Там, де державні механізми ще лише формуються, ініціативу нерідко підхоплює бізнес. І саме така відповідальна позиція дозволяє впроваджувати безбар’єрність не лише на рівні концепцій, а в реальному середовищі.
Одним із перших масштабних прикладів стала ініціатива "Інклюзивного" класу авто від Uklon – кейс, що водночас став викликом і драйвером змін для самого бізнесу.
Ідея створити
"Інклюзивний" клас в компанії виникла ще до 2022 року. Проєкт стартував навесні 2023-го – спочатку в Києві, згодом і у Львові.
“Ми постійно стежимо за тим, яку послугу надаємо, адже Uklon – це не просто сервіс перевезення, а технологічна платформа, яка з’єднує пасажира з водієм через застосунок. І ми усвідомили, що до певного моменту не охоплювали величезну частину суспільства: людей з порушеннями опорно-рухового апарату.
Всі наші класи: стандарт, комфорт, бізнес – були фактично недоступні для людей, які пересуваються на кріслі колісному. Ми не могли говорити про інклюзію, не маючи відповідної послуги. Тому ми вирішили: вона має бути. Обов’язково”, – розповідає керівниця проєкту "Інклюзивний" клас авто в компанії Крістіна Макаровська.
У компанії підкреслюють, що цей проєкт – це логічне продовження втілення цінностей
Uklon, які вже давно закладені в корпоративну культуру.
"Uklon – це соціально відповідальний бізнес. І тема просторової інклюзії та безбар’єрності – частина ДНК нашого бізнесу", – пояснює Макаровська.
"Інклюзивний" клас – це авто, переобладнані для перевезення людей, які користуються кріслом колісним. Придбати автотранспорт для запуску цього напряму Uklon допомагали партнери – Mastercard та MacPaw в Києві та мережа ОККО у Львові.
Для проєкту закупили легкові авто типу Citroën Berlingo та Peugeot Rifter, їх обладнали гідравлічними та механічними підіймачами, рампами, спеціальними пасками безпеки та кріпленнями для фіксації крісла колісного.
комплектація авто
Гідравлічний та механічний підйомники
Кріплення для фіксації крісла колісного
“Це про фізичний комфорт, але й не менш важливо – психологічний. Бо, на жаль, бувають ситуації, коли людина на кріслі колісному намагається скористатись стандартним класом – і починаються непорозуміння: водій не хоче складати візок, допомагати тощо. Ми хочемо, щоб цієї напруги просто не було”, – пояснює Крістіна Макаровська.
Окрему увагу приділяють підготовці водіїв. Uklon співпрацював з ГО "Доступно.UA" і навчив водіїв не лише етикету, а й базовій термінології, щоб уникати некоректних формулювань.
"Водіям пояснюють, як поводитися з особистим простором пасажирів, зокрема з кріслом колісним. Адже важливо спочатку запитати, перш ніж до нього торкатись. Це не завжди очевидно – саме тому ми навчаємо цього", – зазначає Крістіна Макаровська.
Наразі "Інклюзивний" клас доступний у Києві та Львові. У столиці працює шість авто, у Львові – три. Але вже зараз компанія стикається з дефіцитом інклюзивного транспорту. За словами Макаровської, попит зростає, а час очікування машини залишається вищим, ніж у звичайному класі.
“Це дотаційний проєкт. Ми навмисно зробили вартість поїздки в «Інклюзивному» класі такою ж, як у стандартному. Хоча її собівартість у кілька разів вища: до 800–1000 грн за поїздку замість 260 грн середнього чека, який маємо зараз”, – розповідає Крістіна Макаровська.
Uklon покриває витрати частково самотужки, частково – завдяки підтримці відповідального бізнесу, наприклад, компаніям OKKO та "АвтоНова-Д". Також є партнери, які допомагають Uklon підтримувати операційну частину – це ПУМБ та Checkbox. Але масштабування проєкту – це виклик.
"До нас із запитами звертаються і користувачі, і представники органів місцевого самоврядування з інших міст, особливо з мільйонників. Найбільше запитів – з Дніпра, і ми справді плануємо вийти туди найближчим часом. Але передусім плануємо збільшити парк у Києві, бо тут запит найбільший. Шість автівок на велике місто – цього явно недостатньо", – зазначає Макаровська.
Паралельно в Uklon працюють над тим, щоби долучати до сервісу людей з інвалідністю як водіїв. У компанії вже є кейси водіїв із порушеннями опорно-рухового апарату, які працюють на автоматичних авто.
Також розглядається можливість переобладнання авто під ручне керування для водіїв, які не мають власного транспорту.
“Це потрібно для людей, які не можуть керувати авто навіть з автоматичною коробкою. Наприклад, при ампутації правої ноги автомат вже не підходить – потрібні інші технічні рішення.
Це ідея, яку ми дуже хочемо реалізувати найближчим часом. Бо гнучкий графік і можливість працювати – це важливо для багатьох”, – говорить Макаровська.
Поряд із запуском "Інклюзивного" класу компанія адаптує застосунок для користувачів із порушенням зору, створює відео жестовою мовою для пасажирів та водіїв із порушенням слуху та постійно збирає зворотний зв’язок, аби поліпшувати досвід користування.
"Інклюзія – це не «добра воля» чи екзотика для бренду. Після повномасштабного вторгнення – це необхідність. Ми маємо відповідати на реальні запити: зростає кількість ветеранів, не всі з них можуть повернутися до повноцінної мобільності. Тому для нас це – не одноразовий проєкт, а системний напрям розвитку", – зазначає Крістіна Макаровська.