Вчені відкрили секрет захисту клітин від раку

— 2 лютого 2009, 11:07

Експерти з Сінгапуру та шотландського університету Данді, результати роботи яких опубліковано у науковому виданні "Genes And Development", вивчали функції гену під назвою p53, який здатний зупиняти розвиток ракових клітин, пише "BBC".

Про існування цього гену вчені знають вже близько 30-ти років. Так, виявлено, що він може віддавати пошкодженим клітинам "наказ" про самознищення, або ж зупиняти їх поділ у момент, коли відбувається відновлення організму.

У половині з відомих випадків раку ген p53 був або ушкоджений, або неактивний. У результаті цього хворі клітини могли вільно розвиватися і створювати ракові пухлини.

У своєму дослідження вчені експериментували з рибами даніо реріо, у яких ген p53 ідентичний людському.

Ген р53 у риб даніо реріо ідентичний людському. Фото ВВС
Так, науковці виявили, що p53 виробляє не лише відомий раніше однойменний протеїн, а і його додаткову варіацію, функція якої - "вмикати", чи "вимикати" механізм роботи гену.

У звичайних умовах риби даніо реріо можуть переносити невеликі дози радіації, яка пошкоджує ДНК, оскільки ген p53 допомагає відновити пошкоджені від опромінення тканини. Однак без винайденого вченими "перемикача" риби помирали.

"Функції p53 дуже важливі при будь-якому лікуванні раку, оскільки хіміотерапія, чи радіотерапія частково викликають "самогубство" клітин у відповідь на ураження ДНК. Тому, щоб знайти спосіб запобігти появі ракових клітин, нам дуже важливо знати, як цей ген працює", - розповів один з авторів дослідження професор Девід Лейн.