Застряг в аеропорту, бо відклали чи скасували рейс. Що робити? Поради юриста

5063
5 липня 2018

Найближчим часом декілька сотень українців можуть розпочати судову тяганину з туроператором, який зіпсував довгоочікувану відпустку.

Мова йде українців, які були змушені декілька днів чекати свій рейс в різних аеропортах світу, очікуючи, доки вирішиться фінансова суперечка між туроператором та авіаперевізником.

Незважаючи на низку взаємних звинувачень, більшість юристів схиляється до думки, що відповідальним за виникнення так званого туристичного колапсу є турфірма.

 Фото: AlexBrylov/Depositphotos

Адже постраждалі українці не укладали прямого договору перевезення з авіакомпанією.

Трансфер був частиною послуг, що надала туристична компанія.

Відтак всю відповідальність за зіпсовану відпустку має нести туроператор.

Якщо представники турфірми мають докази провини авіакомпанії, зможуть скористатися правом подачі регресного позову до перевізника.

Але на теперішній час найбільш ймовірним винуватцем кількаденної затримки туристів в зарубіжних аеропортах є саме турфірма, яка й має компенсувати збитки понесені пасажирами.

Однак, далеко не всі постраждалі пасажири отримають компенсації.

Скоріш за все, оператор буде виплачувати гроші лише клієнтам, які мають всі необхідні документи та докази.

При цьому значна кількість українців, особливо подорожуючих вперше, не завжди усвідомлюють, які документи будуть потрібні для виплат компенсацій.

Тому важливо створити інструкцію для пасажирів, рейси яких відклали або ж скасували.

Затримка рейсів відбувається часто. Якщо на інформаційному табло з’явилась інформація про перенесення часу вильоту, потрібно звернутись за отриманням додаткової інформації до представника перевізника.

В разі суттєвої затримки або взагалі відміни рейсу, кожен пасажир має поставити в аеропорту відповідний штамп в своєму посадковому талоні.

Саме тому, незважаючи на електронні квитки, доцільно мати на руках роздрукований варіант посадкового талону.

Адже за роздруківку авіаквитка в аеропорту деякі перевізники стягують додаткову плату.

Не зайвим буде отримати персональні дані та контакти пасажирів, які також летіли цим рейсом.

В разі необхідності вони можуть підтвердити обставини затримки/відміни рейсу.

Авіаперевізник або туроператор, послугами котрого скористались пасажири, залежно від строку затримки і дальності затриманого рейсу, зобов’язані надати прохолодні напої, харчування, медикаменти, можливість здійснити два безкоштовних дзвінки тощо, в разі затримки вильоту.

Якщо виконання затриманого рейсу відкладається на наступний день за днем його виконання, пасажиру повинен бути також наданий безкоштовний номер в готелі, харчування та наземний трансфер за маршрутом аеропорт-готель-аеропорт.

В більшості випадків перевізники та туроператори намагаються виконувати ці зобов’язання.

Однак це не завжди так

В разі ненадання безкоштовного номеру в готелі, харчування пасажирам затриманого рейсу, які перебувають за кордоном, необхідно звертатись до найближчої дипломатичної установи України.

Консул має значно більше механізмів та можливостей для захисту прав свого громадянина на території іншої держави.

Навіть елементарне знання мови підвищує шанси консула на вирішення проблем пасажирів затриманого рейсу.

Якщо всі намагання отримати безкоштовних готель, харчування виявилися марними, пасажири можуть самостійно сплатити вартість номеру, послуг таксі тощо. Головне отримати та зберегти всі чеки.

Саме за наявності цих документів пасажир має вимагати отримання компенсації.

Після завершення злощасної подорожі пасажири мають подати відповідні заяви на виплату компенсації авіакомпанії/турфірмі залежно від того з ким уклали договір на авіаперевезення.

Повторимо, що в разі включення авіатрансферу в договір турфірми, остання несе повну відповідальність за затримку/скасування рейсів.

Порядок виплати компенсацій авіакомпаніями врегульований міжнародними конвенціями та низкою нормативно-правових актів України.

В України вже склалася певна стала практика виплати авіакомпаніями компенсацій своїм пасажирам.

Ситуація з турфірмами дещо інша.

Відповідальність оператора прямо прописана в договорі, який укладався з туристом, а також Законом України "Про туризм".

Часто турфірми намагаються виписати положення договору так, щоб максимально зменшити власну відповідальність за зіпсовану відпустку.

Тому кожному українцеві перед тим, як укладати угоду з туроператором, необхідно уважно її прочитати.

Оптимальним варіантом є передання проекту угоди на вивчення незалежному юристу.

І авіаперевізник, і туроператор можуть відмовитись сплачувати компенсації, приводячи безліч аргументів.

Особливо якщо пасажир буде вимагати не тільки відшкодування вартості готелю, але й компенсації моральної шкоди або ж упущеної вигоди.

Після цього українці можуть вимагати компенсації від туроператорів/перевізник в судах.

Але такі категорії справ непрості та досить тривалі.

Як правило, судова тяганина триває близько двох років.

Саме тому оптимальним варіантом є залучення до участі в справі професійного юриста чи адвоката.

Це може суттєво прискорити вирішення питання щодо отримання пасажирами компенсації.

Іван Божко, адвокат юридичної фірми "Ілляшев та Партнери", для УП.Життя

powered by lun.ua