Шахраї на дроті!

270
2 квітня 2009

"Якось мені прийшло СМС, що я виграю приз, якщо поповню чийсь рахунок на 300 грн. Я ще у 2007-му виграв в акції мобілку, тож під впливом того виграшу купую картку, диктую якійсь дівчині код поповнення.

До речі, представилася вона оператором сервіс-центру. Після того розумію, що мене обдурили, телефоную до оператора (ні, щоб зробити це ДО, а не ПІСЛЯ, сам собі дивуюся!) і дізнаюся, що мене насправді ошукали. Телефонував тій дівчині, але вона кидала слухавку. Тоді 300 грн для мене були величезні гроші, власне, зараз теж немалі".

Таку історію розповів "Українській правді. Життя" мешканець Кам'янця-Подільського Андрій Овчарук. Хоча втрачені абонентами суми грошей можуть варіювати, цей вид махінації є одним із найрозповсюдженіших (див. таблицю нижче), тож більшість абонентів мобільного зв'язку знають про неї.

Знають, але все одно продовжують потрапляти до пасток, число яких із часом тільки зростає.

Хіт-парад махінацій, пов'язаних з мобільними телефонами (дані "МТС-Україна")

1

Вітаємо, ви виграли приз!

Шахрай телефонує і називає себе ді-джеєм радіостанції, або оператором кол-центру. Він вітає Вас із виграшем в акції, найчастіше називаючи справжню широко рекламовану акцію. "Переможець" начебто виграв мобільний телефон або інший цінний приз, АЛЕ, щоб його отримати необхідно купити ваучер поповнення рахунку, переважно на 200-400 грн., та повідомити код активації

2

Поверніть мої гроші!

Користувач мобільного отримує SMS про те, що хтось перевів на його рахунок певну суму грошей. Найчастіше вона становить 10-15 гривень. Пізніше приходить інше SMS з повідомленням про помилкове перерахування і проханням повернути кошти. Найчастіше такі повідомлення відправляються з Інтернету - в цьому випадку номер відправника не висвітлюється, замість нього на дисплеї адресата з'являється короткий номер, схожий на службове повідомлення. Ясна річ, коштів на рахунку абонента не прибуло, а жаліслива історія про фатальну помилку при передачі грошей другу є всього лише шахрайством. Втім, подібний прийом розрахований саме на порядність людей, які захочуть повернути гроші неуважному абонентові.

3

Надішли мені грошей!

Абонентові приходить SMS "Не можу до тебе додзвонитися, немає грошей, перешли 5 гривень". Коли абонент, що одержав повідомлення, намагається сам набрати номер абонента, він виявляється поза зоною досяжності. Іноді довірливі абоненти дійсно пересилають кошти незнайомцеві. Звичайно, з цього номера їм ніхто більше не передзвонює.

4

Є робота!

Новий вид шахрайства: на стовпі або в газеті Ви бачите оголошення з пропозицією стабільної роботи з житлом і дуже хорошою зарплатою. Для отримання докладнішої інформації в оголошенні пропонується відправити SMS або зателефонувати на короткий номер. Абоненти, які відправили SMS, у відповідь отримували інформацію про те, що їх заявка прийнята в систему і чекає обробки. При цьому з рахунку абонента знімалося 30 грн., про які в оголошеннях не було ані слова.

5

Позичте телефон подзвонити родичам!

На вулиці до Вас підходять і просять зробити терміновий дзвінок хворій мамі або дітям додому, оскільки у власному телефоні сів акумулятор. Через хвилину телефон повертається до Вас, а ось кількість готівки на рахунку сильно зменшується, оскільки дзвінок здійснювали на платний номер.

6

Збій мережі

— В нас відбувся збій в мережі. Ваш телефон через півгодини буде заблоковано на чотири дні.
— Як так?! Що ж робити?!
— Ми зараз можемо швидко перереєструвати Вашу SIM-карту в системі, наберіть на телефоні комбінацію
*150*[050 ххх хх хх]*[200]иклик
Тільки швидше, нам ще потрібно обдзвонити багатьох абонентів!

Ця дія виявляється командою переказу грошей з одного номеру мобільного на інший.

7

Допоможіть врятувати дитину!

Абонент отримує повідомлення з невідомого номеру про необхідність знайти рідкісну групу крові для порятунку хворої дитини. У повідомленні вказується номер телефону, дзвінки на який автоматично "полегшують" рахунок абонента на 20-30 гривень.

8

Біда в сім'ї

Вам дзвонять і повідомляють, що Ваші близькі або друзі потрапили в біду. Допомогти їм можна, перерахувавши кошти на чужий мобільний рахунок.

Жертвою подібного шахрайства став відомий музикант Юрій Башмет. Йому зателефонував невідомий, що назвався співробітником ДАІ. Він, повідомив, що син музиканта в нетверезому вигляді здійснив наїзд на пішохода і запропонував залагодити ситуацію за $2000. Суму необхідно було перерахувати картками експрес-оплати мобільного зв'язку. Музикант виконав вимогу афериста, проте, коли повернувся додому, виявив, що його син взагалі не виходив з дому того вечора.

9

Позбавтеся спаму!

Абонентові приходить SMS з пропозицією відмовитись від рекламної SMS-розсилки. Для того, щоб це зробити, шахраї  пропонують відправити начебто безкоштовне SMS певного змісту (найчастіше це набір цифр) на один з коротких номерів. Потім слід перейти за отриманим у відповідь посиланням, де ніби вилучать Ваш номер із списку розсилки рекламних повідомлень. Як виявляється, SMS на запропонований короткий номер є платним і оцінюється в середньому $3-5.

10

Подвійний дохід

Абонентові приходить SMS такого змісту: "Сервер мобільного оператора Х. Перерахуйте кошти на номер 8-ХХХ-ХХХ-ХХ-ХХ і Ви отримаєте вдвічі більше!"*. Любителів  легкої наживи є багато, тож махінатори  тиснуть на на психіку людини. "Адже, якщо перерахувати 30 грн, можна отримати 60!". Відчувши можливість збагачення, абонент перераховує на вказаний номер чи не всі кошти зі свого рахунку.

* Слід пам'ятати, що мобільні оператори ніколи не проводять акцій, умовою яких є переказ грошей з одного мобільного рахунку на інший.

Ставка на "халяву"

Опитані "Українською правдою. Життя" власники мобілок, що стали жертвами шахрайства, зазначали, що зазвичай з ними говорили жорстким і переконливим тоном, розраховуючи на успіх через психологічний тиск. І додають, що у спілкуванні з потенційними шахраями потрібно зберігати спокій та холоднокровність.

"Особливо запам'яталося, наскільки авторитарно зі мною розмовляла дівчина на тому кінці дроту. Ніби намагалася мною маніпулювати, погрожуючи, що у них купа бажаючих отримати виграш, а я втрачаю шанс! І дуже впевнено говорила, що в усіх ЗМІ активна рекламна компанія цієї "акції", хоча я їй казала, що прямо зараз дивлюся сайт оператора і там нічого такого не написано" - розповідає киянка Алла Нестеренко.

Директор соціальних програм аналітичного центру Разумкова Людмила Шангіна впевнена, що українців, особливо в умовах фінансової кризи, досить легко ошукати: "Закономірності "+ 1% безробіття = + 5% злочинності" ще ніхто не спростував. Чому люди ловляться? Нещасні у безвиході - дуже легковірні. Крім того, звичайно, є і притаманна багатьом надія на "халяву", а раптом?" 

Що кажуть мобільні оператори?

Представники компаній, що надають послуги мобільного зв'язку, в один голос заявили "Українській правді. Життя", що махінації відбуваються з незалежних від них причин.

Так, PR- спеціаліст компанії Life:) Світлана Крамаренко зазначила, що "в такій ситуації ми можемо лише попередити наших абонентів про те, що не слід довіряти сумнівним пропозиціям, а будь-яку інформацію, що викликає підозру, треба звіряти з офіційним джерелом, наприклад, інформаційно-сервісним центром оператора чи його сайтом. Якщо абонент має номер шахраїв, про це треба сповістити оператора, який має право проводити розслідування і застосовувати заходи відносно зловмисників".

За словами Крамаренко, існують випадки, коли шахраї користуються даними загубленого кимось паспорту для оформлення контрактного підключення до мережі. Звісно, за це розраховуватися доведеться власникові злощасного паспорту. У такому разі, радить вона, слід негайно звернутися до міліції.

Закликають людей бути пильними і в компанії "Київстар".

PR-фахівець Лілія Левченко погоджується, що головний спосіб боротьби зі злодіями - профілактика, і радить заходити на веб-сторінку оператора для перевірки даних про рекламні акції. За її словами, на скретч-картках для поповнення рахунку прописане спеціальне попередження про те, що код поповнення є конфіденційною інформацією та не підлягає повідомленню стороннім особам.

"Скарга кожного абонента передається до служби безпеки компанії, яка за напрацьованою процедурою розслідує кожен випадок. У разі підтвердження підозр про намір абонента вчинити шахрайські дії його номер буде заблокований", - повідомила "Українській правді. Життя" Левченко.

Компанія "МТС-Україна", за словами її представника Владислава Войтовича, використовує спеціалізоване програмне забезпечення для зменшення фінансових ризиків і запобігання втраті прибутків, а також відстеження та запобігання випадкам шахрайства в режимі реального часу.

Мобільні телефони стали ціллю багатьох шахраїв. Фото moikompas.ru
Що каже закон?

Адвокат юридичної фірми "Шмаров і партнери" Євген Підлісний підкреслює, що такого терміну, як "мобільне шахрайство", вітчизняне законодавство не передбачає.

"Самі ж дії, які зазвичай під цим розуміються можна кваліфікувати за ст. 192 Кримінального кодексу України - "Заподіяння майнової шкоди шляхом обману або зловживання довірою". При цьому обов'язковою умовою настання кримінальної відповідальності є заподіяння як мінімум значної майнової шкоди, тобто шкоди, яка у 50 і більше разів перевищує неоподатковуваний мінімум доходів громадян.

Санкції за такі дії складають до 850 грн., або виправні роботи строком до 2 років, або арешт строком до 6 місяців. У випадку, якщо такі дії вчинено за попередньою змовою групою осіб, або якщо вони заподіяли майнову шкоду у великих розмірах, тобто шкоду, яка у сто і більше разів перевищує неоподатковуваний мінімум доходів громадян, то покарання за такі дії встановлюється у вигляді штрафу від 850 грн. до 1.700 грн., або обмеження волі до 3 років", - розповів юрист.

Адвокат впевнений, що на практиці притягти до такої відповідальності майже нереально: "Справа у тому, що обмануті громадяни, як правило, нікуди не скаржаться, а якщо і скаржаться, то не проявляють при цьому належної наполегливості. Самі ж правоохоронці теж неактивно займаються такими справами і зазвичай спускають їх на гальма - адже вони, зокрема, малоперспективні через брак доказової бази, оскільки СМС не є доказами, а суми збитків часто невеликі. Є складнощі і зі встановленням конкретних осіб, винних у розсиланні СМС".

На думку Підлісного, через викладені вище причини боротьба із мобільним шахрайством має бути прерогативою не правоохоронних органів, а мобільних операторів, які мають дорожити своєю репутацією та дбати про поліпшення якості послуг.

У розмові з "Українською правдою. Життяя" юрист висловив думку, що для мобільних операторів боротьба з шахраями має бути однією зі складових політики захисту прав споживачів.

Один шахрай погано, а два - краще

Кошти киянки Ольги Мацко не стали здобиччю шахраїв, але звертатися до міліції вона все одно не стала: "Повідомляти оператора, звісно, варто. Але я згадала про те, що треба подзвонити і поскаржитися тільки тоді, коли цей номер вже пропав зі списку отриманих дзвінків".

Головний фахівець департаменту карного розшуку МВС України Микола Васильович Рощин наголошує - звертатися до міліції потрібно у будь-якому випадку, навіть якщо спроба ошукання не вдалася.

Заява громадянина із описом ситуації та деталей дозволяє оперативникам внести номер мобільного телефону злодія до облікової бази даних номерів, що фігурують у розслідуванні інших злочинів, в тому числі пов'язаних із мобільними махінаціями.

Крім того, згідно чинного законодавства, в залежності від розміру матеріальних збитків жертви шахрайське угруповання, яке налічує 2 і більше осіб, дістане жорсткіше покарання (до 5 років позбавлення волі), ніж людина, що діє сама. Так, Рощин розповів, що наразі проходить слідство у справі мобільних афер, чинених відразу 169 (!) особами з різних міст та центром у Львові.

За словами Рощина, статистики саме стосовно мобільних шахрайств у МВС немає. Це пояснюється тим, що міліція оперує загальною кількістю заяв від громадян про різноманітні види правопорушень.

За 2008 рік, повідомив Рощин, таких заяв надійшло близько 3 млн., а кількість порушених кримінальних справ складає до 400 тисяч. Що стосується справ про мобільні шахрайства, то наразі МВС розслідує всього три, оскільки в більшості випадків сума збитків не досягає того розміру, який дозволяє МВС порушити кримінальну справу.

Способів встановлення місця знаходження та особи злодія Рощин воліє не розголошувати, однак запевняє - це зробити можливо, потрібні тільки час та відповідне фінансування.

На думку Рощина, мобільний аферизм - правопорушення латентне, оскільки абсолютна більшість обманутих громадян не звертається до правоохоронців через сором та сумніви у спроможності міліції знайти злочинців. А причинами легковірності українців називає природну людську схильність довіряти іншим та особливості народного менталітету.

Не законом єдиним

Якщо хтось проігнорує факт ошукання, то інший, запальний і енергійний, піде в бій, причому неочікуваними способами. Так, після того, як шахраї видурили 300 грн. у Тетяни Тарасенко, матері молодої української літераторки Катерини Бабкіної, її дочка влаштувала каральний флеш-моб у своєму блозі.

"Звісно ми ходили в "Київстар" та "Білайн", але вони нічим не можуть нам допомогти. Ми звернулися в міліцію, позаяк всі номери телефонів, СМС-ки та дані транзакцій збереглися, але міліція нас відправила куди подалі", - розповіла "Українській правді. Життя" Бабкіна.

Розлючена Катерина закликала людей, що читають її блог, засипати зловмисників дзвінками та повідомленнями: "Вони можуть бути довільного змісту, але найкраще висловити там те, що думаєте ви про таких осіб і такий вид діяльності". Обурені користувачі Живого Журналу погодилися долучитися до доброї справи і добряче попсували шахраям нерви.

Зокрема, один із читачів блогу Бабкіної висловив ідею багаторазово надсилати злодіям через Інтернет СМС із таким текстом: "Ваш телефон занесено до "чорного списку" Служби боротьби з мобільним шахрайством. Вам надається 24 години для повернення коштів постраждалим. Не вимикайте телефон".

Втім, флеш-моб, за словами Катерини, толку не дав, оскільки номери зловмисників і досі функціонують, тож вони до сьогодні мають достатньо клієнтури, готової "розвестися" на гроші. Сама вона розцінює ситуацію як "тест на уважність, на який попадаються далекі від хайтеку люди, як-то мами-тата, дідусі та бабусі".

 

Автор - Тетяна Потапова

powered by lun.ua