"АртПоле": криза шести років
Тисячі наметів під палючим сонцем, молодь з більшості куточків країни, вишиванки і прикраси ручної роботи, танці й майстер-класи, натовпи журналістів з камерами, вогнища і гаряче вино, а головне - багато доброї музики з усього світу.
Цим протягом багатьох років відрізнявся фестиваль "АртПоле" ("Шешори"). Що ж сталося тепер?
Я щиро хочу написати позитивний відгук про фестиваль. Бо за всі ці роки він став рідним для мене і моїх друзів, став "місцем зустрічі" для всієї компанії, став невід'ємною частиною літнього життя. Навіть якщо бракує грошей - будеш голодним, але на "АртПоле" поїдеш. Але відчуття після фестивалю залишилися настільки неоднозначними, що боюся, як би когось не образити з причетних до створення "АртПоля".
Усі фото автора |
Колись найбільш очікувана, найкраща етно-тусівка перетворилася цього року на з'їзд неформалів, які про українську культуру чули мало і лише віддалено розуміють, чим треба займатися на подібних фестивалях.
Найголовніше розчарування - невелика кількість людей, адже саме публіка робить фестиваль цікавим, яскравим і незабутнім. Шість років тому все починалося у карпатському селі Шешори, звідки й пішла назва. Згодом фестиваль переїхав у село Вороб'ївка на Вінниччині.
От і вийшло, що сюди з'їхалися часто зовсім випадкові люди, переважно зі сходу. Всюди було чути російську мову, вишиванок було від сили десять-п'ятнадцять, суто українських забав - співів, танців, гончарства теж не було.
Не було й традиційних для "АртПоля" нічних вогнищ із гітарами й глінтвейном.
Тим не менш, вже другий рік поспіль фестиваль тривав протягом тижня, з 12 до 18 липня. Про перші його дні я можу судити лише по розповідях, оскільки приїхала в п'ятницю після обіду. А розповіді не надто оптимістичні.
Через зливи багато наметів затопило, людям довелося поїхати. Мінімальними побутовими умовами гостей фесту теж забезпечити не вдалося. Помитися можна було лише в одному місці - на величезну калюжу поклали кілька деревин, до ще одної деревини прикрутили кілька кранів, таким чином утворився імпровізований умивальник.
З харчуванням ситуація склалася ще сумніше, ніж минулого року. В меню "буфету" було лише кілька найменувань: рис з консервами, гречка без будь-чого, вівсянка, два різновиди супу і чай. Мені, нажаль, не пощастило скуштувати жодної з тих страв.
Проте, в сусідньому торгівельному наметі можна було підбадьоритися елітними алкогольними напоями, які навіть не в кожному столичному барі знайдеш. Пиво коштувало 7-8 гривень, горілку не продавали, але під вечір відпочиваючі її десь-таки знаходили, бо "неадекватів" було чимало.
По-друге, багато непорозумінь виникало з квитками. Наприклад, купуючи білет на один день, відвідувач мав право лише раз пройти через пропускний пункт. На другий раз його вже до сцени не пустили б.
Мій знайомий Максим з Кривого Рогу, що приїхав зранку на власному авто і збирався наступного дня їхати додому, купив разовий квиток за 50 гривень. Йому цілий день довелося ходити голодним, оскільки намет він розклав подалі від сцени й "буфету", куди зайти можна було лише один раз.
Вечірні концерти також не проходили без ексцесів. Кілька гуртів не приїхали, їх заміняли менш відомими колективами.
Між виступами робилися дуже великі перерви, в яких ведучий (цього року роль ведучого виконував поет Григорій Семенчик замість лідера гурту "Пропала грамота" Павла Нечитайла) сумним голосом оголошував, які речі розшукуються, які люди загубилися, хто є спонсорами фестивалю тощо. Під час цих пауз багато слухачів відходило від сцени, намагаючись самостійно себе розважити.
Було, звісно, і багато дуже позитивного.
Знайомства, які заводяться під час фестивалю - це найкращий і найкорисніший аспект фестивалю. Випадково потрапивши в табір до абсолютно чужих людей, вже під вечір стаєш з ними однією сім'єю, ділишся останньою булочкою і пляшкою пива.
З музикантів, як і завжди, порадував київський етно-хаос гурт ДахаБраха. Магічна сила їхньої музики наповнила вечір п'ятниці сенсом, рухом, світлом і красою.
Відкриттям "АртПоля" можна назвати гурт "Peace and Love", лідером якого є Юрій Хусточка. Він навіть зі сцени подякував фестивалю й сказав, що без цього виступу гурт міг би не відбутися.
Загалом, якщо почитати відгуки про фестиваль у блогах і на форумах, стає і сумно, і страшно водночас. Всі скаржаться, лаються, ображають одне одного і організаторів.
Нижче буде кілька патетичних риторичних запитань.
Невже через відсутність дров і душових кабінок ми готові відхреститися від того, що любили протягом довгих шести років?
Я пригадую другий фестиваль, коли в останній день дерев'яний старенький туалет, в якому зачинилася дівчинка, просто впав на землю. І як страшно було ходити по трухлявому місточку через гірську річку. І як я сама ледь не потонула в багнюці, коли в останній день почалася шалена карпатська злива. Тоді ніхто не скаржився на умови і безпеку, всі просто насолоджувалися. Природою, спілкуванням, музикою.
Зараз ми всі вже дуже балувані, ставимо комфорт понад усе. І дарма.
Що б там не було, у 2011 році я обов'язково поїду на "АртПоле". Хай навіть світ загине!
Ганна Грабарська