"Антихрист": великий депресивний фільм Ларса фон Трієра

165
15 січня 2010

Від 14 січня на українські екрани виходить нова стрічка данського режисера Ларса фон Трієра "Антихрист". У ролях: Віллем Дефо та Шарлотта Гензбурґ.

Прем'єра "Антихриста" на Канському фестивалі 2009 року розділила кінокритиків та шанувальників мистецького кіно на два табори: одні називали стрічку провальною, відкрито заявляючи, що фон Трієр остаточно позбувся залишків здорового глузду після довготривалої депресії, інші ж визнали у фільмі правдивий шедевр.

Олії у вогонь підлив сам данський скандаліст, який на своїй прес-конференції назвав себе "найкращим режисером у світі".

"Антихрист": шок та гнів

Ларс фон Трієр неабияк постарався, аби зробити свій фільм не лише формально довершеним, але й змістовно викличним та провокаційним видовищем.

Митець продовжує дражнити критиків демонстративною байдужістю до їхньої думки. Зрештою, чого ще чекати від режисера, який у юності пережив відверте глумління з боку преси, а згодом став безперечним кумиром вчорашніх хулителів.

"Антихрист" став ляпасом загальноприйнятим мистецьким смакам. На перший погляд, стрічка розповідає звичайну, хоча й дуже сумну історію втрати подружжям маленької дитини. Дружина звинувачує себе у смерті сина, але її скорбота є дуже болісною і проходить нетипово.

Чоловік - практикуючий психотерапевт - самовпевнено вважає, що може вивести жінку із її важкого емоційного стану. У терапевтичних цілях подружжя вирушає до власного лісового будиночка, який називається Едем.

 
Саме там і розгортаються загадкові та шокуючи події, які й викликали стільки суперечок серед шанувальників кіно. Після того, як Чоловік (герої фон Трієра не мають імен) дізнається, що його Дружина вже давно блукає нетрями власного безумства, цивілізовані стосунки відступають перед силами природних інстинктів, які не тільки лякають своєю дикістю, але й здатні вбивати.

Завдяки бурхливій фантазії фон Трієра, фактично кожен глядач "Антихриста", особливо той, хто "розбирається у кіно", отримає фактично безмежно широке поле для власних інтерпретацій. Скажімо, феміністично налаштоване жіноцтво знайде у фільмі мізогінію, а російські критики з радістю впізнають явні та приховані цитати з Тарковського (якому і присвячено "Антихриста"). Решта продовжить ламати собі голову над складною (псевдо) символікою стрічки.

 
Крім цього, фільм просто таки зачаровувує неймовірною красою та виразністю зображення, якого фон Трієр добився за допомогою нової цифрової камери RED. Насамкінець варто згадати і карколомні трієрівські експерименти із монтажем та кольором, які вже давно стали ознакою його авторського стилю.

"Антихрист": депресія

Цю картину також можна віднести до імпровізованої категорії "великих депресивних фільмів" (у слід "великим хворим фільмам" Франсуа Трюффо). Це стрічки, які були зняті режисерами під час їхньої боротьби із власною душевною драмою. Скажімо, Роман Поланські, перебуваючи у депресії після кривавого вбивства дружини та ще ненародженої дитини, зняв похмурі та пронизані безнадією "Макбета" та "Китайський квартал".

Відомий невротик Ларс фон Трієр не раз зізнавався у власних душевних негараздах, які навіть потребували клінічного лікування. Його "Антихрист" точно та правдиво змальовує реакцію людської психіки на травматичні події.

 
Трієрівська героїня поступово проходить усі стадії прийняття втрати близької людини: шок, гнів, депресію та примирення. Проте хвороба заводить Жінку на манівці, і замість примирення, на неї та її Чоловіка очікує "скорбота", "біль" та "відчай" (так називаються і розділи у фільмі фон Трієра).

Проте "Антихрист" дає підстави для роздумів не лише психотерапевтам, але й психоаналітикам: у фільмі є кілька сцен, немов знятих спеціально для них. Стрічку відкриває першосцена, а завершає - кастрація. Крім того, "Антихрист" сповнений фалічними та вагінальними символами. Тому дуже дивно, чому за картину фон Трієра ще не взялися професійні "цілителі душ".

"Антихрист": прийняття

У бесіді із журналістом Томом Борезом Ларс фон Трієр заявив, що подолати депресію йому допоміг шаманізм. Зрештою, чому б образам Лані, Лиса та Ворона, які періодично з'являються перед героями "Антихриста", не бути втіленням шаманських духів-покровителів?

Лань, скажімо, символізує піклування про ближніх, Лис втілює розсудливість та вміння досягати своєї мети тихо й непомітно, а Ворон несе із собою сили Хаосу. При цьому, салоган "Антихриста" "Хаос править усім" знаходить нове потрактування, адже у шаманізмі саме Хаос транслює потужну енергію, котра допомагає людині змінити своє життя.

 
Сама назва стрічки - "Антихрист" - також викликала масу запитань у глядачів. Хтось вважає, що антихристом у цій історії є жінка, а хтось, як Вілем Дефо, стверджує, що "Антихрист - це просто хороша назва для фільму".

Втім, причин для феміністичної параної і справді не має - скоріше за все, назва просто демонструє "зворотній відлік", закладений у цій міфологічній історії. Стосунки Адама та Єви зі Старого Заповіту, як і подорож Євангельських Йосипа та Марії, закінчились дітонародженням. "Антихрист" розпочинає зі смерті дитини. Згодом - подорож в Єдем, гріхопадіння під деревом, і далі - за планом.

Очевидним залишається лише одне - Ларс фон Трієр зняв правдивий шедевр, навіть якщо він і використав лише сорок відсотків свого потенціалу, як стверджував у бесіді з Борезом.

Ця картина, немов опера, затягує та захоплює своєю поліфонічністю та багатогранністю.

"Антихрист" свідчить про перехід фон Трієра до сонму кінематографічних небожителів, які, схоже, досягли священного Грааля мистецького безсмертя. Та майстерність, із якою режисер створив таємничо-мерехтливу атмосферу лісу довкола Едему, викликає захоплення, мабуть, подібне до відчуття ймовірного середньовічного мирянина, який вперше потрапив у готичний собор.

Це якраз той випадок, коли тисячі навіть найбільш захоплених фраз не замінять перегляду, і не зможуть передати враження від роботи майстра.

Оцінка фільму 5 з 5

Усі фотокадри з фільму взято з kino-teatr.ua



powered by lun.ua