Як працює якісне харчування в лікарнях

14 серпня 2024
Cпецпроєкт "Їжа для пацієнтів"
Коли людина потрапляє в лікарню, медперсонал мав би забезпечити пацієнту не тільки лікувальний процес і догляд, а й харчування. Та всім відомо, що годують в українських лікарнях не найкраще й у більшості медзакладів альтернативи скромним лікарняним обідам немає. Тому хворі нерідко просять рідних принести їжу з дому, а родичі викроюють час, щоб двічі, а то й тричі на день збігати в лікарню, несучи судки з котлетами та банки з супами. Але далеко не кожен має таку можливість, і тоді хворому доводиться харчуватися тим, що пропонують.
84-річна пані Дарія розповідає, що у лікарню потрапляє досить часто. Даються взнаки й вікові зміни, й хронічні хвороби. Але, за словами жінки, якщо є лікар, котрий лікує, збирає анамнез і призначає медичні препарати, зважаючи на стан здоров’я, то щодо харчування, у лікарні жодного разу ніхто не уточнював, чи є якісь показання або протипоказання. А про особисті смаки та побажання тим паче не йшлося.
"Місяць тому лежала в районній лікарні. Як завжди, у всіх відділеннях хворим пропонують однаковий асортимент: зранку – молочна каша, здебільшого ячна, пшенична та рисова, в обід – суп на основі круп і гарнір, знову ж – каша з додаванням шматка курячого крила, на вечерю – теж каша чи макарони на молоці. З напоїв – чай, тричі на день чай. Воду, щоб запити таблетку, треба було купляти самому", – пригадує хвора.
Та ніхто з хворих не нарікає на це, бо й не сподівається, що лікарняне харчування може бути іншим. Урізноманітнити меню – завдання відвідувачів.
Дочка пані Дарії Ірина розповідає, що відколи мама потрапила в лікарню, то вся її сім’я змушена була жити в турборежимі.
"Перед роботою або під час обідньої перерви готувала вдома їсти й просила дітей занести бабусі в лікарню. Добре, що у нас містечко невелике і лікарня майже поруч. Але коли доводилось інколи їздити в обласні клініки, то щоразу або відпрошувалась на роботі, або брала відпустку. Бо розуміла, що мама не має сил, аби піти в кафе чи магазин купити собі їжу, а лікарняний раціон – це сидіти впроголодь".
Тетяна Коваль, Фудіцина, Foodicine
Чи можна змінити лікарняне харчування і як це зробити в сучасних реаліях, розповідає Тетяна Коваль – засновниця бренду "Foodicine".

"Foodicine" – дев’ять років на ринку послуг

Бренд "Foodicine" з’явився у 2015 році з бажання розвивати в Україні соціально орієнтоване підприємництво та якісно годувати пацієнтів лікарень.
Тетяна Коваль та команда Фудіцина
"Дев’ять років тому я створила цей бренд, розуміючи, що тему харчування в лікарнях треба популяризувати. Побачила європейський досвід, зрозуміла, що він дуже відрізняється від нашого. Мене вразила їхня організація. Коли пацієнт потрапляє в лікарню, йому надають можливість вибору меню. Також він може вказати свої харчові вподобання. У нас такого немає. Тому хотілося розвивати підхід, за якого медики зосередилися б виключно на лікуванні пацієнта, а організацію системи харчування віддавати компаніям-професіоналам", – каже Тетяна Коваль.
Таке реформування системи лікарняного харчування, з її слів, суттєво зменшує витрати не тільки для лікарні, а й для міста та області. Бо якщо місто скорочує кількість лікарняних харчоблоків, водночас скорочуються й енерговитрати. Наприклад, з одного харчоблока можна обслуговувати 10 лікарень і таким способом оптимізувати використання ресурсу.
"Зараз ця тема дуже актуальна, бо старі харчоблоки побудовані в 70-х роках і є абсолютно не енергоефективними. Я за те, щоб створювались нові, які б централізували функцію лікарняного харчування. І «Foodicine» уже має такий досвід. Під нашим брендом зараз працює декілька юридичних осіб, яким сумарно довіряють 70 лікарень – і державних, і комунальних", – зазначає підприємиця.

Як працює система доставлення лікарняної їжі

Якщо йдеться про великі міста, для прикладу Київ, то, за словами Тетяни Коваль, доставлення є досить легким, бо працює 5 кухонь і є можливість побудувати логістику таким чином, щоб забезпечувати і великі лікарні столиці, і ті, де всього 10 ліжкомісць. Для лікарень у маленьких містах перехід на кейтерингову систему є важчим, але все ж можливим.
"Приведу досвід селищної лікарні у Турійську. Лікарня невеличка. Вони хотіли замовити послугу кейтерингу, але компанії не цікавились, бо немає поблизу базової кухні, з якої можна довозити їжу. Наша ж компанія має контракт з Ковельським ТМО, з Ковеля до Турійська їхати 15 хвилин і ми розуміємо, що зможемо це реалізувати, тому вийшли на тендер.
Якщо лікарня має намір здавати харчоблок в оренду і віддавати послугу з організації харчування на аутсорсинг, то потрібно оголосити тендер на платформі "Prozorro". Далі йде конкурентна боротьба і визначається переможець. Наразі лікарня обирає переможця тільки за запропонованою найнижчою ціною. Навіть якщо в іншого оператора було краще меню чи дуже добре зроблено харчоблок, система обирає того, хто надав нижчу ціну. Потім укладається договір, який незмінний протягом року, крім ряду випадків-винятків.
Оператори можуть опиратися на меню, яке виставляє лікарня, і пропонувати своє. А після узгодження подається заявка на постачання харчування для пацієнтів. Заявка може подаватися двічі на день, або, якщо в лікарню потрапляє багато пацієнтів зі швидкої допомоги, то може бути коригування – тричі на день. 
Індивідуальне доставлення пакують в бокси й відносять пацієнту в палату. Якщо це доставлення на відділення, то компанія привозить його в лікарню, а лікарня – у відділення і до пацієнтів.

Складання меню

Лікувальне харчування – це спеціально складений раціон, який передбачає баланс поживних речовин та калорійність і водночас враховує особливості перебігу хвороби, взаємодію їжі з лікарськими препаратами та особливості окремих видів лікування.
У європейських клініках дієтолог розробляє раціон для конкретної людини – з урахуванням хвороб, ваги, особливостей організму. Водночас можна вибрати не тільки стандартне меню, а й веганське, кошерне, безглютенове. У нас, в Україні, збереглася практика, що у штаті лікарні передбачено посаду медичної сестри з дієтичного харчування (дієтсестра), в обов’язки якої входить упорядкувати меню для всієї медустанови.

Хто фінансує послугу

З впровадженням медичної реформи державні лікарні перетворились на некомерційні комунальні підприємства, яким Національна служба здоров’я України (НСЗУ) платить за медичні послуги. У пакет оплачених державою послуг входить також і харчування для пацієнтів у стаціонарі, яке мають надавати хворим безоплатно. Яким саме має бути раціон пацієнта визначає наказ МОЗ №931.
Каже, що навіть якщо пацієнт відмовляється від харчування, лікарня не має змоги скасувати свою заявку, адже всі пацієнти мають право на безоплатне харчування, яке фінансує держава.

Як подати заявку кейтеринговій компанії

Як каже Тетяна Коваль, раніше на величезному ватмані завідувач виробництва або шеф-кухар разом з дієтсестрою розкреслювали заявку, в яку щодня вносили дані від роздачі всіх відділень із зазначенням кількості хворих. Далі інформацію щоранку передавали шеф-кухарю, який потім інформував кухню.

Реформа харчування в лікарнях

Наказ № 931 визначає денні норми споживання продуктів у грамах, що нерідко вкрай ускладнює розробку різноманітного та збалансованого меню, а подекуди заганяє розробників такого меню в глухий кут.
Водночас запропоновані норми не відповідають тарілці здорового харчування. Ні по 300 грамів овочів та фруктів на добу, ані кількох видів м’яса та риби двічі на тиждень у меню пацієнта не знайдете. Не передбачено також і використання будь-яких спецій.

Децентралізація

Згідно зі статтею 89, пункту 3 та пункту 3 статті 90 Бюджетного кодексу України, фінансування міських та районних комунальних закладів охорони здоров’я здійснюються з бюджетів міст обласного значення, районних бюджетів, бюджетів об’єднаних територіальних громад, обласних закладів охорони здоров’я – з обласного бюджету. Головного розпорядника коштів, що здійснює фінансування, визначає сесія відповідної ради. Але затверджуючи кошти, чиновники навряд чи розуміють потреби та запити медзакладу.

Спеціалізація

З 20 вересня 2019 року всі підприємства, які залучені у сферах виробництва і постачання споживачеві харчових продуктів, зобов’язані отримувати Сертифікат безпеки харчових продуктів ХАССП (HACCP – Hazard Analysis and Critical Control Points – система аналізу ризиків і контролю критичних точок) – концепція, що передбачає систематичну оцінку та управління небезпечними факторами, що впливають на безпеку продукції.
Система ХАССП існує для того, щоб забезпечувати контроль на всіх етапах виробництва харчових продуктів, у будь-якій точці процесу виробництва, зберігання і реалізації продукції, де можуть виникнути небезпечні ситуації, й використовується в основному виробниками харчової продукції.

Збільшення фінансування

У сучасних умовах медичні заклади України не мають змоги забезпечити якісне харчування пацієнтів. Недостатнє фінансування державою, застаріле обладнання та нестача кваліфікованого персоналу з дієтології – основні перешкоди під час переходу до сучасної системи організації харчування хворих. Попри те, багато закладів охорони здоров’я прагнуть щось змінити та зацікавлені в пошуку рішень. Ефективний приклад – делегувати організацію лікувального харчування пацієнтів спеціалізованим компаніям. Йдеться про аутсорсинг лікувального харчування, або медичний кейтеринг. Завдяки цій послузі медичний персонал лікарні може зосередитися на профільних завданнях, а розробкою, приготуванням і доставленням здорового раціону пацієнтам займатимуться професіонали свого напряму.
Тетяна Коваль та команда Фудіцина
© 2007-2024, Українська правда.

Текстові матеріали, розміщені на сайті life.pravda.com.ua, можна безкоштовно використовувати в обсязі не більше 50% за умови прямого посилання у підзаголовку чи першому реченні матеріалу.Матеріали з позначкою PROMOTED, СПЕЦПРОЄКТ, ЗА ПІДТРИМКИ публікуються на правах реклами.

Всі матеріали, які розміщені на цьому сайті із посиланням на агентство "Інтерфакс-Україна", не підлягають подальшому відтворенню та/чи розповсюдженню в будь-якій формі, інакше як з письмового дозволу агентства "Інтерфакс-Україна".