Зручне місто: як має виглядати доступна мода та мистецтво

Зручне місто: як має виглядати доступна мода та мистецтво

Впродовж двох століть на місці сучасного культурно-мистецького комплексу зберігали та виготовляли зброю.

До 2000-х років простір в самісінькому центрі стародавнього Печерська. був закритою зоною, допоки зброярня не перетворилася на "Мистецький Арсенал", який щорічно відвідує щонайменше 200 тисяч осіб. Нині це своєрідний культурний квартал, де формується середовище сучасної людини – безбар’єрне, відкрите, доступне.

У "Мистецькому арсеналі" формується безбар'єрне, відкрите і доступне середовище

***

Біля входу людно та гамірно. Сюди поспішають поціновувачі фешену у яскравих та подекуди химерних вбраннях на шостий день 43-го осіннього сезону Українського тижня моди (Ukrainian Fashion Week).

– Просто одягнутися сюди красиво – не підходить, це обов’язково має бути щось незвичайне та провокаційне. Звісно, якщо хочеш потрапити у фотозвіти фешн віку, – іронічно каже Олександра Кутас, перша фотомодель з інвалідністю в Україні.

РЕКЛАМА:
Олександра Кутас, перша фотомодель з інвалідністю в Україні

Головний вхід до брами Арсеналу пологий та плаский. Відразу впадає в око жовтогаряча табличка з рельєфною назвою, дубльована шрифтом Брайля. Доступні вказівники – звична практика для арт-центру.

Жовтогаряча табличка з рельєфною назвою, дубльована шрифтом Брайля

Далі каси. Турнікети біля них керівництво Мистецького вирішило опустити, аби було більше простору і люди не скупчувались біля входу під час роботи експозицій.

Турнікети біля кас керівництво Мистецького вирішило опустити

– Ми постійно шукаємо кращі та зручніші варіанти для наших відвідувачів. Пробуємо різні розміри та способи маркування, аби люди могли зорієнтуватися та не заплуталися, – каже керівниця відділу розвитку послуг для відвідувачів Юлія Коломак.

Завдяки відсутності турнікетів Саша може вільно проїхати на візку та потрапити на територію історико-архітектурної пам’ятки.

Далі невелика алея з лавочками, праворуч від неї зелена зона з мушлеподібним навісом. У теплу пору року він виконує функцію сцени, фудкорту або подіуму, як сьогодні.

– Тут все добре, навіть немає до чого докопатися, – між іншим каже українська модель та з легкістю спускається металевим пандусом до лівого крила Мистецького Арсеналу.

Через те, що будівля має історичне значення, металеві пандуси єдина можливість забезпечити доступ до приміщень мистецького комплексу.

Металеві пандуси – єдина можливість забезпечити доступ до приміщень мистецького комплексу

Про соціальний ефект та реформи в індустрії моди

Ключове словосполучення цього сезону "sustaintable fashion" "стала мода", яка передбачає виробництво одягу з екоматеріалів, носіння вінтажних речей, вторинне споживання та етичне виробництво.

Ukrainian Fashion Week не вперше підіймає соціальні теми. До прикладу, в лютому цього року представили фото-відеопроект Who Is On Beauty Today, який присвячувався темі неосяжної краси, яка живе в кожній людині і яку можна віднайти всюди.

Олександра Кутас була однією з учасниць проекту. Разом з нею сфотографувалась ще одна дівчина з інвалідністю, 67-річна модель, трансґендерна дівчина та 16-річна модель із альбінізмом.

У 2015 році Саша вперше взяла участь в Українському тижні моди. Разом з фотографом Андрієм Саримсаковим вони представили фотопроект "Розірви свої кайдани".

Фотопроект Андрія Саримсакова «Розірви свої кайдани» спільно з Олександрою Кутас. Фото: fashionweek.ua
Фотопроект Андрія Саримсакова «Розірви свої кайдани» спільно з Олександрою Кутас. Фото: fashionweek.ua

Після нього вирішила для себе, що буде розділяти свою модельну діяльність із соціальною.

– Хочу, щоб мене сприймали, як професійну модель. Адже ти можеш займатися творчістю та взагалі не вкладати жодного соціального контексту, але він буде мати такий ефект, бо там є ти, розмірковує фотомодель.

Український тиждень моди для Саші став відправним майданчиком для сміливих та творчих проектів. Вона стала невід’ємною частиною змін у модній індустрії.

У 2017 році її участь у показі нової колекції Федора Вoзіанова викликала резонанс.

Олександра Кутас у показі нової колекції Федора Вoзіанова. Фото: vogue.ua

Про них написали 60 країн світу.

Попри це, модельні агенції відповідають Олександрі, що ринок наразі не готовий до співпраці з моделями з інвалідністю.

Я вже сім років цим займаюсь і світ все не готовий!з іронією ділиться модель. – Це має бути доведене до певної межі та суспільного резонансу, тоді воно стане нормою та осередниться, як це спрацювало з темношкірими, плюс-сайз моделями та моделями-трансгендерами.

Кутас вважає, шо у фешені є чимало простору для експериментів. Через нестачу вибору та варіантів, можна бути зухвалою, сміливою та навіть подекуди пересмикувати.

Модельні агенції відповідають Олександрі, що ринок наразі не готовий до співпраці з моделями з інвалідністю

Про філософію поступових змін

Ukrainian Fashion Week один з проектів, які реалізовують у стінах Мистецького Арсеналу. Через часту зміну експозицій та історичну значущість будівлі у арт-центру виникають складнощі в облаштуванні доступного простору та контенту для усіх маломобільних груп.

– Найбільший наш біль – круті сходи на другий поверх. Ми не можемо нічого добудовувати замість них, поставити ліфт, або зробити зручний пандус, – пояснює керівниця відділу розвитку послуг для відвідувачів Юлія Коломак.

"Найбільший наш біль – круті сходи на другий поверх"

Тому під час Книжкового Арсеналу керівництво запросило волонтерів, які допомагали людям з інвалідністю піднятись нагору. Використовуючи таке тимчасове розумне пристосування, вони компенсували недоступність другого поверху.

Під час книжкового форуму провели експеримент та відкрили гендерно-нейтральну вбиральню, які викликали низку схвальних відгуків у ЗМІ та соцмережах.

За рік тут може відбуватися до шести проектів тривалістю у кілька тижнів, які мають свою айдентику та стиль.

Під кожний з них готують нові банери та вказівники та намагаються розташувати їх якомога доступніше, аби люди могли вільно орієнтуватися та пересуватися територією.

В Мистецькому Арсеналі "сповідують" філософію поступових, але якісних змін та відкриті до критики.

– Ми дуже любимо, коли до нас телефонують або пишуть, що щось було не так. Так ми можемо ставати кращими і будемо знати, де виправлятися, – пояснює Коломак.

Анна Чуданова, журналістка, для УП.Життя

"Зручне місто" – спецпроект за підтримки ГО Центр "Соціальна дія" про універсальний дизайн. Ми покажемо, де в Києві вже успішно використовуються елементи універсального дизайну, як він працює та кому приносить користь.

Здійснено в рамках проекту за підтримки Фонду сприяння демократії Посольства США в Україні. Погляди авторів не обов'язково збігаються з офіційною позицією уряду США. / Supported by the Democracy Grants Program of the U.S. Embassy to Ukraine. The views of the authors do not necessarily reflect the official position of the U.S. Government.

Реклама:

Головне сьогодні