"Коли ми знаємо, де буде
наступний привал, то йдемо швидше":
історія Ірини Круцік, керівниці клініко-діагностичної лабораторії ДІЛА (Львів)
"Якщо ми в роботі ставимо ціль – це ніби всі разом прямуємо до гірської вершини. У нас суто командна робота. І якщо кожен розуміє, через який час буде привал, то всі з довірою йдуть до мети. Коли дорогою «корегуємо маршрутну мапу» – всі, хто зі мною, мають розуміти, для чого", – розповідає Ірина Круцік.
За 7 років роботи в ДІЛА – пройшла шлях від молодшого спеціаліста до очільниці клініко-діагностичної лабораторії у Львові. Туристичну метафору використовує не просто так – активне дозвілля ефективне в роботі її підрозділу. Туризм дозволяє перезавантажуватись, щоби не допустити вигоряння. Ірина пояснює: ефективне планування відпочинку дозволяє згодом підтримувати швидкий темп в роботі, бажання працівників розвиватись, а активне дозвілля разом – веде до підсилення довіри одне до одного.
"Всі цінуємо турботу в дрібницях"
Амбіції лідерки Ірина усвідомила давно, каже – важливо, що для їхньої реалізації створили відповідні умови. Лідерство – це насамперед вміння брати на себе відповідальність.
"Компанія стала для мене матрицею, звідки можна було стартувати, і де максимально підтримували ініціативу. У мене було бажання зростати завжди. Спершу я стала завідувачкою сектору гематології, лабораторію очолила у 2022", – каже лідерка.
З перших кроків у ДІЛА кожен отримує:
високий професіоналізм команди
піклування власників компанії про співробітників
"Клієнтам приємно, коли ми пригощаємо їх печивом. І нам, як співробітникам, компанія також робить маленькі сюрпризи. В осінньо-зимовий період, коли є підвищений ризик вірусів – в офіси замовляють додаткові фрукти «для імунітету», до чаю в холодильнику завжди є лимон і мед", – ділиться Ірина. Пояснює: така ініціатива "не вертикальна", а часто йде від HR-ів ДІЛА.
З турботою про кожного співробітника в компанії надається можливість проходити лабораторні обстеження, щоб тримати своє здоров’я під контролем. Відповідно до стажу і років роботи, кожному співробітнику щорічно надаються бали на безкоштовні дослідження.
Обов’язки Ірини на посаді сягають широкого спектра – від процесів забезпечення якості послуг до процесів загального функціонування й управління персоналом. Найкращий результат, за словами очільниці лабораторії, можна побачити тоді, коли мета всім близька і зрозуміла. Так було, зокрема, коли лабораторія у Львові мала відкритись – всього через кілька місяців після початку повномасштабного вторгнення. Команда розуміла задачу – і кожен був ефективним на своєму місці, брав участь у процесі.

"Ми мали спільну ціль – нам потрібна була лабораторія. Також розуміли, що відкриття першого в регіоні відділення весною 2022 – це привід дати людям надію і гарантію, що продовжується життя, піклування про їхнє здоров'я. А співробітники компанії знали, що це також робочі місця – від збереження і до відкриття нових. Пішли на цей крок з відвагою. Досить часто колеги, котрі співпрацювали тоді зі мною, прикладали надзусилля, що не стосувалося зовсім їхньої професії й навичок, щоби пришвидшити спільний результат. Я відчувала підтримку зі сторони команди, компанії в цілому", – пригадує Ірина Круцік.
Головні цінності в роботі
Те, що співробітники ефективно виконують спільні завдання, Ірина пояснює схожою системою цінностей. Здебільшого ці "точки дотику" відповідають основним гаслам, які з самого початку на ринку декларує ДІЛА, і гарантують основні переваги компанії для клієнта:
Під керівництвом Ірини зараз працює понад двадцять співробітників. Основними вимогами до нових членів свого колективу називає уміння працювати в команді та людяність.
"Професіоналізму можна навчити, але емпатійності додати складно. Також для професіоналів своєї справи важлива довіра", – наголошує очільниця лабораторії.
Жіноче лідерство і баланс
Як керівниця, Ірина підтримує ініціативи співробітників і заохочує розвиток їхніх сильних якостей. Вона вважає, що лідер має поєднувати відповідальність, критичне мислення, готовність до командної роботи та людяність: "Коли ти попереду, ти береш відповідальність за всю команду. Якщо ми не досягли результату, то причина не в комусь одному – спільно потрібно прикласти більше зусиль".
Ірина додає, що спостерігає позитивну динаміку в українському суспільстві: роль жінки змінюється в бік лідерства, розширення спектра "жіночих" професій.
"На багато з цих процесів, на жаль, впливає війна", – додає Ірина Круцік. Мріє, щоби в майбутньому зовсім зникло упередження щодо кваліфікованості співробітника, з оглядом на стать, а жінки зуміли зберегти баланс у всіх сферах життя.
"Знайомим розповідаю, що у ДІЛА не важливий ані вік, ані стать професіонала":
історія Тетяни Житнік, старшої медичної сестри відділення ДІЛА (Кривий Ріг)
"Для мене в роботі підлеглих головне – довіра. Медсестри-новачки мають розуміти, що якщо стається незапланована ситуація, з цим можна і потрібно прийти до керівника. Ми вирішимо її разом", – каже старша медична сестра відділення Тетяна Житнік.
Вона прийшла в ДІЛА після багатьох років роботи в державному секторі, і спершу її лідерський потенціал не був повністю розкритий – була впевнена, що буде складно адаптуватись до процесів роботи в приватній медичній компанії. Підтримка команди та віра керівництва змінили ситуацію: у 2022 році Тетяна стала старшою медсестрою відділення.
Зараз Тетяна контролює роботу медичних сестер, зокрема проводить навчання для новачків: інструктажі, роботу з чеклістами, стандарти роботи з клієнтами.
Підтримка в умовах війни
"Людське, дбайливе ставлення зараз ключове в спілкуванні і з клієнтами, і зі співробітниками", – переконана Тетяна. Пригадує перший масований обстріл 2022 і те, як команда заспокоювала одну з новеньких медсестер чаєм і цукерками. Жести підтримки працюють: поріг стресу знижується, люди повертаються в ресурсний стан.
Питання "як ви?" досі лишається надважливим для зниження рівня стресу. "Якщо після тривог телефонуємо до Києва – найперше чуємо: «Кривий Ріг, ми знаємо, що вас атакували. Як ви?» Дуже гріє душу така турбота. Так само ми одразу уточнюємо: Києве, у вас всю ніч були тривоги, а ви вийшли на роботу, як це можливо взагалі?", – ділиться Тетяна й додає, що дуже цінує підтримку від керівників території, які уточнюють, чи все гаразд, нагадують, що в разі чого – буде допомога.
"Підлеглому важливо знати, що він не сам. В разі виникнення психологічних труднощів – знаємо, що можемо отримати підтримку фахівця", – розповідає старша медсестра.
Клієнтів також намагаються відволікти, перезавантажити. Для маленьких відвідувачів є кілька секретів, які, за словами Тетяни, завжди ефективні.
"У нас є дві фішечки. Перша – розмовляємо з дітьми про котиків-собачок, якщо в них є. І це завжди спрацьовує – малеча охоче розповідає, відволікаються. Другу хитрість підказали наші психологи: мозок не може одночасно хвилюватися і виконувати аналітичні завдання, наприклад, рахувати. Просимо назвати числа від 1 до 10, якщо вміють – англійською", – ділиться старша медсестра. І додає, що розмови про домашні справи допомагають і в спілкуванні з дорослими. Тим більше, що за роки роботи в Криворізькому відділенні всі вже як рідні.
"Бабусі розповідають про онуків, молодь – про своїх «пухнастиків», екзотичних тваринок. У відділенні ми вперше дізнались про білого їжачка. Нещодавно дівчина поділилася, що тримає вдома 10 шиншил – заговорилася і досить легко перенесла маніпуляцію, хоча раніше навіть свідомість могла втратити. Багато людей за ці роки війни вже стали нашими добрими приятелями", – каже Тетяна.
Про що варто сказати іншим
Старша медсестра ділиться спостереженням: у ДІЛА справді підтримують бажання жінок розвиватись у професії, створюють для цього умови.
"Знаю історії, коли наші співробітниці йшли в декрет і потім швидко повертались на роботу. І вони могли поєднувати і виховання своїх маленьких діток, і роботу", – каже Тетяна. Додає, що часто розповідає знайомим про свій досвід "перезавантаження життя", цінує підтримку. Каже, що на собі відчула турботу в компанії: коли захворіла донька, їй надали відпустку, процеси організували так, щоби повністю розвантажити керівницю, дати можливість присвятити час родині.
"Я всім розповідаю, що в компанії добре ставлення. Також ділюся, що до нас можна прийти з нуля – чи ти після медичного коледжу, чи вже доросла людина з досвідом роботи. Нове життя можна почати з будь-якого моменту і змінити свій фаховий досвід у будь-якому віці", – каже Тетяна Житнік.
У компанії діє програма турботи про жіноче здоров’я. Усім вагітним співробітницям ДІЛА надає можливість безоплатно проходити необхідні дослідження, затвердженні ВООЗ, у період вагітності. Також співробітницям, які знаходяться у декретній відпустці, та вагітним дружинам співробітників компанія надає безоплатні сертифікати на лабораторні дослідження.
"Жіноче лідерство – це про живу
розмову і відповідальність":
історія Ірини Дергачової, керівниці департаменту дистанційного сервісу ДІЛА (Київ)
"Коли я прийшла в компанію, моїм дітям – двійнятам – було майже чотири роки. Я дуже переживала, як зможу поєднувати фултайм і материнство, що буде, коли вони захворіють", – згадує Ірина Дергачова.
Проте у компанії створені умови, які дозволяють поєднувати материнство і професійний розвиток.
"Є можливість працювати віддалено. Зараз я, наприклад, знаходжусь в Дніпропетровській області, на дачі свого тата. Діти граються з дідусем, а я працюю поруч із ними повний день. Так само легко питання вирішувались, коли діти хворіли. Напевно, весь топменеджмент знає, як виглядають мої двійнята. Коли проходили наради з камерою, поруч сиділа донька, показувала сердечка, милувалася на екрані", – посміхається керівниця департаменту.
Особливості роботи й виклики
Із сьомої ранку зміну тримають супервайзери, з дев'ятої – підключаються керівники секторів та груп. Ірина починає день з огляду вчорашніх метрик і поточної ситуації на дашборді. Якість контролюють за кількома рівнями: прослуховування дзвінків, мовна аналітика, опитування клієнтів, а навчання підтримують продуктові та soft-skills тренери.
У підпорядкуванні керівниці – контакт-центр, команда лікарів, що надає послуги клінічного консультування для клієнтів, відділ обробки звернень і скарг, а також центр методології та впровадження змін.
"Якщо коротко – це голос та вуха ДІЛА, які щодня працюють для комфорту клієнта", – пояснює Ірина Дергачова.
"Ми працюємо як сервісний контакт-центр, який перш за все допомагає клієнтам. Телефонують за будь-якою інформацією: цінами, адресами відділень, наявністю досліджень. Через контакт-центр можна одразу оформити попереднє замовлення, щоб прийти у відділення з QR-кодом і не диктувати касиру ще раз перелік досліджень. Так клієнт заощаджує час і навіть отримує додаткову знижку при оплаті онлайн", – розповідає керівниця департаменту. На її думку, надважливими в роботі підрозділу є щира комунікація та емпатія.
"Якщо звертаються військові, ми обов’язково дякуємо їм за службу, за захист", – розповідає вона.
Усі дзвінки моніторяться за метриками: час очікування (у них в середньому 12–13 секунд), доступність зв’язку, оцінки клієнтів та відповідність стандартам. Щоби підсилювати навички ефективного спілкування, співробітники контакт-центру проходять регулярне навчання. Команда Ірини постійно аналізує низькі оцінки і працює над покращенням.
"Система абсолютно прозора: у кожного керівника контакт-центру відкритий дашборд з усіма метриками в реальному часі. Ми бачимо, які дзвінки не вдалося обробити, наскільки довго клієнти чекають, і одразу реагуємо, якщо виникають відхилення від стандартів", – пояснює керівниця департаменту. Додає, що саме вміння взяти на себе відповідальність, надихнути підлеглих на роботу – вважає ознакою ефективного лідерства. Також підкреслює: не варто боятись говорити про власні досягнення – вони важливі.
"Часто нас виховували так, що треба бути скромними, – розмірковує Ірина. – А жінка має не мовчати про свої результати, а навпаки – відкрито говорити про них, йти в нове і невідоме". Вона бачить позитивні зміни: все більше українських жінок опановують нові професії.
"У нас багато жінок сіли за кермо комбайнів на полях – вони ніколи цього не робили раніше, – наводить приклад Ірина. – І показують, що можуть". Те, що війна змістила кордони ролей, вона вважає викликом і одночасно можливістю.
Ірина Дергачова також дуже високо оцінює атмосферу у власній компанії: "Якщо говорити про ДІЛА, то у нас завжди був цей баланс. Жінок дуже багато на керівних посадах, і це дійсно класно. У нас є і біологині, і лікарки, і маркетологині – і всі на своїх місцях", – говорить Ірина. У таких умовах жінки можуть поєднувати сім’ю й роботу без зайвих бар’єрів.
"У мене тільки за останній рік, напевно, близько 10 операторок перейшли на інші посади, це і проєктні менеджерки, і рекрутерка, і контролерка якості. Тобто компанія дає можливість розвиватися, і в першу чергу беруться до уваги професійні якості людини", – стверджує Ірина.
За її словами, ДІЛА однозначно може слугувати прикладом для інших: тут керівника оцінюють за вміннями і результатами, а не за статтю або віком. Окремий привід для гордості – мінімальна плинність кадрів.
"Люди в нас залишаються надовго. Це означає, що їм комфортно, і ми вміємо цінувати їхню роботу", – каже Ірина Дергачова.
Що радить Ірина Дергачова жінкам, які поєднують роботу з материнством
Керівниця департаменту ділиться, що особисто її мотивують нові цілі та ефективне їх досягання.
"Я дуже люблю бачити результат. Коли щось працює краще після нашої участі, коли клієнтам легше, коли команда відчуває, що її чують – це мотивує. Це і є імпакт. Я бачу зміни – і мені хочеться ще більше працювати", – пояснює Ірина.
Додає, що відновити ресурс допомагає біг.
"Я дуже люблю біг. У нас є корпоративний біговий клуб, і ми навіть беремо участь у забігах як компанія. Я бігаю з дітьми, на тренування ходжу теж з ними. Це теж про баланс", – пояснює лідерка. Додає, що нещодавно запустила власний подкаст Headsetters – перший україномовний подкаст про контакт-центри та все, що з ними повʼязано. Вже вийшло два перших випуски, і в планах продовжувати системно створювати нові епізоди, запрошувати гостей та обговорювати актуальні для галузі теми.
Поради, які Ірина Дергачова, адресує жінкам, що поєднують материнство і роботу:
порада 1.
Плануйте час на себе. "Поки ви сподіватиметесь, що час «залишиться», його не буде. Вписуйте турботу про себе в календар: пробіжка, йога, масаж", – підкреслює Ірина.
порада 2.
Делегуйте і просіть про допомогу прямо. Те, що вам очевидно, іншим може не зчитуватися.
порада 3.
"Змінюйте вимоги до себе, ставте релевантні цілі, ваші 100% до народження дітей та після – це різні 100%", – наголошує Ірина.
Ці три історії – про жінок, які не просто реалізувались у професії, але й стали керівницями, надихають інших, доводять – якщо у компанії підтримують амбіції жінки, створюють відповідні умови – все вийде. А цінними якостями для лідерок можуть стати вміння брати на себе відповідальність, бажання навчатись і навчати, підтримувати і ставитись до команди з турботою та емпатією.