Освіта для особистості: сучасний погляд і можливості для майбутнього
Одна з задач сучасних закладів освіти – зробити навчальний процес таким, що мотивує, аби учні прагнули отримати не тільки високі бали на сесії, а саме – високу кваліфікацію, набути компетентностей, що відповідають сучасним стандартам якості та актуальним вимогам роботодавців.
"Сучасна освіта як в українському, так і в загальноєвропейському контексті має на меті не стільки навчання студентів конкретним предметам, скільки розвиток їхньої професійної компетентності", – каже Наталія Моркун, ідеолог проєкту "Навчання без обмежень".
наталія моркун
ідеолог проєкту "Навчання без обмежень"
Проте наразі студенти в більшості випадків не відчувають та й не надто шукають такого заохочення, а їхня ефективність залежить переважно лише від викладачів. Така система складалася десятиліттями, а питання конкурентоспроможності на ринку праці постало в Україні відносно недавно.
"Традиційна педагогічна практика зазвичай передбачає чіткий навчальний маршрут та інструкції щодо його проходження, а викладач університету несе відповідальність за прогрес студента. У такому випадку ефективність навчання залежить від викладача, його професійних навичок та особистих якостей, і, як наслідок, студенти не відчувають мотивації та заохочення", – пояснює пані Наталія.
За її словами, навчальний процес викликає у багатьох студентів настороженість та розчарування, як результат – низькі академічні результати, занижена мотивація до навчання та професійної діяльності й невпевненість у власних силах.
Так само почуваються й іноземні студенти, що навчаються в українських вишах – вони також нарікають на неефективні підходи до викладання, які не мотивують.
"Згідно з опитуваннями іноземних студентів, які приїжджають на навчання в Україну, вони часто задоволені предметами, які вивчають, але розчаровані самою системою, коли часто доводиться вчитися заради оцінок, а не заради знань", – розповідає Наталія Моркун.
Звісно, хтось може припустити, що студентам просто ліньки опановувати науку, але ж йдеться про підходи та стимули, що їх застосовує викладач, про якість знань та професійних навичок, про увагу до особистості та її потенціалу.
Персоналізація та цифровізація є ключами, що допомагають змінити застарілий підхід, і один з переконливих прикладів – проєкт програми ЄС Еразмус+ "Персоналізована модель навчання учнів на основі віртуального навчального середовища інтелектуального тьюторства
«Навчання без обмежень»".
"Академічне середовище, в якому студенти та викладачі працюють разом для досягнення спільного розуміння навчальних цілей, надає більше можливостей для якісної освіти", – каже Наталія Моркун.
За словами пані Наталії, важливо, аби студенти мали можливість брати на себе відповідальність за власні успіхи в навчанні. Існує чимало емпіричних доказів того, що практики, засновані на індивідуалізованих стратегіях та формувальному оцінюванні, можуть сприяти покращенню результатів навчання.
Проєкт
"Навчання без обмежень" має на меті реалізувати модель персоналізованого навчання на основі віртуального середовища інтелектуального тьюторства (наставництва) та гібридних технологій.
"Проєкт представляє ідею створення персоналізованого навчання, де ключовою перевагою є налаштування навчання як конкретної траєкторії, якою повинен слідувати кожен учень. Можливості, які надають інформаційні та смарттехнологія завдяки їх використанню як інструментів діагностики та засобів створення траєкторій для корекції результатів навчання, дозволяють підвищити ефективність та якість підготовки фахівців з новим типом мислення, що відповідає вимогам інформаційного суспільства", – пояснює Наталія Моркун.
Проєкт охоплює, зокрема, розробку інформаційно-діагностичної онлайн-платформи SMART-PL на основі адаптації відкритого віртуального навчального середовища, а також організацію університетських коворкінг-центрів "Навчання без меж" у кожному університеті-партнері.
"Платформа SMART-PL дозволяє створювати індивідуальні профілі студентів для моніторингу їхніх сильних сторін, потреб, мотивації та прогресу, – пояснює Наталія Моркун. – Апробація SMART-PL відбувається на всіх етапах навчання, включно з базовим тестуванням на початку курсу, поточним (модульним) тестуванням з ключових модулів дисципліни та підсумковим (семестровим) тестуванням як одним з інструментів контролю".
На основі академічних результатів та оцінок, платформа SMART-PL автоматично формує "персоналізовану академічну діаграму", що відображає індивідуальні траєкторії розвитку кожного студента і, за словами Наталії Моркун, дозволяє вибудовувати подальші навчальні траєкторії для корекції недостатньо розвинених компетентностей.
Також в базі даних інформаційної системи студенти можуть знайти необхідні навчальні матеріали та додаткові завдання для розвитку необхідних компетентностей, а в електронному каталозі бібліотеки університету – посилання на тематичні онлайн-курси, підручники та наукові публікації.
"Дотримуючись цих рекомендацій, студенти можуть покращити академічну успішність. І, що ще важливіше, це сприятиме саморозвитку студента, вмінню контролювати та оцінювати власне навчання, покращенню навичок тайм-менеджменту, налагодженню контакту між викладачами та студентами", – пояснює ідеолог проєкту Наталія Моркун.
Онлайн-система SMART-PL відображає прогрес як окремих студентів, так і цілих груп. Також її можна використовувати на додаток до чинної системи оцінювання знань.
"У рамках проєкту в університетах-партнерах створено центри «Навчання без обмежень», придбане обладнання та програмне забезпечення для навчання студентів з різними потребами. Шість навчальних центрів вже працюють в українських університетах-партнерах: Львівському національному університеті імені Івана Франка, Криворізькому національному університеті, Харківському національному університеті імені В.Н. Каразіна, Хмельницькому національному університеті, Одеському національному політехнічному університеті та Херсонському державному університеті", – розповідає Наталія Моркун.
Серед цілей та завдань проєкту – підвищення якості навчальних матеріалів та удосконалення освітніх програм ЗВО, запровадження більш прозорого та зрозумілого кожному студенту процесу навчання й оцінювання знань, що дозволить майбутнім спеціалістам досягати дійсно ефективних результатів й почуватися впевнено.
"Організація університетських коворкінг-центрів «Навчання без обмежень» стратегічно спрямована на підвищення ефективності навчального процесу шляхом інтеграції сучасної інфраструктури та комплексної системи підтримки студентів, включаючи програмне забезпечення для підтримки індивідуального навчання та консультацій тьютора-викладача", – каже пані Наталія.
Крім цього, навчальний процес має стати більш мобільним, зокрема у віртуальному режимі, адже коворкінг-центри, що використовують новітні освітні технології, підтримують гібридну модель освіти – вона поєднує очне та дистанційне навчання, забезпечує безперервність та гнучкість навчального процесу, що є особливо важливим у сучасних умовах в Україні.
Також проєкт сприяє розвитку інклюзивності, що створює додаткові можливості для здобуття освіти людьми з інвалідністю та спеціальними освітніми потребами.
"Кожен український університет-партнер отримав сучасні робочі станції та спеціалізовані комп’ютери для студентів з особливими освітніми потребами, включаючи принтери та дисплеї зі шрифтом Брайля, що є гарною практикою для навчальних закладів в Україні. Таке спеціалізоване технологічне обладнання відіграє важливу роль у забезпеченні персоналізованого навчання, дозволяючи студентам працювати з навчальними матеріалами відповідно до їхніх індивідуальних стилів та потреб", – каже Наталія Моркун.
Підсумовуючи, пані Наталія підкреслює, що перспективи персоналізованих підходів у традиційних системах освіти є надзвичайно оптимістичними, оскільки вони задовольняють дедалі більшу потребу в гнучкості та індивідуальному підході до навчання.
"Пристосовуючи освітні траєкторії до унікальних здібностей, інтересів і цілей кожного студента, ці методи сприяють глибшому залученню та більш значущим результатам. За умови зваженого впровадження, ці підходи доповнюють традиційні методи, розширюючи освітній досвід і водночас зберігаючи належну академічну якість", – підкреслює Наталія Моркун.
Всупереч російсько-українській війні – зберегти людський капітал, зробити освіту якісною та сучасною, підготувати молодих конкурентоспроможних фахівців для відбудови та євроінтеграції України – така мета потужної допомоги, що її надає Європейський Союз українській освіті та молоді. Як повідомила координаторка
Національного Еразмус+ офісу в Україні Світлана Шитікова, вже в конкурсах 2023 року програми Еразмус+ Європейська комісія надала перевагу підтримці низки проєктів розвитку саме цифрових трансформацій університетів, аби сформувати й посилити їх синергетичний вплив.
Понад те, в межах окремого вікна для України Європейська комісія профінансувала проєкт зі створення цифрової екосистеми університетів. Йдеться про проєкт "Цифровий університет – відкрита українська ініціатива" (
DigiUni) з бюджетом 5 млн євро. Він об’єднав 26 партнерів з ЄС та України, які працюють над створенням повноцінної інтегрованої, сталої, збагачувальної, інклюзивної та високоефективної цифрової освітньої екосистеми в Україні, що стане відкритою платформою для всіх закладів освіти України.
Отже, допомога Євросоюзу матиме системний вплив на розвиток якості цифрової освіти України у відповідь на виклики та наслідки війни. А в межах
конкурсів проєктів програми Еразмус+ 2025 року, що вже тривають, кожен заклад може знайти свої інтереси та можливості співпраці з університетами країн ЄС – і це інвестиції коштів, інтелекту та зусиль у наше спільне майбутнє.
Дізнатися більше про
підтримку Європейським Союзом сфери освіти та української молоді Ви можете за
посиланням
Публікація підготовлена за підтримки Європейського Союзу в межах комунікаційної кампанії "Разом навчаємося і зростаємо". Її зміст є виключною відповідальністю автора і не обов’язково відображає позицію Європейського Союзу.
#РазомНавчаємосяЗростаємо