Навчившись виживати – вчитися, щоб жити:

як український малий бізнес
прокачує свої навички
спецпроєкт
28 січня 2025
Малий та середній бізнес (МСБ) – основа української економіки, і випробування повномасштабною війною довели цей факт. За даними Міністерства економіки, на даний час МСБ забезпечують дві третини доданої вартості, 82% робочих місць створюються саме цим сегментом. Представники МСБ, включно з ФОП, генерують 70,52% ВВП країни.
"Повномасштабна війна Росії проти України створила серйозні виклики для українського бізнесу, особливо для малого та середнього підприємництва. Серед ключових проблем – брак кадрів, нестача фінансування, логістичні труднощі, пошкодження активів, зниження попиту на продукцію тощо. Проте підприємці змогли продемонструвати свою здатність продовжувати працювати та надавати якісні послуги. Цей феномен воєнної стійкості виявився особливо важливим для збереження робочих місць", – говорить заступниця міністра економіки Тетяна Бережна.
За її словами, якщо в перший рік війни лише 57% МСБ працювало повноцінно, 37% – частково, а 6% тимчасово припинили роботу, то на другий рік ці цифри покращилися: 85% компаній відновили повну діяльність, 14% – працюють частково, а тільки 1% – продовжують простоювати.
Водночас галузева структура малого та середнього підприємництва трансформувалася під впливом воєнних викликів. У перші ряди за перспективністю вийшли переробна промисловість, агро, будівництво та інфраструктура, "зелена" економіка. Також напрочуд високу адаптивність показав сегмент цифрових технологій і креативні індустрії – їхні представники нарощують власні спроможності всередині країни й активно виходять за кордон.

Нові обрії

Воєнні реалії для українського бізнесу стали не лише випробуванням на міцність, а й стимулом до пошуку нових проривних рішень. Шок першого року великої війни минув – і на місце психології виживання прийшла психологія розвитку. Підприємці активно навчаються, освоюють нові технології, долучаються до онлайнових та менторських програм, наприклад, "Зростайте з Google", шліфують набуті раніше навички та нарощують нові. Іноді в процесі такого навчання навіть докорінно змінюється вектор власної справи або ж її обрії значно розширюються.
Наприклад, Алла Іваненко з Чернігівщини, відкривши далекого 2007 року ательє з ремонту одягу, поступово почала не лише лагодити принесені їй речі, а й відшивати нові за індивідуальним замовленням. У 2023 році наважилась податися на грант "Власна справа" від Мінекономіки – й отримала його. Це дало можливість почати формувати команду, найнявши двох працівників, і розширити виробництво.
Далі стало очевидним, що без додаткових знань не обійтися. "Коли дізналася про "Зростайте з Google: програма для малих бізнесів" у нашій місцевій спілці для жінок, одразу зрозуміла: це саме те, що мені потрібно. Навчання було не лише теоретичним, а й містило багато практичних вправ. Ця практика стала початком нового рівня самоусвідомлення в бізнесі", – згадує Алла.
Так підприємиця потрапила на курс "Зростайте з Google: програма для малих бізнесів", під час якого самостійно пройшла модулі навчання та також спілкувалася з ментором.
"Раніше я просто шила одяг, не замислюючись про те, що це може бути початком чогось більшого. Але завдяки програмі зрозуміла, що моя майстерня – це не просто місце, де я створюю речі, а справжній бренд. Коли ментор сказав: «Це ж твій бренд!», я відчула, як у мене відкрилися очі. Я почала бачити у своїх виробах не просто одяг, а частинку себе, моєї творчості", – розповідає майстриня.
І згадує, як під час навчання виконувала різноманітні завдання:
"Виконуючи їх, я помітила, як швидко розвивається мій бізнес. Особливо ефективною виявилася порада щодо ведення інстаграму. Раніше я просто виставляла готові вироби, а потім почала ділитися процесом створення, розповідати про себе та свою майстерню. Відгуки підписників підтвердили, що такий підхід дуже подобається людям. Вони хочуть бачити не тільки кінцевий результат, але й те, як він досягається".
З моменту, коли Алла почала активно розвивати свій бренд і ділитися процесом створення з аудиторією, кількість замовлень суттєво зросла, обсяги виробництва значно збільшилися – майстерня навіть не завжди встигає їх одразу обробляти. Тож, імовірно, скоро команда іще розшириться.
"Першим одягом, який я пошила, стали футболки для мене, мого чоловіка та синів. А зараз ми приходимо в гості до друзів і бачимо, що вони також одягнені в одяг мого виробництва. І це класно. Значить, я обрала правильний шлях", – ділиться героїня.

Спільнота мудрих

Масштабування бізнесу в сучасному світі неможливе без єдності однодумців, постійного самовдосконалення. І чим більше викликів навколо, тим важливішою стає побудова комфортної професійної екосистеми. Адвокатка Тетяна Кілічава усвідомила це ще у 2020 році, коли почала втілювати ідею коворкінгу для правників.
Так виник перший в Україні простір, де юристи могли орендувати окремі кімнати погодинно. Це дозволяло їм уникнути постійних переїздів між різними локаціями та зосередитися на роботі. "Коли ми починали цей проєкт, наше бачення було дуже чітким: ми хотіли створити не просто робочий простір, а справжню спільноту професіоналів. Мріяли про мережу сучасних коворкінгів, розкиданих по всіх великих містах України, де юристи могли б комфортно працювати, спілкуватися та розвиватися", – згадує Тетяна.
Бізнес-партнером у проєкті став брат Тетяни. Але з початком повномасштабної війни вони обоє мобілізувалися – і справу довелося поставити на паузу. Після повернення до Києва Тетяна з дочкою намагалися відновити роботу, але через обмежені ресурси та відсутність досвіду у веденні бізнесу це було непросто. Нові можливості відкрив курс від Google, який допоміг все структурувати та показав, як можна масштабувати бізнес.
У ході проходження курсу Тетяна також зверталась за консультацією.
"Під час співпраці з ментором ми розробили детальну систему для генерації та впровадження нових послуг, спрямованих на юристів, які працюють у нашому коворкінгу. Ця система базується на створенні спеціальної таблиці, в яку ми систематично записували всі потенційні ідеї", – розповідає героїня. 
"Протягом багатьох років, працюючи в адвокатському середовищі, я помічала, як важливо для юристів мати можливість обмінюватися досвідом, знаннями та підтримкою. Коли ми разом обговорювали складні кейси, нові закони та виклики професії, я розуміла, наскільки це цінно. Це не просто спілкування, це спільне зростання", – згадує вона.
Цей досвід отримав підтвердження і в ході навчання. Перед початком навчання героїня, за її словами, відчувала певні психологічні бар’єри, пов’язані з бізнесом, сумнівалася в перспективності своїх ідей.
"Мене турбувала відсутність великих площ та низький рівень доходів. Я отримала у проєкті Google підтримку своєї ідеї про масштабування та впевненість в тому, що вона має перспективи. Я зрозуміла, що навіть невеликі кроки можуть призвести до значних змін", – ділиться Тетяна.

З чистого аркуша

Анна Лоєнко три роки тому заснувала компанію, що спеціалізується на співпраці з науковцями – допомагає публікувати їхні праці на найперспективніших майданчиках. Бізнес доволі специфічний і нішевий, але й він має своїх клієнтів.
"Ми розуміємо, наскільки важлива для вченого публікація його наукових досягнень. Тому надаємо всебічну підтримку, щоб допомогти клієнтам досягти цієї мети", – розповідає Анна.
Через специфічність ніші спочатку в компанії не надто переймались тонкощами маркетингу. Всі були впевнені, що якісна робота сама собою приведе клієнтів, тому обмежувалися лише публікацією корисного контенту в соцмережах. Клієнти спочатку приходили за рекомендаціями, але з часом стало зрозумілим, що такого потоку недостатньо: команда була велика, а нових проєктів надходило мало.
Тому Анна почала вивчати маркетинг самостійно, пройшла кілька онлайн-курсів, зокрема від Google.
"З’ясувала під час навчання, що багато чого не знала про фінанси та маркетинг. Особливо мене зацікавила тема фінансів, яка раніше була для мене темною плямою", – згадує вона.
Але спроби самостійно впроваджувати маркетингові інструменти не принесли очікуваного ефекту, оскільки Анна не мала достатньої експертизи в цій галузі:
"Для розвитку бізнесу потрібні глибші знання. Хоча я спробувала деякі інструменти, такі як інстаграм-просування, але зрозуміла, що цього недостатньо. Необхідна була системна робота і консультація фахівця".
Отримавши такі консультації, змінили підхід – змістили акцент на результати, які отримують клієнти. Тепер у комунікації з аудиторією компанія розповідає про успіхи клієнтів: публікації в престижних журналах, визнання в наукових колах, нові можливості для співпраці.
"Ми показуємо, як наша робота допомагає їм досягати їхніх цілей. Для клієнтів важливі не лише технічні характеристики, а й емоційна складова", – пояснює Анна. 
І додає, що її надихає спілкування з людьми, які займаються схожими проєктами:
"Завдяки онлайн-курсам я знайшла багато корисних контактів і отримала підтримку. Мені подобається, що в нашій спільноті є готовність ділитися досвідом і допомагати одне одному. Мрію вплинути на наукову спільноту, популяризувати українську науку і допомогти вченим швидше доносити свої результати до світу".

Почути одне одного

Для тих, хто відчув у собі хист не лише самостійно опановувати тонкощі підприємництва, а й ділитися цими секретами з іншими, найкращою винагородою є успіх слухачів та розширені горизонти їхніх можливостей. Експерти кажуть: головне – готовність вчитися. Чудово, якщо у власників бізнесу вже є чіткий запит, але навіть якщо його нема, то сформувати його спільними зусиллями – також завдання цілком реальне.
"Найчастіше до мене звертаються підприємці, які відчувають, що їхній бізнес знаходиться в хаосі. Вони пробують різні інструменти та підходи, але не бачать результатів. Основна проблема полягає в тому, що вони діють хаотично, реагуючи на різні зовнішні фактори, замість того, щоб будувати чіткий план дій", – розповідає менторка Вікторія Леськів.
Вона допомагає таким підприємцям створити систему, яка дозволить їм ефективніше працювати:
"Ми разом визначаємо цілі, аналізуємо ситуацію на ринку і розробляємо стратегію розвитку. Я навчаю їх, як планувати свою роботу, аналізувати результати та приймати обґрунтовані рішення".
Наприклад, Ірина Мальцева попросила допомогти їй розробити бренд-стратегію. Вона відчувала, що робить багато різних речей для свого бізнесу (веде сторінку в соцмережах, працює з клієнтами, створює контент), але не розуміла, як усі ці дії пов’язані між собою і чи ведуть до бажаного результату.
Ірина вирішила спробувати себе у бізнесі 2021 року: запустила власну лінійку білизни, потім розгорнула дропшипінг-проєкт з прикрасами на американський ринок і згодом – започаткувала власний бренд іменних прикрас для українського ринку.

Усе має свою ціну

"Я вклала багато зусиль у розробку продукту, оскільки маю досвід роботи зі швейними конструкціями. Однак, коли справа дійшла до маркетингу та продажів, зіткнулася з труднощами. Не вистачало знань та ресурсів для ефективного просування бренду", – розповідає вона.
Потім, коли продавала прикраси на американський ринок, Ірина вирішила пройти спеціальні курси, щоб заповнити прогалини в знаннях про маркетинг та продажі.
"Особливо мене цікавило питання вибору постачальників та організації поставок. Я розумію, що це важливий аспект бізнесу, але досі не мала достатнього досвіду в цій сфері. А з часом я зрозуміла, що не хочу продавати чужі вироби. Тому створила свій бренд прикрас", – згадує підприємиця.
Під час проходження курсу Ірина отримала інструменти, завдяки яким змогла проаналізувати свій бізнес. Зокрема, детально розглянути портрет клієнта, контент-стратегію, тонкощі співпраці з клієнтами та побудувати нову стратегію взаємодії з партнерами.
"У рамках програми ми детально пропрацювали ці моменти та розробили план дій для Ірини. Після цього вона змогла більш ефективно працювати зі своїми клієнтами, партнерами та контентом", – розповідає менторка.
А її менті з подивом дізналась, а пізніше пересвідчилася на практиці: коли ціна на прикраси збільшується, попит на них не завжди знижується. Люди сприймають дорожчі вироби як більш якісні та престижні. Після цього Ірина підняла вартість прикрас та отримала набагато більше нових клієнтів.
"Коли я вирішила створити власний бренд прикрас, я розуміла, що це не просто бізнес. Це можливість самореалізації, створення чогось унікального та необхідного людям. Мені важливо не тільки отримати прибуток, але й зробити щось корисне, створити робочі місця й передати свої знання іншим. Це надає сил рухатися вперед і долати всі труднощі. Особливо, з курсом від Google, який відкриває нові можливості, які можна опанувати самостійно", – зауважує Ірина.
Отже, МСБ є не лише основним роботодавцем України, забезпечуючи понад 80% зайнятості, а почасти ідеологічним рушієм вітчизняного підприємництва на тлі всіх випробувань. І є всі підстави вважати, що ця роль збережеться після перемоги, в часи повоєнної відбудови економіки країни.
"Попри проблеми, пов’язані з повномасштабною війною, значній частині малих і середніх підприємств вдалося знайти можливості, щоб адаптувати свою роботу до воєнних умов та забезпечити робочі місця. Багато хто релокував свої компанії у безпечніші регіони, надав психологічну підтримку працівникам, і залучився до волонтерської діяльності. Це стало джерелом об’єднання та підвищення командного духу, зміцнюючи зв’язок між працівниками та керівництвом", – резюмує заступниця міністра економіки Тетяна Бережна
8-модульна програма "Зростайте з Google: програма для малих бізнесів" допоможе вам перетворити ваш бізнес на успішну компанію. Ви навчитеся ефективно управляти фінансами, будувати сильну команду та залучати інвестиції. Після проходження програми ви зможете масштабувати свій бізнес, збільшити прибуток та досягти нових висот. Не відкладайте своє майбутнє! Реєструйтесь вже сьогодні та почніть будувати успішний бізнес.
Авторка статті: Ольга Заруба
© 2007-2025, Українська правда.

Текстові матеріали, розміщені на сайті life.pravda.com.ua, можна безкоштовно використовувати в обсязі не більше 50% за умови прямого посилання у підзаголовку чи першому реченні матеріалу.

Матеріали з позначкою PROMOTED, СПЕЦПРОЄКТ, ЗА ПІДТРИМКИ публікуються на правах реклами.

Всі матеріали, які розміщені на цьому сайті із посиланням на агентство "Інтерфакс-Україна", не підлягають подальшому відтворенню та/чи розповсюдженню в будь-якій формі, інакше як з письмового дозволу агентства "Інтерфакс-Україна".