'я Білорусі був розроблений законопроект, який передбачає повну заборону куріння в закритих громадських місцях, підвищення вартості тютюнової продукції, заборону на приховану рекламу сигарет, включаючи їх викладення над касами в магазинах, заборону на рекламу електронних сигарет та ін.

Проект закону виносився на громадське обговорення і викликав широкий резонанс: люди висловлювалися за введення більш жорстких для курців обмежень, серед яких заборона на куріння в квартирах і балконах.

З 1 липня 2015 року заборона викладок поширилася на магазини і об'єкти громадського харчування. З того часу за відкриту викладку тютюнових виробів суб'єкту торгівлі загрожує штраф в розмірі від двадцяти до п'ятдесяти базових величин (від 245 до 614 доларів).

Суб'єктам торгівлі рекомендують виставляти асортимент тютюнових виробів на касі у вигляді списку із зазначенням марки і ціни.

Суб'єктам торгівлі рекомендують виставляти асортимент тютюнових виробів на касі у вигляді списку із зазначенням марки і ціни

До оформлення переліку є вимоги: він повинен бути виконаний на білому тлі аркуша формату А4 або на електронному носії (наприклад, на LCD-панелі).

При цьому текст повинен бути надрукований літерами однакового шрифту і розміру. Допускається тільки чорний колір на білому тлі. Окремо йдеться про те, що при оформленні переліку не можна використовувати будь-які графічні зображення, картинки і фотографії.

Найменування товарних знаків, які є в продажу, повинні бути розміщені тільки в алфавітному порядку. При наявності широкого асортименту можна об'єднувати найменування виробів по розділах: "сигарети", "сигари", "сигарили", "тютюн для куріння", "люльковий тютюн", "тютюн для кальяну", "нюхальний тютюн" і т. ін.

При цьому ділити тютюнові вироби по виробникам і ціною категорично забороняється. В об'єктах громадського харчування перелік тютюнових виробів може розміщуватися в меню.

Щоб зробити правила гри зрозумілими, Мінторг Білорусі ще до прийняття нових правил розробив рекомендації для торгівельних мереж.

Чиновники розробили типовий перелік всіх наявних в Білорусі зареєстрованих товарних знаків. Все в алфавітному порядку, тому торговому об'єкту потрібно тільки завантажити цей перелік з сайту Мінторгу і під наявний асортимент просто роздрукувати і вказати ціну.

Зберігати сигарети в торгових залах дозволено лише у закритому обладнанні – шафах, накопичувачах. Тютюнові компанії допомогли обладнати для своїх товарів закриті вітрини або відділи.

В місці продажу допускається встановлення інформаційних табличок "Тютюн" або "Тютюнові вироби" без використання графічних зображень.

Шафи з сигаретами також можуть забезпечуватися інформаційними табличками.

На вимогу покупця Мінторг дозволяє продавцям демонструвати сигаретні пачки. При цьому короткочасне відкриття обладнання, в якому зберігаються тютюнові вироби, не є порушенням законодавства.

Шафи з сигаретами також можуть забезпечуватися інформаційними табличками

Правила 2015 року дозволяють відкритий продаж засобів для куріння – сірників, запальничок, люльок, сигаретного паперу тощо.

Можна використовувати надкасове обладнання для продажу сигарет, але тільки в тому випадку, якщо на ньому відсутня викладка товару, а товарний запас закритий непрозорим матеріалом.

Під час перевірок фахівці враховують специфіку об'єктів громадського харчування. Тютюнові вироби в ресторані представлені, як правило, в меню. У кожного закладу своя концепція оформлення меню, колірна гама. Якщо все буде оформлено в рамках затвердженої інструкції, це не вважається порушенням.

Весь комплекс антитютюнових заходів, прийнятих у Республіці Білорусь, вписується в зміст Дорожньої карти заходів щодо забезпечення повного виконання РКБТ в Європі (2015-2020 роки), прийнятої Європейським регіональним бюро ВООЗ у 2015 році.

А ЯК У СВІТІ?

Першою країною, яка у 2001 році заборонила видиме розміщення сигаретних пачок на вітринах, стала Ісландія.

У місцях продажу сигарети заборонено виставляти на вітрини, пачки повинні зберігатися в закритих контейнерах, щоб вони були невидимі для покупців.

Така заборона, за даними Тараса Шевченка, директора Центру демократії та верховенства права, призвела до суттєвого зниження рівня споживання сигарет дітьми.

Шевченко посилається на дані європейського опитування ESPAD про те, що якщо в 1999 році курили (щонайменше раз на місяць) 28% ісландських підлітків, то 2011 році – 10%.

Працює ісландська норма так само, як згодом запрацювала у Білорусі. Усе, що бачить покупець у місці продажу, це бокс чи ролет. Побачити ж сигаретні пачки у місці продажу можливо лише на прохання повнолітньої особи.

Активна боротьба з тютюнопалінням у Ісланії призвела до того, що якщо в 1999 році курили 28% тамтешніх підлітків, то 2011 році – 10%. Фото mkitina4/Depositphotos

Першою країною в ЄС, яка запровадила таку заборону, стала Ірландія. У цій країні з 1 липня 2009 року заборонено розміщувати пачки сигарет у місцях їх продажу. За порушення цієї заборони передбачено штраф у розмірі до 3 тисяч євро або тюремне ув'язнення на термін до шести місяців.

У Канаді, після заборони викладки сигарет, рівень куріння серед підлітків 15-19 років знизився з 22% у 2002-ому до 12% у 2011-ому році.

В Росії заборонено видиме розміщення пачок тютюнових виробів з 1 червня 2014 року.

Загалом закрита викладка сигарет – це світова практика. Заборона видимого розміщення пачок тютюнових виробів діє в таких країнах: Великобританії, Норвегії, Фінляндії, Австралії, Новій Зеландії, Таїланді, Кенії, Непалі, Панамі, Канаді, Ісландії, Ірландії, Хорватії, Білорусі та Росії.

А ЯК В УКРАЇНІ?

Після повернення до України кіоски та магазини звично рясніють викладками, підсвіченими та яскравими.

Між тим Україна, як Білорусь, ратифікувала Рамкову конвенцію ВООЗ із боротьби проти тютюну у 2006 року. Положення щодо заборони розміщення сигарет у вітринах магазинів досі не імплементоване.

Останні антитютюнові зміни були прийняті ще у 2012 році. За час роботи VIII скликання парламенту не було прийнято жодного закону із контролю над тютюном, окрім підвищення акцизів. Причиною такого зволікання активісти називають тиск тютюнового лобі на Верховну Раду.

Це призвело до того, що з 2014 року поширеність куріння серед всього дорослого населення в Україні суттєво не зменшилась.

[L]При цьому щороку в Україні помирає 63 тисячі осіб від хвороб, спричинених курінням.

Обнадійливим фактом стало те, що 19 липня 2016 року у Верховній Раді зареєстровано законопроект №4030а.

Його підписали 19 народних депутатів із різних фракцій. Законопроект пропонує викладки, останній ще легальний вид реклами сигарет, заборонити.

Також він удосконалює захист людей від тютюнового диму: збільшує перелік бездимних громадських місць, чітко визначає контроль за виконанням антитютюнових норм та збільшує штрафи у разі порушень.

Викладка – це прогалина у законодавстві про заборону реклами тютюну, яку використовує тютюнова індустрія. Законопроект №4030а розроблено спеціально для того, щоб цю та інші прогалини заповнити й посилити захист українців від тютюну, зменшити привабливість та поширеність куріння, насамперед серед дітей.

Профільний Комітет ВРУ з питань охорони здоров’я вже розглянув законопроект №4030а та рекомендував його до першого читання. Норми цього документу повністю відповідають РКБТ.

Активісти й лікарі закликають вже зараз приймати законопроект №4030а з контролю над тютюном. Інакше Україна знову повернеться до п’ятірки країн із найвищою поширеністю куріння у світі. І продовжить, називаючи себе європейською державою, на крок відставати від авторитарних Росії та Білорусі.

Олег Андрос, кандидат політичних наук, спеціально для "УП.Життя"

Реклама:

Головне сьогодні