Влад Троїцький: Держава має формувати тренди, а не нав'язувати ідеологію
Творець театру "Дах" і режисер Владислав Троїцький часто їздить у Європу, де працює над різними проектами.
В Україні на його плечах лежить організація міждисциплінарного фестивалю ГогольFest, який щороку збирає десятки тисяч людей.
Восени ця подія, що об’єднує сучасне мистецтво, музику і театр, відбудеться вже вдесяте.
Напередодні ювілейного ГогольFest Троїцький розповів УП. Культура про особливості цьогорічної програми фесту, але цим не обмежився.
Згадав він і про актуальні виклики для культури в Україні, вплив фестивалю Порто Франко на Івано-Франківськ і свої нові проекти.
"Заходиш у будь-яку нашу держустанову – а там постійно п’ють чай"
Нам дуже зручно звинувачувати державні структури в тому, що мало грошей, але при цьому нічогісінько не робити або робити дуже мляво. Чи, можливо, у вас є відчуття, що тут усі важко працюють як чорти?
Заходиш, наприклад, у поліклініку, а там п'ють чай. Неважливо куди: в управління культури, в морг. Там постійно п'ють чай, це ж просто ритуал – зі своїм горнятком, канапками.
Якось ми орендували майданчик для опери, заїжджаємо, треба все монтувати. Жінка відчиняє двері й каже: "Як ви невчасно. У нас день народження". При цьому їй нічого не треба було робити, а лише сказати: "Проходьте". Але ж ми завадили цьому духовному пориву якоїсь мазохістичної насолоди своїм убогим життям.
"Дуже зручно звинувачувати державні структури в тому, що мало грошей, але нічогісінько не робити". Усі фото: Дмитро Ларін |
Можливо, в цьому є якась своя істина. Я іноді дуже заздрю цьому буддистському спокою.
У молодшого покоління немає наставника, який хоча б виставив орієнтири. Не нав'язав їх, а сказав: "Ось тут і тут подивіться, а далі – самі".
Я зі своїми колегами і друзями обговорюю проект, орієнтований на людей у віці 15-20 років. З ними немає реальної комунікації. Телевізор нормальні діти не дивляться, газети і журнали не читають.
Я не кажу, що держава повинна нав'язувати тупу ідеологію, але вона може формувати бажані для себе тренди.
Фактично всі офіційні інституції культури перебувають у старій пострадянській парадигмі. Там, фактично, весь ресурс, тобто приміщення, гроші, люди. У них немає місця, де робити незалежні проекти, тож ті висять у повітрі.
Наприклад, Nova Opera є абсолютно успішною, але в нас немає місця ні для репетиції, ні для презентації своїх проектів. Щоразу це оренда і екстрим.
При цьому нам вдається бути конкурентними. Потрібні спеціальні простори і фінансування для незалежних проектів, а також необхідно створювати новий тип державних інституцій, які не відтворюють вчорашній день, а проектують завтрашній.
"Я намагаюся повернути акторам дитяче вміння дивуватися людям"
Театр – це завжди школа. Пристрасність необхідна, але її недостатньо: якщо вона не творча, то стає руйнівною. Особливо, якщо у вас не вибудувана система цінностей і координат.
Коли я працюю в театрі, намагаюся повернути акторам це дитяче почуття – вміння дивуватися людям, своєму партнеру в театрі. Іноді ми не бачимо іншого за його амплуа. А треба спробувати бачити людину іншою і робити це щосекунди, а не лише раз.
"Я завжди намагаюся дивитися свої спектаклі зі сторони глядача" |
У виставах я ніколи не відповідаю на питання, а тільки їх ставлю. Я відправляю глядача в подорож разом з акторами і музикантами, ми слухаємо світ і ставимо йому питання. Моє завдання – придумати таку форму, яка була б найбільш доступною для цього.
Я завжди намагаюся дивитися свої спектаклі зі сторони глядача.
Для себе я визначаю два типи режисури. Перший – це коли у режисера є готове уявлення про те, чого він хоче. Тобто під час прочитання п’єси у нього вже є зібраний образ. Тож питання в тому, наскільки актори пластичні і зможуть вписатися в прокрустове ложе уяви режисера.
Другий – це режисери, які ризикують. Як от я – приїжджаю без плану, у мене немає образу вистави, я не розбираю п’єсу, а читаю поверхово. Моє завдання – підштовхнути акторів до подорожі, а далі лише модерувати. Це, звичайно, дуже ризиковано.
У першому випадку в тебе є чіткий таймінг. У другому – його немає. Однак мені вдається підвести акторів до творчості, а не просто до виконання. Тобто вони присвоюють собі певну історію.
Далі вже я маю сформувати в загальну розповідь ту енергію, яку вони генерують. Тут потрібно бути дуже уважним до акторів і музикантів, відкрити їм серце. Власне так створюється "ДахаБраха", Dakh Daughters, новий проект "ЦеШо".
Людина по-справжньому повинна займатися якоюсь справою десять тисяч годин. Тоді вона може вважати себе професіоналом. А в нас люди можуть все життя чимось займатися, але взагалі не мати відношення до професії.
"Не можна робити реформу на кладовищі"
Мені хотілося б зробити велику драматичну виставу. Здебільшого я роблю їх за кордоном. Для цього потрібні простір, час і трупа, яка може довго цим займатися. В Україні в мене цього немає.
Дивовижно, але коли працюєш за кордоном, там час тече по-іншому, ти поза сім’єю, займаєшся лише театром і, фактично, вся ритуальність твого життя стає театральною.
"Чи не найкращі вистави, які я зробив, лишилися непоміченими" |
У Києві інші обставини розмивають тебе. Приблизно рік тому я ввів собі залізне правило: в неділю не їхати з дому.
Коли роблю проект, то ніколи не рівняюся на внутрішній ринок, а завжди перебуваю в контексті світу. Чи не найкращі вистави, які я зробив, лишилися непоміченими. Питання в готовності свідомості суспільства прийняти цей продукт.
Якщо ти починаєш робити якийсь продукт, вибудовуючи як бізнес-історію або план, швидше за все це буде репродукція. Я дуже скептично ставлюся до формальної бізнес-освіти, для мене це абсолютне шарлатанство.
Потрібно виховувати якихось нових сценографів, новий тип акторів. Наші інститути цього не вміють робити. І не навчаться. Вони не можуть навчитися, тому що у них немає органу адаптованого до нового світу.
Я завжди наводжу цю метафору: не можна робити реформу на кладовищі. Точніше можна, але все одно залишиться кладовище.
"Для обласних центрів культура може стати системотворчою"
На жаль, у нас в країні культура не є системотворчою. Хоча навіть досвід Порто Франко показує, як фестиваль здатен перетворити місто. Так само як, скажімо, Альфа Джаз змінює Львів, Одеський кінофестиваль – Одесу.
Та й ГогольFest. Але в мегаполісі, в Києві, складніше відчувати цей вплив, а ось для обласних центрів культура справді може бути системотворчою. Це формує планку: чим може бути конкретне місто, як може жити драмтеатр, філармонія, художній музей.
"Сучасне мистецтво повинно виводити тебе із зони комфорту" |
Франківськ асоціюється в мене із станіславським феноменом: Андрухович, Прохасько, Іздрик. А ще – це Мирослав Лаюк і [гурт] "Перекалаба".
Один з моїх героїв – Рома Григорів. Це водночас, не побоюся цього слова, геніальний композитор і крутий організатор [фестивалю Порто Франко. – УП.Культура]. Він пристрасний. Але його треба берегти від перевтоми, бо йому реально важко.
Фестиваль – це непроста річ, з купою логістичних завдань. Івано-Франківськ має ним пишатися.
Фестиваль як мінімум викликає дискусію. Справжньою подією стало відкриття Палацу Потоцьких [більше десяти років був зачинений, перебував у приватній власності, згодом частково реставрований зусиллями місцевих активістів. – УП.Культура] – з'явилася точка на культурній карті міста і вона сучасна. А сучасне мистецтво повинно виводити тебе із зони комфорту.
Щоправда, Франківську ще не вистачає певної культури поведінки.
Під час Порто Франко я побував на чудовій виставі "Майстер Голоду" литовського режисера Еймунтаса Некрошюса, але помітив дуже неприємні речі у поведінці публіки: люди дозволяють собі не виключати телефони.
Якби ж один дзвінок, а не десять. Це ж просто треш. У Києві з дзвінками вже якось краще.
"Якщо серце художника відкрите, він ставить питання, часто незручні і провокативні"
Культура нічого не винна. Вона може. Художнику не можна сказати "ти повинен", він же вільний птах.
Якщо його серце відкрите, він ставить питання, які можуть бути незручними і провокативними. Вони пробуджують свідомість, щоб ти не засинав у якомусь похмурому спокої або з відчуттям безвольності.
"З'явився ще один новий символ майбутньої України – Порто Франко" |
Тоді культура пробуджує самоідентифікацію, вказує які книги і фільми формують вас як людину, з’являється почуття власної гідності. Вона починає взаємодіяти з іншими. Тоді ми можемо говорити про нову Україну.
Потрібно спробувати за допомогою мистецтва, культури поставити питання одне одному й собі перш за все.
Вже поганий тон повторювати цитату Черчіля: "Якщо скоротити культуру, то за що ми воюємо?" Зрозуміло, звичайно, проти чого ми воюємо, але за що?
Що таке ця нова Україна і у яких формах вона проявляється? Ось це питання потрібно собі ставити. Які аргументи ви можете пред'явити як людина, що любить Україну, як патріот?
Держава й люди повинні проектувати і робити нову Україну, якою хочеться пишатися. Як от Порто Франко. За атмосферою, тим, що відбувалося в Палаці Потоцьких, можна сказати, що це якісний європейський фестиваль, яким можна пишатися. З'явився ще один новий символ майбутньої України – Порто Франко.
"Ковчег – це можливість якоїсь утопічної відваги"
Цього року ГогольFest відбудеться вдесяте, це ювілейний фестиваль, а ще нам привласнили статус європейського.
Ми вирішили робити його підтемою "Ковчег". Nova Opera спільно зі швейцарськими театром і хореографами презентуватимуть однойменну оперу-балет. Я подумав про потоп не у буквальному значенні, а про потік трешової, фейкової інформації, яка засмічує наші мізки і дезорієнтує.
Як жити? Можна, звичайно, закапсулуватися, "нічого не бачу і не чую", але рано чи пізно до тебе постукають. Або ж сидіти і перечікувати.
"Єдине, що всім нам даровано, це час" |
Дехто думає, щойно Путін помре, вони заживуть. Це називається жити з відкладеним завтра. Але ж як це? Єдине, що всім нам даровано, це час.
Як же розвернутися в цьому протиріччі? І тут виникає цей образ ковчегу як місце творення нового життя.
Для мене і моєї команди ковчег – це можливість якоїсь утопічної відваги.
Хотілося б, щоб на ГогольFest прийшло якомога більше людей. Стратегія створення колабораційних проектів починає приносити серйозні плоди.
Ми співпрацюємо з партнерами з різних країн: буде потужний проект з американцями, хореографічна опера, бельгійський мультимедійний проект разом з нашими музикантами.
Ми привеземо в Київ наш спільний проект з французами, новий цирк-кабаре Тарабак, який з неймовірним успіхом пройшов у Парижі. Dakh Daughters, звичайно, теж будуть частиною цього шоу.
Буде два відкриття ГогольFest: офіційне і pre-party з новою групою ЦеШо в центрі Довженка.
До нього впритул примикає стара сталінська чотирьохповерхова будівля на Голосіївській площі, яку знесуть одразу після ГогольFest. Там буде арт-сквот – резиденція для художників, театралів і музикантів з усього світу і України. Майданчик буде доступний для публіки, будівля і кожна кімната зокрема стануть об’єктами мистецтва.
Цього року також відбудеться резиденція молодої європейської режисури: приїжджає п‘ятеро режисерів, які почали працювати в минулому році, зацікавилися, спеціально знайшли гроші, щоб зробити вистави тут і потім їх повозити вже з нашими акторами в Німеччину, Голландію, Швейцарію.
Підготовка відбуватиметься в арт-сквоті, а вже на ГогольFest нову режисуру, тексти представлять публіці. Всі охочі зможуть відвідати вистави театрів з Литви, Бельгії, Польщі, Німеччини, Норвегії, подивитися італійський балет, присвячений творчості Фелліні.
"ЦеШо – це юність у своєму максималізмі"
ЦеШо – це дуже привабливі дівчата з театру "Пральня", який був самостійним проектом. Вони драйвові, встигли поїздити світом, зробити свою музичну групу.
Я побачив в них енергію іншої якості. Вона не гірша і не краща, ніж енергія Дахи Брахи або Dakh Daughters, вона молодша.
У ДахиБрахи – це енергія мудрості. Їм вдалося через народну пісню в поєднанні з іншими музичними культурами і класикою вийти в космічний простір.
[L]Dakh Daughters – це яскраві, сильні, красиві, розумні, молоді, сексуальні жінки.
А ЦеШо – це юність у всьому своєму максималізмі, в енергії, тому вони більш соціальні, гостріші. Це інше і дуже цікаве. Окрім того, вони ще випускниці лялькового факультету університету Карпенка-Карого, тож це лялькове кабаре.
Марія Глушко, спеціально для УП.Культура