Донбас: любов дістанеться найсміливішим
"У них шкіра коричневого кольору, як грецький горіх, а очі дивляться кудись крізь тебе. Вони мають багато зброї, і їм подобається її демонструвати. Це не ті люди, з якими можна говорити про мистецтво, це взагалі не ті, з ким можна говорити", — ділиться враженнями один з дизайнерів, що протягом останнього тижня створював на териконі лендарт-об’єкт.
Об’єкт був зруйнований протягом одного ранку — людьми у військовій формі з автоматами, яких узагальнено називаємо "сепаратистами".
Хоча насправді узагальнення ні до чого.
Жителів Західної й Центральної України тут називають "бандерівцями", хтось з іронією, а хтось зі страхом — що прийдуть зі зброєю, змусять говорити українською, виженуть з дому.
Так само й "сепаратисти" — це як люди, що трохи не розуміють майбутню політику України й не погоджуються з нинішньою владою, так і ті неадекватні й агресивні, для яких насильство є найвищою формою задоволення.
Готуючи мистецьку подію на Луганщині — ARTPOLE.LU, фестиваль-лабораторію, що відбувся 2 і 8 травня в садибі Мсциховського у селищі Селезнівка Первальського району, — ми намагалися бути толерантними, спілкуватися з місцевими жителями, чути їхню правду, пояснювати свою.
В більшості, як і всюди, люди хочуть спокою й розвитку. Є, звичайно, ті, хто потрапив під прес пропаганди і навіть своїм дітям пояснює все, виходячи з нав’язаних телевізором думок.
Дівчинка-волонтерка з розпачем розповідає, що роликові ковзани, наприклад, "не матиме цього літа, бо мамі зарплатню затримують через тих людей, що в Києві на Майдані стояли всю зиму й не працювали". Ось така логіка.
Є й ті, хто розуміє, що все це пропаганда й провокація. Але як довести це своє розуміння? Після спілкування з озброєними неадекватами стає абсолютно ясно, чому люди бояться виходити на мітинги і в театри, а іноді — просто з квартир.
В нашому випадку двадцятиметрове коло з каміння, всередині якого встановлені стовпи з дзеркальними наконечниками, являло собою об’єкт "Сузір’я метелика". Його спеціально для терикону біля Селезнівки розробив польський художник Ярослав Козяра, а втілювали місцеві дизайнери й волонтери.
Ніби зрозуміло ідею, що все залежить від нас — ми самі запалюємо зірки й створюємо свій всесвіт. А от за версією людей з автоматами — це розпізнавальний знак для ворожого вертольоту або навіть ракетного удару.
Війна, повторювали вони погрозливо, не бажаючи чути наші аргументи.
Продовжувати розмову не мало сенсу, а от продовжувати роботу просто необхідно. Вони ж не знають, що кам’яне коло будувалося для того, щоб висадити лаванду. Висадити ми встигли — тепер чекаємо, коли квіти зійдуть і ми продовжимо.
Фото Вадима Ількова |
ВАЛЬС АЛЧЕВСЬК
Зупиняємося біля місцевого магазину, друзі йдуть купувати необхідні для об’єкту матеріали, я чекаю в машині. На тлі вантажівки з продуктами зустрічається пара — яскрава молода жінка з фарбованим білим волоссям і густим макіяжем та блідий чоловік.
Говорять про святкування травневих.
На якомусь моменті вона пожвавлюється й починає говорити так голосно, що неможливо її не почути.
"Ледве не забруднилися. А я говорила — не їдьте туди. Яка рибалка? На тому блок-пості стріляють. Ну і уявляєш, вони купили все, щоб і рибалка, і посвяткувати, а тут трупи, кров, машини розкурочені, ну, коротше, не вийшло свята. Треба подумати, куди ми завтра. Може, просто у нас посидимо", — посміхається на прощання.
Вони розходяться в різні боки. На вантажівці слоган місцевого молочного бренду — "Молоко переможе зло". Хочеться вірити.
Протягом першого травневого тижня, поки на Луганщині створювалися лендарт-об’єкти та перформанс, нам писали друзі та небайдужі. Одні переймалися: "Що ви робите в пеклі?". Інші переймалися тим, що ми недостатньо глибоко в пеклі, адже поруч з нами — в Слов’янську — викрадення й знущання.
Ми ж керувалися просто нашою вірою, якоюсь абсолютно ірраціональною впевненістю, що в цьому хаосі народиться ідея, яка зможе нас — таких різних — об’єднати.
Якщо говорити про творчий бік справи, то так і сталося.
2 травня в садибі Мсциховського був представлений новий музично-поетичний твір від музикантів Олексія Ворсоби (Мінськ) та Влада Креймера (Донецьк) і поета Сергія Жадана (Харків).
Завдяки музиці вірші стали ще об’ємнішими.
"Речі, заради яких помирають, стосуються саме життя, стосуються невагомості, стосуються опертя", — декламував Жадан в супроводі акордеона, електро-скрипки та шумових інструментів.
Публіка повірила.
А тут цього вечора зібралися й арт-тусовки Донецька та Луганська, і майданівці, які на той момент вже мусили переховуватися, і просто жителі Алчевська й Перевальська. Йшов дощ. Розтопили камін. Після виступу в садибі лендартисти Віталій Кохан та Володимир Бахтов також працювали з вогнем. Обидва за допомогою вогню створили реконструювали містичну алею. І здалося, що тут, в садибі, акумульовано стільки сили й тепла, що навіть коли вже у молока не вийде, то наше тепло точно переможемо зло.
"Речі, заради яких помирають, стосуються саме життя, стосуються невагомості, стосуються опертя", — декламував Сергій Жадан. Фото Вадима Ількова |
На жаль, сталося не так. Щодня ситуація ставала гіршою. Коли з Відня прилетіла танцівниця Андреа Хандлер, щоб взяти участь у другій частині перформансу, ми тільки й говорили, що про війну і мир, про страх і любов, про старших братів і свободу.
Свободи стане всім, якщо ви не будете тримати її для себе,
діліться хлібом і вугіллям на зиму,
дивіться на сонце крізь пляшкове скло океану,
золота вистачить на всіх,
але любов дістанеться лише найсміливішим!
Танцівниця Андреа Хандлер. Фото Вадима Ількова |
Ми створювали танці на ці вірші. А в перервах між репетиціями отримували bad news, і деякі з них просто не могли пояснити Андреа. Чому сепаратисти захоплюють гуртожитки й навчальні корпуси? А чому вони вирішили захопити в Луганську ляльковий театр, де напередодні ArtPole.lu ми робили презентацію з Сергієм Жаданом, і зробити там дільницю під референдум? Наші друзі з театру передзвонили напередодні й повідомили, що не зможуть бути на перформансі, адже мусять боронити театр.
З Донецька передзвонили й сказали, що бояться давати інформацію і збирати автобус, бо є інформація про можливі теракти, і так далі, так далі. В переддень перформенсу на словах "Я знаю, чим все закінчиться" Андреа плакала. А голос Сергія звучав зі старого радіо:
Ніхто не буде страждати.
Ніхто й ніколи більше не буде страждати.
Навіщо тоді існує вся ця поезія,
навіщо в повітрі відкриваються шлюзи й шахти?
Публіка 8 травня була переважно з Алчевська й Селезнівки, кілька людей з Києва. Інші просто не мали можливості приїхати. Але знову разом ми пережили цей твір — вже по-новому — і біль, і розчарування, і самотність, і радість, і любов.
Кохай, рибо, кохай,
хай безнадійно, хай,
хай без жодних надій —
радій, рибо, радій.
Вальс Алчевськ — остання музична композиція перформансу, створена саме на ці слова. Хочеться знову й знову повертатися до цієї музики, поезії, танцю. Планується, що восени проект побачить українська та європейська публіка.
Любов варта всього —
варта болю твого,
варта твоїх розлук,
варта відрази й мук,
псячого злого виття,
шаленства та милосердь.
Варта навіть життя.
Не кажучи вже про смерть.
Фото Олени Костюк |
SITE AND TIME SPECIFIC PROJECTS
Якщо нас не влаштовує реальність, то маємо створити свою, — говорили ми один одному перед кожною репетицією останнього тижня і починали. Нам пощастило, що з самого початку ми обрали місцем подій садибу Мсциховського. Вона захищала, давала можливість зосередитися на репетиціях, надихала, була справжнім островом в морі бурхливих і агресивних подій.
В одній з кімнат — у трапезній з білими стінами й великими вікнами ще 2 травня з’явилися і весь час були з нами портрети українців на великому склі — інсталяція львівської художниці Олени Костюк "ДЗЕРКАЛО гаряча точка".
Зараз здається, вони мешкали тут завжди.
"У нас прекрасна країна, полюбила її ще більше", — говорить авторка після того, як вперше в житті відвідала схід України, поспілкувалася з людьми, побачила місцеву сільську архітектуру.
І якщо Олені Костюк вдалася найтонша взаємодія з простором, то зі звуком — це безумовно — контрабасист Марк Токар. Його імпровізаційна музика — для найчутливіших і найуважніших. І саме такі зібралися в садибі ввечері 8 травня.
"Я просто не заважав звучати вогню й птахам за вікном", — сказав музикант.
Марк Токар. Фото Вадима Ількова |
Ми спробували все, що могли. Всі митці й організатори працювали на свій страх і ризик. Просто зібралися разом і зробили.
Здається, щоб врятувати людей, сади й будинки, зараз треба вживати рішучіших заходів на Сході. Адже, коли зійде лаванда, бажано щоб тут лишилися ті, кому це потрібно й зрозуміло.
P.S. Ранком 10 травня повернулася до Києва. І взяла квиток у зворотному напрямку — на Алчевськ. Хочу відсторонено сприйняти, усвідомити, оцінити. Думала, що почну з залізниці. Розмови в потягах зазвичай багато що проясняють. Вагон майже порожній. Якась дівчина в сусідньому купе тихенько слухає "Я не здамся без бою".
Потяг запізнюється на чотири години. В потязі всього сорок два пасажири", — пояснює провідник. До Луганська з них лишається дванадцять. Алчевськ. Іду гуляти містом. 11 травня.