Відновлення освітньої інфраструктури
Через повномасштабне вторгнення понад 4000 навчальних закладів України було пошкоджено або зруйновано, понад 5 мільйонів школярів і студентів втратили можливість навчатись звичним для себе способом. Освітній процес повністю або частково перейшов в онлайн-формат, а деякі освітні програми призупинились.
Дослідження, проведене в межах Програми міжнародного оцінювання учнів (PISA), показало: українські школярі демонструють ознаки поширеного відставання в навчанні.
Неможливість відвідувати школу очно особливо сильно відобразилось на дітях молодшого віку. Близько чверті дошкільнят по всій Україні й досі мають доступ лише до змішаних або онлайн-занять, а отже, втрачають можливості для навчання, важливі для їхнього соціального та когнітивного розвитку.
Згідно з багаторівневим моніторингом, проведеним ГО "Асоціація фахівців дошкільної освіти", близько 83% дітей у прифронтових регіонах зазнають соціально-емоційного та когнітивного відставання в навчанні.
Крім цього, на цей момент понад 700 000 українських дітей навчаються за кордоном в кранах ЄС, чимало – у вищих навчальних закладах. Українська молодь адаптувалась до нових умов і почувається в безпеці. Проте кожен з них – громадянин України, від якого залежить майбутнє держави.
Все це свідчить про те, що надзвичайно важливим є створення безпечних умов для відновлення очного навчання школярів, які залишились в Україні, та об’єктивно привабливих і рівних умов для повернення юних розбудовників держави на Батьківщину.
Голова Офісу гуманітарної підтримки ЄС в Україні Маріана Франко: "Руйнування тисяч шкіл і переміщення мільйонів дітей вимагали швидкої адаптації, включаючи створення тимчасових навчальних просторів, бомбосховищ та ініціатив у сфері цифрової освіти. У межах своїх зобов’язань щодо освіти в умовах надзвичайних ситуацій, ЄС виділив значні ресурси для того, щоб діти в Україні могли продовжувати навчання, незважаючи на ці безпрецедентні виклики.
Більше того, важка психологічна травма, з якою зіткнулися мільйони дітей, що втратили свої домівки, громади та доступ до безпечної освіти, підкреслює величезну емоційну ціну цієї війни, зміщуючи фокус на підвищену потребу в психологічній підтримці для всіх, хто постраждав. Загалом, основна увага – і водночас найбільший виклик – була зосереджена на тому, щоб забезпечити безперервність освіти в умовах хаосу: впоратися з фізичними руйнуваннями, дефіцитом енергії та постійною загрозою насильства і водночас зберегти надію та цінність освіти для української молоді".
Станом на вересень 2024 року завдяки підтримці ЄС близько 64% шкіл в Україні змогли повернутись в очний формат навчання, а 19,6% створили умови для змішаного формату. Водночас 16,4% залишаються працювати онлайн.
Реконструкція навчальних закладів, за словами Маріани Франко, стала життєво важливим компонентом допомоги.
"ЄС визначив пріоритетом відбудову 300 шкіл, щоб відновити доступ до освіти та забезпечити безпечне, інклюзивне середовище в майбутньому", – каже Маріанна Франко, голова Офісу гуманітарної підтримки ЄС в Україні.
На цю мить 144 школи та дитячі садочки було відбудовано UNICEF за фінансової підтримки ЄС. Зокрема, відновленню підлягали й укриття. Від початку повномасштабного вторгнення вони є обов’язковою умовою для можливості очного навчання в українських школах.
Укриття, відновлені за підтримки UNICEF, забезпечують належні умови для безперервного навчання для 10 000 дітей в дитячих садках та понад 64 700 дітей в загальноосвітніх школах.
Одним з закладів, де було проведено реконструкцію укриття, є дитячий садок № 4 в місті Буча.
Завдяки створеному безпечному простору 141 дитина відвідує заклад та має можливість продовжувати розвиток навіть під час повітряних тривог. Серед вихованців садочка 26 осіб – внутрішньо переміщені.
"У нас зараз є всі умови для того, щоб діти були в садочку. Це дуже важливо, щоб садочки працювали, щоб мами могли залишити дітей на цілий день і спокійно працювати. Бо це впливає на економіку держави", – каже директорка садочка Надія Потебенько.
надія потебенько
Директорка садочка
До початку повномасштабного вторгнення на місці укриття було звичайне підвальне приміщення без зручностей. Після реконструкції його впізнати важко. На місці сірого підвалу з’явилось повноцінне середовище для навчання та ігор. Для комфортного перебування дітей тут є столи та стільці, настільні ігри, книжкові полиці й навіть стіна для малювання. Скільки б часу не зайняла повітряна тривога, батьки можуть бути впевнені: їхні діти в безпеці та проводять час з користю для свого розвитку.
"Ми не готувалися до війни. У нас не було повноцінних укриттів, але на сьогодні багато закладів їх мають. Адже пріоритетом для нас є безпека дітей під час повітряних тривог. В громаду повернулося близько 90% дітей, які виїхали на початку вторгнення", – каже начальник відділу освіти Бучанської міської ради Олег Цимбал.
олег цимбал
Начальник відділу освіти Бучанської міської ради
Ще один освітній заклад – Ірпінський ліцей № 3 – відчинив двері для понад 1600 учнів.
Близько 70% будівлі було зруйновано внаслідок ракетного удару по місту Ірпінь навесні 2022 року. Після деокупації Київської області представники UNICEF та Генерального директорату Європейської комісії з питань цивільного захисту та гуманітарної допомоги (ЕСНО) об’єднали зусилля, щоб відбудувати та відремонтувати заклад. Вже у 2023 році роботи були завершені.
"Я вражена, що цей найбільший ліцей в місті Ірпінь відбудований лише за 6 місяців. Щойно Україна набуде повноправного членства в Європейському Союзі, вона зможе давати уроки іншим країнам про те, як відбудовувати протягом такого стислого терміну", – зазначила пані Посол Європейського Союзу в Україні Катаріна Матернова.
Під час відбудови в ліцеї, зокрема, модернізували систему освітлення та вентиляції – тепер навчатися й ергономічніше, і комфортніше. Будівельні роботи проводились з урахуванням інклюзивності та гендерночутливої інфраструктури – нині ця будівля має практично 100% рівень доступності.
Особливо важливо, що тепер тут є містке укриття, тож з’явилася довгоочікувана можливість відновити очний формат занять і повернутися до нормального спілкування школярів між собою та з вчителями, знизити стрес та психологічне навантаження на дітей. Укриття зоноване: є окремі приміщення для проведення занять, тренажерна зала з обладнанням, окреме приміщення для проведення заходів чи танцювальних класів. Воно облаштоване таким чином, що не буде порожнім і в мирні часи – у подібних нестандартних просторах завжди є потреба.
В Ірпені, як і в Бучі, проживають багато сімей переселенців, тому відремонтований ліцей розрахований на збільшення кількості учнів.
Загальний бюджет відновлення ліцею склав 4,6 млн доларів: 2,5 млн доларів виділив ЄС через ECHO, майже 2 млн доларів надано в межах Регіонального тематичного гуманітарного фінансування UNICEF і 164 309 доларів – уряд Республіки Корея.
"Ми дуже щасливі, що зайшли в ці стіни, адже вони дуже дорогі для нас. Ми настільки вдячні країнам Європейського Союзу та UNICEF за ту підтримку, яку ми весь час відчуваємо. А найголовніше – завдяки вам ми об’єднуємося і спілкуємось вживу", – ділиться заступниця директора з виховної роботи Лариса Данюк.
лариса данюк
Заступниця директора з виховної роботи
Відбудова навчальних закладів була надважливою для Ірпеня, адже від початку повномасштабної війни 95% жителів міста евакуювали на західні території України та в країни ЄС, тож для їхнього повернення необхідно було створити відповідні умови. І сучасне, безпечне місце для навчання – одна з таких умов.
Важливість повернення очного формату навчання зазначила й заступниця Голови UNICEF в Україні Еммануель Абріу:
"Кожного разу, коли ми відвідуємо подібні школи чи дошкільні навчальні заклади, ми чуємо від дітей, наскільки важливо для них мати можливість спілкуватися з однолітками, зустрічатися з друзями. Так, онлайн-освіта мала певне значення в певний момент, але ми чудово розуміємо, наскільки важливим є факт живого спілкування для забезпечення добробуту і психічного здоров’я дітей".
еммануель абріу
Заступниця Голови ЮНІСЕФ в Україні
Загалом за кошти бюджетної допомоги ЄС Україні передбачається здійснення ремонту в понад 280 освітніх установах в 19 областях.
Станом на вересень 2024 року ремонтні роботи проводяться в 11 областях на 20 об’єктах. Ще 9 шкіл та закладів дошкільної освіти чекають своєї черги. І це лише перша фаза програми підтримки.
Окрему допомогу на будівництво притулків для вибраних шкіл у Чернігові, Сумах, Миколаєві, Запоріжжі, Харкові та Одесі надає Литва. Завдяки цьому 5 тисяч учнів зможуть повернутись до занять в очному форматі протягом півтора року.
226 шкіл планується відновити та 118 укриттів обладнати завдяки впровадженню проєктів і програм DG ECHO.
Окрім цього, на відновлення шкіл у 2023-2024 роках було виділено 5 млн євро в межах другої фази проєкту "U-LEAD з Європою" – "Відновлення місцевих шкіл для стійкості". Ще 5 шкіл у 5 обласних центрах буде відновлено до червня 2025 року за кошти Євросоюзу в межах проєкту "EU4Resilient Regions / ЄС для стійких регіонів".