Колядки, танці і чай від Олега Скрипки
У другий день Різдва на території Софії Київської знову розгорнулось дійство "Країни мрій". Цього разу на святі було людно ще біля брами: потрібно було постояти мінімум 5-10 хвилин у черзі, щоби зайти на територію заповідника і купити вхідний квиток. Через скупчення людей багато хто не міг побачити саме дійство, дітей батьки брали на руки чи садовили на плечі.
Присутні мігрували від одних колядників до інших: у всіх був вибір, чи віншувати та колядувати з фольклорними гуртами "Надобридень" і "Древо", чи іти водити козу і танцювати під веселу музику з балканськими мотивами разом з гуртом "Топоркестра", який грав осторонь. Дехто вибирав третє: пити чай або ліпити щось зі снігу, чи просто танцювати у своїй компанії.
Одні присутні слухали традиційні колядки гуртів "Древа" та "Добривечір", інші - ішли танцювати під балканські пісні "Топоркестра" |
Встановлений ще в день святого Миколая вертеп світився різдвяними вогнями. Усі слухали залюбки, але через холод дехто ішов раніше. Хоча цього разу на святкуванні, окрім дисків із колядками та народними піснями, можна було і зігрітися, придбавши гарячий чай чи каву з тістечком. Щоправда, таких бажаючих було багато і вони утворювали чергу.
Шопка, встановлена ще у день Святого Миколая, світилась різдвяними вогнями |
Скрипчине Різдво
Олег Скрипка, який цього разу був присутній на дійстві, розповів, що у його дитинстві Різдва не було.
"Я про нього дізнався тільки тоді, коли поїхав до Франції і побачив, як вони там святкують. А потім вже повернувся в Київ і почав спілкуватися з фольклористами, до мене додому приходили колядники".
На думку Скрипки, для того, щоб правильно святкувати Різдво, треба зануритися в традицію.
"На сьогоднішній день метод занурення в традицію у вигляді масових заходів є дуже ефективним. Сподіваюсь, що скоро в родинах Різдво будуть проводити правильно, автентично і змістовно", - поділився своїми прагненнями головний "мрійник".
У засновника "Країни мрій" є і своя формула "культивування і експорту нашої традиції": "Мусить бути певна інформаційна політика, щоби менше було інформаційного і культурного бруду.
Хелоуін і подібні не наші свята - це низький рівень моральної культури, і він поширюється через телебачення замість наших споконвічних традицій. Для того, щоби мати чисте повітря чи чисту культуру - цим треба займатися. А це залежить від держави".
Щодо вдосконалення організації наступних дійств, чільник "Країни мрій" хоче збільшити ярмарок майстрів, але не всі з них погоджуються стояти на морозі. Також є проблеми з харчуванням - потрібні гарячі страви, а не тільки чай із канапками. У планах є і зробити подіум вищим - щоби присутнім було краще видно виконавців.
"На сьогоднішній день бюджет не дуже великий, але він достатній, щоби цю низку свят зробити, об'єднати", - зізнався організатор "Країни мрій".
Іноземні колядки
На святі 8 січня можна було відкрити для себе і багато нового: наприклад, учасники гурту "Топоркестра" виконували словацькі та молдавські колядки, молдавські та косовські народні пісні, а також українські колядки, виконані у балканських запальних мотивах.
"Балканські мотиви дуже запальні та емоційні, наші люди можуть їх зрозуміти: адже у нас спільні корені, - коментує специфіку репертуару гурту Ілля Сайтанов, який сьомий рік поспіль приїздить із Москви до Києва спеціально, щоби колядувати разом з "Топоркестра". - У Москві колядувати не надто є де".
Колядки на всі випадки життя
"Традиційні колядки побутували в Україні завжди - навіть в дохристиянські час, але були іншого змісту", - розповідає керівник фольклорного гурту "Древо", професор Національної музичної академії Євген Єфремов.
Найдавніші колядки, як правило, не насичені багатоголоссям, вони мають світський зміст.
Раніше було так: кожному члену родини співалася особлива колядка. Нежонатому парубку, незаміжній дівчині, господарю, господині, бджоляру, вдові - для всіх виконували різні колядки. У них ще не було згадки про народження Ісуса. А пізніше в цих же колядках стали додавати в приспіві те, що стосується християнського періоду.
Учасники гурту "Древо" |
Для дівчини найважливішим було вийти заміж, тому колядки стосувались заміжжя. Так, у колядці з Полтавщини, яку виконував гурт "Древо", йдеться про те, що дівчина не може вийти з подругами погуляти, бо до неї приїхав брат із війни і привіз їй трофейні подарунки для її заміжжя: різноманітні прикраси, ще і вінок золотий.
Пізніші колядки вже присвячені народженню Ісуса Христа і всім біблійним образам. Але в них ці образи пропущені через свідомість селян, що додавало свої нюанси.
"Історія про Ісуса постає так, наче вона відбулася в українському селі. Цим ці колядки і цікаві, бо вони мають свій національний колорит", - пояснює Євген Єфремов.
З приходом християнства давні колядки почали витіснятися. "На Різдво почали співати церковні колядки, а на святого Василя лишалися щедрівки і колядки побутового змісту. З дяком в церквах вчили нових, а по хатах ходили з давніми побутовими колядками", - розповів Євген Єфремов.
У давнину колядували в основному чоловіки. Але і цей обряд з часом перейняли жінки - зараз колядують переважно вони.
Записують колядки під час експедицій також від бабусь: сумний факт, але чоловіки мають коротший середній вік. А для збирання фольклору цікаві люди віком за 70 років, дідусів таких дуже мало.
Наступне святкування з "Країною мрій" відбудеться 13 січня на Старий новий рік або Маланки. В цей день Олег Скрипка не буде господарем дійства, бо гратиме у Львові. Зате має бути присутнім 15-го січня на святого Василя, і 19-го січня на закритті зимових свят під час Водохреща.
Усі фото Максима Поліщука