Чотири місяці в ФОПі: як відкрити і закрити власний бізнес
Коли я вирішила співпрацювати з одним цікавим проектом, дізналась, що можу це зробити лише будучи ФОПом.
Так і почався експеримент. На собі перевірила, наскільки легко відкрити і закрити ФОП та як саме це відбувається. Це історія мого 4-місячного перебування підприємцем.
Зареєструвати ФОП
Перед тим, як іти оформлюватись, треба визначитись, чим займатимешся – посидіти і поритись у КВЕДах, кодах і назвах видів економічної діяльності.
Завдяки класифікатору зрозуміла, що долучусь хоча б трохи до мистецтва, адже журналістика ховається під кодом 90.03 – індивідуальна мистецька діяльність.
"Ой, а чим ви таким цікавим займатиметесь насправді", – спитають вас всі, від реєстратора до працівниці податкової і банку.
Далі необхідно зареєструватись як ФОП.
Для цього можна звернутися з паспортом та ідентифікаційним кодом у ЦНАП та оформитись безкоштовно, або піти до нотаріуса – заплативши пару сотень, або за наявності електронного цифрового підпису зробити все онлайн через сайт Мінюсту.
У Кропивницькому ЦНАПі я пройшла процедуру за 10 хвилин.
Попри черги у сусідні кабінети, у необхідний мені було вільно, реєстраторка була максимально чемна і сказала наступного дня прийти за випискою з реєстру.
Стати на облік в податкову
Далі протягом 10 днів треба стати на облік до податкової. Перед тим треба визначити, яку групу і систему оподаткування обираєте.
За порадою бухгалтерки я мала стати ФОПом ІІІ групи на спрощеній системі оподаткування.
Це означає, що щомісяця незалежно від того, отримала дохід чи ні, маю платити 918,06 грн ЄСВ і раз у квартал єдиний податок – 5% від заробленої суми.
З 1 березня ДФС запроваджує в тестовому режимі новий сервіс в Електронному кабінеті, який дозволяє новоствореному ФОПу через меню "Введення звітності" створити та направити до ДФС необхідні для постановки на облік документи.
Я не ризикнула. Пішла традиційним способом до Центру обслуговування платників (він же ЦОП). Він працює з обідом з 13.00 до 14.00.
Відправилась озброєна випискою з реєстру підприємців, копіями паспорту та індивідуального номера платника податків, заявою щодо застосування єдиного податку, яку можна знайти на сайті ДФС.
Обов’язково мати книгу обліку доходів: це радянського вигляду записник, куди треба вносити свої доходи і видатки.
Враховуючи те, що я нещасний гуманітарій, хоч і з двома вищими освітами, зрозуміти, навіщо вона здалась, якщо всі мої доходи і видатки фіксуються в онлайн-банкінгу, зрозуміти тяжко. Але треба і все. Як її заповнювати, можна знайти на ютубі.
Купити цю книгу можна в магазині канцтоварів (там, де трудові і медкнижки), а після цього зшити. Попередили, що зшити це щастя треба конче вдома, адже в непрошитому вигляді її не приймають, а зшити на місці немає як.
Як саме її зшивати і нащо? Чого вона не продається вже зшитою в магазині?
Почала шукати відеоінструкції, але не знайшла. На допомогу прийшли обізнані у паперовій тяганині і бувалі батьки: шилом знизу треба продірявити усі сторінки, крім обкладинки у двох місцях, затягти туди нитку. Чому так роблять? А раптом я захочу зшахраювати! А так не зможу видерти сторінку непомітно для податківців.
Відвідувачів ЦОПа в Кропивницькому можу втішити: цю книгу, вже зшиту, і бланки всіх заяв можна придбати в магазинчику канцтоварів у місці подання документів і не паритись. Чи так само це в інших містах?
Готуйтесь зразу, що у ЦОПі вам будуть не раді.
"Як вони задовбали", – читається у погляді працівниць одразу, як починаєш питати. Навіть попри всі твої чемні "доброго дня", "вибачте" і "будь ласка".
У віконечку дадуть додатковий список (заява про книгу обліку, розрахунок до заяви, запит на отримання витягу з реєстру) тощо, що ще треба заповнити і пошлють заповнювати до зразків розміщених на стіні.
Якщо маєте не 100% зір, без окулярів туди не пхайтесь.
На місці мені дали додатковий список – бланки цього всього можна купити на місці і заповнити за зразком.
Здавши всі заяви, отримала подальшу інструкцію: здати книгу обліку доходів і половину цих паперів в пластиковій папці-скоросшивачі в інше віконце і прийти за нею через 5 днів.
До того часу на ній мають поставити офіційну печатку і зареєструвати.
Забрати книгу можна у понеділок і четвер з 14.00 до 17.00 або у вівторок і п’ятницю з 9.00 до 13.00.
Також мене відправили на третій поверх у ще один кабінет і словами: "Вам ще туди потрібно".
Після заповненої стосяки заяв я була вже настільки затуркана, що до мене геть не доходило, що ж мені там потрібно.
– Доброго дня. Мені сказали, що мені потрібно до вас.
– Добрий день. Сідайте. Давайте гляну. Так, то чим же ви будете займатись?
– Писатиму статті. Я журналіст.
– Ага. А де ви їх писатимете? Де ваш офіс буде?
– З дому.
– Ага. А ви, мабуть, писатимете їх за столом?
– Ем. Ну, мабуть так.
– Ага. Добре. Тоді от: так тут і запишіть у колонці "об’єкт оподаткування" .
– Що записати?
– Стіл. Так і запишіть.
Мені хотілось спитати, чи впевнені вони, що об’єктом оподаткування має бути хоч би не ноутбук?
Але в голові мелькнуло, що стіл точно дешевше за ноутбук, хай вже буде він. Як виявилось згодом, то я заповнила форму 20 ОПП. Що це дало податківцям, поняття не маю.
Далі з флешкою я відправилась в один із відомих державних банків із класним інтернет-банкінгом, де менше як за 15 хвилин мені відкрили рахунок і створили електронний цифровий підпис (ЕПЦ) – саме з його допомогою в подальшому треба буде подавати звіти і підтверджувати здійснення операцій з грошима.
Як звітувати і платити податки
Тут все просто. Щокварталу ФОП 3 групи на спрощеній системі оподаткування має сплачувати ЄСВ у розмірі 918,06 грн за місяць незалежно від того, отримували ви прибуток чи ні, та єдиний податок – 5% від доходу.
Також щокварталу подається звітна декларація по єдиному податку.
Її можна подати в електронному вигляді через електронний кабінет платника податків або ваш інтернет-банкінг. Для цього досить знайти зразок звіту і заповнити кілька рядків.
Якщо ви зробите помилку чи недозаповните потрібний рядок, відправивши декларацію, вам прийде "квитанція" – повідомлення з податкової про помилку і процедуру доведеться провести коректно.
Перший раз краще проконсультуватись з бухгалтером, а далі можна справитись самостійно.
Якби я пробула ФОПом довше, то вже в лютому наступного року мала б подати звіт по ЄСВ за 2019 рік. Податки також можна сплатити через інтернет-банкінг.
Графіки подання звітності та сплати є в електронному кабінеті платника податків. Бажано не відкладати процедуру на останній день: якщо щось глюкне чи ви допустите помилку – вам нарахують штраф.
Що робити, коли гроші потрапили не туди
З першим гонораром у мене сталась маленька пригода. Відкриваючи рахунок у банку, разом з основним рахунком ФОПа їх відкривається ще десяток для різних потреб, аби не бігати по сто разів. Про це мене ніхто не попередив, очевидно, сама мала розуміти.
На електронку і смскою мені прийшла інформація про мій рахунок і реквізити.
Лише на пошту прийшли дані про фактичний рахунок, а смскою – про рахунок соцстраху – той, на який відділ соціального страхування має нараховувати різного роду виплати за лікарняні і подібне при потребі.
Саме цей соцстрахівський рахунок і дала для переказу коштів. Словом, гроші потрапили не туди. А перевести їх так просто із рахунку соцстраху на свій не можна.
Необхідно сходити у відділ Фонду соціального страхування України і написати заяву з проханням підтвердити, що вони гроші на рахунок не переводили.
Наступного дня прийти до них за папірцем-відповіддю. І звернутись у банк із проханням перевести гроші із соцстрахівського рахунку на головний, додавши скан підтвердження. На щастя, тут допоможе інтернет-банкінг і йти в банк не обов’язково.
Тут єдина порада – не тупіть, як я.
Як закритись
Найяскравіше відчуття – сплата податків. Коли з зароблених 10 тисяч за чотири місяці віддаєш фактично половину, стає дуже шкода себе: єдиний податок тут лише 500 грн, решта – ЄСВ.
З іншого боку розумію: якби заробила 100 тисяч, ці 900 гривень ЄСВ на місяць були б копійками.
Закриватись я вирішила, бо завершила роботу в проекті і боялась ризикувати: раптом додаткових заробітків мені не трапиться, то сплачувати ЄСВ щомісяця мені доведеться із грошей, зароблених на основному місці роботи.
Почати треба із заяви про припинення ФОП, поданої через ЦНАП або через сайт Мін’юсту.
Наступного дня в Єдиному реєстрі підприємств з’явиться інформація про те, що ви припинили діяльність. Після цього треба сплатити податки і піти закрити рахунок у банку.
Далі протягом 30 днів треба сходити в податкову і "здатись": подати звітну ліквідаційну декларацію про сплату єдиного податку і звіт по сплаті ЄСВ.
Коли прийдете в ЦОП, аби уточнити, які звіти здати, приготуйтесь до того, що тьотя в віконечку картинно закотить очі з виразом обличчя "Ну як це можна не знати", наче ви закриваєтесь вже 150 раз.
У ЦОПі пояснили – звіт по ЄСВ можна подати у електронному вигляді, а от звітну по ЄП треба принести у паперовому вигляді з написаною ручкою поміткою "ЛІКВІДАЦІЙНА", бо у самому бланку такого варіанту немає.
Після цього маєте написати заяву на ім’я очільника обласної ДФС, аби вас перевірили. І просто чекати. Визначеного терміну перевірки немає.
Можуть через місяць, а можуть через два роки повідомити вас, що все ок і чисто.
Анастасія Дзюбак, журналістка
Титульне фото: AllaSerebrina/Depositphotos