Створено механізм для системного реформування Збройних сил

160
2 березня 2016

Від початку військових дій на сході країни оборонне відомство України знаходиться під прицілом уваги громадськості: йому водночас і допомагають різними ресурсами, і суворо критикують.

4 березня у Міністерстві оборони відбудеться в певному розумінні історична подія. Збирається перше засідання Комітету реформ.

Ми довго йшли до цього – від першого дня, коли волонтерів допустили до роботи у Міністерство оборони для "гасіння пожеж", було очевидно, що треба змінювати усю систему.

Комітет реформ має важливу особливість: він поєднує у собі одразу кілька важливих сторін процесу. Це керівники Міноборони та Генштабу, штатні співробітники-експерти, це ініціативні лідери по різним напрямкам реформування Збройних сил України, це експерти НАТО та країн НАТО, це цивільні консультанти та, безумовно, волонтери.

Комітет стане базою, де будь-яка ініціатива буде почута та активні учасники стануть реальними суб’єктами реформ.

До створення Комітету реформ доклали зусиль декілька сторін.

Окремі проекти ми обговорювали в грудні минулого року з представниками Ради волонтерів при Міноборони, з самим міністерством, з Генштабом та багатьма радниками.

На початку січня цього року ми подали на розгляд міністру оборони одну з перших версій цієї структури, яку розробив Проектний офіс реформ у співробітництві з Офісом зв’язку з НАТО. Основна ідея полягала в тому, щоб зв’язати воєдино все, що було зроблено по реформуванню на той момент, а також закласти структурно-організаційні основи для подальших реформ.

Ні для кого не секрет, що реформи, які були проведені в Міністерстві оборони України у 2015 році, носили фрагментарний характер.

Зокрема, Проектний офіс реформ концентрувався здебільшого на проектах у логістичній сфері: реформа харчового забезпечення, матеріально-речового забезпечення, автоматизація складського та медичного обліку тощо. Для координування реформ періодично скликалася Рада реформ, проте її фокус все одно був на цих проектах.

Окрім цього, існував цілий ряд окремих ініціатив по реформуванню та розвитку Збройних сил:

– реформа структури Міноборони та Генштабу у відповідності до стандартів НАТО, що проводиться керівництвом міністерства;

– "Цілі партнерства з НАТО" – щорічний документ, який підписує Україна та НАТО. У ньому міститься план співробітництва з НАТО по окремих напрямках розвитку Збройних сил;

– траст-фонди НАТО – перелік ініціатив, які фінансуються країнами НАТО та спрямовані на розвиток специфічних напрямків діяльності Збройних сил;

– багатонаціональний координаційний комітет з тематичними 10 підкомітетами задля реформування оборонної сфери та військового співробітництва між Україною, США, Великою Британією та Литвою;

– ряд двосторонніх ініціатив між Україною та країнами НАТО по окремих питаннях;

– діяльність Національної ради реформ, зокрема, пов’язана з формуванням звіту американської корпорації РЕНД, який надав стратегічні рекомендації по реформуванню Збройних сил;

– низка самостійних програм розвитку Збройних сил по окремих напрямках в Генштабі;

– ініціативи Ради волонтерів при Міноборони.

Минулого року після прийняття Воєнної доктрини України було розпочато спільну роботу в міністерстві та Генштабі по створенню стратегічних документів.

На сьогодні це Стратегічний оборонний бюлетень, який прописує основні напрями та пріоритети реформи Збройних сил. Протягом березня-квітня робота буде завершена. Принаймні, ми на це дуже сподіваємось.

Ця координація є однією з основних цілей Комітету реформ, проте першочерговим завданням є визначення основної політики реформи, "генеральної лінії". Комітет очолить міністр оборони, його заступниками будуть начальник Генштабу та перший заступник міністра оборони.

До складу Комітету також увійдуть заступники міністра оборони та начальника Генштабу, радники НАТО, радники міністра, представники Проектного офісу реформ Міноборони, представники Ради волонтерів.

Структура Комітету реформ буде наступною.

 

Головні завдання робочих груп по напрямках – впорядкувати та гармонізувати всі існуючі напрацювання, уникнути протиріч та дублювання проектів. І безперечно, ініціювати розробку напрямків, які до цього часу з певних причин не були у роботі.

В результаті цього кожна група буде розробляти та затверджувати основну дорожню карту реформи свого напрямку з урахуванням всього, що було зроблено та має бути зроблено.

Консолідовані дорожні карти по всіх напрямах ляжуть в основу єдиної Програми розвитку ЗСУ до 2020 року.  

Ми розуміємо, що реалізація таких амбітних планів – це складна справа, невідворотними є певні зіткнення, конфлікти інтересів, думок тощо. Але в нас є всі підстави сподіватися, що Комітет реформ стане дієвим інструментом для комплексної системної реформи. 

Створення комітету вже отримало підтримку від міжнародних партнерів України по розбудові українських Збройних сил.

Ми зробимо все для того, щоб створити дієвий механізм реформування, а не потонути у формалізації та бюрократії, адже такий ризик завжди є.

powered by lun.ua