Стів Джобс і Сталін на першій українській бієннале. Фото

11
24 травня 2012
“Золотий Лотос” корейського художника Чой Джонг Хва. ЩОб обрати колір квітки для України, Чой Джонг Хва приїжджав сюди. Надихнувшись золотими куполами, вирішив зробити лотос саме золотим
Бронзові скульптури “Голів Зодіаку” китайця Ай Вейвея. Тут і далі - усі фото Дмитра Ларіна
"Зів'ядання краси" Маші Шубіної
"Бункерна ментальність" Аніли Рубіку
Луїза Буржуа, "Дірка від кулі"
Відеоінсталяція "Allegoria Sacra" від АЄС+Ф
Робота Джейка і Діноса Чепмена
Робота Джейка і Діноса Чепмена
"Алея суперзірок" В'ячеслава Ахунова
"Поклоніння Волхвів" Олександра Ройтбурда
Ще одна робота Олександра Ройтбурда
"Мінні-ніч" Янобе Кендзі
Ван Шіньсон, "Богиня"
"Фальшива картина смерті" Йінка Шінобаре МБЕ
Робота Родні Грема
Мейдін Компані "Гра-1"

"Деякі речі ми ще не встигли поставити і я дуже перепрошую за це", - за годину до офіційного відкриття Першої Київської бієннале сучасного мистецтва "Арсенале" каже її куратор, британець Девід Елліотт. 

Під церковний передзвін Києво-Печерської Лаври, яка знаходиться якраз навпроти "Мистецького Арсеналу", де відбувається бієннале, організатори виставки знайомлять пресу з арт-подією країни. 

Попередження про неготовність слушні: частину робіт встановлюють вже під час показу експозиції журналістам, але ці недоліки доволі незначні у порівнянні з тим, що вже можна побачити у стінах "Мистецького Арсеналу" - кураторові вдалося зробити цілісну, видовищну і добре продуману виставку.

 Роботи у першому залі встановлюють прямо під час показу експозиції пресі

Клітки

"It was the best of times, it was the worst of times". Саме ця перша фараза з "Повісті про два міста" Чарльза Діккенса, і дала назву головному проекту бієннале - "Найкращі часи, найгірші часи. Відродження та Апокаліпсис у сучасному мистецтві". 

Девід Елліотт показує журналістам роботи

Однією з особливостей цієї виставки є співмірність творів і місця — у величезних коридорах "Мистецького Арсенала" розмістились монументальні роботи, які саме у ньому сприймаються органічно. 

"Усі роботи для виставки підбирав Елліотт і його кураторська позиція була показати просторовий, масштабний проект", - розповідає нам головний редактор журналу "ART Ukraine" і одни з організаторів бієннале Аліса Ложкіна. 

На 24 тисячах квадратних метрах виставкових площ куратор зібрав кількасот робіт відомих художників, яким запропонував осмислити тему теперішнього і минулого у різних вимірах: особистістоному, суспільному, національному. 

 
 

Тут є знамениті "клітки" класика сучасного мистецтва Луїзи Буржуа, 12 бронзових скульптур "Голів Зодіаку" китайця Ай Вейвея, фотографії Бориса Михайлова, обплутані нитками сукні у "Після сну" Чігару Шіота з Японії, "Золотоий Лотос" Чой Джонг Хва, роботи скандальних братів Чепменів та багатоьох інших.

З серії "Промзона" Бориса Михайлова 

Зі ста авторів, чиї роботи включені в головну програму, майже 40 — зі Сходу (Китай, Монголія та ін) і 20 — з України, їхні роботи теж обирав сам куратор.

"Девід подивився свіжим поглядом на теперішнє арт-середовище і першим обрав скульптора Миколу Малишка, який належить до найстаршого покоління українських художників і широкому загалу не відомий", - коментує процес відбору Аліса Ложкіна. 

 Робота Сергія Браткова

40 робіт, яка показані у рамках головної програми бієннале, були зроблені спеціально для неї, кажуть організатори. 

Загалом, на двох поверхах "Мистецького Арсеналу" зібрано роботи і для "широкої публіки" зі смислами, які легко прочитати, і складніші для розуміння твори. 

"Коли ви пройдете по коридору неймовірних нових витворів і образів, які тут вперше виставлятиме Борис Михайлов, ви почнете з невеликих клітин (англ - cell). А клітина є основною одиницею життя. З неї складається людський мозок. І коли людина потрапляє в тюрму, вона опиняється у клітці (тут Елліотт натякає на гру слів, де англійське слово cell означає також "тюрму")", - інструктує Елліотт.

"У цьому полягають неймовірні розлади, які показала Луїз Буржуа на початку ХХ століття. Це монументи пам'яті, досвіду, любові і, як ви побачите, — страху. Бо всі ці речі взаємопов'язані. Неможливо пізнати найкраще без знання найгіршого. Усі це займає перші майже 200 метрів довгого коридору. Це свого роду об'єкт, який закарбує всю історію сучасного світового мистецтва", - дає підкази для розуміння куратор. 

 Луїза Буржуа "Підозрюваний номер два"

Непередбачуване передбачуване

"Деякі речі виходять з-під контролю. Протягом 36 годин нам доводилось ставити роботи при неймовірно малій кількості електроенергії. Якщо ви візьмете МОМа чи Лувр, це трохи нагадуватиме не докінця дороблену роботу", - розповідає про непростий робочий процес Елліотт. 

Причини "авралу" напередолні відкриття і недоліків, за які так переживають організатори і які, відверто кажучи, таки помітні, - у частково державному фінансуванні проекту. Бюджет "Арсенале" наполовину складається з державних грошей (10 млн. грн), а решту коштів виділили спонсори. 

"Перебоїв з фінансуванням не було — воно поступило пізно. Тому затримався процес з доставкою експонатів і взагалі це архіскладний проект. Це як олімпіада в мистецтві, його треба готувати як Євро 2012", - пояснює Нам комісар "Арсенале" Наталія Заболотна. 

Крім того, як об'єкт, який ще є у стані реконструкції, "Мистецький Арсенал" не підлкючений до електропостачання, додає Аліса Ложкіна. За пару тижнів до відкриття у виставкових залах ще було повно будівельного сміття. 

 Наталія Заболотна (по центру)

Утім стан такої неготовності і труднощі організації Заболотну не злякали. На запитання, чи буде в Києві друга бієннале, вона відповідає без заминки: "Звісно! Хто ж одружується і думає про розлучення".

Хоча ще кілька годин тому бідкалась, що якби знала, з якими труднощами зіштовхнеться при організації дійства, то не бралася б за це.

 Відкривати українську бієннале приїхав прем'єр Микола Азаров
І міністр культури Михайло Кулиняк

powered by lun.ua