Українці в Європі: три емігранти, які стали зірками німого кіно

Українці в Європі: три емігранти, які стали зірками німого кіно

Життя і творчість українських емігрантів за кордоном у радянські часи практично ніхто не досліджував, хіба що спеціальні органи влади.

Тому й імена вихідців з України, зірок європейського німого кіно, таких як Ксенія Десні, Володимир Стрижевський, Александер Ґранах і досі маловідомі у нас.

Повернення цих імен в українське культурне поле – один з основних акцентів цьогорічного кінофестивалю архівного кіно і сучасної музики "Німі ночі", який пройде 28-30 червня в Києві й Одесі.

Коли і чому ці люди опинилися за кордоном, як їм там жилося і чим вони цікаві сьогодні нам – спробуємо розібратися.

Фото: Центр Довженка

Перша та найбільша хвиля еміграції відбулася за кілька років після жовтневої революції. Виїхала "біла інтелігенція", яка не бачила свого життя під проводом більшовиків. Масово полишали країну кінематографісти.

РЕКЛАМА:

Для збереження бізнесу та своєї безпеки найбільші кіномагнати перенесли у 1918–1919 роках фірми на південь України, де вплив нової влади був ще слабким.

Александр Ханжонков та Іосіф Єрмольєв – до Ялти, харківський кінопромисловець Дмитро Харитонов – до Одеси, де побудував павільйони майбутньої кіностудії на Французькому бульварі.

Тут вони знімали не тільки жанрове кіно, але й антибільшовицькі агітки.

***

Володимир Стрижевський зіграв роль у одній: "Життя – Батьківщині, честь – нікому". Після цього він не міг залишатися в Країні Рад.

Володимир Стрижевський

Ще й Ленін 27 серпня 1919 року підписав декрет про націоналізацію кінопромисловості.

В країні наростали "шпигуноманія" і репресії, починався голод, збільшувалася загроза розстрілів.

На студіях бракувало сировини для зйомок – плівки й інших матеріалів.

Виїзд кінематографістів був справою часу.

У лютому 1920 року майже в повному складі Ялту залишила група Іосіфа Єрмольєва на борту грецького товарного корабля "Пантера".

Серед них був головна зірка студії Іван Мозжухін з дружиною-українкою Наталею Лисенко, племінницею композитора Миколи Лисенка, актор і режисер Володимир Стрижевський, оператор Ніколай Топорков.

Усі троє чоловіків згодом працюватимуть над стрічкою "Ад’ютант царя" (1928).

Іван Мозжухін і Кармен Боні на іспанській рекламі стрічки Ад'ютант царя (1928)

***

Дорогою на Захід кінематографісти-емігранти зняли фільм з промовистою назвою "Жахлива пригода" (1920).

Зйомки почалися в Ялті, продовжились на теплоході, потім у Константинополі, де кінематографісти зупинилися на кілька місяців, а закінчили у Франції.

Туди Єрмольєв вивіз свою команду завдяки контактам з компанією Pathe, найбільшим тогочасним виробником кінотехніки.

У Франції вони зупинилися в передмісті Парижу Монтре, де працювали в закинутих павільйонах Pathe.

Згодом Єрмольєв передав кіностудію сину відомого банкіра з Одеси Олександру Каменці та разом із Володимиром Стрижевським та Яковом Протазановим переїхав до Мюнхена.

Каменка назвав студію "Альбатрос", там зняли ключові емігрантські фільми у Франції.

Зліва - Іван Мозжухін в фільмі "Ад'ютант царя", справа – Наталія Лисенко в фільмі "Кін"

***

Інший кіномагнат Дмитро Харитонов зі своєю кіногрупою мігрував до Німеччини – другої столиці емігрантського кіно. Там відкрив кінофірму, а згодом її філію у Константинополі.

Об’єднавши зусилля з кількома кінопромисловцями, створив один із найпотужніших німецьких кіноконцернів початку 1920-х років "Caesar-Film", який намагався конкурувати навіть з голлівудським кінопрокатом.

Згодом відкрив у Парижі кіностудію. Попри багатообіцяючий початок, справи йшли кепсько.

Харитонов влаштувався клерком в компанію, де колись був співвласником, потім продав кіностудію в Мюнхені і почав займатися виробництвом люльок і мундштуків, змінював пости і професії і відійшов від кіновиробництва.

***

Найменше в еміграції затримався третій з основних кіномагнатів, які емігрували з півдня України – Александр Ханжонков.

Він виїхав до Мілану та Відня, намагався працювати над винайденням звукового кіно, але через брак коштів припинив розробки і на запрошення "Русфільму" повернувся до Радянського Союзу.

Вже за кілька років його усунули від кіновиробництва. Нужденним і хворим він помер у Ялті.

Кадр з фільму «Єрмак – підкорювач Сибіру». Фото: culture.ru

***

Кінематографісти за кордоном жилиі скромно.

До всіх колишніх кіномагнатів постійно надходили листи від колег-емігрантів з проханнями влаштувати на роботу, дати роль, попрацювати статистом, допомогти фінансово.

Але роботу в кіно серед емігрантської інтелігенції спочатку не надто цінували – вважали її менш престижною, ніж місце таксиста чи офіціанта.

Серед літераторів-емігрантів було "гарним тоном" зневажати кінематографістів.

Цю тенденцію помічає у спогадах письменників Наталья Нусінова, авторка монографії про еміграцію і кіно "Коли в Росію ми ще повернемось…" (2003).

Якщо емігранти-кінопромисловці важко освоювали європейський кіноринок, то серед біографій режисерів, акторів, художників і інших членів знімальної групи історії успіху траплялися частіше.

***

Серйозною перепоною для емігрантів-акторів став прихід звуку, який вимагав іншої манери гри та поставленого голосу.

Багатьом завадив слов’янський акцент.

Від зйомок у компаніях продюсерів-емігрантів актори поступово переходять до місцевих студій, які наприкінці 1920-х перебували в скрутній ситуації через наступ голлівудського кінопрокату.

Подібна історія трапилася з акторкою українського походження Ксенією Десні (Десницькою), яка народилася у місті Остер.

Вперше виїхала до Берліна на початку 1910-х, там ще зовсім юною у 1911 році народила доньку Тамару – майбутню зіркову актрису німецького і французького кіно.

Ксенія Десні з дочкою Тамарою Десні

Сімейне життя склалося невдало і Ксенія з дочкою повернулася додому.

Але ненадовго. У 1917 році, тікаючи від більшовиків, актриса з сім’єю виїхала до Константинополя, заробляла на життя танцівницею у вар’єте під сценічним псевдонімом Дада.

На початку 20-х емігрувала до Берліна, де вирувало бурхливе кінематографічне і культурне життя.

Саме там побудувала зіркову кар’єру в творчому тандемі з режисером-емігрантом з Риги Йоханнесом Ґутером.

Ксенія Десні у стрічці Вежа мовчання (1925)

Однією з перших гучних ролей актриси стала екранізація п’єси "Чорна Пантера і Білий Ведмідь" політичного і культурного діяча Володимира Винниченка, який також вимушено опинився в еміграції.

Справжнього успіху актриса і режисер Ґутер досягли у 1924 році, коли перейшли працювати на одну з найбільших німецьких кіностудій UFA.

Тут Ґутер зняв чи не найвідоміший свій фільм – містичну мелодраму "Вежа мовчання".

Кар’єра актриси стрімко розвивалася – за шість років вона зіграла майже 20 ролей, а після приходу звуку з’явилася на екрані лише один єдиний раз.

Ксенія Десні на обкладинці німецького журнал 1925 року

***

Наслідком напливу емігрантів у Європу стала мода на російське, зокрема, і на так званий "руссо фільм".

На європейських екранах дедалі частіше з’являлося дореволюційне життя і побут Російської імперії, екранізації класиків, переосмислення революційних події 1917 року.

Спочатку ці теми розробляли переважно режисери-емігранти, а згодом естафету перехопили місцеві режисери, мало обізнані з культурою регіону.

Фільми, які експлуатували "російський міф", не заглиблюючись в деталі, емігранти зневажливо називали "клюквою".

***

Фільм 1928 року "Ад’ютант царя" Стрижевського знятий на російському матеріалі, але з прискіпливою увагою до побутових деталей, костюмів і типажів героїв.

Події відбуваються напередодні революції – відчувається міць і блиск царизму, але у темних підвалах збираються заколотники-революціонери.

У шпигунській драмі помітний сум за дореволюційним життям, яке постає втраченим раєм.

У фільмі можна побачити блискучу гру ще одного українського емігранта – галичанина Александера Ґранаха (справжнє ім’я – Єссая Шайко Ґронах).

Алєксандер Ґранах

Він грає зловісного незнайомця, який мовчазно стежить за головними героями.

Його фігура привносить у фільм атмосферу німецького експресіоністичного фільму, зіркою якого він уже був на час зйомок "Ад’ютанта царя".

***

У Ґранаха був унікальний шлях в еміграцію.

Хлопець з великої бідної єврейської родини пекаря у 16-річному віці відвідав театр у Львові й захотів стати актором.

У 1906 році виїхав до Берліна. Йому не завадило незнання жодної з західноєвропейських мов.

Він знав лише українську та ідиш.

У Німеччині він спочатку працював пекарем, а потім потрапив до акторської школи засновника експресіоністичного театру Макса Рейнгардта.

Завдяки таланту актору дали степендію. Він був єдиним учнем, який навчався тут безкоштовно.

Ґранах став одним з ключових німецький акторів 1920-х років. Не дуже високий зріст і виразна акторську пластика сформували його амплуа – найчастіше він грав демонічних колоритних персонажів.

Ґранах (зліва) в ролі містера Кнока в фільмі Носферату. Симфонія жаху (1922) Фріфдріха Мурнау

З приходом до влади Гітлера Ґранаху довелося повернутися до СРСР, де він зіграв кілька ролей, але у 1936 році його заарештували в Києві за звинуваченням у шпигунстві.

Лише втручання шанованого в СРСР письменника Ліона Фейхтвангера дозволило хлопцю опинитися на волі.

Він емігрував до США, де грав на одному майданчику з Ґретою Ґарбо підкорив Голлівуд, зігравши понад 50 ролей.

У 1946 році німецькою вийшла книга його мемуарів про юні роки і прихід в театр і кіно "Ось іде людина…". Вона стала бестселером, перекладена багатьма мовами, українською також.

***

Велике "переселення народів" створило унікальну ситуацію в тогочасній європейській культурі.

У цей вир потрапили й вихідці з України.

Діячі кіно успішно продовжили почату вдома кар’єру.

Змінюючи країни і континенти, вони зазвичай намагалися зберегти власну ідентичність, до кінця не укорінюючись у жодному місці світу.

Анна Онуфрієнко, для УП.Життя

Реклама:

Головне сьогодні