І в селі, і в маленькому місті: історії успіху жінок-підприємиць

Найбільший постачальник пшениці та соняшникової олії, батьківщина літака "Мрія", передовий постачальник кадрів для Силіконової долини та місце світового кліпмейкерства. Здогадалися про кого мова? Звісно, це — Україна. Точніше найвідоміші стандартні факти про країну та її культуру. І це ми про вареники і Шевченка (ів) ще не згадали.

Сучасна Українська культура і український бізнес — дуже різноманітний. Проєкти, які народжуються в Україні, інколи не мають аналогів у світі. Саме про це піде мова далі.

У новому спецпроєкті з компанією Кока-Кола Українська Правда життя розповідатиме, як розвивається в Україні жіноче підприємництво та лідерство. Велика кількість проєктів, що змінюють сприйняття української культури, — відбуваються за ініціативи українських підприємиць.

З 2017 року жіноче лідерство — пріоритет проєкту "Я зможу!", який чи не вперше в Україні почав говорити про посилення економічного впливу жінок. Всі історії, які ви побачите, стали можливі завдяки цьому проєкту, який спільно реалізує Фонд Олени Пінчук та Фундація Кока-Кола.

Побудувати екоферму у часи, коли все автоматизується, чи відкрити перший у маленькому місті гастропаб? Як саме українські жінки відроджують культуру та будують бізнес — читайте далі.

Козяча ферма Двох Катерин

Дві Катерини зі Сходу та Заходу

Катерина Тарасенко називає свою бізнеспартнерку — Катеринка молодша. Дві Катерини, яких через життєві обставини звела доля на Львівщині.

Органічна ферма Двох Катерин — фото надані Катериною Тарасенко

Катерина Тарасенко переїхала з Луганщини після початку війни на Львівщину. Катерина Ільків — мама трьох дітей водночас втратила будинок в пожежі. Їхня Козяча ферма Двох Катерин — одна з найвідоміших сироварень з козячого молока не тільки в Україні, але й у Європі.

Як з нічого зробити класний бренд для просування українського сиру — розповідає Катерина Тарасенко.

"Ідея виникла спонтанно, посилом була інформація про гранти. Це і спонукало подумати, який проєкт ми можемо зробити, чим зайнятися в селі, щоб вижити.

В нас вже була одна коза і одне козенятко, для Катеринки це абсолютно знайомо. А для мене — це було відкриття — я абсолютно кабінетна людина. Я вперше тримала козенятко на руках, коли воно народилося".

Катерини починали з нуля. Крім розвалин старої ферми в них не було капіталу для бізнесу. У 2016 році вони вирішили подаватися на гранти, щоб отримати додаткове фінансування.

Органічна ферма Двох Катерин — фото надані Катериною Тарасенко

У 2020 році вони отримали фінансування від проєкту "Я зможу!". В рамках цього проєкту була розроблена програма мікро-гарантування для жінок-підприємиць, до якої і долучилася Органічна ферма Двох Катерин.

"Великих прогнозів не робили, хотіли просто мати козочок і продавати молоко, — говорить Катерина. — Щоб запровадити інтенсивне козоводство в нас не було грошей, а органічна ферма — цей варіант був доступний".

Екологічність та промоція української культури — одні з найголовніших правил існування Козячої ферми Двох Катерин.

"Екологічність у нас в ідеї була з першого дня. Ми обидві шанувальниці органічної їжі та натуральних продуктів. Катеринка молодша своїх дітей магазинною ковбасою не годує, та і я своїх онуків привчаю до корисної їжі", — розповідає Катерина.

З руїн до туристичної Мекки

Але не фермою єдиною. В планах у Катерин розбудова кооперативу та навіть музею.

Коли місцеві жителі дізналися про нових сусідок та їхнє захоплення українською культурою почали приносити Катеринам старі речі бойківського побуту.

"Зараз дещо приносять, а дещо і самі купуємо", — говорить фермерка.

Наразі жінки цілеспрямовано збирають старі знаряддя праці, щоб в недалекому майбутньому створити музей бойківського побуту.

А ще у Катерин сама собою утворилася контактна ферма. Подарували верхового коня, пару овечок, передали на утримання з музею-фортеці Тустань ще стадо баранів-меріносів. Коти, собаки, навіть шиншила. Це лягає в основу контактно-туристичного простору. Зібрати навколо себе однодумців фермерів, заснувати та об’єднати декілька ферм, організувати переробку сільгоспсировини, поділити повноваження — тобто заснувати кооператив. Сама Катерина Тарасенко хотіла б займатися більше розбудовою ферми всередині, але проте наразі змушена ще й шукати способи додаткового фінансування.

"Ми зараз живемо у Славській ОТГ. За нашими підрахунками додавання до козячої ферми ще й туристичної складової і розвиток мережі ферм у Карпатах — це буде цікавіше і прибутковіше. Зараз робимо проєкт майбутньої ферми, будемо шукати спонсорів для розбудови. За 4 роки існування ферми ми довели і собі і людям, що ми на це здатні", — резюмує жінка.

Перешкоди у веденні бізнесу

"Розкажу вам те, що кажу нашим туристам. Жінка у Карпатах — це додаток до плити та чоловіка, що приїхав з-за кордону з заробітків. А ще у Карпатах вважається, що жінка-вдова не виживе", — розповідає Катерина Тарасенко.

Незважаючи на перешкоди і важкі умови праці дві Катерини точно довели, що вони зможуть.

Органічна ферма Двох Катерин — фото надані Катериною Тарасенко

"Ми нікому нічого не доводимо, а робимо те, що задумали" — доноситься голос Катеринки молодшої в телефоні.

Коли Катерини лише починали займатися фермерством, то мали низьку температуру у приміщенні та мінімальні знаряддя праці. Зараз головна мета жінок — розбудова кооперативу фермерів та власне житло.

"Наша головна мотивуюча ціль, як не парадоксально, мати житло. Якщо брати піраміду Маслоу, то вона у нас догори ногами: в нас є визнання, але немає дому. Про нас знають від Нової Зеландії до Аргентини, але ми елементарно не маємо де жити", — резюмує Катерина.

Європейський гастробар в маленькому місті

Здається, що українськими стравами нікого вже не здивуєш, а вишукані ресторани — це частина нашої дійсності. Можливо так є в Києві, але от в невеликих містечках за тисячі кілометрів від столиці — нечасто знаходяться місця з XXI сторіччя, а не родом з 90-х.

Сімейний ресторан "The Castle" в місті Зеленодольськ Дніпропетровської області задає нові тренди.

"Тиха атмосфера, можна поспілкуватися без галасу. В нас акцент на кухні, але й можна випити коктейлі", — розповідає засновниця ресторану Тетяна Нагорна.

Ресторан The Castle фото надані Тетяною Нагорною

В ресторані акцент зроблений саме на українській кухні не тільки тому, що вона є найпоширенішою. Насправді — це ще й складова створення туристичної привабливості міста.

"Що люди запам'ятовують, коли приїжджають в інше місто? Якісь пам'ятки і хороші місця. Всі хто приїжджає до Зеленодольська — іде до нас. Тому, я думаю, ми безпосередньо впливаємо на туристичний образ міста", — говорить Тетяна.

Тетяна як і Катерини з Львівщини подалася на грант для жінок-підприємиць від проєкту "Я зможу!" від Фонду Олени Пінчук, який реалізовували за підтримки Фундації Кока-Кола. Завдяки сильній мотивації та чіткому бізнес-плану рестораторка отримала 100000 гривень для розбудови тераси.

Ресторан The Castle фото надані Тетяною Нагорною

Вже весною цього року літній майданчик "The Castle" прийматиме гостей. І навіть в періоди локдауну — дасть можливість сім’ї Тетяни працювати.

За даними Opendatabot в Україні за останні 3 роки частка жінок підприємиць зросла від 44% до 46%. Жінки підприємиці часто стикаються з гендерною нерівністю, а у 2020-21 роках додатковою перешкодою стала пандемія коронавірусу та викликаний нею карантин та локдауни. Проте наші героїні не опускають руки, беруться за справу та доводять: українське — це є бренд, який можна розвивати та вигідно продавати як на місцях, так і закордон.

З 2010 року Компанія Кока-Кола реалізує проєкт 5by20®, метою якого є посилення економічної ролі жінок у всьому світі. Ціллю ініціативи було залучити 5 мільйонів жінок до 2020 року та результати перевищили очікування.

На початок 2021 року вже 6 мільйонів жінок та 183 бізнес-програми у 100 країнах отримали економічну підтримку та змогли розвинути свою справу.

В українській частині глобальної ініціативи здійснюється проєкт "Я зможу!", який реалізується Фондом Олени Пінчук за підтримки Фундації Кока-Кола. З 2017 року було реалізовано низку проєктів, серед них:

#МаюПравоСказатиНі 2017

#НеВішайЯрлики 2019

#Inspirement_chain 2020

#8Березня.Rethink 2020

#ЯкбиЯнеБоялась 2021

За весь період діяльності проєкту "Я зможу!" 300 тисяч жінок отримати економічну та менторську підтримку. 31 жіночий бізнес отримав фінансову підтримку на 1,5 мільйон гривень.

Головне сьогодні