New Fashion Zone: бізнес шукає дизайнерські ідеї
В останні дні листопада fashion-стартап New Fashion Zone підбив підсумки конкурсу дизайнерів одягу й аксесуарів і оголосив, що з володаркою Гран-прі Ольгою Любушкіною будуватиме "дорослий" бізнес. Колекцію в магазинах пообіцяли на сезон осінь-зима 2016-2017.
"Ми хочемо, щоб і в Україні була своя Zara", — сказала продюсерка конкурсу Марія Терехова.
Можливо, в засновника імперії fast fashion Inditex Амансіо Ортега перший показ теж вийшов глевким, як фінальний гала-вечір конкурсу New Fashion Zone. Однак сьогодні Ортега — найбагатша людина за версією Forbes і йому точно ніхто не докорятиме помилками на початку.
Якщо New Fashion Zone реалізує свої амбітні плани і перетвориться на українську Zara, цей невдалий вечір їм пробачать як страшний сон, тим більше, що в залі було не так багато сторонніх – партнери, конкурсанти, родичі, члени журі і моделі.
Головна претензія до церемонії вручення нагород навіть не в тому, що вона була зроблена в клубно-корпоративних традиціях початку 2000-х: балакучі ведучі, концертні номери, тут нагороджуємо, тут розігруємо приз, тут жартуємо. Адекватний маркер часу — тільки слова "хештег", "селфі" та "інстаграм".
Власне конкурсних колекцій показали дуже мало – лише переможців, тому скласти враження про конкурс із них нереально, і якби я не бачила, які цікаві тенденції виявив півфінал, цього тексту точно не було б.
У півфіналі показали свої роботи 70 дизайнерів. Переважно регіональні, переважно ті, у кого є золоті руки, ремесло і невелике коло клієнтів, але побудувати з цих підручних матеріалів бізнес вони не можуть.
Члени журі запитали Ірину Мішустіну (ІІІ місце в номінації "Вечірній одяг") , яка представила в півфіналі міні-колекцію з власноруч пошитими і вишитими бісером вечірніми комплектами: "Скільки коштує ваш комбінезон+сукня?". І коли почули у відповідь: від двох до двох з половиною тисяч гривень, були шоковані.
Модель з колекції Ірини Мішустіної. Всі фото: New Fashion Zone |
По-перше, стало зрозуміло, що з подібною економікою важко створити власний бізнес. Адже така кількість і якість ручної роботи може коштувати названу суму в євро. А по-друге, користуючись нагодою, кожен в умі вже замовив собі мінімум по три сукні. Рівень життя на периферії диктує.
У півфінал пробилися не тільки випускники Київського інституту технології та дизайну та Львівської академії мистецтв з кафедри дизайну костюма, а й Академії стилю та дизайну Андре Тана та дніпропетровської освітньої програми UKRAINIAN FASHION CAMPUS, або й просто самородки без професійної освіти – як Тетяна Степанюк із Луцька, що працює головним бухгалтером на сільськогосподарському підприємстві.
Диверсифікація джерел fashion-просвітництва дала свої плоди. Щоправда, поки незрозуміло, що з ними робити далі. Досвідчені члени журі дали розумну пораду тим, хто почує: якщо ви вмієте добре строчити, кроїти, вишивати чи плести мереживо, – працюйте у вузькому сегменті, виконуйте замовлення для інших дизайнерів, створіть унікальну пропозицію замість того, щоб називати дизайном повсякденний одяг для магазинів.
Pret-a-porter
Переможниця в цій номінації Вікторія Шевченко із Дніпропетровська – адміністратор стилістів торговельного центру Most Sity, а донедавна – банківський службовець із сертифікатом стиліста від освітньої програми UKRAINIAN FASHION CAMPUS.
Моделі з колекції Вікторії Шевченко |
Ця перша самостійна колекція Вікторії відрізнялася чистотою образів, за якою завжди впізнаєш руку стиліста. Базові кольори – темно-синій, бордо, беж, чорний, матеріали – неопрен, французький трикотаж, сітка, еко-шкіра. Це урбаністичний стиль, який за рахунок багатошаровості, асиметричності та колір-блокінгу виходить за рамки повсякденності.
Колекцію Вікторія створила вдвох з подругою, тепер їй доведеться думати, як перетворити 6 подіумних одиниць на колекцію з розмірною сіткою і мінімальним тиражем.
Перше місце з Вікторією розділила Віта Шклярук з Тернополя. Її колекція в стилі Boho – це мікс ручної роботи: мереживо, вишивка, вибійка, – та затишних фактур, пастельних кольорів, вільних силуетів. Якщо вдасться це повторити в тиражі, це буде #перемога.
Вечірній одяг
Колекція Олени Богодіст за балами посіла перше місце, але кожен член журі індивідуально не ризикнув би поставити її на золоту сходинку. Ще на етапі півфіналу її намагалися перевести в номінацію прет-а-порте. Асиметричні трикотажні двійки Олени – лаконічні, вільного крою, монохромні, – говорять про любов до бельгійського та японського концептів моди. Вечірнім одягом це могли б назвати хіба альтернативники.
Модель з колекції Олени Богодіст |
Втім, у півфіналі Олена наполягала на тому, що традиційні уявлення про вечірню моду як про атласні сукні з корсетом і стразами давно час міняти. Від того, що Богодіст з хорошою колекцією прет-а-порте перемогла в номінації "вечірній одяг", її одяг не став вечірнім, а мерчендайзер у магазині точно не буде слухати теоретичну частину.
Третє місце посів тернопільський дизайнер Богдан Мазур. Його колекція "Одрі", присвячена Одрі Хепберн та Одрі Тату, демонструвала вишукану простоту – в крої, силуеті декорі. Декору було в міру – він сам вишивав і сам робив складний "московський шов", дотримуючись хороших пропорцій і маючи добре відчуття міри.
Костюми для кіно та кліпів
У цій номінації переможця було видно неозброєним оком від початку. Марина Корешкова зробила оригінальну колекцію "Вея" ("гілка" в перекладі зі старослов’янської) на базі традиційного мистецтва і природних матеріалів.
Моделі з колекції “Вея” Марини Корешкової |
"Картини" за мотивами слов’янської міфології на її об’ємних сукнях розшиті замість бісеру та леліток половинками волоських горіхів, квасолею, жолудями, насінинками, кукурудзою, доповнені мереживом і декором із фетру, добре скомпоновані за кольором і композицією та ідеально пасують для кліпів і фотосесій. З цією колекцією Марина отримала 3 місце на минулорічному конкурсі "Сезони моди – погляд у майбутнє" і замовлення від Ніни Матвієнко.
"Сьогодні навіть найтоповіші артисти не можуть собі дозволити дорогих кліпів. Ми потихеньку виходимо з кризи, але все одно всі дуже економні, а в наших артистів, на жаль, застарілі уявлення про те, як вони мають виглядати.
Водночас на музичний ринок прийшло нове покоління, яке робить дуже круті речі, працює на закордон. У них зараз немає багато грошей, але вони знають, як хочуть виглядати – по-європейськи, модно, прогресивно. Вони – чудові клієнти для молодих дизайнерів, які мають, що сказати. А коли артист виросте і розбагатіє – будуть і замовлення, і гроші", – каже Леся Патока.
Леся – засновниця творчої майстерні Patoka Studio, що спеціалізується на декорі, бутафорії та образах для кліпів і кіно. Леся одразу взяла телефон Марини і запросила пройти стажування в Patoka Studio. Паралельно Марина з друзями робить одяг для бренду Salmone і мріє про власну марку і студію.
Серед клієнтів Patoka Studio – гурт Onuka. Фото: Alena Nayda |
За порадою Лесі Патоки в цю номінацію перейшла львівська дизайнерка Ольга Гнатюк (вона теж брала участь у конкурсі "Сезони моди – погляд у майбутнє") і отримала друге місце. ЇЇ чорна колекція тонко обігрує етнічні мотиви, тут присутня вишивка, чудові чорні вінки і капелюхи, шорти і ліфи, жіночні силуети і оригінальність образів, цнотливість і зухвалість.
Дизайнерка Ольга Гнатюк та її моделі |
Член журі конкурсу, fashion-редактор "Vogue Україна" Тетяна Соловей каже, що Оля Гнатюк – її фаворит: "На мою думку, це була найкраща колекція – складно придумана і складно зроблена, з ідеальним попаданням в дух часу і дуже тонкою роботою з національними мотивами, які виграли за рахунок монохромності. Олі точно варто продовжувати займатися дизайном, а це не про кожного з учасників скажеш".
Діловий одяг
Дві сестри з Черкас – Олена та Рима Кхаль розділили друге та третє місце, а перше – за Ольгою Любушкіною, чия колекція "Рівновага" отримала також і Гран-прі.
З точки зору масштабування бізнесу та продажів – це одна з найперспективніших колекцій. Офісна мода між вікторіанською чопорністю і романтизмом тургенівських панянок. Філігранна робота у вузькому колірному сегменті – оливковий, пісочний, попелясто-рожевий, землисто-сірий, чорний, білий, англійська клітинка. Жіночності офісній уніформі надає хвилястий виріз на горловині сукні, спереду на завужених брюках, на спідниці, "полочки" пальта та піджака у вигляді хвилі.
Модель з колекції Ольги Любушкіної |
У це важко повірити, але це перша колекція Ольги. "Я створила свій бренд 4 серпня, коли пошила 21 сукню в рамках одного фасону", – каже Ольга. "Це був виклик самій собі?" – запитую. "Я просто вирішила з чогось почати, зрозуміла, що немає сенсу нічого не робити, коли в тебе немає грошей", – розповідає дизайнерка.
Ольга належить до тих, хто не може не шити, каже, що 10 років шила на замовлення, інколи просто "в шафу". "Ділова мода дуже неохоче підкорюється віянням моди, вона не змінювалася з кінця 19 століття, і мені захотілося додати в неї дизайну. Я зосередилася на нових формах коміра та манжета, які є головними ідентифікаційними знаками ділової моди".
Цю колекцію Ольга створила удвох із подругою, наступну, якщо складеться співробітництво з NFZ, вона зробить з професійною командою, адже нагорода конкурсу – пошив колекції в розмірній лінійці та її продюсування.
Аксесуари
В киянки Саші Пікули (1 місце) та одеситки Вероніки Космінської (2 місце) вже є свої "сумочні" бренди і свої клієнти, не вистачає магазинів і рекламних постерів на Хрещатику. Як дизайнери аксесуарів вони заявили про себе доволі професійно, далі справа за масштабуванням бізнесу.
Cумка з колекції Саші Пікули |
***
Організатори конкурсу відчули потребу часу: криза в економіці погано впливає на великий бізнес, але дає шанс малому і середньому. Крім того, в Україні нарешті з’явилися магазини, зацікавлені в продажі українських дизайнерів – U Dresses, Names’ua, UaMadeFashion. Останній якраз і надав призи переможцям у трьох номінаціях – тримісячний контракт на продаж колекцій в концепт-сторі в "Глобусі" за спеціальними умовами. Тепер перед молодими дизайнерами новий виклик: як виготовити те, що вони придумали, в невеличкому тиражі.
Продюсерка конкурсу Марія Терехова каже: "Для створення прибуткового підприємства не достатньо просто таланту і креативного підходу. Дизайнеру доведеться стати одночасно і маркетологом, щоб просунути свій товар на ринок, і фінансистом-аналітиком – для створення розумного бізнес-плану та управлінського обліку, і продавцем-консультантом – для роботи з клієнтами, і менеджером – для управління підприємством.
Погодьтеся, в такому розмаїтті завдань місце для творчості якось губиться. Багато талановитих дизайнерів так і не змогли пробитися на ринок через багатозадачність і відсутність фокусу. Ми виступаємо фешн-продюсером або, якщо хочете, бізнес-партнером дизайнера. Ми допоможемо йому правильно почати бізнес і грамотно його розвивати".
"Зараз в Україні така ситуація, коли вже для зовсім невеликого прошарку людей потрібно бути брендом, – каже байер Corner Concept Store Галина Матвійчук, – це сегмент вищий за середній. Решта дуже приязно ставиться до українських дизайнерів, тому достатньо показати індивідуальність і якість. Це я вам говорю як байер".