Медреформа 2019: права пацієнта, куди скаржитись на порушення, і що впливає на зарплату медиків

Медреформа 2019: права пацієнта, куди скаржитись на порушення, і що впливає на зарплату медиків
  • Чому сімейні лікарі ще не працюють так, як нам би хотілося?
  • Чому у частини медиків не зросли зарплати навіть після зміни фінансування?
  • Чи може лікар відмовитися вас прийняти, поки ви не підпишете з ним декларацію?
  • Як поскаржитись, якщо ви бачите порушення своїх прав пацієнта?
  • І що чекає на сімейну медицину в 2019 році?

Ці та інші питання "Українська правда. Життя" поставила голові Національної служби здоров’я України Олегу Петренку.

Саме цей орган оплачує медзакладам, де працюють сімейні лікарі, педіатри й терапевти, послуги за обслуговування пацієнтів – нас із вами.

Реклама:

СІМЕЙНІ ЛІКАРІ І ПАЦІЄНТИ: ОСНОВНІ ЗМІНИ

2018-й рік почав змінювати систему охорони здоров’я в Україні з "первинки": сімейних лікарів, педіатрів та терапевтів.

Реклама

Якщо раніше українці самі вирішували, до якого фахівця іти (скарги на болі в животі до гастроентеролога, застуда до ЛОРа), то тепер, так як у всьому цивілізованому світі, зі всіма недугами першочергово слід звертатися до сімейного лікаря.

Він має лікувати ГРВІ, грип, отруєння та інші найпоширеніші хвороби, а також за бажанням ви можете спостерігати у нього неускладнену вагітність .

Завдяки зміненій системі фінансування ми можемо вільно вибрати собі персонального лікаря незалежно від прописки.

Підписати з ним декларацію (навіть приватним), і держава в особі Національної служби здоров'я, перераховуватиме кошти закладу за наше обслуговування.

Інфографіка: МОЗ. Для збільшення натисніть на зображення.

За коштами йдуть і зобов’язання для закладів : ніякого хабарництва (доведене порушення може призвести до припинення держфінансування), пакет безоплатних аналізів, запис на прийом онлайн чи по телефону.

Реклама

Втім, під статтями про медреформу часто бачимо коментарі людей, які нарікають: "Ваша реформа нічого не змінила".

Є випадки, коли лікар вимагає гроші за прийом, хоча укладена декларація, чи відправляє до колеги-ЛОРа лікувати ангіну, хоча сам повинен це робити…

Чому?

Реклама

ЧОМУ СІМЕЙНІ ЛІКАРІ ЩЕ НЕ ПРАЦЮЮТЬ ТАК, ЯК НАМ БИ ХОТІЛОСЯ

Будь-які уявлення, що все одразу зміниться – нереальні, – пояснює голова Національної служби здоров’я України Олег Петренко. – Відбулися саме зміни системи фінансування "первинки".

Наступним кроком мають стати покращення сервісу та ставлення до пацієнта.

Фото: Interactimages/Depositphotos

За словами Петренка, без фінансових стимулів цього досягти вкрай важко.

– Зміна системи фінансування і конкуренція між медзакладами гратиме на користь пацієнта, – каже голова НСЗУ.

Реклама

Місцеві головні лікарі "первинки", з якими раніше ніхто не рахувався, стали відчувати свою відповідальність.

Є багато молодих завзятих лікарів-керівників, які за кілька місяців виросли на очах.

[BANNER1]Коли кожен бере на себе відповідальність, все спрацьовує. Тому не скажеш, що механізм поганий.

Навіть наші опоненти і ті, хто нам не довіряв, уже кажуть: "Ну, ок. З "первинкою" у вас вийшло, хай… Не будемо про це".

Хоча півроку тому на повторі було: "Не будуть обслуговувати за 370 гривень", "Які комп’ютери? Який інтернет? Ви були в тих селах? Ви бачили цих лікарів?".

За 6 місяців по деяких регіонах рівень комп’ютеризації "первинки" – 94-96%. Це включно з селами.

Реклама

До слова, тепер сімейна амбулаторія не зможе сказати: "У нас грошей нема, ми нещасні…". Вона сама розпоряджається своїми грошима, визначає зарплати персоналу, вирішує, кого найняти, яке обладнання докупити, де зробити ремонт.

Успішні приклади є там, де охорона здоров’я стає пріоритетом місцевої влади. Якщо вона не в пріоритеті, це сигнал для виборця, – каже голова НСЗУ.

Є приклади, де місцева влада не хотіла автономізувати заклад, то лікарі самі приходили і вимагали зробити їх комунальним некомерційним підприємством, щоб вони могли по-новому працювати.

***

Лікарі "первинки" розуміють, що їм вигідно, щоб до них прийшло якнайбільше пацієнтів.

Реклама

Тому з’являються скарги, що сімейний лікар у комунальній поліклініці відмовляється прийняти пацієнта, аж поки той не підпише з ним декларацію.

Вам не можуть відмовити у меддопомозі, якщо ви обрали лікаря у цьому медзакладі.

Право на безоплатну первинну допомогу виникає з моменту подання декларації про вибір лікаря.

Без декларації вам зобов’язані надати допомогу тільки якщо ви перебуваєте у невідкладному стані, – пояснює Петренко.

Якщо ви просто так із застудою чи ангіною прийдете в найближчу поліклініку, у медзакладі вам запропонують обрати лікаря (подати декларацію), і після того, як ви це зробите, нададуть допомогу.

Реклама

– У медцентрах є чергові лікарі, які приймають людей, які ще не уклали декларацію. І це вже майстерність медцентру – так до вас добре поставитись, щоб ви сказали: "А можна я укладу з вами декларацію?".

Якщо у вас невідкладний стан, і лікар таки відмовився вас прийняти без декларації, Олег Петренко радить спершу йти до керівника медзакладу.

Реклама

Якщо ж і він не відреагує, слід йти до місцевої влади. Саме вона як власник поліклініки чи амбулаторії підписує контракт з головним лікарем.

Якщо не знаходите і там відповіді, можна скаржитись в МОЗ чи НСЗУ.

ВИ ПІДПИСАЛИ ДЕКЛАРАЦІЮ З ЛІКАРЕМ, АЛЕ ВІД ВАС ВИМАГАЮТЬ КОШТІВ

Нагадуємо, держава гарантує, що пацієнт, який має договір з лікарем, безкоштовно отримує гарантований державою пакет послуг.

Реклама
Для збільшення натисніть на картинку

Олег Петренко радить: якщо від вас вимагають кошти за перераховане, то спершу змініть лікаря.

Анулювати підписану раніше декларацію можна будь-коли, і до неприємного вам медика йти розривати декларацію не потрібно.

Ви просто підписуєте нову декларацію з новим лікарем, стара - автоматично розривається, і це бачить електронна система і НСЗУ, яка платить гроші за ваше обслуговування

– Складніше так зробити у маленьких містах, де монополія, бо там особливо вибору немає, – каже голова НСЗУ.

Хоча і там з’являються лікарі-ФОПи, які починають користуватися популярністю.

Реклама

Якщо у вас вибору нема, то перший етап скарги знову ж керівник закладу та місцева влада, додає Петренко.

– Ми завжди пояснюємо, що заклад належить місцевій громаді. Це відповідальність і прямі повноваження місцевої влади. Ми забезпечуємо державні фінансові гарантії. Ви виконуєте умови – ми оплачуємо роботу.

Фото: Interactimages/Depositphotos

Обравши лікаря у конкретному медзакладі, ви повинні поцікавитися і зрозуміти, у яких випадках ви можете скористатися роботою чергового кабінету, де і коли приймає черговий лікар.

За словами голови НСЗУ, у великих центрах, де 10-15 сімейних лікарів, медики чергуються, щоб приймати пацієнтів, які не встигли записатись на прийом по графіку, наприклад.

Є варіанти, коли центр первинної допомоги домовляється з райлікарнею: у робочий час пацієнти приходять туди, у неробочий – у приймальне відділення лікарні.

Кожен медзаклад сам вирішує, яка модель йому підходить.

ЯК ПОСКАРЖИТИСЬ, ЯКЩО ВИ БАЧИТЕ ПОРУШЕННЯ СВОЇХ ПРАВ

У Національну службу здоров’я також можна скаржитися, якщо:

  • лікар вимагає від вас гроші за прийом і за послуги, які входять до безоплатного переліку, хоча ви підписали з ним декларацію;
  • лікар скерував на аналіз крові чи цукру, і від вас вимагають за це гроші, хоча це теж входить в гарантії від держави;
  • створює вам такі умови, за яких ви не можете сповна скористатися своїми правами пацієнта (приймає по декларації лише годину на день, відмовляється лікувати ангіну тощо).
1

Як поскаржитися у Національну службу здоров’я

Наразі є три способи поскаржитись в Національну службу здоров’я:

Через сайт можна написати заяву і відправити. Це буде підставою для розгляду, запевняє керівник НСЗУ.

Важливо: ви повинні вказати свої реальні контакти, прізвище, ім’я і лікаря чи медзаклад, що порушив ваші права:

Ми маємо переконатися, що це реальна людина, яка готова свідчити. Має бути документ. НСЗУ не може розірвати договір лише через: "Нам подзвонили і розказали", – пояснює Петренко.

Він додає, що у службі є відділ моніторингу, який може рекомендувати призупинити оплату чи розірвати договір, якщо є підстави. Поки таких прецедентів ще не було.

Петренко пояснює, що наразі перевіряти медзаклади можуть лише за зверненням, але невдовзі запрацює й автоматичний моніторинг, який робитиме електронна система.

Якщо він виявить підозрілі речі, чи НСЗУ побачить, що у медзакладі міста N багато скарг, служба вимагатиме пояснень від керівника.

Якщо це не допоможе, буде виїзна перевірка, за результатами якої можуть вирішити розірвати договір чи навіть передати документи до правоохоронних органів, – додає Петренко.

2

Як поскаржитися у МОЗ

Поскаржитися в МОЗ можна також на офіційному сайті МОЗ через:

ЗА ЯКИХ УМОВ ПАЦІЄНТ МАЄ ПРАВО НА БЕЗОПЛАТНІ АНАЛІЗИ

Лікарі розповідають, що бувають випадки, коли приходить пацієнт і каже: "Зробіть мені аналіз крові, рівня цукру, сечі тощо, бо це безплатно".

А так можна?

Ні. Якщо пацієнт на власний розсуд без прямих показань хоче зробити те, що входить у межі гарантованого пакету, але лікар вважає, що такі аналізи не потрібні, пацієнт може зробити їх за власний кошт будь-де.

[BANNER2]До нас зверталися з тим, що хочуть робити аналіз крові щодня. Він не змінюється щодня. Але ні: "Мені положено, робіть мені щодня".

Лікарі не повинні бути виконавцями просто бажання пацієнта, це має бути реальна потреба, пояснює Петренко.

Люди повинні зрозуміти: щоб увійти в цивілізовану систему відносин в сфері охорони здоров'я, вони мають зробити перший крок – обрати свого лікаря.

Бо якщо людина не матиме свого сімейного лікаря, не зможе скористатися наприклад, програмою "Доступні ліки" чи "Безкоштовна діагностика" (редакція готує статті про ці програми і вони з’являються на сайті незабаром – УП).

Фото: kchungtw/Depositphotos

З 2020 року, якщо у вас не буде сімейного лікаря, госпіталізація в стаціонар без направлення теж стане проблемою.

Якщо ви уникаєте правил, не дотримуєтеся їх - держава гарантує вам екстрену допомогу, але не гарантує доступ до деяких елементів системи, особливо що стосуються планового лікування. Так працює канадська, британська системи.

Щоб обмежених ресурсів вистачило всім – мають бути правила. Немає правил – комусь щастить, а комусь ні. Ми ж маємо створити рівні умови для всіх.

"РЕФОРМУ ЗРОБИЛИ, А ЛІКАРЯМ ЗАРПЛАТИ НЕ ПІДНЯЛИ"

Непоодинокі випадки, коли лікарі та медсестри скаржаться: "Мій медзаклад зайшов у реформу, грошей прийшло більше, а моя зарплата не змінилася або майже не змінилася".

Чому?

Відповідь проста: зарплати зросли там, де керівник медзакладу дбає про своїх лікарів, – пояснює Олег Петренко.

Якщо ваших лікарів обирають пацієнти, до вас у заклад приходять гроші.

Якщо ви не дбаєте про своїх лікарів, вони підуть працювати в інші заклади, за ними підуть їхні пацієнти, а за пацієнтами - гроші. Так у вашому закладі грошей буде менше.

Думаю, мине ще кілька місяців і ми забудемо про ці випадки.

Бо лікарі, які себе поважають, перейдуть у заклади, де керівник чесно розподіляє дохід залежно від того, якого лікаря і скільки пацієнтів обрало, наскільки швидко керівництво закладу створило нові умови праці для медиків і пацієнтів.

Лікар не є рабом у керівництва. Якщо головний лікар поводиться ненормально, лікарі можуть об’єднуватися і тиснути.

Якщо вам не створюють адекватних умов для нормальної роботи – змініть медичний заклад.

Якщо не можете змінити заклад, станьте ФОПом.

Зрештою, є власник медзакладу – місцева влада. Якщо головний лікар неефективно господарює, він не повинен працювати на цій посаді.

Контракт з керівником закладу укладає власник – місцева влада. Вона ж затверджує фінансовий план, у якому має бути відображено, яка частка з доходу за договором з НСЗУ піде, наприклад, на оплату праці, а яка – на переоснащення.

[BANNER3]Але це рішення власника закладу, пояснює Петренко:

– Місцева влада може сказати: "Давайте не одразу підвищувати зарплату в 4 рази. Давайте зробимо ремонт, переоснастимося, зробимо так, щоб люди захотіли до нас прийти, а потім піднімемо зарплати".

Керівник може пояснювати персоналу, що я можу зараз усі гроші віддати на зарплати, але інший медзаклад буде інвестувати в себе і пацієнти підуть до нього.

***

Наразі у медреформу не увійшло лише 3% комунальних медзакладів "первинки".

З них деякі у стадії ліквідації. Реальних закладів, які не реорганізовують чи не закривають – 10, каже Петренко.

Вони не встигли переоформити ліцензію. Як тільки це зроблять, з наступного місяця заходять у нову систему. Це ті, хто чекав до останнього.

ФОПи та приватні лікарні можуть долучатися до реформи будь-коли.

За словами Олега Петренка, у пріоритетах на 2019 рік – доопрацювання формату первинки – сімейної медицини, щоб "вона працювала як годинник":

Ми настільки швидко пішли в реформу, що нам треба докладати багато зусиль для пояснень, як все працює. Плюс всі елементи системи мають зрозуміти своє місце.

Питаємо, як на його думку, має виглядати хороший заклад "первинки" і який базовий сервіс він мав би надавати:

– Я мав би мати хоча б попередній запис на прийом до лікаря хоча б по телефону, якщо не можна онлайн.

Щоб заклад мав як мінімум пандус, був у добре освітленому місці, щоб можна було вільно зайти, мати місце, щоб залишити візочок дитячий.

Мала б бути відкрита реєстратура, а не віконце за гратами.

Вам як мінімум повинні усміхнутися і сказати: "Чим можемо допомогти?".

Якщо є потреба здати аналізи, у вас повинні їх забрати на місці, щоб ви не бігали з талончиками.

Театр починається з вішалки, а медзаклад – з туалету.

Додавання світла в коридорах, поява місця для відпочинку і кулера з водою роблять іноді чудеса. Це базові сервісні умови, на які ми звертаємо увагу.

Загалом "первинка" відбулася. У ній ще багато роботи з точки зору якості, організації роботи тощо, але вона змінюється настільки швидко і позитивно!

Є два райони з однаковим фінансовим ресурсом, однаковими приблизно людьми, отримували однакову субвенцію, мали стільки ж ФАПів.

Але в одному районі зарплати медичних працівників зросли на 10%, а в другому – у три рази. І це поряд. Чемпіони своїм прикладом "тягнуть" вгору інших.

Ірина Андрейців, УП

Можливо, вас зацікавить:

Ми не хочемо втрачати з вами зв'язок. Будемо раді бачитися і спілкуватися з вами на нашій сторінці у Facebook.

А якщо хочете бути в курсі лише новин та важливої інформації про здоров'я, підписуйтесь на нашу Facebook-групу про здоров'я.

Реклама:

Головне сьогодні