Кому за шістнадцять - дивитися заборонено!

44
13 березня 2009

Успіх літературної першооснови та присутність у фільмі кумирів американських школярок - Крістен Стюарт і Роберта Паттінсона - забезпечили "Сутінкам" солідну касу у  190 мільйонів доларів.

Шалена популярність "Сутінків" стала несподіванкою для багатьох критиків і глядачів. Вона викликала закономірне подивування щодо секрету цієї картини, у якій, окрім  бюджету в 37 мільйонів доларів, наявні лише стандартні сюжетні ходи, примітивна режисура та не надто видатна акторська гра.

Любов до гробу

За сюжетом стрічки, сімнадцятирічна Белла полишає свою матір, що намагається будувати сімейне щастя з новим обранцем, і переїжджає до маленького провінційного містечка, де живе її батько-шериф. Дівчина швидко знаходить друзів серед однокласників та закохується в Едварда Келлана - найзагадковішого та найсимпатичнішого хлопця у школі.

Несподівано для дівчини Едвард та його родина виявляються вампірами. І хоча Белла щомиті ризикує перетворитися на харч для кровопивць, вона впевнена, що її кохання з Едвардом подолає усі перешкоди та триватиме вічно.  

Очевидно, так воно і трапиться, адже незабаром на екрани вийде другий фільм із великого вампірського циклу Мелісси Рознберґ, у якому Белла Свон має усі шанси перетворитися на вампірку, аби бути поряд із Едвардом

Але залишається запитання: що ж це за історія, яка так зворушила кілька мільйонів школярок у цілому світі?

 
І роман, і кінострічка "Сутінки" належать до потужного пласту масової культури, який обслуговує дівчат-підлітків. Сюди входять романи і оповідання, фільми та серіали, глянцеві журнали та інтернет-сайти, які без упину штампують історії про "красиве" підліткове кохання.

Ще кілька десятиліть тому юні панянки переписували у свої альбоми оповідання про "вічні почуття" хлопця та дівчини, яких могла розлучити лише смерть. Ці  історії допомагали дванадцяти-п'ятнадцятирічним дівчаткам адаптуватися до змін свого соціального статусу та власного тіла, відкривали для них світ "дорослих" почуттів.

У таких  оповіданнях найчастіше йдеться про знайомство та любовні стосунки дівчаток-підлітків із красенями-старшокласниками. Про "ідеальність" пари свідчать заримовані або екзотичні імена закоханих. Не менші "піднесеними" є і стосунки: якщо любов - то з першого погляду та до гробу; зрада тут карається смертю, а хеппі-ендом є весілля та народження дитини одразу після випускного вечора.

 
"Сутінки" якнайкраще вписуються у цю конструкцію: дівчина з екзотичним ім'ям Белла  зустрічається з таємничо прекрасним Едвардом. Він є класичним втіленням "поганого хлопця", у якого обов'язково закохується зразкова татова доня.

Класичне потрактування вампіра як фатального красеня, що краде цноту юної дівчини, приводить нас до дівочих уявлень про перший статевий акт, як про своєрідну ініціацію, яка є водночас бажаною та загрозливо-страшною. І те, що батьківські настанови (і газовий балончик як символ батьківської влади) не можуть порятувати Беллу від хижих вампірів, свідчить про те, що авторитет мами й тата втрачено, і на зміну йому приходять інші джерела впливу.

Психологи вважають, що дівчинка стає дорослою лише тоді, як починає розуміти усю умовність та примітивність подібних сюжетів. Та масова культура потребує саме такого інфантильного та невибагливого споживача, аби успішно продавати свою продукцію, і судячи з популярності мелодрам та серіалів серед жінок старшого віку, мало хто із колишніх школярок перестає захоплюватись красивими історіями кохання.

Вампірський гламур

Сучасним школяркам вже не потрібно переписувати оповідання від руки - за них це роблять дорослі письменниці, а візуалізують романні пристрасті - кінорежисери. Характерно, що фільм "Сутінки" є продуктом співпраці  жінок - двох сценаристок та режисерки, не кажучи вже про знімальну групу, більшість якої склали представниці прекрасної статі.

Вочевидь серце дівчини може зрозуміти лише інша дівчина. Тому, обираючи акторів у "Сутінки", автор роману Меліса Розенберґ та режисерка Кетрін Гардвіґ послуговувалися принципом "чим гарніше, тим краще". Скажімо, Роберт Паттісон мав подолати аж 5 тисяч симпатичних хлопців, аби зіграти роль Едварда Келлана.

 
Творці "Сутінків" пішли шляхом максимальної ґламуризації фільму: під час поцілунку героїв камера цнотливо відвертається і охоплює прекрасні американські краєвиди, комп'ютерний промінчик сонця висвічує сердечко між парою, що лежить на траві, а небезпечне для вампірів сонячне світло не перетворює Едварда на бридку потвору - він просто світиться, як джинси зі стразами, і навіть кокетливо називає себе відразливим через цей фізіологічний ґандж.

Популярна книжка плюс нехитра екранізація із красивими та молодими акторами - ось рецепт фільму "Сутінки" - стерильного, як дитяче харчування.

Залишається сподіватись, що у наступний фільм серії "подорослішає" разом зі школярками-фанатками, які обов'язково прийдуть до кінотеатрів через рік.

Оцінка фільму 3 з 5

 

Автор - Анна Купінська

powered by lun.ua