Тест

Раду Поклітару: Я готовий подарувати свій талант Україні, питання в тому, чи потрібно це їй

От і сталося… Візитна картка сучасного мистецтва і поступу в Україні, єдиний і унікальний в своєму роді сучасний хореографічний балет геніального Раду Поклітару "Київ Модерн Балет" припиняє своє існування.

17 травня 2013-го року, головний хореограф балету Раду Поклітару звернувся до міністерства культури із проханням надати колективу статус "національного". Останнім часом, залишившись без меценатської підтримки і перебуваючи на муніципальному бюджеті, половина трупи повідомила про те, що залишає балет через низьку заробітну плату і неможливість проживати у столиці.

Між тим, відповідь у міністерстві надали 21-го червня, факсом, прямо під час прес-конференції, яку спеціально було організовано у якості останнього шансу для порятунку балету.

Відповідь держустанови, яка є в наявності УП. Життя, не надто здивувала. В держави, на жаль, не знайшлося вагомих причин, аби надати "Київ Модерн Балету" статус "національного".

Той самий факс, який отримав Раду Поклітару, під час прес-конфереції 21-го червня

Скільки ще унікальних, по-справжньому українських, створених не за рахунок держави, а власними силами колективів, зникне так само? І хіба в Україні є так багато саме театрів танцю, які б гастролювали по всьому світі і в яких би танцювали лауреати і переможці міжнародних світових конкурсів?І питання навіть не в тому, що держава не бажає підтримувати чудовий колектив, що існує уже 7 років, має унікальну хореографію, ексклюзивні костюми та декорації, купу міжнародних нагород і визнання. Питання глибше.

- "Київ Модерн Балет": як він з`явився?

- Театр бере свій початок у 2005-ому році, коли мене запросив меценат Володимир Філіпов для постановки спектаклю "Le forza del destino" ("Сила долі"). Це був антрепризний проект, після якого Володимир Філіпов зробив мені пропозицію створити театр.

Протягом перших років нашого існування, ми жили абсолютно приватно, виключно на меценатські кошти. Ми створили повноцінний театр. Були на сценах багатьох країн. Ми танцювали "Лускунчика" у Китаї, супроводжували візит туди нашого президента.

Про це можна говорити дуже багато. Це безкінечний список.

Раду і балет під час репетиції

- Раду, розкажіть про ситуацію, яка склалася. Чому закривається балет?

- Ця історія триває вже давно і це не було спонтанне рішення. Ви знаєте, найважче втрачати колектив і театр, який створив сам, в якому люди, з якими ти працюєш давно.

Зазначу ще раз, що до 2008-го року, до кризи, про яку всі знають, балет існував виключно на меценатські кошти.

Однак уже у 2008-ому році нас було переведено на муніципальний бюджет. Наразі ми є частиною Київської муніципальної опери і ці зарплати не відповідають рівню життя у Києві.

Раду - один із членів журі телевізійного талант-шоу

Звичайно, я намагався вирішити цю проблему давно. Нині я написав листа міністрові культури України і власноруч відніс його і поклав до ящичка. В листі йшлося про можливість розгляду питання про присвоєння Київ Модерн Балету статусу національного, що вирішує фінансові проблеми одразу. Між тим, протягом місяця я не отримав жодної відповіді.

Однак цікаво, що напередодні скликаної прес-конференції, мені зателефонували і повідомили про те, що відповідь вони надали. Я її не бачив...

Лист-звернення Раду до Мінкульту

Пізніше, уже прямо під час прес-конференції, ми справді отримали відповідь від Мінкульту. Факсом. Там йшлося про те, що Міністерство не може надати нам статусу національного, бо для цього мають бути певні підстави.

Серед них: міжнародне визнання результатів діяльності закладу, наявність визнаних на загальнодержавному і світовому рівні фахівців з високим рівнем професійної кваліфікації, наявність матеріально-технічної бази та перспектива подальшого розвитку.

Це смішно було читати. Зазначу, що в трупі танцюють лауреати і переможці різноманітних міжнародних конкурсів, ми маємо величезний досвід роботи і міжнародне визнання. Ми гастролювали в Китаї, Іспанії, Росії, Франції, Таїланді, Південна Корея, Нідерланди, Польща та об’їхали маже всю Україну.

Що стосується визнання, то у 2008-ому році театр отримав головну премію країни "Київська пектораль". Ми брали участь у численних міжнародних фестивалях, танцювали на сцені Маріїнського театру в рамках фестивалю "Нові горизонти" під керівництвом Гергієва, три роки поспіль ми представляли Україну в міжнародній програмі фестивалю "Золота маска". У світі справді говорять про визнання колективу міжнародною художньою спільнотою.

Я не знаю, яким із цих критерій не відповідає "Київ Модерн балет". Для мене це просто відписка.

Із 21-го артиста, 9 залишає трупу. Це робить подальше існування балету неможливим. Я готовий відстоювати колектив, якщо я буду впевнений, що за нами стоїть держава і нормальна державна підтримка.

- Ви просили міністра про особисту зустріч…

- Насправді я просив міністра про зустріч, для того, аби все з'ясувати. На жаль, вона не відбулася. Я все це кажу не для того, аби повідомити про ситуацію, яка, по-суті, зайшла у глухий кут. Я кажу це для того, аби змінити позицію міністерства.

Мова йде лише про 40 осіб всіх співробітників театру разом із артистами. Враховуючи той позитивний імідж, який театр приносить Україні, у масштабах країни це не гроші. Я сподіваюся, що все таки наша держава прийме такий подарунок від мене.

Я готовий працювати. Я готовий подарувати себе і свій талант країні. Питання лише в тому, потрібно це їй, чи ні.

- Припустимо зараз нічого не вийде. Але ж знову створювати новий балет з нуля важче…

- Які передумови я маю для того, аби створювати новий театр? Від кого надійде ця пропозиція? Тобто варіант, що Мінкульт викличе мене і запропонує створити національний центр сучасної хореографії, тоді я буду розглядати цю пропозицію. Якщо ж театр доведеться закрити, тоді я стаю вільним художником з купою планів і проектів. По-суті місце моєї прописки не має значення. Я можу жити і в Латвії, і в Москві…де завгодно.

Раду Поклітару під час прес-концеренції 21-го червня. Фото Лариси Абрикосової

Я лише їздитиму світом і ставитиму свої проекти.

- Варіант набрати нових танцівників? Молодих, наприклад, студентів?

- Вчити можна, але це Сізіфова праця. Я наберу нових артистів балету у театр, якщо ситуація з фінансуванням не зміниться. Вони отримають від мене все, що зможу їм дати, стануть майстрами, професіоналами, акторами з великої літери і…поїдуть, бо їх не буде влаштовувати зарплатня. Це замкнене коло.

Якщо протягом літа я не зрозумію, що ситуація не змінилася, уже у вересні цього року я буду змушений закрити театр.

- Розкажіть про особисті плани. Не як хореографа "Київ Модерн балету".

- У мене немає проблем у цьому сенсі. Наразі я дуже затребуваний. Днями я вилітаю до Москви, де у театрі Станіславського разом із режисером із Прибалтики буду ставити оперу Вагнера. У планах - постановка великого балету "Гамлет" в "Большом театре" на музику Шостаковича. У мене проектів дуже багато.

- Вас запросили стати головним хореографом відкриття Олімпіади у Сочі?

- Так. Я буду готувати цілий хореографічний блок. Але головне, що я не хочу втрачати мій художній дім. А мій художній дім - це "Київ Модерн Балет".

За словами Оксани Мельничук, незалежного експерта із питань культурної політики, театр "Київ Модерн балет" інтерпретує класику сучасною мовою, він робить її цікавою для молодого покоління, яке не ходить в академічні театри.

Фрагмент прем'єри у Києві "Лебедине озеро". Фото Лариси Абрикосової

"Якщо подивитися репертуар театру, то ми побачимо, що у програмі колективу присутні фундаментальні твори класичного мистецтва. Крім того, це театр, який популяризує українську творчість. Наприклад, передостання прем`єра вистава "Перехрестя" була створена на музику Мирослава Скорика. І коли Скорик прийшов на репетицію і побачив виставу, він сказав: "Нарешті я зрозумів про що я написав свій твір".

В нас є багато відгуків про "Перехрестя". Що це саме те, що говорить про сучасну культуру в Україні. Це те, що треба показувати за кордоном. "Київ Модерн Балет" – це посол української культури за кордоном. Це той колектив, який може формувати імідж України. Його закриття значить те, що закриються ще одні двері у міжнародний культурний простір. До якого, до речі, дуже складно потрапити", - каже вона.

На її думку, "Київ Модерн Балет" цікавий цьому світові, бо він ні на що не схожий. Тому що є мова, стиль Поклітару, і це стиль дуже "наш".

"Незважаючи на те, що Раду, не є "біологічним" українцем, але в нього танцюють українські танцівники з українськими емоціями. Він використовує українську музику і, проживаючи на цій території, він віддзеркалює стан нашого суспільства", - зазначає експерт.

Фрагмент прем'єри у Києві "Лебедине озеро". Фото Лариси Абрикосової

На думку експерта, такі історії як з "Київ Модерн Балет" – це все маленькі джерельця, які годують велику річку. Скасування фестивалю Романа Кофмана, переведення музичних шкіл на самоокупність і так далі… це все підрізування потенціалу нації.

"Культура – це той простір, в якому відбувається розвиток. Культура – це не обслуговуючий сектор. Це – формоутворююча система, яка формує світогляд молодого покоління. Питання культури – це питання національної безпеки. Міністерство не виробляє культурної політики і не розуміє про що йдеться. Вони обслуговують державні заклади культури, які, в свою чергу, живуть за інерцією радянської доби", - каже вона.

Наразі ж залишається лише сподіватися, що Мінкульт все-таки перегляне своє рішення і Україна не втратить "Київ Модерн балет". Сподіваємося також, що нинішній міністр культури знайде час зустрітися із балетмейстером та буде знайдено хоча б якийсь компроміс.