Народна освіта. Як активісти роблять знання з усього світу доступними українцям

129
9 грудня 2015

Півтора роки тому авторитетні друзі переконували співзасновників онлайн-платформи Prometheus не витрачати сили на те, що не може статись з об'єктивних причин. Мовляв, "хлопці, це проект на, як мінімум, мільйон доларів. У вас вони є? Ви зможете їх знайти? – Отож бо й воно..."

Але аспірант КНУ Іван Примаченко та викладач КПІ Олексій Молчановський друзів не послухали.

І правильно зробили.

Нині український проект налічує 14 онлайн-курсів, на які зареєструвалось більше 140 тисяч слухачів. Це лише старт активного росту – нещодавно Prometheus анонсував початок реєстрації на найпопулярніший курс з програмування Гарвардського університету і презентував ще більше десятка нових.

Усе це безкоштовно і доступно усім – лекції спеціально для української аудиторії створюють викладачі провідних вишів України і перекладають з англійської волонтери.

Нині 25-річний Іван у розмові використовує фрази на кшталт "революція в освіті" та "невідворотні зміни", і так чітко описує плани на найближче майбутнє, що розумієш: скоро на платформі неодмінно з'являться курси з розвитку критичного мислення, аналізу даних і поглибленого вивчення англійської.

Від Міносвіти творці Prometheus спротиву не відчувають, радше навпаки. Головний противник – ліниві і непрофесійні вузи, котрі бояться змін, що їх може привнести онлайнове навчання.

Інші ж радіють – курси допомагають чималий шмат роботи перенести з аудиторії в онлайн, залишивши для опрацювання в стінах вишу семінарські заняття, мовні практики тощо.

Тобто те, чого не може повноцінно забезпечити дистанційне навчання в інтернеті.

"Українській правді. Життя" Іван Примаченко розповів про вчителів, які покращують свої знання на їхній платформі, слабкі сторони системи освіти і вірусні зміни, що привносить онлайн-освіта.

ВЧИТИСЯ ПО-НОВОМУ

Зараз у Prometheus 140 тисяч слухачів. Поточне завдання – охопити онлайн-навчанням 1 000 000 українців, а "змішаним навчанням" хоча б 500 тисяч осіб. З цього моменту можна буде сказати, що революція в освіті почалася.

Усі матеріали будуть українською. Найбільш класні світові курси перекладатимемо, але більшу частину їх Prometheus робитиме самостійно. Цим ми відрізняємось від Coursera, edX та інших, які є лише платформами по розміщенню курсів університетів.

При цьому у проекту вже є партнери, які надають повні курси: наприклад, Київський національний університет імені Тарас Шевченка, Києво-Могилянська академія або Львівська IT-школа.

Наше головне завдання – інтегрувати онлайн-курси у навчальний процес університетів, за моделлю Blended education ("змішаного навчання").

Як це працює? Наприклад, Єльський університет відмовився від власного курсу основ програмування на користь гарвардського CS 50. Тобто вони взяли найкращі курси у світі і ввели їх собі. Студенти дивляться онлайн-лекції, поточні завдання виконують теж онлайн, уточнюючі запитання задають на форумі.

В офлайні безпосередньо у Єльському університеті відбуваються консультації з викладачами, робиться те, що неефективно переносити в онлайн – семінари, практичні зайняття тощо, а також – фінальний контроль (модулі та іспити).

Якщо така схема має ефективність у Єлі і Гарварді, то вона матиме в тисячу більшу ефективність у нашій країні, де офіційно є 300 вишів, але з них купка нормальних, а більшість вузів є імітацією освіти.

Міносвіти підтримує ідею по "змішаному навчанню", бо розуміє переваги.

Іван Примаченко

Головний спротив очікується від університетів, для яких це ризики того, що доведеться звільняти викладачів. Однак це загроза передусім для "фейкових" вишів; серйозні навчальні заклади активно беруть на озброєння онлайн-курси. Адже це дуже зручний інструмент, який дозволить їм швидко розвинутись.

Першим в рамках формату змішаної освіти, восени 2016 року, буде запропоновано Гарвардський курс основ програмування CS 50 – навчальні групи будуть збиратися в університетах у 10 містах України.

Це буде "пілот", який не буде інтегрований безпосередньо у навчальний процес, але дозволить Prometheus перевірити, як працюватиме змішане навчання на практиці.

У нас є плани інтегрувати онлайн-курси у навчальний процес декількох університетів. Це може трапитись десь восени 2016 року.

Першими, скоріше за все, будуть університети, які вимушені були переміститися з тимчасово окупованих територій. У них є мотивація – вирішити великі проблеми з курсами, з контентом.

Після отримання результатів "пілоту", іншим університетам стане важко аргументувати свою позицію спротиву.

Це буде поступовий процес. Але якщо 50 провідних українських вишів – а це майже 80% тих, хто навчається – візьмуть новий метод на озброєння протягом 5 років, то революція стартує.

КЛОНУВАТИ ХОРОШИХ ВИКЛАДАЧІВ

Ми намагаємося вирішити головну проблему української освіти: відсутність достатньої кількості кваліфікованих викладачів і вчителів. Масові онлайн-курси дозволяють взяти найкращого викладача і його "клонувати" на всю країну.

Викладачі можуть самі приходити з пропозиціями вести курс, але частіше ми їх шукаємо під конкретні навчальні програми, які хочемо впровадити і вважаємо потрібними. Наразі це – "підприємництво", "програмування", "англійська мова", "громадянська освіта" тощо. Відбираємо за публікаціями, рекомендаціями, відгуками колег і студентів.

Зараз викладачі працюють на волонтерських засадах. Але у перспективі ми шукатимемо ресурси на гонорари, оскільки це чималий шмат роботи і вони справді не мають можливості приділяти їй багато часу.

Насправді не кожен викладач може вести онлайн-курс, багато відсіюється на етапі складання плану курсу. У декого нема часу, тим більше робити це безкоштовно. Інші розуміють, що курс буде публічним і їх зможуть підловити на неточності, нецікавості, неоригінальності.

Тому масові-онлайн курси набагато більш якісні, ніж звичайні офлайнові – вони проходять тест на публічність.

З тими, хто витримує перший етап, ми створюємо курс. Зазвичай цей процес займає три місяці, але якщо курс великий – то й півроку. За цей час матеріал тестують у фокус-групі зі слухачів, редагують і доопрацьовують, щоб він був зрозумілий широкій аудиторії.

Середній курс – від 6 до 10 годин відео. Курс CS 50 взагалі має 50 годин відео.

Запис однієї з лекцій

Важливою перевагою масових онлайн-курсів є можливість збирати дані про те, як слухачі проходять курси і покращувати їх, на основі цих даних.

Наприклад, вже встановлено, що 7 хвилин – оптимальна довжина відео онлайн курсів, яке люди додивляються до кінця.

Лідером курсів має всі шанси стати гарвардський CS 50 – менш ніж за добу він набрав вже 11 тисяч підписників.

Маловідомий факт, але цей курс йде під ліцензією creative commons, тобто його використання – вільне. На сайті edX це не вказано, про це зазначається лише на порталі Гарварду. Ми зв'язались з автором Девідом Дж. Маланом і його командою, які підтвердили можливість вільного перекладу.

 

Ми вважаємо, що перш за все необхідно боротися із надзвичайно застарілими програмами.

Наприклад, у 300 існуючих університетів нема жодної сучасної програми з аналізу даних. А там, де щось подібне є і навіть називається сучасно, їхній зміст абсолютно не відповідає нинішнім стандартам.

Ми запустимо цикл курсів з "аналізу даних"у 2016 році.

Крім того, плануємо створити цикл курсів з англійської мови. Курс "бізнес-англійської" вже анонсовано, він стартує у січні 2016 року. Ми почали з нього, оскільки його простіше зробити в онлайні: бізнесмени вже мають базовий рівень, спілкуються англійською і практикують її у роботі. Їм більше потрібні граматика, лексика, шаблони тощо.

З англійською для інших користувачів є нюанс. В онлайні легко можна подати фактично все, крім speaking. І ось тут на сцену виходять університети і "змішане навчання". Тому попередньо на весну планується "пілот", про що зараз йдуть перемовини з ініціативою Go Global Мустафи Найема.

Один з засновників Prometheus - викладач КПІ Олексій Молчановський. Фото Олександра Чекменьова (журнал "Фокус")

Наші університети не навчають сучасним навичкам.

Що я маю на увазі?

1. Критичне мислення – це стандартна програма американських університетів. Це не абстрактний предмет, а дуже конкретний – про вроджені ілюзії людського мозку, як ми погано розбираємось в статистиці.

2. Пошук і аналіз інформації. Починаючи від соціальних мереж, де постять фейки, і аж до новин.

3. Вміння вчитися самостійно. Я часто порівнюю революцію масових онлайн-курсів із революцією друкарського верстату Гутенберга. Тоді в Європі лише 10% людей вміли читати і могли скористатися масовою друкованою книжкою. Так само і зараз лише 10% людей завершують онлайн-курси і можуть скористатися плодами онлайн-революції в освіті.

Багато говорять про низький відсоток тих, хто успішно завершує масові онлайн-курси. Але навіть 10%, що завершують онлайн-курс, від аудиторії, наприклад, в 30 000 слухачів, це більше студентів, ніж прослухають лекції викладача в університеті за все його життя. 

Далі – командна робота, сучасне лідерство. Цей перелік можна продовжувати і я сподіваюся, що за декілька років в програмах українських вишів все це буде.

ПЕРЕКВАЛІФІКАЦІЯ ЧИНОВНИКІВ, БІЙЦІВ АТО І ПЕРЕСЕЛЕНЦІВ

Ми розробляємо курси на замовлення декількох міністерств. Один із курсів буде з навчання і перепідготовки чиновників у критичних галузях, що у перспективі замінить застарілу і неефективну систему підвищення кваліфікації держслужбовців.

Другий напрям роботи з міністерствами пов'язаний з навчанням демобілізованих.

Мова йде про юридичні аспекти життя військовослужбовця. Наприклад, людина йде служити, при цьому в неї є робота. Які її права? Людина йде служити, у неї кредит. Які її права? Вона у військовій частині. Які її права? Людина повертається. Які її права?

Крім цього, майже всі свої цикли курсів Prometheus буде активно пропагувати для використання і бійцями АТО, і тимчасовими переселенцями. Зокрема, є вже домовленості про спільне поширення інформації, наприклад, з Крим-SOS.

Ми не відстежуємо успішність своїх колишніх студентів – але збираємо історії, про які пишуть у соцмережах і на форумах.

Є вчителька історії, яка викладає одразу в кількох селищах, і пройшла курс історії Київського національного університету, щоб освіжити свої знання і давати дітям найкраще. З її листа очевидно, що це немолода людина, яка не полінувалася і у сільській місцевості знайшла можливість це зробити.

Є історія шкільного вчителя у закладі для незрячих дітей. Він сам майже сліпий, проте пройшов вже чотири чи п'ять курсів повністю, і є одним із найбільш ефективних слухачів.

Цікаво, що люди старшого віку і формують позитивну статистику Prometheus. Наша найбільша аудиторія 25-45 років, але процент тих, хто успішно завершує курс, серед 20-ти літніх у два рази менший, ніж серед 50-ти літніх.

Вікові слухачі виявилися більш мотивованими, і це нас дуже здивувало. Є кілька бійців АТО, із 79-ї бригади, які проходять курси.

 

Я – з табору тих, хто скептично ставиться до можливості серйозного збільшення відсотку успішного завершення.

На чому ми втрачаємо більшість слухачів?

Деякі люди просто хочуть спробувати курс. Вони не знають, чи їм це буде цікаво, чи ні. Ці люди будуть завжди, ми з ними нічого не можемо зробити, і не потрібно їх відсіювати, бо це автоматично призведе до меншої зацікавленості в курсах. Таких людей близько 50%.

Інші  почали навчатися, але у них щось змінилося у житті і часу на навчання вже нема. Ми на це теж не можемо впливати. У них немає мотивації. В офлайні тебе просто виженуть з університету, якщо ти провалиш будь-який курс. При онлайновому навчанні немає ані цього формального, ані соціального тиску.

Третя група людей – це ті, хто просто пройшов якийсь блок тем і їм цього достатньо. З точки зору їхньої мотивації – усе добре, але ми пишемо "вибув".

Я думаю, що процент тих, хто закінчує курси, буде підійматися- але це буде не більше 15-20%.

Більше можна "вижати" лише за допомогою змішаного навчання. Це те, що може здійснити освітню революцію в країні.

БЕРИ І ВЧИСЬ

На сайтах з пошуку роботи вже з'являються резюме людей, що закінчили Prometheus і отримали відповідні верифіковані сертифікати. Для роботодавця сертифікат онлайн-курсу показує, що людина хоче розвиватися, мотивована і дисциплінована настільки, щоб завершити їх самостійно.

Ми не плануємо якось рухатись у напрямку отримання якоїсь державної сертифікації. Навіщо? Цінність державного диплома в Україні девальвувала настільки, що плодити ще якийсь один просто немає сенсу.

Наше завдання – інтегруватися в навчальні програми університетів.

В Україні соціальні стартапи поза контекстом революційної і військової ситуації можуть набувати великого масштабу. Мені здається, що це демонстрація того, що суспільство дорослішає, готове відстоювати свої права і розвивати країну.

Без жодної копійки вкладеної в рекламу Prometheus отримав за перший рік роботи більш ніж 140 тисяч слухачів. Проект фінансується завдяки грантовій допомозі Фонду "Відродження" і Посольства США. А також 100 тисяч гривень пожертв слухачів.

Зазвичай у світі університети розглядають онлайнові курси як рекламу себе, репутаційний внесок, соціальну відповідальність. Коли MIT і Гарвард робили edX, вони вклали по 25 мільйонів доларів.

Однак, такі курси можуть бути заробітком для університетів. Приклад: "Data Science", який ми робимо, не передбачає якогось заробітку. Але аналогічний цикл курсів від Університету Хопкінса на Coursera, найбільш відомий цикл курсів з Data Science в світі – цілком себе виправдав з фінансової точки зору.

Він заробляє кожен рік кілька мільйонів доларів. Підписка на курс безкоштовна, але верифікований сертифікат – платний.

У нас же все безкоштовно. Бери і вчись.

Ольга Ситнік, Галина Титиш, УП.Життя

powered by lun.ua