Тестове завдання для Верховної Ради

Експерименти з незалежного тестування, на думку їх розробників, уже завершені, а впровадження системи зовнішнього оцінювання потребує невідкладного законодавчого врегулювання. Необхідно чітко прописати, хто, що, як і коли повинен робити, а чого, навпаки, робити не має права. Тільки в цьому випадку можна говорити про відповідальність за порушення положень закону.

Однак текст, поданий групою народних депутатів у вигляді проекту закону "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань запровадження зовнішнього незалежного оцінювання якості освіти", на жаль, нічого не регламентує.

Спробуємо знайти в цьому проекті відповіді на найважливіші питання.

Хто встановлює правила проведення оцінювання та умови вступу до ВНЗ?

На етапі експерименту перелік предметів, строки проведення зовнішнього незалежного оцінювання та умови прийому до ВНЗ встановлювало МОН, а правила проведення тестування встановлював Український центр оцінювання якості освіти. Він же проводив тестування та контролював його.

Хто тепер буде виконувати кожну з цих функцій з проекту закону незрозуміло. Жодної згадки про УЦОЯО в проекті закону немає. Абзац "Міністерство освіти України є центральним органом державної виконавчої влади, який здійснює керівництво у сфері освіти" пропонують вилучити. Більш того, пропонують слова "Міністерство освіти України" замінити словами "спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади в галузі освіти і науки". Але ж в Україні немає організації з такою назвою!

Якщо автори проекту мають на увазі, що "спеціально уповноваженим центральним орган виконавчої влади в галузі освіти і науки" є "Міністерство освіти України", то така заміна немає жодного сенсу. Якщо ж таким органом можуть бути інші установи, то виникає одразу багато питань.

Чи всі статті даного закону виконує один уповноважений орган, чи різним установам надають спеціальні повноваження виконувати окремі його положення? Хто надає ці повноваження? Адже є реальна небезпека, що ми матимемо "уповноважений орган Кабінету міністрів у галузі освіти", "уповноважений орган Президента з прийому до вищих навчальних закладів" і ще багато подібних установ, які спільними зусиллями створять умови, в яких нормальне функціонування вищих навчальних закладів стане неможливим.

Що будуть перевіряти при вступі до ВНЗ?

У проекті записано, що "прийом громадян на навчання до вищих навчальних закладів незалежно від форми власності та підпорядкування навчального закладу, рівня акредитації та джерел оплати за навчання здійснюється на конкурсній основі відповідно до рівня їхніх знань та умінь, визначених на підставі зовнішнього незалежного оцінювання, та їхніх здібностей у випадках, передбачених Умовами прийому на навчання до вищих навчальних закладів України, з урахуванням середнього бала документа державного зразка про повну загальну середню освіту".

Цей абзац теж викликає багато питань. Спосіб оцінки рівня знань та умінь з конкретних предметів інтуїтивно зрозумілий, але незрозуміло, як визначають перелік конкурсних предметів. Зараз це роблять ВНЗ, але "предметом" інколи називають "фізику, або хімію, або іноземну мову". Але ж порівнювати знання двох абітурієнтів, коли один складав фізику, а другий - німецьку мову, - абсурдно.

А що розуміють під терміном "здібності"? Якщо абітурієнт має вміти малювати для навчання за спеціальністю архітектура, то чи можна досконале володіння комп'ютером вважати здібностями при вступі на комп'ютерні технології?

Хто визначає здібності - навчальний заклад чи організація, яка проводить тестування? Що значить "урахування середнього балу"? Згідно умов прийому зараз за атестат зараховують до 12 балів, а за сертифікати - 600. Тобто співвідношення 1 до 50. Наступного року шляхом зміни шкали оцінок уповноважений орган матиме право довільно змінити це співвідношення.

Неврегульоване також питання зарахування поза конкурсом. Уповноважений орган може на власний розсуд додавати нові категорії "обдарованих" чи шляхом введення квот обмежувати кількість місць для осіб, яким пільги надані законом.

Як проводиться зовнішнє оцінювання?

Технологія проведення оцінювання не визначена. Невідомо навіть, чи це тестування, чи письмовий іспит. Є лише загальні фрази про "об'єктивність зовнішнього незалежного оцінювання", "всебічну оцінку рівня знань та умінь особи", "забезпечення кваліфікованого конкурсного відбору". Ще недавно переконували, що всі мають писати єдиний варіант, щоб бути в однакових умовах. У цьому році вже буде кілька варіантів. А чому не багато?

Досі вважали, що оцінити знання з математики без письмових завдань неможливо. Для їх перевірки залучали тисячі педагогів. Саме наявністю таких завдань пояснювали такий довгий період (до 40 днів!) від тестування до оголошення результатів. У 2010 році з математики будуть лише завдання в тестовій формі, але термінів перевірки скорочувати не квапляться.

Слід звернути увагу також на співвідношення відкритості та секретності під час підготовки до тестування. У проекті звично записана обтічна фраза. "Порядок формування та використання банку завдань зовнішнього незалежного оцінювання, доступу до відомостей такого банку відповідно до закону визначає спеціально уповноважений..."

Як конкретно здійснити контроль за секретністю завдань? Який суд доведе, що навчивши "свого" абітурієнта знаходити час, за який камінь впаде на землю з висоти 12 метрів, працівник порушив закон, бо серед тестових завдань є "знайти час, протягом якого впала груша, якщо учень викинув її з вікна третього поверху на висоті 12 метрів"? Скільки таких аналогій треба, щоб довести факт розголошення змісту?

Є у проекті і конкретні речі. Наприклад, "не можуть бути громадськими спостерігачами посадові особи органів державної влади та органів місцевого самоврядування, педагогічні працівники навчальних закладів системи загальної середньої освіти". Дивує не тільки те, чому вчителів можна залучати до проведення тестування, але не можна допускати як спостерігачів.

Цікаво, як планують перевіряти, що особа, яка виявила бажання бути спостерігачем, не є вчителем? Взяти довідки зі всіх шкіл регіону, що ніде не проводиш уроки з погодинною оплатою?

Коли це все буде відомо?

На жаль, ні "Порядку зовнішнього незалежного оцінювання та моніторингу якості освіти", ні "Правил проведення зовнішнього незалежного оцінювання навчальних досягнень випускників навчальних закладів системи загальної середньої освіти" досі не опубліковано.

Хто і коли їх має опублікувати також невідомо. Невідомо також, як часто і наскільки суттєво ці документи можна міняти. Проект закону встановлює лише один термін.

"Перелік навчальних предметів та строки проведення зовнішнього незалежного оцінювання визначаються спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у галузі освіти і науки не пізніше ніж 31 березня року, що передує рокові проведення такого оцінювання."

Але в цьому нема сенсу, бо учень може готуватися до вступу, знаючи не тільки те, з яких предметів проводиться, але які предмети необхідні для обраної ним спеціальності.

Тестове завдання для Верховної Ради: чи можна вважати законом розданий депутатам текст?

Автор - Василь Петрів, завідувач лабораторії дистанційного навчання і тестових технологій Львівського національного університету імені Івана Франка, для УП

Реклама:

Головне сьогодні