За підтримки Радниці – уповноваженої президента України з прав дитини та дитячої реабілітації Дар'ї Герасимчук у партнерстві з Дитячим фондом ООН (ЮНІСЕФ)
16 вересня 2024
Про аутизм, або ж розлади аутистичного спектру, в медіа розповідають багато, але все одно кількість міфів щодо цього порушення не меншає.
Люди зазвичай бояться та уникають невідомого. Саме тому ми розповідаємо про життя й особливості поведінки дітей з інвалідністю. А для цього питаємо порад в експертів та експерток.
Спільно з Радницею — уповноваженою Президента України з прав дитини та дитячої реабілітації Дар’єю Герасимчук та у партнерстві з ЮНІСЕФ ми започаткували інформаційну кампанію "Діти як діти". Для того, щоб подолати такі міфи й про аутизм, і про інші "діагнози", "порушення", "особливості розвитку".
Наша мета – розповісти про складне простою мовою. Для того, щоб зрозумів кожен і кожна. Для того, щоб батьки дітей, у яких немає таких порушень, могли пояснювати своїм дочці чи сину, як спілкуватись з дітьми, у яких вони є. Для того, щоб самі батьки таких дітей не боялися розповідати про своїх дітей.
Про розлад аутистичного спектру (РАС)
Це порушення розвитку мозку, або іншими словами – нейророзвитку. Діти з таким діагнозом часто мають труднощі в спілкуванні, комунікаціях і взаємодії з іншими. У них може бути повторювана поведінка та обмежені, вузькі інтереси. Також вони можуть незвично реагувати на такі "сенсорні подразники", як звуки, світло, дотики та навіть запахи й смаки. Діти з аутизмом інколи мають підвищену тривожність і важко переносять зміни у своєму повсякденному житті.
Існує багато стереотипів про аутизм. Ці шкідливі стереотипи та міфи можна поділити на два блоки: причини виникнення та прояви.
Розвінчуємо міфи про причини:
Аутизм – це НЕ захворювання, і його НЕ треба лікувати.
Це стан розвитку, за якого людина по-іншому сприймає інформацію, інакше взаємодіє з навколишнім середовищем. Розлади аутистичного спектру не лікуються, вони компенсуються. Рання діагностика та втручання фахівців (наприклад, дитячого психіатра, а також логопедів, терапевтів мови та мовлення, психологів, сенсорних терапевтів, нейропсихологів і корекційних педагогів) здатні допомогти дитині адаптуватися до вимог суспільства. Водночас чим раніше розпочинається корекційна робота спеціалістів, тим легшим буде процес адаптації дитини.
Аутизм НЕ є наслідком поганого виховання та "холодної" матері.
Цю теорію вигадав у 60-ті роки психолог
Бруно Беттельгейм, згодом його гіпотеза була науково спростована, але і досі завдає величезної шкоди, оскільки нав’язує провину батькам за нібито неправильне виховання на початках.
Аутизм НЕ є наслідком поганого виховання та "холодної" матері.
Цю теорію вигадав у 60-ті роки психолог
Бруно Беттельгейм, згодом його гіпотеза була науково спростована, але і досі завдає величезної шкоди, оскільки нав’язує провину батькам за нібито неправильне виховання на початках.
Аутизм – це НЕ захворювання, і його НЕ треба лікувати.
Це стан розвитку, за якого людина по-іншому сприймає інформацію, інакше взаємодіє з навколишнім середовищем. Розлади аутистичного спектру не лікуються, вони компенсуються. Рання діагностика та втручання фахівців (наприклад, дитячого психіатра, а також логопедів, терапевтів мови та мовлення, психологів, сенсорних терапевтів, нейропсихологів та корекційних педагогів) здатні допомогти дитині адаптуватися до вимог суспільства. При цьому, чим раніше розпочинається корекційна робота спеціалістів, тим легшим буде процес адаптації дитини.
Аутизм НЕ є наслідком поганого виховання та “холодної” матері.
Цю теорію вигадав у 60-ті роки психолог
Бруно Беттельхейм, згодом його гіпотеза була науково спростована, але і досі завдає величезної шкоди, оскільки нав’язує провину батькам за нібито неправильне виховання на початках.
Вакцинація НЕ викликає аутизм.
Наукові дослідження давно довели, що зв’язку між щепленнями та особливостями нейророзвитку немає. Вакцинація ж – це безпечно та ефективно.
Вакцинація НЕ викликає аутизм.
Наукові дослідження давно довели, що зв’язку між щепленнями та особливостями нейророзвитку немає. Вакцинація ж – це безпечно та ефективно.
Вакцинація НЕ викликає аутизм
Наукові дослідження давно довели, що зв’язку між щепленнями та особливостями нейророзвитку немає. Вакцинація ж – це безпечно і ефективно.
Аутизм – це НЕ захворювання, і його НЕ треба лікувати.
Це стан розвитку, за якого людина по-іншому сприймає інформацію, інакше взаємодіє з навколишнім середовищем. Розлади аутистичного спектру не лікуються, вони компенсуються. Рання діагностика та втручання фахівців (наприклад, дитячого психіатра, а також логопедів, терапевтів мови та мовлення, психологів, сенсорних терапевтів, нейропсихологів і корекційних педагогів) здатні допомогти дитині адаптуватися до вимог суспільства. Водночас чим раніше розпочинається корекційна робота спеціалістів, тим легшим буде процес адаптації дитини.
Розвінчуємо міфи про прояви:
Аутизм НЕ можна діагностувати "на око" або по обличчю дитини.
Одна з ознак, яку найчастіше згадують, коли дитина не дивиться в очі – притаманна далеко не всім. Діагностувати РАС може лікар-психіатр за допомогою науково обґрунтованих тестових методик. Діагностувати це порушення дитині можуть з 18-місячного віку.
Люди з аутизмом відчувають різні емоції.
Вони відчувають весь спектр емоцій, але виражають їх у спосіб, який може відрізнятись від звичного.
Діти з аутизмом можуть мати друзів.
Компенсований розлад дозволяє людям з РАС вести звичайний спосіб життя. За допомогою батьків та фахівців вони вчаться соціальної поведінки, спілкуванню та комунікації.
Люди з аутизмом мають емпатію.
Суспільство користується словесними формами співчуття, яким ми вчимося з дитинства на прикладі дорослих. Діти ж з аутизмом фізично відчувають емоції інших людей, наче власні. Але при цьому можуть реагувати по-своєму, у незвичний для нас спосіб. Навчити дитину реагувати на чужий біль або радість соціально прийнятними формами та словами доведеться через практичні пояснення, тому що люди з РАС можуть мати труднощі з наслідуванням. Необхідно на практиці надавати інструкцію, в яких соціальних ситуаціях і що саме доречно зробити або сказати.