Із самоврядуванням у серці: на шляху (ре)формування культурної політики

14
21 березня 2014

Поки новий український уряд "нарощує м’язи" та вирішує першочергові гострі проблеми країни, в одному з традиційно найменш помітних відомств - Міністерстві культури - вже більше трьох тижнів триває свій маленький "Майдан".

Нагадаємо, що наприкінці лютого, після того як Самооборона взяла під контроль будівлю Мінкульту, в стінах Міністерства розпочала роботу самоогранізована Асамблея діячів культури України.

Учасники новоутвореної Асамблеї мають неабияку амбіцію - ініціювати тотальну реорганізацію галузі культурної політики та нарешті узгодити діяльність Міністерства із реальними потребами професійної спільноти.

Для налагодженої процесу досягненню цієї мети учасники розбилися на робочі групи (або цехи) та розпочали формування документів з конкретними ідеями розвитку окремих галузей (кіно, театру, сучасного мистецтва тощо).

За задумом, ці документи мають бути передані міністру для залучення до робочої програми.

Перша зустріч асамблейників із новим Міністром культури Євгеном Нищуком відбулася наступного дня після його призначення.

На цій зустрічі Нищук пообіцяв радитися з Асамблеєю та враховувати її пропозиції, про що було підписано відповідний меморандум. 

Одні з перших загальних зборів Асамблеї, 23 лютого 2014

Протягом перших двох тижнів роботи Асамблеї ми опитали активних учасників та учасниць різних цехів і поставлили такі запитання:

1. На призначення нового міністра культури Асамблея не мала фактично ніякого впливу. Як би ви прокоментували власне процедуру призначення та її результати - Євгена Нищука на посту очільника Мінкульту? Чи вважаєте ви, що Міністром мав/-ла стати інша людина, хто саме?

2. Чим, на вашу думку, є Асамблея діячів культури України і як її діяльність впливатиме на подальшу роботу Мінкульту?

3. Які попередні результати роботи вашої "секції" - чи є вже конкретні пропозиції до Міністерства щодо реформ у вашій галузі або структурних перетворень усього відомства?

Оскільки принципи роботи Асамблеї передбачають відсутність ієрархії та рівноправну участь усіх бажаючих, наведені в матеріалі відповіді виражають позицію їх авторів й не обов’язково поділяються іншими представниками груп.

Сергій Фоменко, музикант, член Ради об’єднання "Майдан", один з координаторів Асамблеї

1. Кандидатуру Нищука обговорювали на Асамблеї. Він був поінформований, що після призначення має відбутися зустріч з учасниками Асамблеї, переговори щодо механізмів співпраці діячів культури і Мінкульту.

Результатом зустрічі стало підписання спільного меморандуму, що свідчить про конструктивний і адекватний підхід нового міністра до вирішення існуючих проблем у сфері культури.

 

2. Асамблея, на мій погляд, є реальним демократичним інструментом, який може змінити систему культурної політики або взагалі замінити собою Мінкульт як більш актуальна до часу інституція.

КІНЕМАТОГРАФ

Лариса Артюгiна, режисер, учасниця проекту BABYLON’13, одна з координаторок Асамблеї

1. На момент призначення міністра спільнота діячів культури була ще дійсно у процесі самоорганізації. Тому Асамблея лише встигла обговорити критерії та кандидатури, але не встигла з кандидатами поспілкуватися та заслухати їхні програми.

Сподіваюсь, що наступні призначення, зокрема, перших заступників, пройдуть інакше. Асамблея вже запросила до розмови пані Олесю Островську-Люту, яка претендує на цю посаду (Олеся Островська-Люта призначена на посаду першого заступника міністра культури 19 юерезня - ред.).

 

Разом з тим, Євген Нищук одразу ж підписав Меморандум з Асамблеєю, фактично публічну присягу. І наступного ранку виконав першу вимогу - звільнив усіх ключових чиновників.

2. Асамблея діячів культури України є громадським рухом. Вона базується на принципах самоорганізації та інформованості. Це означає, що люди не діляться на керівників і виконавців. Учасники Асамблеї не пропонують іншим, що треба зробити, а ініціюють дії.

Кожен учасник Асамблеї може започаткувати та координувати робочу групу за певним напрямком, і не тільки по галузях, але й за функціями або світоглядом.

Заявити про це можна на загальних зборах Асамблеї або на сторінці у facebook. Єдиний спосіб впливати на рішення Асамблеї – увійти до неї та працювати. Учасники Асамблеї приймають рішення консенсусом, голосують не за принципом "хто "за", а хто – "проти". Той, хто виступає "проти" – має аргументувати свою позицію.

Діяльність Асамблеї та робочих груп є відкритою. На facebook-сторінці публікуються відео- та аудіо записи та/або підсумки зустрічей. Асамблея не виробляє художнього продукту. На мою думку, головними завданнями Асамблеї є зміна принципів та структури менеджменту культури й розробка стратегії культурної політики.

Переконана, що така інституція як Міністерство культури не має існувати в оновленій Україні.

3. У робочій групі кінематографістів тривають важкі процеси осмислення вкрай необхідних реформ кіногалузі. Особливо болісно відбувається процес внутрішнього очищення кінематографістів, які змушені були працювати у корупційній системі державного фінансування, побудованій Януковичем-молодшим.

Створення принципово іншої моделі функціонування кіногалузі, розробленої на основі французького та польського досвіду із врахуванням українських реалій – це те, над чим ми зараз працюємо.

Пропонуються такі кроки:
1.Створити Національний Центр Кінематографії України
2.Розробити новий Закон України про Кінематографію
3.Запровадити програму розвитку мережі кінотеатрів Смарт Сінема
4.Провести інвентаризацію активів державної власності, їх незалежну експертну оцінку
5.Запровадити нові джерела фінансування

Перша зустріч Нищука із співробітниками Мінкульту, 28 лютого 2014

СУЧАСНЕ МИСТЕЦТВО

Лариса Венедиктова, перформер, учасниця групи TanzLaboratorium, учасниця кураторського об’єднання Худрада

1. Я думаю, что нужно создавать такие условия, в которой фигура министра не будет важна вообще. Я не принимала никакого участия в спорах и обсуждениях кандидатуры. Я не выступала ни против Евгения Нищука, ни за Олесю Островскую-Лютую – я вообще вне этой истории личностей.

2. Я думаю, что Ассамблея – это совершенно новое явление для нашей среды. И при том довольно закономерное, потому что началась вся эта история с захвата Министерства, а захватили его в общем-то люди, пришедшие с Майдана.

То есть Майдан в каком-то смысле переместился в Министерство.

Так как Майдан является самоогранизованной структурой, то и тут сразу возник вопрос: как же сделать так, чтобы и Ассамблея была самоорганизованной, а не управляемой сверху менеджерами.

Таким же должен быть и принцип дальнейшей ее работы - слушают только тех, кто сюда приходит, предлагает и инициирует. Многими такая структура воспринимается как хаотическая и неорганизованная. Но мне, например, это нравится. Мне нравится неуправляемость в принципе.

 

Я думаю, что если у людей (у меня в том числе) хватит терпения, то из этого может что-то получится.

У Ассамблеи есть несколько направлений деятельности. Первое – вырасти в гражданское движение, которое бы контролировало и влияло на власть, при этом не становясь властью, то есть, не переходя границу между общественностью и властью.

Другое направление – это помочь новой власти измениться, изменить свою структуру, выработать новую культурную политику и начать культурный процесс, которого сейчас, на мой взгляд, нет. С этой целью мы предлагаем новую систему организации такого процесса. Пока нам не удалось встретиться с министром во второй раз, чтобы это озвучить – наша встреча постоянно переноситься. Но все зависит не столько от нас, сколько от самого министра – будет ли он прислушиваться или скажет "Некогда, извините, там война, то-се, нет денег…".

Думаю, запустить какой-то процесс вполне в его силах. Но что касается первой задачи - задачи контроля - это осуществимо, думаю, при любой власти.

3. Первый промежуточный результат работы группы был достигнут во время первой встречи с министром, до которого была донесена простая мысль о том, что государство и современное искусство существуют сегодня отдельно.

В принципе, он понял, что такое положение не очень правильно, что сфера современного искусства должна быть поддержана государством, иначе она уходит в коммерческий сектор, не имея возможностей для инноваций. Мы разработали Агенцию современного искусства, которую уже сейчас предложим воплощать в жизнь, пусть даже и в существующем Министерстве.

Хотя для нас это ведомство все еще сомнительно и современное искусство с ним, я думаю, взаимодействовать не сможет.

Министерство создавалось как идеологическая структура. Идеологии не стало – структура осталась, и чуждому идеологии современному искусству, соответственно, места в этой структуре нет. У нас есть надежда, что создание такой Агенции может послужить началом разрушения Министерства.

МУЗЕЙНА СПРАВА

Влад Піоро, голова правління Українського центру розвитку музейної справи

1. Про пана Євгена Нищука як про Міністра культури поки що нічого не можу сказати поганого чи хорошого, адже після його призначення пройшло ще надто мало часу. Однак, сама процедура (радше її відсутність) дещо розчарувала.

До точки зору професійної громадськості насправді ніхто і не намагався прислухатися. Тож тепер доводиться сподіватися, що команда у міністра, фігура якого у нас традиційно вважається більше політичною, буде насправді фаховою.

Що ж до інших кандидатур на посаду міністра культури, то зокрема, музейна робоча група пропонувала свого часу до обговорення на Асамблеї такі: Олесь Пошивайло, Василь Рожко та Олеся Островська-Люта.

 

2. Асамблея, насамперед, виступатиме інструментом комунікації представників професійного середовища з Мінкультом. Наскільки цей інструмент буде ефективним - покаже час. Протягом останніх років при Мінкульті були вже різні дорадчі органи, експертні ради, зокрема - Громадська рада, Музейна рада тощо.

Ставлення самого Міністерства до таких органів, однак, здебільшого було дуже формальним. Попередній міністр Музейну раду взагалі ігнорував майже рік.

Дуже добре, що Асамблея постала саме як ініціатива знизу, як результат самоорганізації широкого кола фахівців різної спеціалізації, каталізатором чого стали революційні події в країні. Єдине, про що доводиться шкодувати, що така ініціатива не виникла хоча б декілька років тому. Тому що загальні питання реформування Мінкульту, вироблення та реалізації культурної політики в країні - питання складні та об’єктивно потребують певного часу.

3. В музейному професійному середовищі напрацювання пропозицій до міністерства тривали й раніше. Після створення Музейної ради у 2012 році така робота активізувалася, було сформовано бачення системиних проблем галузі, а до Мінкульту було подано пропозиції щодо концепції державної цільової програми розвитку музейної справи.

Однак, ці пропозиції так і не були реалізовані. Сьогодні ж, сподіваємося, ми маємо більше шансів бути почутими.

Головні проблеми, проте, залишилися ті самі: брак коштів на першочергові видатки (наприклад, охорону), застаріла матеріально-технічна база, зношеність основних фондів музеїв та заповідників, системні труднощі у реставраційній галузі, практично повна відсутність фінансування видатків на розвиток, неефективна система управління, залежність від державного бюджету та Держказначейства, відсутність сприятливих умов (зокрема, на законодавчому рівні) для залучення позабюджетних коштів, відсутність належного науково-методичного забезпечення галузі, брак кадрів, зруйнована система професійної освіти та системи підвищення кваліфікації тощо.

ДИЗАЙН

Ірина Костишина, художниця, викладачка Школи візуальних комунікацій

Любов Малікова, художниця, дизайнерка, учасниця колективу DIS/ORDER

1. При обранні міністра точку зору Асамблеї не було враховано. Так само, як не враховано цілком раціональні критерії до цієї кандидатури, сформульовані професійною спільнотою.

Учасники нашої ініціативної групи поділяють більшість сумнівів з приводу цього призначення. Втім, зауважимо, що не сам лише міністр є "новачком" у галузі управління державною політикою. Більшість із нас не має адміністративного досвіду подібних масштабів.

Ми віримо, що відкритість, уважність, мотивація до навчання є запорукою позитивних зрушень. Тепер головне питання в тому, чи виправдає Євген Нищук такі очікування.

Любов Малікова

2. АДКУ— це відкрите зібрання професійної громадськості, а також територія Майдану в міністерстві, яка і в подальшому має шанси займати вагоме місце у діяльності цього державного органу. Гадаємо, ситуація може бути продуктивною за умови, якщо принципи горизонтальної структури стануть свого роду "вірусом" для міністерства.

Важливо розуміти, що Асамблея не є платформою для задоволення амбіцій окремих осіб чи інституцій, вона не створює і не просуває у міністерство конкретний продукт. ЇЇ кінцевою метою, на нашу думку, може бути як упрозорення діяльності Мінкульту, так і участь у формуванні новітньої культурної політики.

3. Наша ініціативна група працює над втіленням абсолютно нового для українського державного сектору "проекту" - Дизайн. У щонайширшому сенсі цього поняття. Першочерговою проблемою, яку ми розглядаємо, є відсутність даного напрямку на рівні культурної політики України.

Для сучасної країни це абсурдний факт. Культурна дипломатія, а тим більше культурна індустрія виглядають неповноцінними без інвестицій у розвиток сфери дизайну. Тому інституционаолізація галузі є нашою пріоритетною метою.

Ми вивчаємо міжнародний досвід, спілкуємося з представниками іноземних культурних інституції. Вочевидь, формальний статус значно допоміг би у подальшій співпраці з ними.

До речі, досвід деяких західних країн демонструє неймовірну кореляцію між економічним зростанням та стрімким розвитком галузі дизайну, зокрема, утворенням державних інституцій подібного спрямування.

Наша пропозиція, головним чином, полягатиме у формуванні Державної агенції дизайну в якості координаційного органу, базису для децентралізованого розвитку регіональних інституцій, прозорого адміністрування муніципальних замовлень, участі в освітніх процесах та сприяння міжнародному культурному обміну.

Ірина Костишина 

Що стосується загальних структурних змін Мінкульту, ми поділяємо ідею необхідності його повного переформатування та поділення на окремі агенції за більш чи менш широкими напрямками.

Зокрема, концепція "Агенції сучасної культури" видається досить привабливою. У будь-якому разі, до всіх згаданих реформацій ми закликаємо лише після впровадження прозорої бухгалтерії для міністерства.

ТЕАТРАЛЬНЕ МИСТЕЦТВО

Неда Неждана, драматург, культуролог, керівник драматургічного відділу НЦТМ імені Л.Курбаса, співзасновник незалежного театру МІСТ, викладаю в КНУ ім.Т. Шевченка.

1. Я пропонувала іншу людину на посаду Міністра, але думаю, що серед тих кандидатур, які реально розглядалися, Євген Нищук – це кращий вибір.

2. Гадаю, що Асамблея – це активні творчі люди (є і юристи та мистецькі продюсери), які хочуть змінити ситуацію в Україні, провести реформи, які розуміють, що саме необхідно змінювати і готові реально діяти. В Асамблею принципово не запрошують, а приходять самі, ключові поняття тут – самоорганізація і перезавантаження.

Гадаю, це той же Майдан, але на іншому рівні, перш за все, конструктивному. Асамблея вже підписала меморандум про співпрацю з міністром культури і планує аудит, реформування та громадський контроль.

3. Рік тому я писала роботу "Театральна реформа, стратегії і перспективи", але Мінкульт поклав її "у шухляду". Зараз я є куратором театральної робочої групи, яка зустрічалася в Театральному центрі НаУКМА "Пасіка", Центрі Курбаса, і просто за кавою та зібрала пропозиції від драматургів, акторів, режисерів, сценографів, критиків.

 

6 березня ми презентували 10 напрямів на зібранні Асамблеї.

Головне - це заміна єдиної старої моделі театру у сучасний варіативний простір, вироблення національної стратегії та її застосування через систему пріоритетів і квот. Важливо, щоб вона охоплювала всю Україну, а не кілька національних театрів, щоб були створені "умови гри" і для державного, і для недержавного секторів.

Необхідно створення театральних, чи - ширше - мистецьких центрів для незалежних груп, антреприз, гастролей по всій Україні. Адже є чимало приміщень із залами, які майже не використовуються і чимало безпритульних мистецьких утворень. Це вимагає координації і державних програм, а не коштів.

Також необхідні програми підтримки сучасної драматургії, нових форм, молоді, фахових видань (теорія, історія, драма) тощо.

Важливо почати реформування театральної системи із зарплатної у проектну, більш ефективну і цілеспрямовану, легалізувати альтернативні форми освіти. Іще є загально-мистецькі пропозиції, скажімо, утворення Міжнародного інституту України (наприклад, Сковороди, за аналогією з німецьким Гете-інститутом) для пропагування нашої культури закордоном і спільних проектів.

Для реформ необхідний аудит і моніторинг як українського, так міжнародного досвіду. А також важливо боротися за повернення "законного", а не піратського бюджету на культуру - згідно законодавству та міжнародним угодам; він має бути 8%, а насправді є набагато меншим..

Тож роботи – непочатий край, але іншого шляху я не бачу.

НАРОДНА ТВОРЧІСТЬ

Надія Тутенко, PR-менеджер етнокультурного проекту Folk Ukraine

1. Окрім власних досягнень в царині театру та кіно, Євген Нищук активно займався суспільною діяльністю, неодноразово представляв культуру та історію України за кордоном. Тому цілком логічно, що його обрали міністром. Тим паче, на засіданнях Асамблеї його кандидатура також розглядалася відповідно до розроблених Асамблеєю вимог..

Я вважаю, що головними є не персоналії та амбіції, а ефективна робота міністерства. Саме тому і була створена Асамблея, аби разом з міністерством ініціювати розробку стратегічних реформ у даній галузі.

2. За кордоном тенденція створення подібних асамблей як керівного органу організації є надзвичайно поширеною. Вона дозволяє значно розширити комунікацію, збільшити ефективність проведення тих чи інших реформ.

Сьогодні Асамблея зобов’язалася взяти контроль над державним апаратом управління культурною політикою. Асамблея працює безперервно і буде вимагати врахування своїх вимог, подальший їх розгляд і впровадження у роботу Міністерства.

 

3. Наразі група народної творчості і традиційного мистецтва активно працює над стратегією розвитку та об’єднання фахівців даної галузі зі всієї України. Звичайно, робота не може обмежуватися лише тими, хто знаходяться в Києві.

Тому ми прагнемо провести всеукраїнське засідання, налагодити зв’язки з фахівцями з усіх куточків країни та запропонувати дійсно ефективний план спільної роботи. А це потребує значного часу та зусиль.

Наше завдання на сьогодні - зберегти та розвивати традиційну культуру України в умовах глобалізації, що включає:

- вивчення та відродження самобутньої народної культури, народних ремесел, культурних традицій
- підтримка творчих ініціатив, аматорських колективів
- популяризація кращих художніх зразків

Народна творчість – це величезний "мікс" різних видів художньої діяльності. Це і поетична творчість, і театральне, музичне, танцювальне, декоративне, образотворче мистецтво тощо. У кожному великому місті функціонують спілки народної творчості, де на своїх теренах працюють люди з великим досвідом та глибокими знаннями.

Саме тому без комунікації наша робота не буде ефективною. Наразі ми активно співпрацюємо з обласними центрами народної творчості, творчими майстернями ("Етно толока") та етнокультурними проектами (Folk Ukraine).

ЦИРКОВЕ МИСТЕЦТВО

Марина Матильда, випускниця Київської муніципальної академії естрадного та циркового мистецтв, участница дуету пантоміми Мimozzi, ініціатор "Мистецької Сотні"

1.Многие из тех, кто изо дня в день приходят на Ассамлею и хотят, чтобы об их проблеме узнали, помогли, на деле сами не особо внимательны к проблемам и предложениям других. Потому процесс формирования Ассамблеи по состоянию на конец февраля (момент назначения министра) был тяжелым и шатким во всех отношениях.

Участники еще не договорились между собой, не пришли к более-менее приемлемому консенсусу относительно этой должности, относительно будущих взаимотношений с министерством, равно как и взаимоотношений между всеми пришедшими на Ассамблею. Про назначение Нищука будем судить по его работе в ближайшие несколько недель.

Он молодец, что уволил когорту замов и пытается прислушиваться к Ассамблее. Но лично я все еще выступаю за кандидатуру Влада Троицкого.

 


2. О подобной Ассамблеи я мечтала давно. Каждый артист/режиссер/педагог может поделиться опытом, своим компетентным мнением и конструктивным предложением.

То же касается всех юридических, финансовых, организационных, информационных вопросов. Мы - сведующие в своем деле люди - нужны друг другу.

Чтобы построить новую, актуальную систему взаимопомощи и взаимодействия, нужно проанализировать все проблемы старой системы, победить корупционеров, открыть возможности для молодого поколения, наладить связи с внешним миром, которые до сих пор очень слабо присутствовали только на уровне частных предприятий.

У Ассамблеи нет никаких корыстных планов на министерские должности, министерские деньги (которых и так нет). Но есть одно общее желание - получить возможность действовать, создав систему, а не "посади"!

3. Наша группа собралась совсем недавно. По мере возможности и необходимости мы консолидируем наши силы, собираем информацию, формируем список задач. У нас уже есть план действий, который можно предложить Министру на рассмотрение.

Лично мое мнение такое - если нам дадут "зеленый свет", мы перевернем весь мир (улыбается).

Подавляющее большинство лучших цирковых артистов Украины клоунов, мимов, режиссеров работают за рубежом. Многие из них готовы помогать, поддержать всеми возможными способами, но только если тут будет налажен рабочий процесс, только когда будет где, с кем и для кого.

Наша школа подготовки считалась лучшей во всем мире. Но сейчас это все стремительно деградирует. И всех нас, представителей этой среды, за такое положение вещей болит душа.

Потому мы аккумулируем все силы и связи, для того чтобы построить такой мир, в котором люди будут счастливыми и смогут делать счастливыми других - как бы банально это не звучало!

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО

Сергій Дем’янчук, артист оркестру Національного заслуженого академічного народного хору України ім. Г. Г. Верьовки

1. Євгена Нищука вибрав народ. Усі ми були на Майдані в день обговорення кандидатур на посади міністрів та були свідками підтримки саме цього кандидата. Міністр - це, насамперед, технічна посада, яку має обіймати людина з якостями організатора. Євген блискавично довів це на Майдані.

Від Асамблеї також пропонувалась кандидатура Олесі Островської-Лютої, яка має великий авторитет серед діячів культури. Наразі є наказ міністра про призначення її першим заступником. Перший крок міністра - прихід до Асамблеї, підпис меморандуму та обіцянка звільнити керівний склад Міністерства, що й було зроблено наступного дня.

 

2. Асамблея - це ініціатива, яка діє за принципами самоорганізації, творчий осередок, створений згуртованими Майданом діячами. Наша робоча група, зокрема, збирає інформацію про нагальні проблеми музичного мистецтва та механізми їх вирішення, вивчає досвід інших країн.

Тішить те, що до музичного цеху приєднуються ініціативні люди з різних регіонів: Одеса, Львів, Полтава, Запоріжжя, Хмельницький...

3. Ми розуміємо, що склад Мінкульту ще є не остаточним і тимчасовим, а тому робоча група поки не вимагає негайної реорганізації цього виконавчого органу. Натомість, ми пропонуємо розпочати роботу з вирішування таких важливих питань:

- заборонити скорочення фінансування та "закриття дірок" в бюджеті за рахунок культури

- опрацювання та найшвидше прийняття закону про меценацтво

- впровадження закону про авторські права

- підтримка українського культурного продукту в медіапросторі

- збереження усіх існуючих фондових записів української музичної спадщини, негайна переоцифровка архіву Національної радіокомпанії України, який знаходиться під загрозою знищення/

Україна гостро потребує нової культурної хвилі та її розповсюдження всіма галузями та сферами життя! Останні події і стан справ в країні чітко це доводять.

powered by lun.ua