Гендерний баланс у бізнесі: від світового досвіду до практики в Україні

Ви замовили у ресторані піцу, а замість цілої вам принесли ⅔. Неприємна ситуація, так? Так само почуваються і жінки у всьому світі, бо За даними Gender PayGap Statistics там, де чоловік заробляє долар, жінка заробляє 81 цент. В Україні розрив між зарплатами жінок і чоловіків складає понад 20%, за даними Держстату.

Рівна оплата праці і неупереджене ставлення до працівника незалежно від його/її статі — як цього досягти? Запитали в українських компаній, як вони промотують гендерну рівність і який світовий досвід стане у нагоді Україні.

Що може зробити бізнес? Усвідомити!

Українські великі компанії все частіше переймають світові практики та вносять гендерну політику до порядку денного. І в локальному, і в національному бізнесі можна знайти своїх першопрохідців.

Юрій Филюк — Генеральний директор та ініціатор проєкту Промприлад.Реновація в Івано-Франківську — каже, що їхній колектив став дотримуватися гендерної рівності більш усвідомлено.

Валентина Клецко, власниця сімейного бізнесу "Равликова долина", Юрій Филюк, Генеральний директор Промприлад.Реновація та Мирослава Дрогомирецька, Почесна президентка Асоціації Ортодонтів України під час Четвертого Українського Жіночого Конгресу / Фото: Костянтин Поліщук

"Для нас завжди було органічним надавати рівні можливості для розкриття кожному і кожній. Але, безумовно, піднятий дискурс в суспільстві останніх років мотивує і допомагає знаходити нові можливості для вдосконалення в цьому питанні", — розповідає підприємець.

І це не просто декларація. 60% працівників Промприладу — жінки, а на керівних посадах баланс: 3 жінки та 3 чоловіки.

Так історично склалося, що більшість великих корпорацій очолюють чоловіки. Та саме великий бізнес може дати приклад гендерно-орієнтованого підходу до створення команд.

"В Дарниці ми будуємо справедливе представництво на основі професійних компетенцій, а не за статтю чи іншими ознаками", — розповідає Дмитро Шимків, голова ради директорів Darnitsa Group.

У компанії гендерна рівність є частиною корпоративної культури.

"У нас існує пропорція в оплаті праці: для рівноцінних позицій компенсація оплати праці для чоловіків і жінок є рівнозначною при однаковій кваліфікації і аналогічних умовах праці. Ми фокусуємося на hard/soft skills при відборі персоналу, а не на статі чи інших ознаках. Подібний світогляд має віддзеркалення, зокрема, і в наших комунікаціях. Вони є гендерно коректними, навіть, в таких питаннях, як використання фемінітивів для позначення посад, котрі обіймають жінки", — додає Дмитро Шимків.

Дмитро Шимків, Голова ради директорів Darnitsa Group під час Четвертого Українського Жіночого Конгресу / Фото: Костянтин Поліщук

У "Дарниці" також 60% працівників — жінки. Але в топ-менедженті співвідношення жінок та чоловіків 50% на 50%. Пропорційне представлення жінок та чоловіків на посадах не останнє, що може робити бізнес для підтримки гендерної рівності.

Матеріали Українського Жіночого Конгресу / Візуалізація: Ірина Степанова, Марк Мир

"Потрібно створювати сприятливі умови для розвитку і самореалізації. У нас немає так званої "скляної стелі": всі співробітники, незалежно від статі, мають однаковий доступ до навчання та кар’єрного розвитку. За даними внутрішньої статистики, серед працівників, які отримали службове підвищення за останні 2 роки, жінки склали 58%. А серед тих, хто взяв участь в корпоративних навчальних заходах – 70%", — говорить голова ради директорів Darnitsa Group.

Згоден з ним і Юрій Филюк. Підприємець каже, що для підтримки гендерної рівності перше, що має зробити кожен власник бізнесу — усвідомити.

"Перше — усвідомити. Друге — діяти, почати робити відповідні кроки, це не так складно. За моїми спостереженнями, більше затримок виникає на першому пункті", — говорить Юрій Филюк.

Міжнародні компанії в Україні

Для міжнародних компаній правила дотримання гендерного балансу давно вже є нормою. І українські представництва великих компаній — як от Сітібанк Україна — не виняток.

"В Україні ми слідуємо глобальній місії Citi щодо забезпечення зростання і економічного прогресу. Незалежно від пандемії, Citi дотримується принципів різноманіття та відкритості, включаючи гендерну рівність", — говорить Александр МакУортер, Голова правління Сітібанк Україна.

Александр МакУортер під час Третього Українського Жіночого Конгресу / Фото: Костянтин Поліщук

В українському представництві банку у керівному складі — 46% жінок, а загальний розподіл по компанії: 68% жінок і 32% чоловіків.

"У Кодексі корпоративної етики Citi прописано, що ми наймаємо співробітників і сприяємо їх росту, грунтуючись на їхніх заслугах, створюємо можливості для професійного росту, робимо їх широко доступними та дотримуємось принципів справедливого набору і рівних професійних можливостей", — розповідає Александр МакУортер.

Citi Group кілька років тому проводили власне дослідження, і його результати говорять про те, що, якщо у жінок і чоловіків є однакові можливості приймати рішення, що стосуються розвитку компаній, можна побачити прискорене економічне зростання.

Вплив пандемії на бізнес

У 2019 році у Глобальному рейтингу гендерної рівності Світового економічного форуму Україна посіла 65-е місце серед 149 країн світу. Індекс враховує декілька параметрів - ситуацію у сфері освіти, охорони здоров’я, економічних і політичних можливостей для жінок.

Пандемія ще більш поглибила і показала цю ситуацію. У 50% підприємств дохід знизився — говорить дослідження Українського Жіночого Конгресу. І це не могло не вплинути, зокрема, на дохід жінок.

Нещодавно, Асоціація жінок-юристок України "Юрфем" у партнерстві з Офісом Урядової уповноваженої з питань гендерної політики, Міжфракційним депутатським об’єднанням "Рівні можливості" та за підтримки Програми розвитку ООН в Україні опублікувала дослідження "Вплив СOVID-19 на права жінок в Україні".

За цими даними, майже 40% опитаних жінок стали отримувати менше, крім того, зберігся розрив у 20% між зарплатами жінок та чоловіків на аналогічних посадах.

Однак, є також і позитивні нововведення.

"Пандемія лише прискорила цифрові перетворення, які відбуваються в Дарниці. Це створює додаткові можливості для work-life balance: ми забезпечуємо кожного другого співробітника, незалежно від статі, умовами для дистанційної роботи", — розповідає Дмитро Шимків.

Рівність починається з державної політики

Велика робота щодо промотування гендерної рівності покладена на державні інституції.

"В Україні вже запущені деякі механізми для промотування гендерної рівності. Наприклад, цього року вперше відбулися вибори відповідно до нового закону, який передбачає гендерні квоти — це той механізм, який дає доступ жінкам легше та швидше реалізувати себе в політиці", — говорить Юлія Ковалів, ексзаступниця Керівника Офісу Президента України.

Юлія Ковалів, ексзаступниця Керівника Офісу Президента України під час Четвертого Українського Жіночого Конгресу / Фото: Костянтин Поліщук

У деяких країнах Заходу вже є практика запровадження квот щодо кількісті жінок у наглядових радах публічних компаній. Таке в Україні ще не використовується, але може бути дуже корисним. В Україні, навіть, колись був написаний подібний законопроєкт, але його не прийняли.

Не менш важливу роль у встановленні гендерного збалансованого підходу до всіх політик у країні є першочергове знання про це, а отже і освіта.

"Зараз дуже важливо, щоб у Новій Українській Школі питання гендерної рівності промотувалося з першого класу, щоб діти виростали без стереотипів, що дівчата на праці займаються приготуванням їжі, а хлопці — майструють", — говорить Юлія Ковалів.

Важливим аспектом є самоосвіта та розвиток. В Україні існує багато проєктів, спрямованих на підтримку та менторство саме для жінок. Це є хорошим інструментом для розвитку та подальшого просування кожної майбутньої лідерки.

"Держава сама має стати прикладом промотування гендерної рівності", — говорить Юлія Ковалів.

Проте, на жаль, поки що в Українському Кабміні лише 3 жінки — міністерки. А жінка прем’єр-міністр була в Україні лише одна.

Як промотування принципів рівності впливає на суспільство та державну політику

Промотування принципів рівності на державному рівні як політика впливає на суспільство загалом і на бізнес зокрема.

"Різноманітність — це ключ до збільшення ефективності роботи, цей факт доведений багатьма дослідженнями. Команди з пропорційним складом приймають на 25% кращі рішення, мають вищу ймовірність досягти кращих фінансових результатів і ефективніше вирішують нестандартні задачі та справляються з новими викликами. З власного досвіду скажу, що позитивний вплив гендерного розмаїття починає суттєво рости при наявності 30% жінок на вищих управлінських посадах. Більш різноманітні команди приймають кращі рішення і є більш стійкими", — говорить Дмитро Шимків.

За даними Бюро Міжнародної організації праці за 2019 рік, 57% опитаних міжнародних компаній підтвердили, що гендерна рівність сприяє покращенню результатів бізнесу. Три чверті опитаних заявили про збільшення прибутку від 5 до 20%.

"Однозначно, це веде до кращого і щасливішого стану суспільства в цілому, оскільки коли кожен і кожна в такому суспільстві отримує можливість для розкриття свого потенціалу, — погоджується Юрій Філюк. — Окрім того, це ще і суттєво покращує економіку країни, оскільки більша кількість людей отримують мотивацію і можливості реалізовувати себе повною мірою".

Талант та компетентність має впливати на оплату праці, а не вік чи стать. З цим згодні всі опитані. Так, за прогнозами Світового економічного форуму, жінки досягнуть рівності в оплаті праці лише у 2277 році, тобто через 256 років. Тож роботи і викликів і перед державою, і перед власниками бізнесу, і перед кожним з нас ще досить багато.

Авторка: Маргарита Рівчаченко

Головне сьогодні