Тест

В УПЦ Московського патріархату допускають зняття анафеми з Мазепи

"Теоретично це можливо, адже анафема - це не значить, що якщо вона одного разу проголошена, то її неможливо скасувати. Досить навести приклад анафеми на старообрядників", - заявив отець Кирило кореспонденту "Інтерфакс-Релігія" у понеділок.

Він нагадав, що Мазепа був анафемастований спочатку в Україні, а потім у Москві.

"Причиною для анафеми стала не політична зрада, принаймні, у київській анафемі вона не фігурує. Йому ставилось за провину те, що він вступив в альянс із лютеранином і передає православні храми на території України католикам, лютеранам і так далі. Цих фактів історики не знаходять, такого не було", - заявив священик.

Він зазначив, що в діяльності Мазепи було багато аспектів, у тому числі церковний та політичний, і оцінювати їх із однієї позиції досить складно.

"Із церковним аспектом його діяльності у нас, на мій погляд, принаймні, немає жодних проблем: немає нічого такого, за що можна було б засудити Мазепу", - сказав отець Кирило.

За його словами, гетьман побудував "величезну кількість храмів на території України, причому це робилося в той час, коли при Петрі I храми і монастирі закривалися, і Церква проходила так звану секуляризацію і зниження статусу".

Архімандрит також заявив, що оцінка політичної діяльності Мазепи не є завданням Церкви, "оскільки завдання Церкви - оцінювати людину, її вчинки, які вона робить щодо неї (Церкви)".

"Мазепа зрадив Петра, порушив клятву, цей факт був, він гідний осуду, бо клятва робилася на Євангелії і на хресті, але все ж таки цей політичний учинок Мазепи повинні оцінювати політики, історики, але не думаю, що в цьому має брати участь Церква", - сказав архімандрит.

Він нагадав, що раніше Синод УПЦ організував спеціальну комісію, яка має вивчити проблему анафеми Мазепи і представити свою думку з цього приводу. За його словами, яким буде висновок комісії і коли вона завершить свою роботу, сказати складно.

"Складність із тим, щоб поставити остаточну крапку в цьому питанні, - вона саме позацерковна, позабогословська, вона лежить у політичній площині. Доти, доки наші політики, у тому числі українські, будуть збурювати людей різними питаннями історичного характеру, які розділяють суспільство, спокійна внутрішньоцерковна дискусія з цього питання навряд чи можлива", - підкреслив священнослужитель.

За його словами, питання про анафему Мазепи "історично виникало знову й знову і ще не закрите". Цю тему активно обговорювали на початку XX століття: тоді, як зазначив отець Кирило, митрополит Київський і Галицький Антоній (Храповицький), "скоріше українофоб, ніж українофіл", заявляв, що анафема гетьмана мала політичний характер.

"Питання суттєво міфологізоване й потребує деміфологізації, і тут без внеску істориків з української й російської сторони дуже складно розібратися", - додав отець Кирило.