16 порад, як зробити свято у своєму місті з бажання та друзів

16 порад, як зробити свято у своєму місті з бажання та друзів

День музики у Харкові починався як спроба втримати нормальне життя в розпал 2014-го року, а перетворився на найбільший у місті вуличний фестиваль.

Досвідом і порадами фестивальної кухні діляться співорганізатори харківського Fête de la Musique, Дня Музики і співзасновники "Культурної аѓенції ∀" Аліна Ханбабаєва та Олексій Мащиць.

Переконують, що зробити свято можна де завгодно, головне – щоб вас було більш як одна людина.

Так проходив День Музики у Харкові. Фото: Накипело

1. Знайдіть ідею, яка лягає саме на ваше місто/село/район

У вас у районі "цілих два" музиканти, зате купа екоферм і людей, котрі вміють і люблять готувати?

Можливо, вам потрібен не День Музики, а Ресторанний День або Свято Сусідів.

РЕКЛАМА:
День Музики у Краматорську

У нас є ще День Однієї Вулиці. Тут, крім концертів, є ще вистави, екскурсії, майстер-класи, фудкорт, і найголовніше – занурення у контекст вулиці, її історію й сьогодення.

2. Обживайте несподівані місця. Вивчайте контекст

Провести День Музики в низці клубів було б простіше організаційно, дешевше за вартістю звуку, світла і страхувало б від погодних ризиків.

Але усе це не дозволяє включати нових людей у орбіту своїх ідей, цінностей.

Вуличні свята – це ще й можливість нанести на карту нові місця.

Ми намагаємося обирати несподівані локації. Відкрили для себе католицький собор на Гоголя. Тепер це один з улюблених концертних майданчиків харків’ян. Під час фестивалів там співають хори (навіть православний), грає експериментальна музика.

День Музики у Харкові. Фото: Накипело

У різних містах – різні історії.

У Харкові є сходи Оперного, де тусують скейтери і паркурщики, є історичні двори, а в Покровську і Костянтинівці у нас були майданчики на парковках Екомаркетів.

Ми дивувалися, чому місцеві партнери обрали ці локації. Виявилося, що там багато людей, рівний асфальт, молодь катається на роликах, скейтах.

Для них ці парковки – невеличкі культурні центри.

3. Думайте про людей

Якщо ви плануєте музику, на яку з більшою ймовірністю прийдуть люди старшого віку або сім'ї з малими дітьми, подивіться – чи зможуть вони десь сісти? Чи буде тінь? Чи є поблизу туалет?

Круто, якщо ви можете привезти лавочки (мішки, тюки сіна…), навіс від сонця, біотуалети…

Добре, якщо у музикантів ззаду є стіна, від якої відбивається звук.

День Музики у Краматорську

Погано, якщо музиканти варяться на сонці без води, задихаються від вихлопних газів або їх не чути через трамвай.

Потенційно погано – якщо ви не почали з діалогу з місцевими мешканцями, бізнесом, адміністрацією.

4. Починайте з розмови

Не можна просто прийти у двір і влаштувати концерт.

Треба спитати у жителів: "А що ви хотіли б почути у себе під вікнами?".

День Музики в Покровську

Хай не у кожному дворі живе дядько, який захоче напиляти вам лавок, чи діти, готові розносити афіші – але такі люди можуть знайтися.

Розмовляти важливо.

Якось ми поставили сцену біля Покровського монастиря, почалася служба – звідти хтось прийшов і ввічливо попросив зробити тихіше.

Служба закінчилася – прийшли і сказали, що можна зробити гучніше. А потім попросили наступного року зробити на цьому місці дитмайданчик або концерт класичної музики – щоб їхня аудиторія теж могла долучитися.

День Музики у Харкові. Фото: Накипело

Подивіться уважно, що розташоване поруч із вами. Магазин, лікарня, дитсадок? Поговоріть із тими, хто там працює, хто туди ходить – так придумаєте, чим наповнити місце, а у людей і розетка знайдеться, і водичка.

5. Не займайтеся місіонерством

"Нав’язувати свято" – не треба. Не говоріть: "Зараз ми вас навчимо", ніхто не любить зверхності.

Коли ми за допомогою агентства США із міжнародного розвитку USAID "привезли" День Музики на Донбас, вирішили не "влаштувати свято", а підказати місцевим, як і що можна зробити, поділитися контактами, попрацювати з ними в команді, щоб наступного року вони могли зробити це самі.

День Музики у Краматорську

Ми намагалися зрозуміти, яка музика "зайде" аудиторії, просили партнерів обрати місця і допомагали їх обживати. Це франшиза, а не місіонерство.

6. Не бійтеся просити про допомогу

Погана новина: у вас ніколи не буде достатньо грошей, щоб оплатити таке свято сповна.

Хороша новина – ще не було так, щоб ніхто не допоміг.

Цьогоріч у нас зірвався грант, ми лишилися без грошей.

Мащиць витратив власні заощадження, бо не хотів ставити фестиваль на паузу до наступного року.

День Музики в Покровську

Ми написали про це на фейсбуці – і нам на картку прийшло 43 тисячі гривень.

Багато людей уже готові підтримувати такі проекти, а не чекати "безкоштовного свята". Вони кажуть: давайте робити це системно, ми готові скидатися, це спільне свято!

7. Думайте про фінансування

Не бійтеся податися на грант. Маєте ідею? Подивіться (наприклад, на gurt.org.ua/), у кого є конкурс на подібні проекти. Найчастіше це USAID, МФ "Відродження", комусь підійдуть проекти Польського інституту, British Council, Посольства США...

Але "зелена хвиля" міжнародних грантів скоро закінчиться, і тоді постане два питання: перше – де взяти гроші? Друге – скільки проектів не припинять свого існування і шукатимуть нові джерела фінансування?

День Музики у Харкові. Фото: Накипело

Крім міжнародних донорів, є внутрішні. Є гранти від Українського культурного фонду (щоб податися, вашій організації має бути не менше двох років, а ще вам краще одразу озброїтися бухгалтером, юристом і грантрайтером, щоб розібратися в хитросплетіннях умов).

Можна подаватися на міські громадські бюджети (бюджети участі). У деяких містах це все ще не має сенсу, бо конкурси непрозорі, а десь це нормальний демократичний процес.

Краудфандинг через соцмережі або Спільнокошт – люди вже готові вкладатися в хороші події.

День Музики в Краматорську. Фото Стаса Дяченка

Партнери готові продавати на локаціях свята морозиво, каву чи вино і частину коштів віддавати вам на інфраструктурні потреби.

Здорове спонсорство – коли ти не просто ліпиш логотипи й банери спонсорів де тільки можна, а вигадуєш, як цікаво й корисно для всіх представити комерційного партнера.

8. Не думайте, що музиканти не захочуть грати без гонорарів

Музика – це робота. У деяких наших проектах (наприклад, фестивалі Plan B) ми платимо гонорари. Але міжнародний формат Дня Музики передбачає, що всі музиканти грають безкоштовно. Це спільний внесок в життя міста.

День Музики в Краматорську. Фото Стаса Дяченка

Коли ми починали, багато хто цього не розумів, особливо музиканти з оркестрів, для яких це єдиний – і не такий уже й великий – заробіток.

Але тепер усе більше музикантів самі приходять до нас і просять: включіть нас у програму! Для багатьох залишитися за бортом Дня Музики – вже якось дивно, ніби це не їхнє місто.

Наша гордість – оркестри авіаційного інституту або інституту МНС (пожежні, рятувальники), які вмовляють керівництво дати їм дозвіл грати.

9. Вибудовуйте партнерство з місцевою владою

Ніхто з нас не хоче, щоб на святах, у які ми так вкладаємося, з’явилися вивіски "Під патронатом міського голови".

Нам важливо зберігати незалежність, бо це спільне свято для людей із різними поглядами.

День Музики у Харкові. Фото: Накипело

Але пам'ятайте, що є речі, які місцева влада має робити як свою роботу: допомагати із безпекою, підключати до електромереж, робити прибирання...

Туди, де можна підключити електрику, приїжджають працівники Міськсвітла.

Щодо прибирання: намагаємося залишити по собі мінімум, багато допомагають волонтери. Хочемо, щоб комунальники, як прийдуть прибирати на ранок, знали, що тут були нормальні люди, що наше свято – не зайва біда для них.

10. Не обмежуйтеся власними смаками, але спирайтеся на власне відчуття прекрасного

Хто має право обирати музикантів для Дня Музики?

Є частина майданчиків, на яких програму ми формуємо самі.

Це не завжди та музика, яку ми регулярно слухаємо, але завжди якісна.

А є майданчики, сформовані самими мешканцями або партнерами проекту.

Вони домовляються з музикантами, а ми допомагаємо їм отримати дозволи, підключити звук, світло, а в програму не втручаємося.

День міста в Покровську

11. Розпитуйте друзів, яких іще музикантів вони знають

Ми весь час відкриваємо щось нове. Якщо багато де бувати і багато з ким говорити, ви можете "витягти" якусь несподіванку.

12. Обов’язково робіть дитячі програми

Коли нас запитують: "Що у вас є для літніх людей?", я дивуюся.

Все що завгодно – для літніх людей. Вибір між джазом, класичною музикою чи фольком умовно залежить від віку.

З дітьми – трохи інша історія. Програма для дітей має бути коротшою, локації яскравими і зручними. Наприклад, одну з них ми робили у сквері біля річки, де можна бігати, сидіти на траві та перевдягти менших дітей.

День Музики в Краматорську. Фото Стаса Дяченка

Нам періодично пропонують виступ дитячі вокально-хореографічні студії. Ми відмовляємо.

Нафарбована дитина, яку змусили неприродньо танцювати і співати під мінус – травма і для глядача, і для дитини. Вона почувається як на іспиті, хвилюється, від того ще більше помиляється...

Круто, коли з дітьми працюють як із рівними. Цьогоріч Morj, Сергій Белозеров , зробив з дитячим хором Aza Nizi Mazа кілька пісень, дві з них написав музикант Alcohol Ukulele Юрек Якубов на вірші Сергія Жадана і Шел Сілверстайн. Це було цікаво і дорослим, і дітям.

13. Подумайте про План Б

Завжди варто думати: "А що, якщо?".

Ви не можете застрахуватися на всіх локаціях від дощу, але круто, якщо є навіс, куди можна швидко сховатися і сховати апартуру.

День Музики в Покровську

Подумайте – чи є альтернативне джерело електрики?

Чи легко доїде до точки "швидка", якщо раптом комусь стане погано? А якщо зламається щось із обладнання?

Хтось із музикантів несподівано не зможе прийти і в програмі буде "вікно"? Несподівано треба змінити локацію або привезти щось велике?

Захворіє хтось із команди – чи є кому замінити?

Як ви будете витягати проект, якщо зірветься фінансування?

14. Виховуйте волонтерів

У місті є купа студентів, менеджерів-початківців, пенсіонерів та інших людей, які раді отримати досвід або наповнити чимось своє життя.

День Музики в Покровську

Волонтери вам потрібні для різних задач: пересвідчитися, що всі музиканти потрапили на локації, швидко вирішувати поточні проблеми (пропало світло, комусь потрібна вода, викликати поліцію…), рознести афіші, показати дорогу… Важливо, щоб вони вміли легко і зрозуміло розповісти, що відбувається.

Волонтери не знімуть із вас всю роботу. Ви маєте провести їм кілька тренінгів, детально все пояснити, познайомити з дійовими особами, а потім – координувати їхню роботу.

Якщо ви будете котиками, волонтери лишаться з вами і на наступні роки, а хтось навіть стане частиною команди.

Ми починали робити проект удвох, зараз у команді – десятеро, а волонтерів – близько тридцяти.

День Музики в Краматорську. Фото Стаса Дяченка

15. Вивіряйте маршрут і не економте на дизайнері

Пройдіть свої маршрути ногами. Перевірте не лише по гуглкарті, але й наживо.

Чи встигнуть перебратися з точки А в точку Б люди з дітьми, на візках або літні люди?

Спробуйте прорахувати смаки різних аудиторій і вибудувати графік зручно, а потім зробіть нормальну читабельну карту.

Зрозумілий дизайн – частина доступності проекту, його репутації, загального відчуття від нього. Дизайн має бути стильним і чистим, але не "зарозумним" – ви ж орієнтуєтесь не на вузьке коло хіпстерів, а на дуже різних людей.

16. Екіпіруйтеся і тримайтеся

Подумайте про речі, котрі полегшать вам життя. Позичте рації (у нас їх досі немає, і я вже бачу, що це проблема).

[L]Зарядіть телефони, візьміть кілька пауербанків. Поповність рахунки собі і волонтерам.

Дайте волонтерам свої візитівки, які вони зможуть давати, наприклад, журналістам, котрі розшукують організаторів. Але попросіть не роздавати всім поряд, бо потонете у дзвінках.

Круто мати "командний штаб" і кілька інфоточок по місту, але це не завжди вдається.

Постарайтеся знайти спонсора на воду і забезпечити нею і концертні локації, і "штабні".

Вдягніть зручне взуття, візьміть зайву футболку, дощовик і аптечку.

Ну і, звичайно, покладіть в рюкзак те, що допоможе пережити цей день саме вам.

Реклама:

Головне сьогодні