Дослідження ДНК показало, звідки походять європейці

— 25 березня 2015, 16:19

Досі відповіді на питання істориків що минулого Європи давали численні археологічні знахідки, а ще дослідження мовознавців. Проте як саме поширювалися мови на ті території, де ними говорять зараз, та чи мали певні "археологічні культури" під собою генетичну базу – щодо цього лишається ще чимало загадок.

Дослідження ДНК відкрило науковцям доступ до нового шару інформації, пише IFL Science.

Експерти провели аналіз стародавніх людських скелетів, знайдених на території Європи – від первісних мисливців-збирачів до перших фермерів, що з'явилися близько 8 тисяч років тому, й до представників Бронзової доби.

Учені побачили, коли до мисливців-збирачів та фермерів додалася й третя велика група: степові скотарі. Хвиля цих кочівників заполонила Центральну Європу на початку Бронзової доби, близько 4,5 тисяч років тому. Разом із ними у Західній Європі з'явилося колесо та свійський кінь.

Генетики відповіли на важливе питання, ким були перші європейські фермери. Досі припускалося, що мисливці-збирачі могли навчитися цьому від сусідів із південної частини Європи. Проте результати аналізів показали: фермерство поширилося Європою двома великими хвилями близько 8 тисяч років тому, разом із мігрантами з Близького Сходу.

Мисливці-збирачі спершу відступили до територій сучасної Британії, Скандинавії та Фінляндії. Проте, як показали результати досліджень, за кілька тисяч років вони повернулися, і значна частина їхньої геномної ДНК 7-5 тисяч років тому влилася до фермерів у багатьох частинах Європи.

Була ще одна загадкова група, що додалася до населення Європи близько 2 тисяч років тому. Дослідники з Гарвардського університету проаналізували 400 тисяч генетичних маркерів та виявили: представники доби ямної культури, що жили на територіях сучасної України та Росії – це й є ділянка ланцюга, якої бракувало. Їхні рештки археологи знаходили в курганах.

Відносно джерела походження індоєвропейської мовної сім'ї, вчені припускали, що праіндоєвропейська мова або дісталася Європи разом із фермерами, або ж пізніше, разом зі степовими кочівниками. Проте дослідження ДНК нарешті дало відповідь: першими її принесли до Європи саме люди ямної культури.