Тест

ГогольFEST-2009: співи шаманів, латексна діва і космічне дійство

Якщо літо - сезон для виїзних фестів та тусівок на лоні природи, то осінь - час для серйозного проведення часу на тлі мистецьких заходів. М'який та спокійний Джаз-Коктебель, книжковий трьохденний марафон у Львові і велике свято для поціновувачів сучасного мистецтва у всіх його проявах - двотижневий Гогольфест.

11 вересня Гогольфест втретє відкрив для столиці двері Старого Арсеналу, де традиційно організатори намагалися вмістити найкращих представників всіх видів сучасного мистецтва, як українського, так і європейського.

Наскільки це їм вдалось, треба судити по закінченню фестивалю, але вже саме відкриття натякало на більшу масштабність запланованих подій. Якщо перформанси-відкриття минулих років могли залишитись непоміченими через свою короткотривалість, то цього року пройти повз театрально-музичного дійства було неможливо.

На вулиці актори інженерного театру АХЕ фарбували учасників майбутнього перформансу "День Народження" у червоний колір, там само відбувався перформанс "Макро" від українських віджеїв Tenpoint vjs та музикантів з проекту Ottosiderspunk, які сповідують культ електронної музики і які навчили українського слухача її правильно сприймати.

Перформанс -відкриття АХЕ
На музичній сцені другого поверху відбувалось космічне дійство: концерт-перформанс "Аквааеробіка", створений московською художницею Сашею Фроловою.

Три перформанси, що відкрили фестиваль, були різні за звучанням та враженням, яке вони справляють на глядача, але насправді вони є тим, до чого давно звикла Європа, але з чим погано знайомий українець.

З інженерним театром нас познайомили минулого року на тому ж самому Гогольфесті, але з даб-степом та басовими лініями в музиці в поєднанні з віджеїнгом та мапінгом (проекція відеоряду на архітектурну споруду) або футуристичним дійством у виконанні латексної діви з мікрофоном у вигляді морозива були знайомі лише ті, хто входить до вузького кола поціновувачів.

Організатори сформували дуже щільну програму, яка не дає спокійно передихнути тим, хто вирішив присвятити 17 днів свого життя сучасному мистецтву. Так, за перші п'ять днів фестивалю відвідувачам були віддані на суд 5 вистав та 10 концертів різного ґатунку, а також декілька майстер-класів, літературних зустрічей і кінопоказів.

Для прикладу можна навести виставу "СтарухИ, або шматок швидкого театру за Хармсом", головною дійовою особою є акторка-шаманка Степаніда Борисова з Якутії.

Вистава СтарухИ
Замотана в білу тканину, знаходячись на чотириметровому п'єдесталі, вона читає текст Хармса в особливій манері горлового співу, а режисер, залишаючись невидимим, як суфлер, керує текстом та виставою. Містична атмосфера, створена незвичною подачею оповідання Хармса, творить інший, відмінний від традиційного, театр.

Окрім шаманських практик, на театральній сцені практикували хореографію в поєднанні з медіа на основі японських міфів (вистава "Нінгйо"); статичні, але натхненні та атмосферні джазові імпровізації на тему відмінностей сторін світу від польського колективу "Карбідо" (вистава "Столик"); синтез жонглерства, фокусництва та медіа-театру у виставі "Діалоги" (ориг. KESKUSTELUJA) від Вілле Вало (не плутати з солістом групи HIM) та Кулле Хаккарайнена з Фінляндії; та іронічну моно-виставу з роздумами про сучасний світ з елементами клаустрофобії та театру абсурду "М3" ("Метр кубічний") від іспанських режисерів Джоржа Санчес-Кабезудо та Фернандо Санчес-Кабезудо.

Гурт The Moi Non Plus
Найяскравішою частиною музичної програми стала вечірка від фестивалю Джаз-Коктебель, до виступу на якій були запрошені гурти PurPur (Україна), 188910 (Росія), Akana (Білорусь) та Серебряная свадьба (Білорусь).

Виступ "Серебряной свадьбы", гурту, який визначає себе як фрік-кабаре бенд, київські прихильники чекали вже давно.

Також приємно вразили столичних слухачів (принаймні ту частину, яка потрапила на відкриття фестивалю) виступ харківського гурту LЮК, та якісні виступи європейських музикантів які також присутні на цьогорічному Гогольфесті.

Такими зразками, зокрема, стали голландські музиканти з гуртів Raaskalbomfukkerz, Stoma та The Moi Non Plus. Серед представників української музики, які вже встигли потішити слух відвідувачам фестивалю, були Перкалаба та спеціальний проект гуртів Крихітка та Shopping Hour.

Концерт Крихітки Цахес feat Shopping Hour
В середу ввечері, 16 вересня, Росію вже встигла представити відома виконавиця в стилі world-music Інна Желанная.

Фестивальне свято триває і економічна криза не вплинула на його популярність: на всіх подіях Гогольфесту - аншлаг, і зацікавленість величезним естетським бенкетом на честь Миколи Васильовича не вщухає.

Квитки на театральні вистави не дуже високі (40 грн. для вистав, що проходять в приміщенні Арсеналу, для вистав, які проходять на інших сценах, ціна визначається самими театрами), але через це, щоб потрапити на обрану виставу, придбати квитки треба не менше, аніж за 3-5 днів до події.

Ціни на великі концерти теж не кусаються, хоча логіку цієї цінової політики вхопити складніше - щоб бути присутнім на концерті від Moloko Music Fest, треба заплатити 120 гривень, а щоб послухати Дітей Пікассо або Серебряную свадьбу слухач платить 50 гривень. Концерти, які проходять в камерній залі, є безкоштовними.

Художня експозиція на Гогольфесті є, на жаль, найслабкішою з усіх представлених програм. Її загальна концепція не прослідковується, та й навіть концепції проектів окремих кураторів також розсипаються у великому просторі, який вони ризикнули обійняти. Але це, мабуть, вже проблема українського сучасного візуального мистецтва, яка стосується, як художників, так і кураторів, і яка вже давно обговорюється, але ніяк не може вирішитись.

Те ж саме можна сказати про літературну та кіно-програму. Нічим особливим, окрім презентацій нових книжок від видавництв "Дух і Літера" та "Кальварія", які все одно не зможуть конкурувати з презентаціями на львівському Форумі видавці, та літературних зустрічей з письменниками, з якими ми знайомі краще, ніж з класиками, літературна частина не вирізняється.

Судити про кінопрограму ще важче, адже кінематограф не є найважливішим мистецтвом на цьому фестивалі, тому іншого задуму, аніж просте представлення зразків кіно з різних країн, знайти майже неможливо.

Вистава Столик
Тим не менш, атмосфера на території велетенського за розмірами і вишуканого за побудовою старого Арсеналу нагадує день народження, на святкування якого запрошені всі охочі. Власне, весь проект Гогольфесту і є справлянням 200-ліття з дня народження Гоголя, на яке спокушається не лише українська молодь, охоча до розваг, а й дорослі люди, які також цікавляться сучасним мистецтвом.

Постать Гоголя все менше фізично присутня на фестивалі - окрім інсталяції у вигляді голови письменника при вході, вистави "Смерть Гоголя" від театру ДАХ та декількох робіт, вивішених в основній експозиції, присутність Миколи Васильовича відчувається на символічному рівні.

Слідом за портретами Гоголя, стилізованими під поп-арт, що прикрашають афіші та програмки, сама загадковість постаті письменника є також стилізованою під сучасність: містика театру поруч із медіа-технологіями, автентичні техніки співу переплітаються з сучасними інструментами або текстами, а сам чаклунський простір старовинного Мистецького Арсеналу слугує оселею для сучасного мистецтва.

Здається, цікавішого дня народження у Миколи Васильовича Гоголя ніколи не було.

Фестиваль триватиме до 27 вересня. На думку автора, найцікавішим з усього переліку подій є:

З театральної програми: вистави "Смерть Гоголя" та "Едіп. Софокл" від київського театру ДАХ під керівництвом Владислава Троїцького (відповідно, 17 і 21 вересня); прем'єра вистави "Гамлет", яку поставив київський режисер Дмитро Богомазов в Одеському академічному українському музично-драматичному театрі ім. В.Василька (показ відбудеться 20.09 в театрі ім. І.Франка); а також гастролі Пермського театру "У моста", який привозить дві вистави за п'єсами відомого сучасного драматурга Мартіна МакДонаха. 24 і 25 вересня відбудуться покази вистав "Красуня з Лінена" та "Череп з Коннемари".

З музичної програми вартими уваги є концерт-перформанс "Dreams of the lost road" за участю етно-хаос гурту ДахаБраха, який приголомшив усіх на концерті під егідою Гогольфесту в квітні цього року (він відбудеться 18 вересня); концерт від організаторів Moloko Music Fest, який проходив в листопаді року минулого (виступ Адама Гріна, Adanovsky, Tikkle Me та Сергія Бабкіна заплановано на 19 вересня); електроакустична програма від Алли Загайкевич (20 та 23 вересня).

Довгоочікуваними концертами є виступ легендарного пітерського гурту НОМ (26 вересня) та концерт-закриття фестивалю, участь в якому візьме відомий гурт Дети Пикассо.

Усі фото ЖЖ-спільноти gogolfest