Українська правда

Повішені баби та величезний кам’яний фалос. Фото

4 березня 2009, 14:05

Чи то він вирішив в останню мить проігнорувати помпезну подію, чи справді серце підкачало. Мало того, що скульптор сам не приїхав, він ще й свої роботи до Києва не відрядив.

"Чекала сьогодні, мала завантажитися о 6-й ранку машина, але попередили, що нам дають тільки планшетну виставку. Ну, у фотокартках", - повідомила директор "Українського Дому", в якому до 15 березня триватиме "Великий скульптурний салон", Наталія Заболотна.

"Зураб Костянтинович (Церетелі) воліє особисто представляти свої роботи, тому пообіцяв привезти їх сам у травні й улаштувати персональну виставку в Києві", - сказала Заболотна.

Салон без Церетелі, рятував столичний бізнесмен Ігор Воронов зі скарбами з власної колекції. Торік він показав роботи Огюста Родена (у тому числі знаменитого "Мислителя").

Цього разу - десяток авангардних творів Альберто Джакометті, Жана (Ганса) Арпа та Генрі Мура.

Родзинка експозиції - кабінет Дієго Джакометті - відлитий у бронзі гарнітур, прикрашений фантастичними птахами й звірами. За скільки придбав кабінет і де саме, Воронов не зізнається, але каже, що сам сидить за цим столом у галереї.

Та найдорожчою роботою з представлених вчора, за словами Заболотної, виявилася "Фігура" Альберто Джакометті.

Скільки коштує саме цей твір, директор "Українського дому" не сказала, але, наприклад, "Велика жінка, що стоїть II" Джакометті торік на аукціоні Сhrіstіе's пішла за більш ніж 27 мільйонів доларів.

 
У цьому році центральною подією виставки є найбільша в Україні експозиція монументальної прадавньої кам'яної скульптури, представленої різними культурами та часовими віхами від доби бронзи до середньовіччя.

Близько 40 півторатонних експонатів прибули до Українського дому з музеїв Дніпропетровська та Києва. Баби-жінки і баби-чоловіки, яких, однак важко розрізнити.

"Це скіфські баби, але те, що серед них є особи чоловічої статі я для себе візуально відкрив сорок хвилин тому", - щиро зізнався телеканалу СТБ директор представництва "Sotheby's" в Україні Михайло Каменський.

Директор Дніпропетровського історичного музею в лікбезі відвідувачів роз'яснила: найпростіший спосіб розрізнити бабу і чоловіка - подивитися на головний убір.

"Якщо таке, як шолом, то це - чоловік", - розповіла Надія Капустіна.

Безцінні скіфські баби, за словами Заболотної, застраховані на 10 000 євро.

"Український вулик" Богдана Блінчука. Фото газети "Сегодня" 
Зніяковілість публіки викликала робота Костянтина Бранкузі за назвою "Принцеса Х", що виявилась величезним кам'яним фалосом.

Що означає робота львівського майстра Богдана Білінчука "Український вулик" здогадатись не важко.

Щоб подивитись на цю роботу і всі інші експозиції "Великого скульптурного салону" треба викласти 10-20 гривень.

Довідка організаторів про роботи і митців, які можна побачити на "Великому скульптурному салоні"

Степова монументальна скульптура репрезентує культуру народів, що мешкали в районах великого поясу степів Євразії від енеоліту (ІV - ІІІ тис. до н.е.) до середньовіччя (ХІІ - перша половина ХІІІст. н.е.) і належали до давньоарійських, ірано- (скіфи, сармати), тюрко- та монголо-мовних племен.

У курганних народів та кочових племен виникла і отримала розвиток традиція створення монументальних кам'яних статуй предків, охоронців існування роду, родючості, добробуту.

Більшість статуй виготовлено з пісковику, граніту, вапняку. В колекції наявні різноманітні типи статуй - від схематичних стел до круглої скульптури, жіночі та чоловічі, вони відрізняються своєю іконографією та рівнем техніки різьблення.

Окрім найпростіших видів монументальної пластики, є визначні зразки давньої та середньовічної скульптури, що не мають аналогів в жодному з музеїв світу.

До таких пам‘яток належить перлина колекції Дніпропетровського музею "Керносівський ідол" ІІІ тис. до н.е. (500 000 у.о.), знайдений у 1973 році біля села Керносівка Новомосковського району Дніпропетровської області.

Його зображення й опис вміщені в найвизначніші у світі каталоги кам‘яної скульптури, що експонувалася на всесвітніх виставках у Мюнхені (Німеччина) та Аості (північна Італія).

На виставці кам'яних скульптур "Боги каменя" в Італії (1998-1999 рр.) чотиригранній керносівській стелі було відведено окремий зал, щоб можна було оглянути усі її боки з зображеннями давнього арійського божества - бога Індри, сцен та символів, що уособлюють космогонічні, релігійно-міфологічні та календарні уявлення кочових скотарських племен Євразії.

Музейна колекція кам‘яної скульптури, крім статуй, включає окремі пам‘ятки єгипетської культури (І тис. до н.е.), проте найбільшим є зібрання половецької кам'яної пластики, яку представлено на Великому скульптурному салоні у хронологічному порядку від доби бронзи до середньовіччя.

Жан (Ганс) Арп (1887 - 1966) - французький скульптор німецького походження, один із основоположників абстрактної скульптури і засновник дадаїзму, напрямку мистецтва, для якого характерне використання елементів абсурду.

Роботи Арпа вирізняються м'якими і простими формами, подібними до природних - як-то хмари, людська статура тощо. Найбільша колекція творів Арпа знаходиться в Музеї нового і сучасного мистецтва в Страсбурзі, площа перед яким носить ім'я художника. На честь митця названо культурний центр в Кламарі (Франція), де також діє Фонд Арпа, який в 2004 році отримав статус національного музею.
На Великому скульптурному салоні представлено 3 роботи автора: "Торс", "Торс лицаря", "Базова конфігурація".

Генрі Мур (1898 - 1986) - англійський скульптор, один з найвідоміших майстрів ХХ століття, продовжувач традиції монументальної фігуративної пластики, який збагатив її новими художніми методами формотворення. У роботах Мура прослідкується тенденція, спрямована на освоєння "відкритої форми".

Він намагався передати взаємодію пластичної маси і простору, як оточуючого скульптуру, так і замкненого всередині неї.

На світових аукціонах твори Генрі Мура користуються шаленим попитом, про це свідчать результати торгів провідних аукціонів світу (Sotheby's, Christie's).

На Великому скульптурному салоні представлено 7 робіт майстра.

Останні три роки твори швейцарського митця Альберто Джакометті (1901 - 1966), одного з найвідоміших майстрів ХХ століття, не залишають першу п'ятірку рейтингів найдорожчих лотів світових аукціонів.

Про надзвичайну популярність творчості митця свідчать виставки його робіт в багатьох провідних музеях і виставкових залах світу (Музей сучасного мистецтва, Нью-Йорк - 2002, Галерея Вільденштайна, Нью-Йорк - 2005, Центр Помпіду, Париж - 2008, Музей сучасного мистецтва "Лузіана", Копенгаген - 2008).

Великий скульптурний салон представляє роботу Альберто Джакометті "Фігура".

Усі фото Дмитра Ларіна

Читайте також на порталі TabloidБрат Ющенка, Литвин та Ульянченко під кам‘яним фалосом і Тимошенко з гарбузом

За матеріалами офіційного сайту "Українського дому", телеканалу СТБ та газети "Сегодня"