Стів Джобс і Сталін на першій українській бієннале. Фото

"Деякі речі ми ще не встигли поставити і я дуже перепрошую за це", - за годину до офіційного відкриття Першої Київської бієннале сучасного мистецтва "Арсенале" каже її куратор, британець Девід Елліотт.

Під церковний передзвін Києво-Печерської Лаври, яка знаходиться якраз навпроти "Мистецького Арсеналу", де відбувається бієннале, організатори виставки знайомлять пресу з арт-подією країни.

Попередження про неготовність слушні: частину робіт встановлюють вже під час показу експозиції журналістам, але ці недоліки доволі незначні у порівнянні з тим, що вже можна побачити у стінах "Мистецького Арсеналу" - кураторові вдалося зробити цілісну, видовищну і добре продуману виставку.

Роботи у першому залі встановлюють прямо під час показу експозиції пресі

Клітки

"It was the best of times, it was the worst of times". Саме ця перша фараза з "Повісті про два міста" Чарльза Діккенса, і дала назву головному проекту бієннале - "Найкращі часи, найгірші часи. Відродження та Апокаліпсис у сучасному мистецтві".

РЕКЛАМА:
Девід Елліотт показує журналістам роботи

Однією з особливостей цієї виставки є співмірність творів і місця — у величезних коридорах "Мистецького Арсенала" розмістились монументальні роботи, які саме у ньому сприймаються органічно.

"Усі роботи для виставки підбирав Елліотт і його кураторська позиція була показати просторовий, масштабний проект", - розповідає нам головний редактор журналу "ART Ukraine" і одни з організаторів бієннале Аліса Ложкіна.

На 24 тисячах квадратних метрах виставкових площ куратор зібрав кількасот робіт відомих художників, яким запропонував осмислити тему теперішнього і минулого у різних вимірах: особистістоному, суспільному, національному.

Тут є знамениті "клітки" класика сучасного мистецтва Луїзи Буржуа, 12 бронзових скульптур "Голів Зодіаку" китайця Ай Вейвея, фотографії Бориса Михайлова, обплутані нитками сукні у "Після сну" Чігару Шіота з Японії, "Золотоий Лотос" Чой Джонг Хва, роботи скандальних братів Чепменів та багатоьох інших.

З серії "Промзона" Бориса Михайлова

Зі ста авторів, чиї роботи включені в головну програму, майже 40 — зі Сходу (Китай, Монголія та ін) і 20 — з України, їхні роботи теж обирав сам куратор.

"Девід подивився свіжим поглядом на теперішнє арт-середовище і першим обрав скульптора Миколу Малишка, який належить до найстаршого покоління українських художників і широкому загалу не відомий", - коментує процес відбору Аліса Ложкіна.

Робота Сергія Браткова

40 робіт, яка показані у рамках головної програми бієннале, були зроблені спеціально для неї, кажуть організатори.

Загалом, на двох поверхах "Мистецького Арсеналу" зібрано роботи і для "широкої публіки" зі смислами, які легко прочитати, і складніші для розуміння твори.

"Коли ви пройдете по коридору неймовірних нових витворів і образів, які тут вперше виставлятиме Борис Михайлов, ви почнете з невеликих клітин (англ - cell). А клітина є основною одиницею життя. З неї складається людський мозок. І коли людина потрапляє в тюрму, вона опиняється у клітці (тут Елліотт натякає на гру слів, де англійське слово cell означає також "тюрму")", - інструктує Елліотт.

"У цьому полягають неймовірні розлади, які показала Луїз Буржуа на початку ХХ століття. Це монументи пам'яті, досвіду, любові і, як ви побачите, — страху. Бо всі ці речі взаємопов'язані. Неможливо пізнати найкраще без знання найгіршого. Усі це займає перші майже 200 метрів довгого коридору. Це свого роду об'єкт, який закарбує всю історію сучасного світового мистецтва", - дає підкази для розуміння куратор.

Луїза Буржуа "Підозрюваний номер два"

Непередбачуване передбачуване

"Деякі речі виходять з-під контролю. Протягом 36 годин нам доводилось ставити роботи при неймовірно малій кількості електроенергії. Якщо ви візьмете МОМа чи Лувр, це трохи нагадуватиме не докінця дороблену роботу", - розповідає про непростий робочий процес Елліотт.

Причини "авралу" напередолні відкриття і недоліків, за які так переживають організатори і які, відверто кажучи, таки помітні, - у частково державному фінансуванні проекту. Бюджет "Арсенале" наполовину складається з державних грошей (10 млн. грн), а решту коштів виділили спонсори.

"Перебоїв з фінансуванням не було — воно поступило пізно. Тому затримався процес з доставкою експонатів і взагалі це архіскладний проект. Це як олімпіада в мистецтві, його треба готувати як Євро 2012", - пояснює Нам комісар "Арсенале" Наталія Заболотна.

Крім того, як об'єкт, який ще є у стані реконструкції, "Мистецький Арсенал" не підлкючений до електропостачання, додає Аліса Ложкіна. За пару тижнів до відкриття у виставкових залах ще було повно будівельного сміття.

Наталія Заболотна (по центру)

Утім стан такої неготовності і труднощі організації Заболотну не злякали. На запитання, чи буде в Києві друга бієннале, вона відповідає без заминки: "Звісно! Хто ж одружується і думає про розлучення".

Хоча ще кілька годин тому бідкалась, що якби знала, з якими труднощами зіштовхнеться при організації дійства, то не бралася б за це.

Відкривати українську бієннале приїхав прем'єр Микола Азаров
І міністр культури Михайло Кулиняк
Реклама:

Головне сьогодні