Як покращити стан здоров'я школярів України

2759
5 вересня 2013

Нещодавно міністр спорту пан Сафіуллін у газетній публікації охарактеризував стан здоров'я населення України як катастрофічний. З його ж слів, 94 відсотка випускників школи мають різноманітні захворювання. Він також констатував відсутність серед населення фізичної культури.

До цих слів міністра можна добавити, що саме в школі зупиняється процес фізичного виховання школярів, саме наша школа формує хворе суспільство. Це є дуже вагомим фактором стрімкої депопуляції українського народу.

Серед хвороб школярів вагоме місце займають усілякі деформації хребта. Вони виникають у них внаслідок дії земного тяжіння та перебування учнів у вимушених позах – згадайте шкільну дисципліну! Тому боротися із цими деформаціями хребта, тобто займатися профілактикою їх виникнення, можна тільки за допомогою цілеспрямованих фізичних вправ, а не їх імітацією на так званих уроках фізкультури, які до фізичної культури не мають жодного відношення.

Небезпека деформацій хребта полягає в тому, що вони провокують виникнення захворювань внутрішніх органів у результаті порушення їх регуляції травмованим цією деформацією спинним мозком, не кажучи вже про всілякі больові синдроми.

Гіппократ мав рацію, коли говорив, якщо в людини багато хвороб, повинен у цьому спинний мозок. До речі, у кожної п'ятої сучасної молодої людини значно погіршений слух, внаслідок, як вважають американські вчені, наявності в них остеохондрозу шийного відділка хребта.

Хочу торкнутися ще однієї непомітної, але вкрай небезпечної ситуації.

Майже в 70 відсотків школярів неправильний тип дихання, що призводить до гіповентиляції нижніх, базальних відділків легень і, як наслідок цього, до появи хронічної кисневої недостатності. Остання призводить до виникнення дуже небезпечних метаболічних порушень в організмі – утворюється надлишок недоокислених токсичних речовин та розвивається ожиріння.

Гіповентиляція базальних відділів легень також сприяє розвитку хронічних захворювань органів дихання, що суттєво скорочує життя людей. Не випадково ці хвороби в структурі смертності займають четверте місце, після хвороб серцево-судинної системи, онкології та травматизму.

Вважаю необхідним зауважити, що зайву вагу має половина населення України, а в 20 відсотків діагностують ожиріння – пам'ятаєте про 70 відсотків дітей, а відтак і дорослих із неправильним типом дихання?..

(Більш детально про механізми розвитку цих патологічних процесів та їх наслідків я писав у інших публікаціях).

Саме тому вважаю за потрібне відмінити уроки так званої фізкультури в школі, негайно скасувати фізкультурні нормативи, намагаючись виконати які гинуть діти. А замість цього розробити уніфіковану програму занять саме фізичного виховання, поставивши перед учителем фізкультури всього три головних завдання:

1) навчити школярів правильно дихати, щоб дихання в них було, як кажуть йоги, повним;

2) учити їх виконувати комплекс фізичних вправ для зміцнення саме тих груп м'язів, які утримують хребет у його фізіологічному стані, а саме м'язів шиї, плечового пояса, спини та живота. Необхідно зробити так, щоб виконувати ці вправи в дітей стало такою ж звичкою та потребою, як мити руки або чистити зуби. Погодьтесь, що за ці навики оцінки не ставлять, а залишаються вони на все життя;

3) навчити школярів умінню розслаблюватися як у фізичному, так і в психологічному плані, що дуже знадобиться в їхньому дорослому житті.

Методики виконання таких фізичних та дихальних релаксаційних вправ відомі. А тому кожен учитель фізкультури в змозі їх легко скомпонувати в рамках уніфікованої національної програми занять на уроках фізичної культури.

Тієї самої культури, яку вкрай необхідно створити найближчим часом.

Сьогодні в школі не має відповідального за стан здоров'я учнів. Саме тому фізкультура в школі повинна стати головним предметом, тому що тільки вона в змозі забезпечити здоров'я дітей, а знання з будь-якого предмета завжди можна надолужити.

Уроки фізкультури повинні відбуватися щоденно, принаймні в початкових класах.

Контроль за ефективністю запропонованого проекту дуже простий. А саме: у динаміці двічі на рік учням вимірюють вагу та зріст, проводять спірометрію та станову динамометрію, і, звичайно ж, проводиться їх огляд. Цього цілком достатньо для оперативного вивчення їх фізичного стану, відпадає потреба в проведенні практично нездійсненого якісного суцільного медичного огляду школярів.

Впровадження в практику цього проекту не потребує ніякого додаткового фінансування та обладнання, а його реалізація принесе державі величезні здобутки як у плані економіки, так і в плані, що найголовніше, суттєвого поліпшення здоров'я українського народу.

Наостанок хочу розвіяти думки читачів про спорт як засіб зміцнення здоров'я.

На моє глибоке переконання, жоден вид спорту здоров'я людини не покращує. Професійний спорт – це, перш за все, тяжка виснажлива робота спортсмена, часто густо "змащена" фармакологічними препаратами та численними травмами. Це робота, що на "виході" перетворюється на видовище, за яким спостерігають мільйони людей.

Аматорський же спорт – це є, як врешті й витікає із самої його назви – гра, розвага, яка значно поліпшує якість життя людей, робить його більш цікавим, привабливим та цілеспрямованим.

А міцне довготривале здоров'я людині здатна забезпечити тільки фізична культура в широкому розумінні цього слова. Я маю на увазі й регулярні фізичні вправи, і культуру харчування, і культуру оселі, культуру споживання одягу та взуття та багато іншого.

Але це вже тема для максимально широкої постійної просвітницької пропаганди здорового способу життя, яка повинна стати невід'ємною складовою нашого життя.

powered by lun.ua