З життя європейців: французький ліцей

В одному з попередніх матеріалів ми вже розповідали, як влаштована французька система середньої освіти від молодшої школи до коледжу. Сьогодні ми продовжуємо цю тему, та розкажемо про французький ліцей. Розповідає Жерар Ларше, заступник директора ліцею імені Елізи Лемоньє (Париж).

Завершує систему середньої освіти у Франції ліцей, навчання в якому триває три роки. Учень отримує атестат про закінчення середньої освіти. Цей атестат називається ступінню "бакалавра" (baccalauréat). Навчання в ліцеї може тривати не три, а два роки, якщо йдеться про програму "професійного" ліцею. Тоді учень отримує "сертифікат професійної здатності" (CAP): цей сертифікат дає йому можливість працевлаштуватися.

Жерар Ларше, заступник директора ліцею імені Елізи Лемоньє, Париж

Зворотня нумерація класів

У Франції номери класів ідуть у зворотньому напрямку, оскільки найважливішим є останній, "завершальний" рік ("la terminale") – саме цей рік є метою усієї системи середньої освіти. Наприкінці цього року учні отримують сертифікат з завершення середньої освіти (baccalauréat).

Саме цей сертифікат дає право вступати до університету або іншого ВНЗ. Існують три типи шкільного "бакалаврату": загальний (науковий, гуманітарний, економічний), технічний (наука та технологія) та професійний. Насправді, для того, щоби продовжувати навчання в університеті, необхідно мати або загальний, або технічний бакалаврат.

90% учнів з "професійним бакалавратом", котрі вступили до університета, не можуть успішно скласти вже першу сесію.

Обов'язкова школа триває до віку 16 років. В реальності, переважна більшість продовжують навчатися і далі. Молоді люди, які нагромаджують провали в навчанні, можуть залишити школу в 16 років, але державна освіта у Франції докладає чимало зусиль для того, щоби інтегрувати їх до системи освіти або щоби принаймні їх зорієнтувати в напрямку професійної освіти.

Як влаштований французький ліцей

"Мій ліцей розташований у дванадцятому арондисмані міста Париж, у нас навчаються 1200 школярів, працюють 130 вчителів та близько сорока людей на адміністративний посадах та різноманітних технічних службах", розповідає Жерар.

"Це багатопрофільний ліцей, тому що у нас є секції загальної освіти, а також секції професійної освіти (професійний бакалаврат). Ми маємо чотири напрямки професійної підготовки: перукарська справа, комерція, естетично-косметичний напрям та мода".

У перукарській спеціалізації та у естетично-косметичному напрямі навчання триває два роки: після завершення програми учень отримує "сертифікат професійної здатності" (CAP) – з цим дипломом, який відповідає найнижчому рівню кваліфікації, його відразу можуть взяти на роботу.

У спеціалізації з комерції та моди навчання триває три роки, і програма містить як загальні предмети (французька, історія та географія, математики, англійська та фізкультура), так і предмети професійного напрямку.

Що стосується загальної освіти, то у віці 15 років школярі переходять у "другий клас", де, разом із загальноосвітніми предметами, мають різні модулі з новими предметами, які можуть допомогти їх обрати навчальну програму на наступний рік: соціальні та економічні науки, біотехнології або літературу та суспільство.

В останньому класі, всі учні загального та технологічного класів ліцею відвідують заняття з філософії: від 8 годин на тиждень у гуманітарному класі до 2 годин в технологічному класі.

Наприкінці цього навчального року, учні разом із батьками обирають свою майбутню спеціалізацію.

Рада класу приймає або відхиляє обраний напрямок для кожного учня, існує також процедура апеляції, якщо рада класу не приймає вибір учня та його родини. Апеляцію розглядає директор ліцею. В ліцеї імені Елізи Лемоньє існують напрямки спеціалізації з економічних та соціальних наук, з природничих та технічних наук та з наук управління та менеджменту.

Сертифікат закінчення середньої школи (le baccalauréat) дає можливість вступати до ВНЗ.

Система оцінювання знань

Система оцінок у французькій середній школі іде від 0 до 20. Згідно із трози "елітистською" традицією, ця система доволі жорстка, і максимальна оцінка в 20 балів зустрічається дуже рідко, хоча і не є неможливою в принципі.

Вчителі майже ніколи не ставлять "20" не тому, що вважають, що учень міг би зробити завдання краще, а тому, щоби показати, що вчитель все одно "вище".

"Ефект ієрархії дуже потужний у французькій школі, і рейтинг учня дещо простіше оцінювати за системою "0-20" аніж за системою 1-5", вважає Жерар.

Дисципліна

Для контролю за дисципліною та відсутності на уроках, а також для зв’язку з родинами учнів існує посада "освітнього радника", якому допомагають "наглядачі", дуже часто молоді студенти. В кожному класі існує "класний керівник" - він займається розвитком класу та першим зустрічається з батьками у випадку педагогічних проблем. Наприкінці кожного триместру збирається рада класу, головує директор навчального закладу. Але саме класний керівник пропонує педагогічний звіт класу.

У випадку проблеми, вчитель чи "освітній радник" може призначити покарання (завдання, додаткові години в школі), але лише керівник закладу може застосовувати "санкції" (попередження, тимчасове виключення зі школи тощо). Останньою інстанцією є так звана Рада з диципліни, до якої входить адміністрація, вчителі та представники батьківського комітету та представники від учнів. У випадку дуже серйозного порушення, ця Рада може виключити учня зі школи.

Тривалість уроку у французькому коледжі або ліцеї – 55 хвилин. Шкільний день може мати до 7 годин. Часто середа після обіду та субота – вільні, але це залежить від школи та від внутрішнього розпорядку. Загалом в коледжі та ліцеї уроки з 8 до 18 години, із як мінімум годинною перервою на обід.

Адміністрування ліцею

Ліцеєм керує провізор. Він є директором ліцею і займається фінансовими справами. Існує також президент Ради адміністрації та виконавчий директор, який безпосереденьо займається кадровими та освітніми питаннями. Саме він розподіляє навчальне навантаження поміж викладачами.

"Я, як заступник провізора, займаюся розкладом, педагогічним супроводом в деяких класах, організацією іспитів, а також виконанням різних педагогічних рішень", розповідає Жерар.

"З вересня 2013-го року ми маємо двох таких заступників. Моя колега опікується загальноосвітнім ліцеєм, а я – професійним ліцеєм, а також секцією вищої спеціалізованої освіти".

Відбір вчителів відбувається, як правило, за конкурсом, після завершення магістерської програми. Існує три різних типів конкурсів і відповідно три різних типи наукового звання: професура школи (навантаження 24 години на тиждень), CAPES (сертифікат професійної придатності для викладання у середній школі) – із дисципліною (математика, французька і т.д.) щоби викладати в коледжі або в ліцеї (18 годин на тиждень) та "агрегасьон" (навантаження 15 годин на тиждень в ліцеї або в університеті) – найскладніший конкурс, який є чудовим стартом для університетської кар’єри.

Скільки заробляють вчителі середньої школи у Франції

Заробітна плата вчителів середньої школи у Франції виглядає наступним чином:

Позиція

Зарплата мінімум

Зарплата максимум

Стажер

1 653 €

1 653 €

2 роки досвіду

1 703 €

1 753 €

10 років досвіду

1 894 €

2 032€

20 років досвіду

2 342 €

2 518€

30 років досвіду

2 660 €

2 996 €

Професори, які мають ступінь "агреже", тобто пройшли конкурс "агрегасьон", мають вищу заробітну плату. Зокрема:

Позиція

Зарплата мінімум

Зарплата максимум

Стажер

1 871 €

1 871 €

2 роки досвіду роботи

2 013 €

2 013 €

10 років досвіду роботи

2 430 €

2 618 €

20 років досвіду роботи

2 996 €

3 142 €

30 років досвіду роботи

3 142 €

3 685 €

Ініціативу здійснено МГО "Інтерньюз-Україна" за підтримки Міжнародного фонду "Відродження"

Реклама:

Головне сьогодні