Корупція – це… Як її розпізнати та запобігти

2701
24 липня 2017

Виявлення конфлікту інтересів у тендерах сьогодні займає провідне місце серед економічних розслідувань, чому свідчать численні публікації в Dozorro.

На жаль, немає жодного державного інструменту, котрий дозволяв би виявляти конфлікт інтересів між родичами. Та все ж їх необхідно з’ясовувати. Як і чому – спробуємо розібратися.

Минулого разу ми говорили про угоди із конфліктом інтересів, побутові хабарі, незаконні подарунки та компанії-привиди для перемоги в тендерах.

Зараз ще на трьох прикладах нагадаємо, чому для держслужбовця робота і рідня мають лежати в різних площинах, чим може займатися посадовець, окрім держслужби, та як можна виявляти бізнесові зв’язки між компаніями та особами.

У проекті для "Української правди. Життя" "Корупція – це..." юристи фірми ILF та аналітики платформи YouControl розповідають про те, як розпізнати корупцію на різних рівнях і запобігти їй.

 

ІСТОРІЯ ШОСТА. СЕСТРА АРХІТЕКТОРА ТА ФОНТАН

"Або я, або вона", – мав би вирішити головний архітектор міста, побачивши серед робіт на міський конкурс проект своєї сестри-архітекторки.

Тобто, або сестра забирає свій проект з конкурсу, або архітектор як чесна людина виходить зі складу конкурсного журі (Що не заважатиме йому й надалі обіймати посаду головного архітектора міста).

Якщо ж чесності вийти з журі у пана головного архітектора не стане і взагалі він зробить вигляд, що "нічого такого" не відбувається – його можна притягти до відповідальності та накласти штраф.

Один – за замовчування, неповідомлення про конфлікт інтересів (1700-3400 грн), другий – за дії в умовах уже реального конфлікту інтересів (3400-6800 грн).

За повторне зажмурювання очей на конфлікт інтересів – звільнення.

Ще раз нагадаємо те важливе, про що ми вже говорили в першій частині матеріалу:

У більшості корупційних (або пов’язаних із корупцією) правопорушень більша частина проблем могла б скінчитися на моменті повідомлення про конфлікт інтересів.

Щойно уповноважена особа розуміє, що її родинні або дружні зв’язки впливають (або можуть впливати, або можуть трактуватися як такі що впливають) на прийняття ним чи нею певних рішень – настає момент повідомити про це уповноважений орган.

У даному випадку – інших членів журі, міську раду та НАЗК.

"А за умов суспільного резонансу головному архітекторові можуть інкримінувати і зловживання службовим становищем", – говорить юридичний радник Олексій Харитонов, керівник судової практики ILF.

Адже з премії переможця конкурсу та контракту на реалізацію проекту він може мати власну вигоду: попередньо обумовлений "відкат" чи відсоток від прибутку".

Саме ж порушення правил проведення конкурсу – це підстава для оскарження до суду рішення про його проведення.

Чому?

Конкурсні проекти оцінює уповноважене журі, до складу якого, зазвичай, місцева рада включає головного архітектора як свого представника.

Порядок проведення таких конкурсів (затверджений урядом) забороняє брати в них участь близьким родичам членів журі, а також їхнім підлеглим та співробітникам.

А те, що сестра/брат є близькими родичами, не тільки очевидно, але й зазначено в законі "Про запобігання корупції", Кримінально-процесуальному кодексі України, рішенні Конституційного суду України від 03.06.1999 та інших нормативних актах.

І тим паче, за жодних обставин член журі не міг би бути сам співавтором конкурсного проекту.

Як з’ясувати зв’язки?

"Єдиним джерелом для перевірки є дані декларацій, які заповнюють держслужбовців", – говорить експерт аналітичної платформи YouControl Ігор Курочка. –"Звісно, там можуть бути вказані не всі близькі, а також може бути "пропущено" їх бізнес.

Лише знаючи ПІБ, можна шукати за даними ЄДР, щоб дізнатись, чи особа займає керівну посаду, є підписантом або зареєстрована як ФОП.

В YouControl дуже легко виявити приналежність особи до компанії – достатньо ввести ПІБ в пошукову стрічку, а вже в картці певної компанії у розділі "Зв’язки" розкриються всі деталі: в яких компаніях особа є директором, підписантом чи засновником, зв'язок за адресою та номером телефону (що нерідко стає ключовим у корупційній схемі)".

Що робити?

Повторимось. Варіантів тут було б два. Та обидва починаються з того, що головний архітектор повідомляє про реальний конфлікт інтересів (і те саме має зробити будь-який інший член журі, з яким пов’язаний такий ризик).

  • Варіант 1: журі не допускає до конкурсу або відхиляє проект сестри.
  • Варіант 2: головний архітектор звертається до місцевої ради з проханням виключити його зі складу журі аби дати сестрі можливість брати участь у конкурсі.

Важливо: поки конфлікт інтересів не буде усунутий, його учасник (в нашому випадку – головний архітектор) участі в роботі журі брати не має права.

"У моїй практиці був випадок, коли депутат місцевої ради ініціював виділення комунальної землі для підприємства, що належало його родичу", – говорить юридичний радник Олексій Харитонов.

"Поліція та прокуратура помітили реальний конфлікт інтересів. Через місяць суд визнав депутата винним у неповідомленні раді про реальний конфлікт інтересів та діях в його умовах, наклавши згідно ст. 172-7 КУпАП штраф у 5100 грн".

Архітектура – це, звичайно, мистецтво. Та любов до мистецтва не відміняє антикорупційних вимог закону.

А головний архітектор міста – він же зазвичай і директор департаменту архітектури та містобудування – це посадова особа. Тобто чиновник.

Тож на нього також поширюється вимога закону щодо запобігання конфлікту інтересів.

Що почитати?

  • Порядок проведення архітектурних та містобудівних конкурсів, зазначений у Постанові КМУ від 25 листопада 1999 року № 2137.
  • Ст. 172-7 КУпАП, ч. 1 ст. 364 КК.
  • Розділ 5 та  пп. в п. 1 ч. 1 ст. 3 закону "Про запобігання корупції"
  • Ст. 14 закону "Про архітектурну діяльність" та абз. 4 ст. 3 закону "Про службу в органах місцевого самоврядування"
 

ІСТОРІЯ СЬОМА. КОНКУРС ДЛЯ КУМА

До трьох років позбавлення волі може отримати хитромудрий організатор тендеру, котрий прописав конкурсні умови з корисливих мотивів так, що виграти тендер зможе лише його рідний кум.

Публічні закупівлі досить нова для українського чиновника практика. Але й тут хитромудрі люди швидко знайшли засоби "обдурити систему".

Зокрема, прописувати кваліфікаційні умови тендеру так, щоб їм відповідав конкретний постачальник послуг (як на малюнку) або тільки конкретна послуга (товар).

"Але й цим хитрощам можна протидіяти за законом", – говорить юридичний радник Олексій Харитонов.

"Якщо інші учасники тендеру звернуться до Антимонопольного комітету України, той має достатньо повноважень аби змусити замовника виключити такі умови з тендерної документації.

І тоді організаторів закупівель можна буде притягнути до дисциплінарної відповідальності: оголосити догану, позбавити премії".

Крім того, організатори можуть отримати:

  • за дії в умовах конфлікту інтересів – штраф до 6800 грн, а при повторному вчиненні дій через конфлікт інтересів – до 13600 грн плюс звільнення та позбавлення права займати посаду протягом року;
  • до 3 років позбавлення волі із забороною займатися певною діяльністю на строк до 3 років та штрафом до 12750 грн через зловживання службовим становищем.

Вусатий кум, як не дивно, не постраждає.

Чому?

По-перше, це несправедливо стосовно інших учасників, які також мають усе, потрібне замовнику. От тільки вуса у них не ростуть.

По-друге, отаке "виписування умов" часто роблять для друзів та родичів. Тут приватні стосунки шкодять інтересам підприємства, держави і платників податків.

Власне, у тендері на великі суми такі "хитрощі" замовника мають бути розцінені як дія в умовах реального конфлікту інтересів або зловживання службовим становищем, що й призведе до ув'язнення.

"Подібні "вуса" нам вбачаються в умовах нашумілого тендеру від "Нафтогазу", – говорить експерт Ігор Курочка.

"Дивіться: "...учасник має підтвердити наявність належним чином облаштованого офісу/офісів на території країн ЄС, один з яких має бути розташований на території Великобританії".

Чи є в цьому гостра необхідність, чи тендер прописаний "під кума", вирішить АМКУ, якщо до них надійде відповідне звернення.

Але з досвіду знаю, що через брак ресурсів скарги розглядаються там довго і рішення можуть виноситись несвоєчасно.

Узагалі, подібні ситуації мають місце вже років 10. Держпідприємство дуже хоче купити щось у конкретної фірми – і створює тендерну документацію, вказуючи в ній кваліфікаційні вимоги, котрі підходять саме під цю фірму".

Що робити?

Повідомляти керівництво або керуючий орган про наявність конфлікту інтересів та не вчиняти дій до його врегулювання.

І, звісно, не вступати у змову з учасниками тендеру та не вносити до тендерної документації явно дискримінаційних умов.

Що почитати?

  • ч. 3 ст. 5 та ст.18 закону "Про публічні закупівлі"
  • ст. 28 закону "Про запобігання корупції"
  • ст. 172-7 КУпАП
  • ст. 364 КК України
 

ІСТОРІЯ ВОСЬМА. ODA SHOP

Здавалося б, усі знають, що державний службовець не може вести власний бізнес, поки обіймає державну посаду.

Багато хто навіть вивчив словосполучення "сліпий траст". Та спокуса використати високу державну посаду для розвитку власного бізнесу все ж час від часу долає українських посадовців.

Голова облдержадміністрації, котрий вирішить відкрити власний бізнес під час служби, ризикує не лише штрафом, але й посадою:

  • перший випадок – штраф 5100-8500 грн, конфіскація прибутку, отриманого від підприємницької діяльності, й, можливо, звільнення;
  • другий за рік випадок (якщо за першим разом чомусь не звільнили) – штраф 8500-13600 грн, конфіскація отриманого доходу чи винагороди від роботи за незаконним сумісництвом, звільнення, позбавлення права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю строком на 1 рік.

Чому?

А й, дійсно, чому? Невже службовці не можуть, як інші громадяни, займатись чесним бізнесом?

Ні, не можуть. Тут як у анекдоті: або труси, або хрестик. Поки людина займає державну посаду, вона не може відкривати новий бізнес. А старий бізнес, який вона мала до державної роботи, має бути переданий іншим особам. Важливо – не родичам!

По-перше, якщо посадова особа лишається бізнесменом, знову виникає конфлікт інтересів: Як довести, що службовець приймає рішення, які справді вигідні державі та її громадянам, а не своєму бізнесу?

По-друге, під вигідну бізнес-угоду можна замаскувати хабар держпосадовцю. І таку угоду навіть не треба буде "відмивати".

Наприклад, замість того, щоб дати держслужбовцеві хабар, зацікавлений бізнесмен продає компанії того ж посадовця будинок у центрі міста за умовну або відверто занижену ціну. Службовець може продати будинок за реальну ціну і залишити прибуток собі. Все легально, добровільно й навіть оподатковано.

Саме тому треба обирати – або державна служба, або бізнес.

"Знов-таки, виявити приналежність бізнесу тому чи іншому чиновнику сьогодні можливо, по-перше, через декларації – моніторинг діяльності родичів багато про що може розповісти, – говорить Ігор Курочка. – По-друге, через аналітичні системи.

Наприклад, у YouControl можна знайти весь бізнес, зареєстрований на членів родини чиновника. А у розділі "Історія" можна побачити історію зміни реєстраційних даних – тобто, чи був раніше чиновник пов'язаний з певною фірмою.

Якщо порівняти дату початку держслуби з реєстраційними змінами – можна виявити потенційний конфлікт інтересів.

Знаю також про випадки, коли виводили кошти через благодійні фонди та інші неприбуткові організації, котрими можуть керувати держслужбовці. Пильність громадських активістів з використанням сучасних інструментів допоможе вчасно виявити такі схеми".

Що робити?

Служити державі й не шукати додаткових можливостей для збагачення. Амбіційним держслужбовцям, у яких енергії – через край, дозволено викладати, займатися наукою, малювати картини, практикувати як лікар, бути інструктором або суддею у спорті.

Голові ОДА як службовцю вищої категорії можна лише займатись викладацькою, науковою та творчою діяльністю.

Займатися бізнесом не заборонено дружині, дітям та іншим близьким службовця. Та бізнес має бути прозорим, а близькі чиновника мають подавати декларації.

Якщо під час перебування службовця на посаді виявиться стрімке зростання доходів родичів, це стане відомо правоохоронцям, громадським активістам та ЗМІ. В інтернеті багато таких історій.

Що почитати?

  • п. 6 ч. 1 ст. 9, ст. 12 закону "Про місцеві державні адміністрації"
  • ст. 6 закону "Про державну службу"
  • п. 1 ч. 1 ст. 3, ст. 25 закону "Про запобігання корупції"
  • 172-4 КупАП

У наступному випуску "Корупції на пальцях" поговоримо про те, в яких іще випадках варто стежити за родинними зв’язками у держслужбі та роботі держпідприємств, як можна "сісти за ковбасу" та чи варто ввести "точку нуль" для декларацій чиновників.

Іванна Скиба-Якубова, Денис Куклін, автори ідеї

Олексій Пильов, ілюстрації

powered by lun.ua

Головне на сайті