Як привабити на держслужбу найкращих, і утримати їх
– Без вирішення питання заробітної плати на державній службі реформи – це забіг на короткій дистанції.
Так нещодавно написала перший заступник міністра економічного розвитку та торгівлі Юлія Ковалів на своїй сторінці у мережі Facebook.
Ще у 2014 році колишній директор Світового Банку в Україні Еді Сегура, зустрічаючись з тодішнім прем'єром Арсенієм Яценюком, наголосив, що якщо в Україні не буде реалізована реформа урядових структур і функцій, то Кабмін не зможе ефективно проводити дерегуляцію економіки.
– Добрі економічні реформи провалювалися через погані уряди. Як поміняти систему? Якісно нових людей недостатньо тому що функції, які вони мають виконувати не змінилися, – позиція провідного економіста Сегури, яку я повністю поділяю.
Стара система може стати однією з головних перешкод у реалізації нагальних для країни реформ.
З 2014 року разом з колегами з консалтингових, юридичних, інвестиційних компаній наголошуємо на важливості цього питання.
Надавали рекомендації, писали статті, згодом створили Facebook сторінку "Ефективна держава" з тим, щоб залучити ще більшу кількістю людей до лобіювання питання реформи держави ззовні.
Зараз 2016-й рік і у мене виникає запитання: що було зроблено урядом для того, щоб це питання було вирішеним?
Оновлення влади та бюрократичного апарату недостатньо для того, щоб модернізувати нашу все ще радянську "державну машину".
Для зміни системи потрібні дві речі:
– політична воля керівництва держави;
– критична маса держслужбовців, які будуть розробляти та ефективно реалізовувати відповідний план дій з реформування системи публічного управління.
Зосередимося на другому. Це мають бути компетентні люди, які готові віддано попрацювати на суспільне благо.
Привабити на державну службу людей, яких важко спокусити корупцією, але які не можуть дозволити собі місячну зарплату у розмірі 100 євро, можна за допомогою тимчасового механізму фінансування держслужбовців – спеціальних фондів підтримки реформ.
Головне їх завдання: залучити на період двох років людей, які б зробили все можливе для здійснення необхідного сьогодні реформаційного ривка й вибудували нову систему публічного управління.
За таких умов наступні новоприбульці не почуватимуться "інорідним тілом", матимуть суттєво вищі зарплати і можливість реалізовувати нові ініціативи й впроваджувати зміни.
Щоб зрозуміти хто з держчиновників працює на інтереси народу, а хто на свої власні чи на інтереси своїх спонсорів достатньо оцінити декларацію про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру.
Наша група експертів намагається вплинути на відповідні рішення влади.
Ми ЗА те, щоб платити високі зарплати нашим держслужбовцям, вимагати від них відповідних результатів роботи і унеможливити прихід до влади корупціонерів.
Бо саме ці чиновники зроблять все можливе, щоб завтра суттєво піднявся рівень середньої заробітної плати в Україні й жити стало краще усім.
Належна зарплата держслужбовця – необхідність, без якої комплексна реформа державного управління не може відбутися.