Як ефективно використовувати сучасні технології в освіті?

Як ефективно використовувати сучасні технології в освіті?

Інформаційні технології все більше захоплюють наше життя.

Замовлення їжі, таксі, побутових товарів та навіть питної води – міцно осіли в наших смартфонах.

Завдяки інформаційним технологіям зараз працюють цілі заводи, літають гелікоптери та проектуються будинки.

Не оминула інформатизація й освіту. Використання мультимедійних дошок, планшетів, комп’ютерних класів безперечно вплинули на освітній процес.

Однак на це потрібно дивитись значно глибше.

РЕКЛАМА:

Якщо говорити про Україну, часто ми бачимо як за бюджетні кошти школи обладнують мультимедійним обладнанням, новими комп’ютерними класами, планшетами.

Але чи дає це можливість вчителю максимально ефективно використовувати технології в освіті, а учням отримувати необхідні для сучасного розвинутого світу навички та уміння?

За великим рахунком – ні. Комп’ютерна техніка безумовно важлива, Україна бачила безліч державних цільових програм по закупівлі комп’ютерного обладнання для шкіл, однак при такому підході маємо дві основні проблеми.

Перша – застарівання парку. Технології розвиваються дуже швидко, і вже за рік-два начебто нещодавно оновлений комп’ютерний клас вже можна вважати застарілим і це постійний процес...

Друга – сьогоднішньому поколінню Z вже не достатньо просто отримувати знання, учням потрібно пояснити навіщо вони їм, як їх можна примінити і чим можуть бути корисні у майбутньому.

Основний виклик, який стоїть перед освітою, повернути молодому поколінню інтерес до навчання.

[BANNER1]

До речі, ідеально процес використання та впливу інформаційних технологій на навчальний процес описав викладач Гарвардського університету Рубен Пуатендура.

Він наводить 4 кроки, а саме: Substitution, Augmentation, Modification, Redefinition. Тобто Заміна, Покращення, Модифікація та Перевизначення.

Для того, щоб вам було зрозуміло про що йдеться – наведу приклад.

Припустимо, що навчальне завдання передбачає практичну роботу з визначення температури повітря.

При класичному підході достатньо було б дати учням градусник. Однак навіть цю тривіальну задачу можна вирішити із впровадженням інформаційних засобів.

Першим рівнем (Substitution) необхідно дати можливість учням виміряти температуру не звичайним градусником, а електронним.

Другим рівнем (Augmentation) можливість вирішити ту ж задачу за допомогою цифрової лабораторії, а саме готового відкаліброваного датчика виміру температури з вбудованим ПО.

Третім (Modification) – вирішити цю задачу з допомогою невідкаліброваного датчика виміру температури. При такому підході учням буде необхідно спершу розібратися з принципом його дії, створити пристрій (електронний термометр), запрограмувати та відкалібрувати пристрій і лиш потім виміряти температуру.

Четвертим і останнім рівнем (Redefinition) може бути задача щодо розробки та створення промислового дизайну пристрою вимірювання температури, який, до речі, у різних груп дітей буде зовсім різним, та в підсумку виконання такої практичної роботи, діти повинні проаналізувати, запропонувати сферу використання їхнього пристрої, аргументуючи свою відповідь.

Як бачите, навіть звичайна лабораторна робота може перетворитись у справжній квест з ефективним використанням інформаційних технологій, діти розуміють принципи роботи тих розумних пристроїв, які вони використовують щоденно в своєму житті.

До речі, навчальні програми вже зараз дозволяють реалізовувати такий практико-орієнтований підхід та виконати державний освітній стандарт на більш якіснішому рівні.

[BANNER2]

Якщо коротко, такий підхід прямо стосується STEAM-освіти.

Наприклад, нинішні навчальні програми з трудового навчання вже зараз дозволяють ставити учням цікаві навчальні завдання, такі як будівництво метеостанції або проекту "розумного будинку".

Саме STEAM підхід і передбачає справжню зміну методів навчання та повернення молодому поколінню інтересу до навчання.

Однак, навіть при великому бажанні вчителя STEAM неможливий без спеціально обладнаних для цього лабораторій.

В цьому контексті важливо не допустити підміни понять. Обладнання шкіл проекторами, мультимедійними дошками безперечно важливе, але інформаційні технології повинні бути не самоціллю, а ефективним інструментом реалізації процесу навчання.

STEAM-лабораторії дозволяють реалізувати комплексні технологічні проекти для моделювання розумного будинку, теплиці, автоматичної метеостанції та багато іншого.

Звісно цей список не є вичерпним. Його я навів для порівняння та розуміння, наскільки відрізняється звичайна мультимедійна дошка від справжнього STEAM-обладнання.

Також обов’язковим є наявність дидактичних комплектів для проектно-технологічного навчання: 3D-моделювання та 3D-графіки, конструювання, фрезерування, голографічне навчальне відео, електроніка та робототехніка.

Можна сміливо заявити, що STEAM-освіта для України відносно нове поняття. Саме тому, поки ми часто стикаємось з нерозумінням необхідності таких змін.

Є велика кількість вчителів, які готові і вже намагаються познайомити дітей з сучасними технологіями, проте їм необхідна допомога та консультація зі сторони спеціалістів-практиків з відповідних напрямів.

Ігор Старенький, керівник інноваційних проектів в сфері освіти компанії Accord Group, спеціально для УП.Життя

Титульна світлина Melpomene/Depositphotos

Вас також може зацікавити:

Що таке STEAM-освіта і чому вона така популярна

Учні обиратимуть предмети, вчителі матимуть більше свободи і доплати: МОН представило законопроект про середню освіту

Освіта, як 16 років тюремного ув'язнення

Освіта без школи: історії трьох родин, які обрали домашнє навчання

Ми хочемо тримати з вами зв'язок. Будемо раді бачитися і спілкуватися з вами на нашій сторінці у Facebook.

А якщо хочете бути в курсі лише новин та важливої інформації про здоров'я, підписуйтесь на нашу Facebook-групу або Telegram про здоров'я та здоровий спосіб життя.

Реклама:

Головне сьогодні