Чому мрійдійність
– це ще й про ментальне здоров’я
"Мріяти – означає будувати внутрішнє уявлення про майбутнє. І хоча для дорослого це може здаватися чимось буденним чи навіть наївним, для дитини така здатність є важливою ознакою психологічного добробуту. Адже лише тоді, коли є внутрішня рівновага, коли світ не здається ворожим, а власне Я – достатньо цінним, дитина здатна фантазувати про те, як виглядатиме її життя через п’ять, десять чи двадцять років", – говорить психолог в одній зі шкіл "МрійДій" Руслан Анчаков. Однак додає, що така здатність не виникає сама собою, адже основою мрійдійності завжди є відчуття безпеки.
"Саме з усвідомлення цієї простої істини має починатися кожен новий день у школах", – вважає Анчаков. Під безпекою він має на увазі не лише фізичну захищеність, але й емоційну, психологічну. Важливо створити середовище, в якому дитина може не боятися і не соромитися проявляти себе.
"Якщо потреба в безпеці не закрита, то майбутнє буде тривожним, а не мрійливим", – говорить Руслан Анчаков.
Він також підкреслює, що безпека починається не з дитини, а з дорослого. Від вчителя, ментора, тьютора залежить мікроклімат в класі та школі загалом. Саме тому, наприклад, у закладах "МрійДій" приділяють багато уваги команді: психологи проводять регулярні зустрічі, де педагоги вчаться стежити за власним ресурсом, розпізнавати втому, надавати собі підтримку. Як наголошує Руслан Анчаков, "якщо ти не попіклуєшся про себе, ти не зможеш подбати про дитину".
У класах "МрійДій" є тьютори або ментори (залежно від віку учнів) – доросла особа, з якою дитина може встановити довірливі стосунки. Саме ця людина першою помічає зміни в поведінці, реагує на запит, допомагає проговорити емоції. Це не лише профілактика тривожності чи конфліктів, а й важливий крок до того, щоби дитина могла знову сконцентруватися на власних почуттях і цілях, навчатися й мріяти.
Велике значення має і простір. У класах парти розташовують переважно півколом – так діти краще бачать одне одного, встановлюють контакт, вчаться взаємодіяти. Формат нагадує тренінговий, але в природному середовищі класу. Як пояснює шкільний психолог, таким чином діти швидше адаптуються, почуваються спокійніше та легше долучаються до роботи.
Значну увагу приділяють й емоційній виразності. Дитина має змогу обирати, як саме вона проживатиме власні почуття: хтось співає, хтось малює, хтось рухається, інший – говорить. У класах використовують широкий набір методик: дихальні вправи, практики із заплющеними очима задля посилення тактильних і звукових відчуттів, елементи арттерапії й казкотерапії. У старшій школі з’являються навіть стендапи, імпровізації, соціальні проєкти, що допомагають не лише розрядити напругу, а й відчути себе сильнішим у колективі.
"Мрія – це і нові нейронні зв’язки, і розвиток креативності, і емоційний інтелект. Якщо дитина вивільнила напругу – вона знову готова творити, придумувати, взаємодіяти", – говорить Анчаков.
У роботі з молодшими дітьми важливу роль відіграє гра – спонтанна, жива, з елементами фантазії. Усе, що дозволяє "розрядити" напругу, дати вихід енергії, проявити себе, – сприяє поступовому відновленню. Якщо ж дитина не має змоги гратися, не відчуває прийняття чи поваги, мріяти стає важче, а подекуди – просто неможливо.
Окрему увагу слід приділяти й ставленню до кожної окремої дитини. Психолог наголошує, що в жодному разі не можна порівнювати її з іншими, адже це прояв знецінення її як особистості, і в результаті – демотивація, зокрема і в контексті здатності до мрійливості. А останнє, як підтверджують дослідження, має прямий вплив на життєві рішення.
У 2024 році Київський міжнародний інститут соціології спільно з мережею освітніх проєктів "МрійДій" провів масштабне
дослідження, яке підтвердило: дитячі мрії часто визначають траєкторію дорослого життя.
Майже половина опитаних українців (48,9%) зізналися, що саме мрія допомогла їм налагодити дружні стосунки, 45,3% зазначили, що вона вплинула на вибір професії, а ще 43,7% обрали заклад освіти, орієнтуючись на дитяче прагнення. Для 38,7% мрія стала мотивацією до навчання, а 25,6% пов’язують із нею навіть власний фінансовий успіх. Таким чином, мрія – це не ефемерне бажання, а реальний інструмент довгострокової дії.
48,9%
мрія допомогла
налагодити дружні стосунки
45,3%
мрія вплинула
на вибір професії
43,7%
обрали заклад освіти, орієнтуючись на дитяче прагнення
38,7%
мрія стала
мотивацією до навчання
мрія
це не ефемерне бажання, а реальний інструмент довгострокової дії
25,6%
пов’язують із мрією
власний фінансовий успіх
Не менш важливою є здатність мріяти про себе в майбутньому – у 25 чи 30 років. Це не лише ознака психічного здоров’я, а й ключ до формування мети. Саме це вміння – уявляти, ким я можу стати – дає дитині відчуття контролю, надії й сенсу.
Водночас, як свідчать результати того ж дослідження, навіть в умовах війни ця здатність зберігається. 37,9% молоді віком 18–29 років і 39,1% людей віком 70+ зазначили, що війна не вплинула на їхню здатність мріяти. Серед інших вікових груп цей показник теж утримується на стабільному рівні – від 29,8% до 34,8%, що свідчить: мрія є стійкою психічною опорою, незалежно від зовнішніх обставин.
Проте мрія сама собою не змінює життя – зміни починаються, коли з’являється дія. Після того, як дитина озвучує мрію, вона потребує підтримки, аби зрозуміти, як рухатися далі. Саме тут починається процес перетворення мрії на ціль, а уявлення – на план. І саме в школі цей зв’язок між мрією та дією можна сформувати – поступово, через досвід, приклади, середовище та підтримку.