Шевченківська премія з літератури: Янголе, не впадь з плеча

2480
28 лютого 2017

Оновлений Шевченківський комітет розпочав роботу у період, коли Національну премію України ім. Т. Г. Шевченка в номінації "література" перестали сприймати всерйоз.

Точніше, широкі кола суспільства не звертали на щорічних лауреатів особливої уваги, якщо нагородження не супроводжував гучний скандал.

Наприклад, тимчасова відмова Василя Шкляра від участі в офіційній церемонії, після якої в народі збирали кошти на альтернативну нагороду, що мала би стати фінансовою компенсацією принциповому письменникові.

Реклама:

Або торішня дискусія стосовно того, чи давати премію гарвардському професорові Григорію Грабовичеві, наукові заслуги якого безсумнівні – але, як виявилося, не для всіх.

Що ж до так званої "цехової спільноти", то вона відгукувалася на список переможців іронічно або схвально, залежно від того, кого вдавалося пролобіювати тій чи іншій групі поважних осіб у складі Комітету (детальніше читайте в давньому інтерв’ю Тараса Федюка).

Петро Мідянка, Галина Пагутяк, Кость Москалець, Марія Матіос – достойні автори, відзначені за твори високого рівня.

А от Леонід Горлач зі збіркою "Знак розбитого ярма", де є рядки на кшталт "А райдуга осіння так цвіте, / що мріється майбутнє золоте. / Іржуть і грають хмари попід сонцем, / а Україна все-таки росте", – був сприйнятий дуже неоднозначно.     

Враження, що саме літературна номінація провокувала найбільше питань та дискусій. Можливо, тому, що літературні кола – найголосніші, найписучіші. Критики, письменники, науковці не лінуються написати заяву в соціальній мережі або колонку в пресу (будьмо чесні: їм простіше це робити, адже мають яскраво виражене обдарування до слова).

Може, через літературоцентричність нашої культури. А можливо, ще й через те, що в умовах стовідсоткової грамотності про літературу та книжки готовий висловитися мало не кожен – притому значно впевненіше, ніж про оперу чи сучасне художнє мистецтво.

Реклама:

Коли до складу Шевченківського комітету, очоленого Юрієм Щербаком, увійшли знані фахівці, яким творче та професійне коло не має підстав не довіряти (серед них – Григорій Гусейнов, Сергій Жадан, Ростислав Семків, Елеонора Соловей), то спільнота зреагувала, щиро кажучи, насторожено.

Результатів цього голосування очікували з нетерпінням – більше з цікавістю, аніж вболіваючи за конкретних номінантів. Тож завдання перед Комітетом стояло непросте: обрати не просто найкращого й найбільш заслуженого літератора, а ще й такого, чия кандидатура не викликала би запитань, скепсису, протесту. Це мала би бути людина дуже обдарована, поважна, знана. Хтось, кого усі люблять.

І з цього погляду, Іван Малкович – кандидат ідеальний. Його не просто шанують. Його любить і знає народ. (Скількох ще сучасних поетів, не рахуючи живих класиків зі шкільної програми, знає пересічний громадянин України, на імена або й в обличчя?)  

Невипадково на сайті Шевченківського комітету в супровідній інформації до книжки вибраного Івана Малковича "Подорожник з новими віршами" йдеться не лише про самобутність і глибину його поезії, але й про видатні заслуги в галузі книговидання.

Видавництво "А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА", створене на зорі незалежності, дотепер є помітним гравцем ринку, на книжках якого виросло уже не одне покоління дітей. А на дитячих віршах Івана Малковича виросло ще більше; і завдяки "Подорожнику…" усі вони мають нагоду відкрити для себе яскравого поета-вісімдесятника – якщо досі сучасною українською поезією вони не надто цікавилися.

Чи вдалося новому журі підняти престиж також і звання фіналістів премії? Досі на шорт-ліст Національної премії особливої уваги не звертали, на відміну від того ж таки короткого й довгого списків Книжки року Бі-Бі-Сі, не кажучи вже про аналогічні відзнаки в інших країнах.

Цього ж року у фінал вийшли справді хороші книжки. Серед фаворитів називали прозову збірку Василя Портяка "Охоронителі діви" та "Поезія. Проза" Андрія Содомори. Змагатися із ними було би за честь для будь-кого з українських діячів.

Чи помітить ці книжки критика знову і чи будуть вони з такої нагоди повторно обговорені? Чи стане престижним опинитися в першій п’ятірці книжок року за версією головної офіційної премії країни? Відповідь знайдемо наступного року у списку номінованих. (Книжку без особистої згоди автора висунути на Національну премію неможливо, відповідно до актуального переліку документів).

Цьогоріч серед претендентів були, зокрема, Олег Шинкаренко та Дмитро Лазуткін – доволі знані письменники молодшої генерації. Можливо, наступного року вболіватимемо за Оксану Забужко чи Юрія Андруховича (Жадан тимчасово нейтралізований через потрапляння в журі).

Адже в попередні рази неоднозначність відзначених була зумовлена не лише особистими симпатіями членів Комітету та подібними суб’єктивними факторами. Очевидна неповнокровність списку номінантів автоматично звужувала вибір журі – і, відповідно, не давала спільноті можливості запитувати, чому слабкий кандидат раптом переміг на фоні значно сильніших.

Тож побачимо, хто наступного року змагатиметься за національну відзнаку (і своєю участю підвищить її легітимність та престиж), а хто … програє за неявкою.

Оксана Щур, спеціально для УП.Культура



Реклама: