Після перерви Україна йде підкорювати "Берлінале"

Директор Української кінофундації Андрій Халпахчі розповів "Німецькій хвилі", що цього року українці представлять на кіноринку 5 фільмів. Одну із цих стрічок Халпахчі називає дуже важливою для України та її іміджу в світі:

"Це в першу чергу картина "Живі" Сергія Буковського - великий документальний фільм про Голодомор в Україні. Це ринкова прем'єра, ми розраховуємо на аудиторію і фестивальних людей, які можуть зацікавитись включенням стрічки до програм різних фестивалів, і дистриб'юторів".

Крім цього, на кіноринку Берлінале буде показано нову стрічку Кіри Муратової "Мелодія для шарманки", вже відомий фільм Романа Балаяна "Райські птахи", дебют Марини Кондратьєвої "Коли я не засну" та український пригодницький анімаційний повнометражний фільм "Добрий солдат Швейк".

Минулого року участь Української кінофундації на Берлінале була радше експериментом, першими кроками, каже Халпахчі і веде далі:

"Вдруге, до речі, ми видаємо каталог "Нові українські фільми за 20008-2009 роки з анонсами нових стрічок. Треба сказати, що все ж таки збільшилось українське кіновиробництво. Минулого року було 7 повнометражних фільмів, цього - їх 14, зроблених за державні і приватні інвестиції".

РЕКЛАМА:

Халпахчі наголошує, що торік українці відчули велику зацікавленість під час фестивалю Берлінале. Важливою метою першої участі на Європейському кіноринку було показати, що Україна таки існує на світовій мапі кіно.

Нині ж українці переслідують передусім практичні цілі, каже Халпахчі:

"Ми ретельно готуємося, заплановані кілька зустрічей з німецькими й іншими європейськими дистриб'юторами, адже має бути не тільки заявка, що є українське кіно. Час кіно перетворювати на індустрію і наша мета, щоб найбільші фільми були закуплені для світової і європейської дистрибуції і їх побачили в світі".

Український фільм "Діагноз" боротиметься за одного з Ведмедів Берлінале

Після досить довгої перерви цього року в Берліні українська стрічка візьме участь і в офіційній програмі кінофестивалю.

"За останні 7 років - це вперше, що вітчизняний короткометражний фільм представлений в конкурсі. Востаннє це був мультфільм Степана Коваля "Йшов трамвай 9-й номер", що тоді виборов Срібного Ведмедя", - розповів Халпахчі.

Повторити успіх цього фільму спробує цього року в Берліні 15-хвилинна картина "Діагноз" Мирослава Слабошпицького. Режисер, який нині мешкає у Санкт-Петербурзі, розповів, що спершу навіть не був упевнений, що його стрічку відберуть до конкурсу:

"Заприятелював я якось з Алексом Повельцом - режисером з Берліна. А попередній мій фільм "Інцидент" ("Жах") вперто не брали на німецькі кінофестивалі, хоча він і був показаний у 20 країнах. І поскаржився Алексу, що німці абсолютно не сприймають мій фільм. Говорили про різність менталітетів".

Однак доля "Інциденту" новий фільм Слабошпицького не спіткала. Стрічка "Діагноз", яка розповідає історію трьох молодиків-наркоманів з Києва, бере участь у конкурсі Берлінале.

Це - вже своєрідна винагорода для режисера, який здавна захоплюється творчістю німецького режисера Фасбіндера і взагалі дещо "холодним і відстороненим" німецьким стилем кіно.

Слабошпицький навіть жартома називає "Діагноз" "своїм німецьким фільмом". І от, каже режисер, виходить комічна ситуація: його так званий "німецький" фільм в прес-релізі Берлінале назвали "взірцем східної режисури".

Діагноз українському суспільству

"Діагноз" - це маленька трагедія з теренів Східної Європи про трьох представників брутального світу вуличної молоді - із неблагополучних районів української столиці, - бродяг-наркоманів, що створили дивний трикутник", - розповів Мирослав в інтерв'ю виданню "Сумно?".

Стрічку знімали впродовж 4 днів влітку у Києві, на 35 міліметрову плівку, звук записали у системі Dolby digital, що додавало клопоту з купівлею ліцензії у Лондоні. За словами режисера, монтаж завершили лише у грудні. Бюджет картини мінімальний - близько 30 тисяч доларів.

Дійовими особами стали Карина Бєлова, Максим Кущов, Олександр Семишкур, Володимир Губерначук. Для них усіх ці ролі були дебютними, адже всі вони ще навчаються хто у театральному інституті, хто у театральній школі, розповів Мирослав.

"Їхня перевага у тому, що вони студенти і ще не встигли набрати найгірших штампів, яких можуть навчити в нашому театральному інституті", - заявляє режисер.

Українська короткометражна стрічка "Діагноз" має загалом 10 фільмів-конкурентів з різних країн світу. Тому свої шанси на перемогу Мирослав Слабошпицький оцінює реалістично - 1:11.

Режисер нагадує, що за часи існування незалежної України тих, хто брав участь у "Берлінале" в конкурсі чи паралельних програмах набереться із сім - Кіра Муратова, Степан Коваль, Олександр Шапіро, Сашко Каптан, Тарас Томенко і поза конкурсом був Юрій Іллєнко із "Молитвою за гетьмана Мазепу".

З них лише двоє привезли Україні срібних "Ведмедів" - Кіра Муратова зі стрічкою "Астенічний синдром" у 1993 році та Степан Коваль за мультиплікаційну роботу "Йшов трамвай номер 9" у 2003 році", - додав Мирослав.

На питання, чому він обрав саме короткометражний жанр, режисер пояснив, що сьогодні не має жодного шансу знімати в Україні повний метр, "оскільки у нас є естетичні протиріччя з людьми, які відповідають за державну підтримку кіно, ці протиріччя почалися ще в 1999 році і тягнуться до сьогодні".

З України Слабошпицький поїхав у 2002 році, оскільки, за його словами, не знайшов у Києві роботи для кінематографіста.

"На той час я вже два роки був одружений з петербурженкою, з якою ми жили у Києві до часу, як у мене виникла конфліктна ситуація, про яку згадувати зовсім не хочу. Десь з 2000 я фактично отримав заборону на професію від тодішнього керівника Держкіно Ганни Чміль", - заявив режисер.

"Тоді я поїхав працювати до Санкт-Петербурга асистентом, другим режисером на "Ленфільмі", де знімали купу серіалів. І вважаю, що не втратив цей час, адже це колосальний досвід. Ми знімали і "Ментів", і "Злочин і кару", і "Фаворський", - розповів Мирослав.

"Серіал - це маленька повнометражка, яка знімається за 7 днів. Попри те, що багато режисерів каже, що справжній митець не повинен знімати серіали, бо від цього можна здеградувати, серіали вчать діяти в заданих обставинах - обмеженому бюджеті, часі. Міхалков часто повторює своїм студентам, що "режисура - це постійний вихід з положення", - додав він.

Режисер розповів, що дуже хотів би знімати в Україні, але наразі повернутися йому заважає "відсутність перспективи і підтримки проектів".

Реклама:

Головне сьогодні