Загадка роумінгових тарифів

9
25 червня 2008

На її думку, європейські оператори невиправдано завищували вартість роумінгових дзвінків, ціни на які перевищували місцеві тарифи у 10-20 разів.

Оператори так і не змогли обґрунтувати свої високі розцінки, а лише звинувачували один одного у завищенні тарифів. І, попри очікування, що річна виручка від роумінгових дзвінків у країнах ЄС знизиться вдвічі, зв'язківцям довелося підкоритися волі Єврокомісії.

Однак, аби компенсувати збитки, європейські компанії підвищили ціни на інші дзвінки. І тепер за дешевий роумінг у країнах ЄС розплачуються 15% абонентів-європейців, які подорожують за межами Євросоюзу, і всі приїжджі до ЄС.

Складна доля українського абонента

Якщо європейцю подорожчали дзвінки на батьківщину з Африки або Латинської Америки, то українець, який перебуває у роумінгу на території ЄС, має платити вдвічі більше. І зараз такі тарифи для українців у 30-40 разів вищі, ніж вартість дзвінка всередині країни.

Щоправда, дорогий роумінг компенсує українським операторам втрату прибутку від зниження внутрішніх тарифів - хвилина розмови всередині України є однією з найнижчих у Європі (у 3-5 разів нижча за відповідні європейські тарифи).

"Тут працює перехресне субсидіювання. Це можна пояснити на прикладі Укртелекому: компанія встановила високі ціни на міжобласні та міжнародні дзвінки, щоб утримувати низькі тарифи на місцевий зв'язок. Так само прибуток від роумінгу спрямовується на субсидіювання інших напрямів операторської діяльності", - говорить Роман Хімич, експерт консалтингової компанії Netton CG.

Наскільки завищені тарифи?

Багато операторів мобільного зв'язку практикують націнку на рахунки міжнародного роумінг-партнера: 10-20% підсумкової суми. Тобто, крім оплати за послуги закордонного оператора, деяких податків як країни перебування, так і України, абонент має заплатити ще й ці 10-20% від загальної суми.

За оцінками експертів та операторів, роумінгові послуги приносять українським компаніям мобільного зв'язку від 6 до 15% загальної виручки, тобто щонайменше $300 млн. на рік.

А Роман Хімич стверджує, що "зазвичай витрати операторів на обслуговування дзвінків у роумінгу практично не відрізняються від витрат у межах країни" і "...націнка оператора становить щонайменше 733%".

Собівартість однієї хвилини розмови у межах України (показник АРРМ) в операторів становить $0,03-0,04. Ця цифра не перевищується більш ніж удвічі-втричі при здійсненні закордонного дзвінка. Решта - чистий прибуток операторів, який вони ділять зі своїми роумінг-партнерами.

На що сподіватися?

Нацкомісія з питань регулювання зв'язку, на відміну від Єврокомісії, тарифами практично не займається. Отже, на примусове обмеження тарифів за європейським сценарієм сподіватися не варто.

"Регулятора як такого зараз немає, незрозуміла і перспектива його відродження як повноцінного державного органу", - визнає Роман Хімич.

Сподіватися ж на зниження тарифів на роумінг самими операторами теж вкрай наївно - поки що вони не бачать серйозних конкурентів.

"...міжоператорські роумінгові ставки зростають, тому тарифи навряд чи знижуватимуться. Але ми докладемо всіх можливих зусиль для того, щоб на літній сезон 2008 року зберегти поточний рівень роумінгових тарифів", - говорить начальник відділу роумінгу ЗАТ "УМЗ" (ТМ "МТС-Україна") Тетяна Машніна.

Пошук альтернативи

Неадекватно високі роумінгові тарифи домашніх операторів змушують людей шукати дешевші альтернативи. Це туристичні sim-картки, ІР-телефонія, використання смартфонів та ноутбуків, що підтримують бездротові мережі стандарту 802.11 (Wi-Fi).

Ринок туристичних карток наразі становить близько 2-3% усього ринку роумінгу, або $6-9 млн. на рік. До 2011 року очікується зростання обсягу сегмента до 10%.

Завдяки технології USSD Callback, що переводить вихідний дзвінок у вхідний, фактично телефонує не клієнт, а телефонують йому. Таким чином, користування туристичною карткою зменшує рахунок за послуги удвічі-вчетверо.

Хоча оператори мобільного зв'язку вказують на вади туристичних sim-карток:

  • висока вартість стартового пакета - від $20, коли мобільних операторів - $5-6;
  • не завжди висока якість зв'язку;
  • незручний набір номерів (використання міжнародних кодів);
  • абонентові видається новий номер, що складається з великої кількості цифр.

Є неабиякі переваги:

  • тарифи у середньому вчетверо нижчі, ніж в операторів;
  • більшість карток діють у 140 країнах;
  • термін дії без активації - рік;
  • вхідні дзвінки у більшості країн безплатні, коли у мобільних операторів - від $1 за хвилину.

За матеріалами журналу "Контракти"

powered by lun.ua