Кожна п'ята дитина має надлишкову вагу:

як Україна бореться з проблемою дитячого ожиріння
Спецпроєкт
07 березня 2025
Ожиріння – одне з найбільш поширених захворювань у світі. Проблеми зі здоров’ям через надмірну вагу мають понад 1 мільярд людей. І щороку ця тенденція зростає як серед дорослого, так і серед дитячого населення. Кількість дітей, хворих на ожиріння, кожні три десятиріччя збільшується вдвічі.
В Україні надлишкову масу тіла має кожна п’ята дитина віком від 6 до 8 років. Про це свідчать результати першого національного дослідження, проведеного в межах Європейської ініціативи ВООЗ серед дітей 6–8 років. З 23% українських дітей із зайвою вагою 9% – мають ожиріння, а 2,6% – важке ожиріння. Причому хлопчики більш схильні до проблем з вагою: надлишкову масу тіла мають 25% хлопчиків і 21% дівчат.
1 000 000 000
Основними причинами зайвої ваги спеціалісти називають нездорове харчування та малорухливість. Менше половини учнів початкової школи щодня їдять овочі та фрукти (ВООЗ рекомендує споживати 5 порцій овочів і фруктів щодня. Одна порція – це 80 г фруктів або овочів). Натомість високою є частка споживання цукру: 20% дітей щодня вживають солодкі газовані напої, 18% дітей їдять солодощі.
Щодо фізичної активності, то третина українських дітей взагалі не займається фізичними навантаженнями. Замість цього проводять час за гаджетами чи за телевізором (ВООЗ рекомендує дітям від 5 до 17 років займатися щонайменше 60 хв щодня фізичною активністю помірної та високої інтенсивності).
Отже, низький рівень фізичної активності, особливості харчової поведінки, зростання в раціоні жирних, висококалорійних продуктів та легкозасвоюваних вуглеводів – безумовні фактори, які призводять до виникнення ожиріння в дітей, особливо за наявності спадкової схильності.
Що варто знати про небезпеку для здоров’я, яку таїть у собі надлишкова вага, та які ініціативи впроваджує держава, щоб змінити цю ситуацію, "Українська правда. Життя" розпитала у головної фахівчині з профілактики неінфекційних захворювань Центру громадського здоров’я Юлії Котикович, керівника команди реформи шкільного харчування Ореста Степаняка, заступника міністра освіти і науки Андрія Сташківа та координаторки освітнього напряму українсько-швейцарського проєкту "Діємо для здоров’я" Ірини Скорбун.
Юлія Котикович
головна фахівчиня з профілактики неінфекційних захворювань Центру громадського здоров’я
Орест Степаняк
керівник команди реформи шкільного харчування
Андрій Сташків
заступник міністра освіти і науки
Ірина скорбун
координаторка освітнього напряму українсько-швейцарського проєкту "Діємо для здоров’я"

Профілактика дитячого ожиріння починається з грудного вигодовування

За даними ВООЗ, грудне вигодовування – важливий фактор, який знижує ймовірність формування надмірної ваги у дитини.
Однак, згідно з даними дослідження, в Україні лише 26% дітей отримували виключно грудне молоко в перші шість місяців життя, що відповідає рекомендаціям ВООЗ. Водночас кожна шоста дитина перебувала на грудному вигодовуванні менше ніж місяць, а кожна одинадцята – взагалі не отримувала грудного молока.
"Грудне вигодовування формує механізм саморегуляції апетиту в дитини, тому що немовля, яке годується грудьми, споживає молока скільки йому потрібно, і це сприяє розвитку здорових харчових звичок у майбутньому. За даними досліджень, діти, які були на грудному вигодовуванні, рідше в подальшому житті стикаються з ризиком переїдання", – зазначає головна фахівчиня з профілактики неінфекційних захворювань Центру громадського здоров’я Юлія Котикович.
Окрім того, додає експертка, материнське молоко, містить такий комплекс макро- і мікроелементів, який відповідає фізіологічним потребам немовляти, і тому воно забезпечує нормальний метаболічний розвиток. Також грудне вигодовування сприяє формуванню здорового мікробіому кишківника, що має велике значення в метаболічних процесах.
Японські науковці з Вищої медичної школи Університету Окаями провели дослідження та помітили прямий зв’язок між харчуванням у перший рік життя та вагою дітей вже в шкільному віці.
Досягнувши 7-річного віку, діти, що були на повному грудному вигодовуванні, виявилися на 15% менш схильними до зайвої ваги та на 45% менш схильними до ожиріння. У віці 8 років ризик мати зайву вагу для них лишився на тому ж рівні, а ось шанси на ожиріння стали ще на 10% менші.
"Надлишкова маса тіла має довгострокові наслідки, оскільки часто зберігається і в дорослому віці, підвищуючи ризик розвитку низки хронічних захворювань. Зокрема, вона сприяє підвищенню артеріального тиску, розвитку артеріальної гіпертензії, цукрового діабету 2 типу – спочатку через порушення метаболізму вуглеводів, а згодом і сам діабет, а також негативно впливає на опорно-руховий апарат і гормональний баланс.

Окрім фізичних наслідків, дослідження свідчать, що люди з надлишковою масою тіла часто постають перед психологічними труднощами, такими як знижена самооцінка, тривожність і депресія.

Саме тому формування здорових звичок змалечку є ключем до міцного здоров’я в майбутньому"
, – каже Юлія Котикович.

Менше солі, цукру та жирів: що передбачає реформа шкільного харчування

Зміни в харчуванні школярів, які мають на меті знизити ризики виникнення захворювань, пов’язаних з ожирінням у дітей, розпочалися з оголошення у 2020-му реформи системи харчування в закладах освіти за ініціативи першої леді Олени Зеленської та введення в дію нових норм та порядку організації харчування в закладах освіти.
Ця реформа мала б формувати в школярів здорові харчові звички, яких вони дотримуватимуться й у дорослому житті та нестимуть у свої сім’ї. Станом на зараз, за словами керівника команди реформи шкільного харчування Ореста Степаняка, можна сказати про те, що на рівні органів центральної виконавчої влади реформа відбулася, оскільки є розроблена Національна стратегія та нормативна база.
"Стратегія реформи шкільного харчування, прийнята урядом у 2023 році, триватиме до 2027 року. Вона базується на чотирьох цілях: посилення фінансової та інституційної спроможності громад, модернізація інфраструктури закладів освіти, розвиток кадрового потенціалу та комунікація і формування культури здорового харчування. 

До Стратегії був розроблений операційний план на перших два роки, і зараз в процесі затвердження новий план на 2025–2027 роки. Окрім Стратегії, розроблена абсолютно нова нормативна база – це 305 Постанова Уряду – основний документ, який регулює організацію харчування в закладах освіти"
, – розповідає управлінець.
У нових нормах зменшено кількість солі, цукру, жирів та субпродуктів, натомість стало більше молочних продуктів, м’яса, риби, свіжих овочів і фруктів. Заборонено використовувати соуси та майонези. Для того, щоб кожен заклад освіти міг легко скласти меню зі здорових страв, які відповідатимуть новим нормам харчування і будуть до смаку учням та ученицям, команда шеф-кухаря Євгена Клопотенка розробила збірник страв для шкільних їдалень. Він містить понад 600 технологічних карток, всі вони є у вільному доступі, й кожна школа може скористатися ними безплатно.
"Заснування програм шкільного харчування – насамперед це така кроссекторальна робота, яка зачіпає дуже багато різних відомств і організацій, що стосується створення передумов, нутриціологічних вимог, стандартів приготування та безпеки тощо. Але безпосередньо впровадження цих програм шкільного харчування є на рівні органів місцевого самоврядування. Є вимоги, з чого має складатися раціон дитини для тих чи інших вікових категорій, а вже саме меню, інтерпретації, залежно від кулінарних вподобань, заклади освіти розробляють самі", – зазначає Орест Степаняк.
Також передбачено "абсолютну гнучкість", щоб кожна громада, залежно від логістичних моментів і специфіки мережі, змогла вибудувати власну організацію харчування.
Реформа пропонує три інноваційні моделі модернізації обладнання харчоблоків кожної школи:
01
Базова кухня
передбачає приготування їжі всередині закладу тільки для його вихованців
02
Опорна кухня
приготування їжі для учнів закладу, а також доставку обідів до сусідніх шкіл чи садочків
03
Фабрика-кухня
їжу готують на окремому підприємстві за технологією Cook&Chill* та доставляють до великої кількості закладів освіти
* охолодження від температури приготування до близько 3 градусів за Цельсієм
"Технологія Cook&Chill – одна з найпопулярніших моделей, де велика кількість людей потребує забезпечення харчуванням. Це дає можливість, по-перше, централізовано готувати в одному місці безпечно, тому що контролювати один об’єкт – це не контролювати 30 або 40. І, по-друге, це оптимізація ресурсів і можливість доставити їжу до великої кількості людей. Це широко застосовується в Європі, відповідно, ми змогли імплементувати її в Україні. Навіть вже відкрита перша така фабрика-кухня в Бучі, декілька ще проєктуються, одна вже зводиться в Лозівській громаді Харківської області", – каже Орест Степаняк.
Якість харчування у школах також залежить і від умінь самих кухарів. Аби готувати нові кадри для шкільних їдалень в унісон із реформою, у закладах профтехосвіти навчатимуть за новим професійним стандартом "Кухар закладу освіти".
"На кінець минулого року в Україні було близько 7 тисяч кухарів, які вже пройшли курси підвищення кваліфікації та мають відповідні сертифікати. Також створено 17 кулінарних хабів – це заклади професійно-технічної освіти, в яких є необхідна матеріально-технічна база і, найголовніше, майстри виробничого навчання, які можуть і вміють як підвищувати кваліфікацію теперішнім кухарям, так і навчати, відповідно, студентів", – підкреслив Орест.
Резюмуючи, Орест Степаняк зазначив, що реформа шкільного харчування в Україні від етапу проєктування перейшла в етап реалізації, а це дуже тривалий шлях. Навіть у розвинутих європейських країнах такі нововведення впроваджувались багато років, а подекуди й понад десятиліття.

Не тільки їжа, а й формування здорових харчових звичок. Які ініціативи впроваджує держава

За словами Андрія Сташківа, зараз в державі робиться все для того, щоб проблему знизити, а один із найбільших фінансових об’ємних напрямів – це модернізація мережі шкільних їдалень.
В Україні є 8 тисяч закладів дошкільної освіти та 12 тисяч закладів середньої освіти, в яких здебільшого кухні і їдальні не модернізувалися десятки років. 
"Реформа, яка почала впроваджуватися у 2020 році, під час початку повномасштабного вторгнення, була дещо призупинена в частині реалізації щодо фінансового спрямування, оскільки об’єктивно тоді державний бюджет не міг здійснювати ті видатки, які були заплановані в рамках цієї реформи. Але у 2023 році держава виділила 1,5 млрд грн на цей напрям. У 2024 році було розпочато ремонти кухонь і їдалень в 173 школах.

У цьому році також в державному бюджеті передбачено на це 960 млн грн. І ми плануємо цього року профінансувати ще додатково 100 кухонь і їдалень в закладах освіти"
, – розповідає Андрій Сташків.
Окремим напрямом є робота з директорами шкіл, з кухарями та з медичними сестрами, які працюють в закладах освіти. Розроблена програма підвищення кваліфікації директорів закладів освіти, під час проходження якої вони ознайомлюються з основними вимогами реформи та отримують більш детальну інформацію щодо вимог організації харчування згідно з новими нормативними документами.
"Якщо говорити про кухарів і медичних сестер, то в межах реформи ми створюємо кулінарні хаби. Це простори на базі закладів професійно-технічної освіти, де можуть підвищувати кваліфікацію працівники шкільних їдалень, щоби працювати з оновленим меню, навчитися самим розробляти меню та освоїти навички роботи на сучасному обладнанні", – зазначає урядовець.
Окрім того, як каже Андрій Сташків, МОН розробило онлайн-курси для кухарів, медичних сестер щодо вимог HACCP (систематичного підходу до забезпечення безпеки продуктів харчування, заснованому на попередженні появи можливих ризиків). Абревіатура HACCP є скороченням англійських слів Hazard Analysis and Critical Control Point, що перекладається як аналіз ризиків і визначення критичних контрольних точок. Ці курси розміщені на безоплатних платформах, будь-хто може їх використовувати та ознайомлюватися з тими вимогами, які зараз є для організації харчування в закладах освіти.
Нововведення стосуються не лише шкільного меню. У буфетах, зокрема, також заборонено продавати солодкі хлібобулочні вироби, продукти з високим вмістом цукру чи солі, консервантів, барвників та ароматизаторів, газовані напої, м’ясні та рибні продукти промислового та кулінарного виробництва, непастеризовані соки та молочні продукти, каву, гриби.
"Але тотальний контроль точно не розв’яже проблему здорового харчування. Тут швидше треба «залізти в голови» дітям і поміняти їхнє ставлення до харчування. Прищепити їм здорові звички, щоб вони розуміли, що нездорову їжу, яка продається поряд зі школою, краще не споживати, оскільки вона не є корисною і не є здоровою", – каже Андрій Сташків та додає, що реформа якраз і передбачає надання доступу до здорової, смачної та корисної їжі школярам та безоплатне харчування для наймолодших учнів саме в школі, оскільки тут діти проводять більшу частину дня.
"Раніше в школах і садочках безкоштовно харчувалися тільки ті діти, які мали певні пільги. Та наприкінці літа минулого року була висловлена ініціатива Президента України, яку підтримав уряд, і в закладах освіти для учнів початкової школи, тобто 1–4 класів, було впроваджено безкоштовне харчування абсолютно для всіх без винятку", – наголошує представник міністерства.
І якщо говорити про проблему ожиріння в дітей, то тут треба розуміти, що це не тільки про їжу, а й про формування здорових харчових звичок. Тому в шкільних програмах закладені стандарти формування культури здорового способу життя. Наприклад, є окремий предмет "Основи здоров’я" та інтегрований курс "Здоров’я, безпека та добробут" (в предметі Біологія).
"Дітям розказують про те, що таке здоровий спосіб життя, як правильно харчуватися, скільки повинно бути рухової активності, як вони повинні займатися спортом, як це впливає на їхні здоров’я. У старших класах розповідають про неінфекційні захворювання, які переважно є причиною смертності зараз в Україні, тобто не вірусні, не бактеріальні захворювання, а саме неінфекційні – інфаркти, інсульти, все, що пов’язано і виникає, зокрема, через нездоровий спосіб життя", – пояснює Андрій Сташків.
Водночас така просвітницька робота проводиться і з батьками як одними з учасників освітнього процесу.
"Звичайно, це не така інтенсивна робота, як безпосередньо з дітьми, які щодня перебувають в школі. Проте ми разом з ЮНІСЕФ розробили інтерактивні навчальні матеріали саме для батьків про основи здорового харчування для учнів. Вони є у вільному доступі, на безкоштовних платформах, і посилання на них ми розіслали по закладах освіти. Для того, щоб батьки могли ознайомитися з тими матеріалами, могли подивитися, в чому суть реформи та правильного способу життя. Також є платформа «ЗнаЇмо», де подається багато роз’яснень щодо формування здорових харчових звичок у дітей", – зазначає Андрій Сташків.
Безумовним є факт, що зайва вага є результатом порушення балансу між надходженням та витратою енергії. Останні роки, як свідчать дослідження, відбувається значне зменшення фізичної активності дітей та підлітків. Щоб протидіяти цьому, в шкільній програмі МОН передбачило збільшення рухової активності учнів.
"З впровадженням «Нової української школи» в початковій школі вчителі проводять руханки між уроками, щоб діти могли трошки переключитися і водночас порухатися активніше, і більше приділити цьому увагу. Крім того, якщо подивитися на саму навчальну програму, то в нас фізична культура для кожного класу, від 1 до 11, займає 3 години на тиждень.

Тобто через день, якщо говорити про навчальні дні у тижні, діти мають заняття з фізичної культури. Це мінімум, який має бути обов’язковим, але, крім того, можна додавати уроки фізичної культури. Також активно впроваджується в закладах освіти позакласна робота, наприклад, спортивні гуртки"
, – зазначає управлінець.

Досвід інших держав у протидії дитячому ожирінню та впровадження успішних методик в Україні

У 2023–2024 рр. Україна вперше приєдналася до Європейської ініціативи ВООЗ з епіднагляду за ожирінням серед дітей (COSI), що дало можливість оцінити ступінь поширеності цього явища в Україні.
"Ці дані підтверджені вимірюванням об’єктивних показників – зросту і маси тіла кожної дитини, яка взяла участь у дослідженні. Загалом охоплено 3557 дітей та 3601 особу батьків у 187 закладах освіти у 20 областях України.Тепер ми знаємо стан справ, і якщо робитимемо такі дослідження регулярно, ми також зможемо відстежувати, в якому напрямку рухаємося. Також, спираючись на ці дані, можна спрогнозувати, які наслідки це матиме у майбутньому, як зростатиме поширеність хвороб, спричинених надмірною вагою", – розповідає координаторка освітнього напряму проєкту "Діємо для здоров’я" Ірина Скорбун.
Це міжнародне дослідження проводиться раз на три роки за однаковою методологією у 48 країнах європейського регіону ВООЗ. Тож це дає можливість порівнювати ситуацію в Україні з іншими країнами. Дані щодо поширеності надлишкової маси тіла та ожиріння серед дітей в Україні загалом збігаються із середньоєвропейськими показниками та навіть є дещо кращими. Адже загальний рівень розповсюдженості надлишкової маси тіла, включно з ожирінням, – 25%. Є країни, де ця проблема стоїть набагато гостріше, наприклад, Кіпр, де показник сягає 42%, або Італія та Греція (37%). Але є країни, де це явище менш поширене, наприклад, Данія (20%) або Ізраїль (18%).
"Ми можемо звернути увагу на досвід країн, де поширеність ожиріння та надлишкової ваги є меншою, щоб зрозуміти, чому це так. Можливо, це особливості культури, особливості організації системи громадського здоров’я, особливості організації системи освіти й виховання. Крім того, є країни, які змогли знизити показники поширеності ожиріння порівняно з попередніми роками, цікаво дослідити, які рішення призвели до цього результату, чому цим країнам вдалося", – пояснює Ірина Скорбун.
Також таке дослідження допомагає не тільки зафіксувати проблему, але й побачити ширший контекст: вивчити думку батьків, дізнатися, якими є харчові звички в сім’ї, наскільки раціон дітей відповідає рекомендаціям здорового харчування, до яких видів фізичної активності залучені діти та скільки часу проводять за екранами гаджетів.
"Наприклад, цікавим є такий факт: батьки, чиї діти мають надмірну вагу або ожиріння, схильні не помічати й не визнавати цієї надмірності. Тобто, згідно з відповідями батьків, діти мають нормальну вагу, а згідно з вимірюваннями – надлишкову або ожиріння. Тому важливо привертати до цього увагу.

Ще один цікавий результат дослідження – взаємозв’язок між частотою споживання цукровмісних напоїв дітьми та рівнем доходу й освіти батьків. Чим вищим є дохід та рівень освіти, тим рідше діти споживають напої, що містять цукор"
, – каже експертка.
Водночас зауважує, що якщо говорити про споживання солоних перекусів (картопляні чипси, кукурудзяні чипси, попкорн, арахіс), то дослідження показує, що регулярно їх вживають лише 1,2% дітей у віковій групі 6–8 років. Тобто проблема споживання надмірної кількості цукру є більш актуальною. Батьки також підтвердили, що раціон дітей змінився з часу повномасштабного вторгнення. Діти стали менше споживати такі важливі продукти для здорового розвитку, наприклад, рибу, молоко і молочні продукти, фрукти.

Формування здорових звичок має починатися з раннього віку

Здорове харчування дитини, за словами фахівчині, починається з грудного вигодовування, а то й раніше – зі здорового харчування майбутніх батьків, тобто навіть до народження дитини.
Перші три роки життя є визначальними для формування і розвитку всіх систем організму дитини.
"Якщо майже 22% дітей мають надлишкову вагу у віці 6–8 років, це наслідок харчування в ранньому віці, результат культури харчування та харчових звичок у родині. З огляду на це, починати треба якомога раніше, тож у найближчих планах проєкту – залучити до співпраці батьків дошкільнят і підтримати заклади дошкільної освіти", – зазначає Ірина Скорбун.
Саме система освіти має найбільший потенціал і можливості впливати на формування здоров’я дітей – і за допомогою знань, які передають дітям в стінах школи, і завдяки освітньому простору, в якому зростають діти, і завдяки можливостям закладів освіти організувати процес здорового харчування.
Українсько-швейцарський проєкт "Діємо для здоров’я", який діє в Україні вже чотири роки, підтримує впровадження Національної стратегії розбудови здорового освітнього середовища в новій українській школі та допомагає закладам освіти впроваджувати різні ініціативи для промоції здорового способу життя серед школярів та вчителів.
"Ми допомагаємо командам закладів освіти реалізувати Стратегію у своєму закладі. Наприклад, вчителям – пройти навчання в межах щорічної програми професійного зростання та відновлення здоров’я Healthy School Camp. Або отримати цікаві та сучасні методичні, ігрові матеріали, такі як «Місія Зарядка» або виставка-гра «Здорове харчування: навчання в дії».

Проєкт допомагає закладам освіти облаштувати освітній простір, щоб заохочувати дітей якомога більше рухатися. Ми передаємо спортивний інвентар і у співпраці з громадською організацією UAactive допомагаємо вчителям фізкультури зробити уроки цікавими й доступними для всіх, зокрема для дітей з особливими освітніми потребами"
, – розповідає координаторка проєкту.
Також ініціатива підтримує професійний розвиток медичних працівників закладів освіти та допомагає облаштувати сучасні медичні кабінети та простори для психологічного відновлення.
"Одна з найновіших ініціатив проєкту – «Здорове робоче місце» в закладі освіти, реалізована у співпраці з Українським католицьким університетом. Її основна мета – підтримувати та зберігати здоров’я вчителів через заохочення до рухової активності, створення умов для психологічного відновлення та здорового харчування. Коли вчителі можуть дотримуватися здорового способу життя, їм набагато легше передавати свої переконання дітям – без здорового вчителя не буде здорової школи", – каже Ірина Скорбун.
Здорове харчування і достатня рухова активність – це два найголовніші пункти для зміцнення здоров’я дітей і профілактики хронічних захворювань. У межах діяльності проєкту "Діємо для здоров’я", зазначає Ірина Скорбун, спільно з партнерами вдалося підтримати розробку інформаційної платформи "ЗнаЇмо" (znaimo.gov.ua.) Це найбільший інформаційний ресурс на тему здорового харчування та актуальної інформації з питань реформи шкільного харчування. Також проєкт підтримує навчання шкільних кухарів, допомагає школам з облаштуванням харчоблоків, разом з освітянами розробляє сучасні навчальні матеріали.
"Напевно, одним з найвпізнаваніших таких матеріалів є плакат «Тарілка здорового харчування», який у простий спосіб пояснює, що половину щоденного раціону мають складати овочі та фрукти, бажано свіжі. Його можна побачити у багатьох закладах освіти та громадських місцях", – підкреслює пані Ірина.
Нині українсько-швейцарський проєкт "Діємо для здоров’я" допомагає впровадити підхід "Здорова школа" у ста партнерських закладах освіти п’яти областей України.
Ця публікація створена у межах українсько-швейцарського проєкту "Діємо для здоров'я" за підтримки Швейцарії через Швейцарську агенцію розвитку та співробітництва (SDC).
© 2007-2025, Українська правда.

Текстові матеріали, розміщені на сайті life.pravda.com.ua, можна безкоштовно використовувати в обсязі не більше 50% за умови прямого посилання у підзаголовку чи першому реченні матеріалу.

Матеріали з позначкою PROMOTED, СПЕЦПРОЄКТ, ЗА ПІДТРИМКИ публікуються на правах реклами.

Всі матеріали, які розміщені на цьому сайті із посиланням на агентство "Інтерфакс-Україна", не підлягають подальшому відтворенню та/чи розповсюдженню в будь-якій формі, інакше як з письмового дозволу агентства "Інтерфакс-Україна".