Чи залежить мораль від рішень державних органів?
"Комусь вигідно зробити з нас монстра і з ним боротися" – жалівся кілька років тому очільник Національної експертної комісії з питань захисту суспільної моралі Василь Костицький в інтерв'ю для УП.
Нацкоммор – це не монстр. Це екзотична неорадянська профанація, яка коштує платникам податків майже 5 млн грн. щороку! Нещодавно у Верховній Раді зареєстрували законопроект №1647, який відкриває шлях до ліквідації цього недомонстра. Нацкоммор у своїй недешевій роботі продукує переважно скандали, недоречності та очевидності, а міжнародні інституції та депутати Коаліції вказують на необхідність її ліквідації.
Закон варто ухвалити якнайшвидше, і ось чому:
1. Нацкоммор виносить псевдоекспертні рішення
У 2009 році Нацкоммор визнала "порнографічною продукцією" роман лауреата Національної премії ім. Тараса Шевченка, відомого українського письменника Олеся Ульяненка "Жінка його мрії".
Висновки експертів Комісії характеризують автора як суперечливого постмодерніста та вказують на такі "гріхи" письменника: "Персонажі твору використовують нецензурну лексику та брутальні вирази [...] Разом з тим у творі присутні епізоди, основна мета яких полягає в брутальному натуралістичному зображенні (!) процесу статевого акту [...] мастурбаторні та еякуляторні дії [...] Описання хтивості персонажу і при цьому художня майстерність, мовна виразність автора може сприяти спонуканню негідних інстинктів у читача".
Закінчується висновок словами, що книга "не є продукцію еротичного характеру. Цей твір є продукцією порнографічного характеру, обіг якої в Україні заборонено". Відтак видавництво прийняло рішення вилучити книжку з продажу.
Письменнику довелось оскаржувати висновки Комісії у суді. І що ви думаєте? Суд не знайшов у книзі ознак порнографії. Сам письменник помер менше, ніж за рік після цього. Нацкоммору було так "невдобно", що на сайті навіть з'явився реліз, де Ульяненка називають "справжнім патріотом, Громадянином України, майстром слова, людиною із чуйним, добрим серцем", а ще "митцем з непересічним талантом". Шкода, що при житті від Комісії таких слів дарма було чекати.
Комісія, вочевидь, не знала про повчальний досвід Великобританії щодо заборони подібного плану книжок. Так, сама лише спроба заборонити книгу "Коханець леді Чатерлей" призвела до того, що її наклад розлетівся. Ситуація з книгою Ульяненка стала повним аналогом тієї історії.
Однією з основних проблем НЕК є псевдоекспертність. Не зважаючи на наявність в назві слова "експертний", Нацкоммор не є експертним органом, а її експерти не несуть жодної юридичної відповідальності. "Перший же суд, який уважно вивчить повноваження, розсипе будь-яку справу, базовану та такому "висновку", – пояснює юрист Інституту Медіа Права Ігор Розкладай.
2. Нацкоммор запекло бореться із Сімпсонами та "американщиною"
У 2012 році Комісія проводила окреме засідання для вивчення звернень про заборону до показу в Україні низки мультфільмів, зокрема "Сімпсони", "South Park", "Покемони", "Губка Боб", "Лунтик", "Маша і Ведмідь", "Телепузики". Приводом для цього стала поява брошури, розміщеної на сайті з назвою "Сім’я під покривом Богородиці", автори якої закликали громадськість до введення заборони на показ перерахованих вище мультфільмів в Україні.
Автори брошури, зокрема, вважають, що мультфільм "Губка Боб" пропагує гомосексуалізм, "Маша і Ведмідь" містить садистські елементи й заперечує сімейні цінності, а в мультфільмі "Лунтик" їх обурило те, що його головний герой – інопланетянин. У підсумку "досліджень" виявилось, що усі мультфільми – це "спецпроекти, скеровані на руйнацію родини, пропаганду збочень, наркоманії тощо". Автори звернулися до Нацкомісії з моралі із проханням заборонити показ в Україні цих мультфільмів. Комісія ж у своєму висновку зазначила, що "думки психологів, які опубліковані в наданій книжці, небезпідставні щодо взаємозв’язку між побаченим та відтвореним у реальному житті".
Розворот брошури, яка стала приводом атаки Нацкоммору на "Сімпсонів" та "Південний Парк" |
Ось уривки із висновку Нацкоммору щодо мультиків:
"У серіях, що транслювалися 03, 24, 29 та 30 вересня 2008 р., були виявлені сцени та вислови, які пов’язані з сексуальною сферою життя людини".
"Творці серіалу за допомогою пародії та "чорного" гумору, інколи досить жорстко, критикують застарілі погляди, традиції та табу. Серіал в гротесково-брутальній формі висміює негативні сторони американської культури та сучасної міжнародної політики".
"В наданих на дослідження серіях висвітлюються проблеми сприйняття суспільством метрокультури – серія "Голубий Південний парк": позитивна та негативна сторона фемінізації чоловіків".
"Досліджений відеозапис серії мультсеріалу "Південний Парк" (216 ЕД від 03.11.2010) – належить до дитячої порнографії, оскільки містить зображення імітації сексуальних дій дітей та їх розмови про фізіологічні деталі сексуальних дій".
Послідовна, хоч і невдала, практика боротьби з негативними проявами західної культури простежується від самого початку діяльності Комісії.
У 2007 році тодішній очільник НЕК Микола Бойко в статті "Сучасні тенденції формування суспільної моралі в Україні" заявляє, що "процесам формування суспільної моралі, що відбуваються в Україні, найбільше шкодить стрімке зростання негативного впливу західної культури, що, неначе цунамі, вдерся на терени пострадянського простору відразу після розпаду Радянського Союзу". В цій же статті він хвалиться "підданням забороні розташованої в метрополітені реклами жіночої білизни "Ажур". На щастя, до заборони розповсюдження самої білизни, як у росіян, не дійшло.
3. НЕК не соромиться очевидностей:Шевченка зробили моральним авторитетом
Незважаючи на відразу до західної культури, члени Нацкоммору насправді полюбляють в офіційних рішеннях Комісії стверджувати очевидні факти, – а це неодмінно сподобалося б Капітану Очевидько. І хоча другий закон Ньютона вони ще не розглядали, а одне із минулорічних рішень повністю складається із фрази, достойного "фейспалму Кепа".
Текст "доленосного" рішення Комісії щодо Тараса Шевченка |
Отже, уявіть собі ситуацію: 27 лютого 2014 року, Янукович щойно втік, в Україні майже зруйнована державність, і тут для захисту честі ідо 200-річчв Тараса Григоровича Комісія доленосно вирішує "взяти до відома, що Тарас Шевченко – національний символ та моральний авторитет Українського народу, а його творчість – духовна спадщина і національна святиня України". Це повний текст рішення, яке – безумовно – посадить кожного, хто зазіхне на велич Шевченка (Тараса Григоровича, як ви розумієте, легко можна було би замінити на будь-якого радянського лідера).
4. Нацкоммор дублює повноваження інших органів
Національна експертна комісія з питань захисту суспільної моралі дублює функції Національної ради України з питань телебачення та радіомовлення, Державного комітету з питань телебачення та радіомовлення, Міністерства внутрішніх справ та Державного агентства з питань кіно, – йдеться в Пояснювальній записці до законопроекту №1647, який відкриває шлях до ліквідації Комісії.
Державний нагляд за додержанням вимог чинного законодавства у сфері захисту суспільної моралі здійснює також Міністерство культури і мистецтв України, Міністерство охорони здоров'я, Міністерство юстиції, Міністерство освіти.
"У цих відомств достатньо не лише повноважень, а й інструментів для нагляду за додержанням законодавства у цій сфері. Ліквідація НЕКу не означатиме, що в країні настане моральний армагедон. Просто перестане існувати структура, яка в скрутний час війни поглинає від 4 до 5 мільйонів гривень на рік для того, щоб займатися проектами на кшталт роздачі "Сертифікатів щасливої родини" та іншими екзотичними забаганками", – зазначає автор законопроекту Ольга Червакова.
До слова, про час війни. Одним з аргументів проти ліквідації Комісії, який озвучують самі її члени, є участь Нацкоммору у протидії інформаційній війні. Очільник НЕК у липні 2014 року заявляв, що Комісія "вживає можливих заходів з метою зупинення навали інформаційної продукції, яка пропагує національну та релігійну ворожнечу, расизм, українофобію […]; виступає проти […] посягання на конституційний лад, державні інститути та територіальну цілісність України".
Щоб перевірити успіхи Нацкоммору у протидії інформаційній агресії, Інститут Масової Інформації проаналізував 28 рішень НЕК стосовно пропаганди війни, ксенофобії, посягання на територіальну цілісність України, що були ухвалені з березня по жовтень 2014 року. Юристи дійшли невтішного висновку про "відсутність системного підходу в роботі, випадки некоректної кваліфікації інформаційних матеріалів та серйозні репутаційні ризики України в разі покладення на НЕК функцій з протидії інформаційній агресії".
5. Комісія сертифікує сімейне щастя
Сім’я, яка вважає себе щасливою може отримати від Комісії з питань моралі спеціальний сертифікат на підтвердження цього факту. Проте, якщо раптом у вашій родині почнуться непорозуміння, Нацкоммор має право забрати у вас сертифікат!
За твердженням нардепа Ольги Червакової, на засіданні Комітету з питань свободи слова голова Комісії Василь Костицький завзято заперечував, що проект "Сертифікат щасливої родини" існує.
Але це не жарт, пересвідчитись можна прочитавши на сайті НЕК положення про "Сертифікат Національної експертної комісії України з питань захисту суспільної моралі на щасливу сім’ю" від 22 травня 2014 року, а також подивившись інтерв’ю з головою Комісії Костицьким.
"Оскільки це сталося навесні, коли російська агресія на Донбасі ще не мала таких явних доказів, а інформаційна війна ще очікувала на своїх "розіп’ятих хлопчиків", НЕК не вловила фішку, за яку тепер чіпляється немов потопельник за соломинку", – пише Роман Кабачій для УП.
6. Рада Європи: Нацкоммор може непропорційно втручатись у свободу вираження поглядів
"Закон України "Про захист суспільної моралі", попри наявність деяких правомірних, обґрунтованих намірів та законних вимог та обмежень, передбачає непропорційне втручання органів державної влади у право на свободу вираження поглядів, гарантоване статтею 10 Європейської конвенції з прав людини", – йдеться у висновку експертного аналізу закону про мораль, підготовленого на замовлення Ради Європи.
У висновку йдеться про те, що закон визначає декілька процедур ліцензування та різні форми попередньої заборони, що може вважатися порушенням статті 10 Європейської конвенції з прав людини. Зокрема, надання широкого кола вагомих повноважень Національній експертній комісії з питань захисту суспільної моралі створює реальну загрозу непропорційного втручання органів державної влади в Україні у право на свободу вираження поглядів.
У висновку рекомендується ретельно доопрацювати або вилучити положення щодо "продукції сексуального та еротичного характеру". У тому вигляді, в якому вони сформульовані у чинному законі про захист суспільної моралі, вони містять поняття і вводять обмеження, що не є достатньо прогнозованими і не забезпечують мінімального захисту від свавілля, як того вимагає принцип верховенства права у демократичному суспільстві. Ці норми також допускають надто довільне тлумачення або мають надто широку сферу дії. Бракує переконливого обґрунтування "нагальної суспільної потреби" у нормах щодо "продукції сексуального та еротичного характеру". Таким чином, ці положення слід вважати незаконними та/або такими, що передбачають непропорційне втручання у право на свободу вираження поглядів.
7. Державна мораль коштує недешево
Задоволення читати моралізаторські висновки Комісії та можливість сертифікувати сімейне щастя обійшлися платникам податків у 22,5 млн гривень за останні п’ять років, а працює на зарплаті в держоргані 50 осіб. Про це свідчить офіційна відповідь на запит. В середньому, у попередні роки Комісія отримувала по 4,5 млн грн./рік, а у 2015 році отримає 3 млн грн.
Відповідь на запит про фінансування Нацкоммору |
Як розповів голова НЕК Василь Костицький, кошти йдуть на утримання приміщення (на вул. Артема), заробітні плати та податки на них, відрядження, що стосуються експертних оцінок Комісії, та на канцелярію.
8. Влада взяла зобов'язання ліквідувати НЕК
Формальних зобов’язань і приводів ліквідувати Нацкоммор у влади чимало.
Ще Янукович у 2010 році під тиском громадськості, в рамках адміністративної реформи, видав указ "Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади", який, зокрема, доручав Кабміну розібратися з Національною експертною комісією з питань захисту суспільної моралі.
Уряд Азарова розробив і вніс до Ради законопроект, який уможливлював ліквідацію НЕК, але більшість, що складалася з регіоналів та комуністів, так і не спромоглася проголосувати законопроект у першому читанні, і він автоматично відкликався через припинення повноважень Уряду після Революції Гідності. Проте, указ Президента ніхто не відміняв.
У переддень інаугурації Петра Порошенка Рух "Стоп цензурі!" звернувся до нього з переліком першочергових медіареформ, серед яких – ліквідація Нацкоммору.
У Коаліційній угоді 5 депутатських фракцій – Блок Порошенка, Народний Фронт, Самопоміч, Батьківщина та Радикальна партія – взяли зобов'язання "ліквідувати комісію з питань захисту суспільної моралі як державну інституцію".
Законопроект 1647 стане тестом для парламентської більшості на готовність виконувати обіцянки.
Що станеться з мораллю в Україні?
Після видалення з Закону "Про захист суспільної моралі" згадки про Нацкоммор стане неможливим, прикриваючись державним гербом і витрачаючи державні кошти, займатись навколоморальною профанацією.
Натомість, справжні моральні авторитети – представники громадськості, релігійних чи батьківських об’єднань – зможуть утворювати незалежні громадські організації з метою захисту суспільної моралі. Ба більше, такі вже існують – Несторівська група, група "Перше грудня" і багато інших авторитетних неформальних об’єднань, які зовсім не потребували державного штампу для того, щоб до них дослухалися.
Нацкоммор, який зумів пересваритися з усіма провідними ЗМІ впродовж свого існування, не в змозі допомогти справді авторитетним діячам впливати на суспільну мораль.
Окреме звернення до представників церков та релігійних громад: не захищайте НЕК – це є орган-"прокладка", який через неефективність та антиконституційні цензорські потуги лише ускладнює можливість спілкуватися із пресою та впливати та суспільну думку.
Представники громадських об’єднань, які займуть нішу дармоїдів із Нацкоммору, зможуть відстоювати свої позиції через Національну раду з питань телебачення та радіомовлення, Державний комітет з питань телебачення та радіомовлення, Міністерство внутрішніх прав, Прокуратуру, Міністерство культури, Міністерство освіти та науки, а також через інші органи, відповідно до чинного законодавства України.