Відкриття 42-ї "Молодості" - просто, невибагливо і тільки для своїх
20 жовтня у Київській опері відбулося відкриття 42-го міжнародного кінофестивалю "Молодість". Вже два роки поспіль фестиваль обходиться без показного гламуру, запрошених суперзірок та червоної доріжки. Головною подією відкриття став показ відреставрованої української стрічки 1927 року " Шкурник", яка багато десятиліть пролежала на полиці.
Як і минулого разу, церемонію вів генеральний директор фестивалю Андрій Халпахчі, а гостей вітали почесний президент "Молодості" Віктор Ющенко (особисто), чинний президент України Віктор Янукович та міністр культури Михайло Кулиняк (заочно).
Вже вдруге МКФ "Молодість" приймає гостей у залі київського Оперного театру. Два роки тому фестиваль доволі помпезно відсвяткував там своє сорокаріччя, натомість 41-ша "Молодість" скромно відкривалася у великому і холодному залі кінотеатру "Київська Русь" при мінімумі заїжджих зірок. І хоча цьогорічна церемонія відкриття знову проходила у оздоблених золотом стінах опери, саме дійство було простим і невибагливим, а у залі залишалося багато порожніх місць.
Генеральний директор фестивалю Андрій Халпахчі |
Несподівано дійство минуло без типових для "Молодості" накладок. Гості вчасно виходили на сцену, екрани працювали, нічого не ламалося, а фестиваль нарешті позбувся кітчевої естетики, яка супроводжувала його багато років. Втім, це аж ніяк не виправдовує відсутності перекладача, без якого закордонним журналістам, впевнена, було важко розуміти контекст того, що відбувалося у залі.
Іще однією несподіванкою для іноземців могли стати місця, розташовані на останньому ярусі балконів Опери. Принаймні, сербський журналіст, який дряпався зі мною крутими сходами нагору пообіцяв, що саме з цієї подорожі й розпочне свій репортаж.
Угорський режисер Золтан Камонді. Голова міжнародного журі |
Близько сімнадцятої до оперного почали з’їжджатися гості, а десь за годину розпочалася сама церемонія, яку відкрив оркестр "Київ-Класік" із музикою Миколи Лисенка до опери "Тарас Бульба". Експресії їхньому виступу додавав дотепний прийом – диригент колективу знаходився за екраном імпровізованого кінотеатру, і його гігантська тінь стала ще одним "фільмом", побаченим цього вечора.
Член міжнародного журі, канадський аніматор Теодор Ушев |
До речі, наявність екрану дозволила гостям церемонії переглянути фільм-відкриття прямісінько в стінах опери, а не бігти на показ кудись іще, як це було позаторік.
Загалом, церемонія пройшла доволі мляво, під знаком майбутніх парламентських виборів. І якщо раніше на сцену піднімалися діячі культури, то цього разу всі репліки та красиві слова були віддані політикам. Через це атмосфера у залі дещо нагадувала партійний з’їзд часів застою, коли оратори чемно виголошували свої промови, потайки мріючи про буфет.
Вже традиційно фестиваль прийшли вітати представники ворогуючих політичних партій, які ще й сиділи поряд. Генеральний директор фестивалю Андрій Халпахчі, який піднявся на сцену одразу після виступу оркестру, нагадав всім присутнім, що Україна все ще єдина держава, і що "Молодість" рада бачити гостей і з Заходу, і зі Сходу України.
Першим серед чиновників "Молодість" та її гендиректора привітав заступник міністра культури Тимофій Кохан, який зачитав вітання від президента України Віктора Януковича. Наступний промовець - голова КМДА Олександр Попов - вручив панові Андрію ювілейну медаль на честь 1530-ти річчя Києва. А почесний президент фестивалю Віктор Ющенко вийшов на сцену, аби вручити традиційного Скіфського оленя за внесок у світовий кінематограф.
Віктор Ющенко |
Нагороду цього разу отримав знаменитий французький кінорежисер Лео Каракс, що він 23 жовтня представить на фестивалі свій новий фільм "Священні мотори". Відзнаку за внесок в українське кіно отримав легендарний український мультиплікатор, режисер "Острова скарбів" та "Капітана Врунґеля", Давид Черкаський.
Генеральний директор "Молодості" представив конкурсні й позаконкурсні програми та журі фестивалю. Головою основного журі став угорський режисер театру та кіно Золтан Камонді, а допомагатимуть йому з суддівством канадський аніматор Теодор Ушев, вірменський режисер Арутюн Хачатрян, російський режисер Боріс Хлєбніков та українська акторка Наталя Сумська.
Актриса Наталя Сумська |
Національний конкурс судитимуть директор кіноархіву Національного центру Олександра Довженка Іван Козленко, критик Сергій Васильєв та продюсер Влад Ряшин. Головою журі кінопреси FIPRESCI став російський критик Кірілл Разлоґов.
Завершував церемонію відкриття показ фільму "Шкурник" 1927 року Миколи Шпиковського. Ця стрічка розповідає про спритного київського міщанина, який намагається служити водночас усім: червоній та білій армії, а також місцевому отаманові.
Вручення премії |
Картина йшла у київський кінотеатрах лише один тиждень, а далі була вилучена цензурою через "паплюження" образу червоної армії. Більше стрічка ніколи не була на екранах. Лише завдяки московському критику Євгену Марголіту, який знайшов нотатку про цю стрічку в спогадах Йосипа Мандельштама, її було знайдено в російському Держфільмфонді, а згодом відреставровано.
Виступ оркестру "Київ-Класік" |
Зрештою, відкриття 42-ї "Молодості" виявилося найспокійнішим, найскромнішим, а для когось, може й найнуднішим за останні роки. Схоже, "Молодість" поступово повертається до камерних посиденьок як це було колись у Домі Кіна. Щоправда, відкриття наочно показало, що тепер головними гостями фестивалю не кінематографісти а політики. Хотілося б, щоби наступного року все було навпаки.
Фото Дмитра Ларіна