Поїзні злодії лізуть через тамбур і мають ключ від купе

36
29 липня 2009

З початку року жертвами таких злодіїв стало щонайменше 215 осіб. Але це - лише кількість заявлених у транспортній міліції випадків, багато ж жертв крадіїв до правоохоронців не звертаються.

Найпопулярнішими напрямами у поїзних злодіїв є російський та  курортні експреси, що прямують до Чорного моря, Азову і Карпатського регіону. Переважна більшість потерпілих - українці, росіяни і білоруси.

Щипачі, мийники, професіонали...

Є кілька категорій поїзних злодіїв, але всі вони відзначаються швидкістю дій та обережністю, наділені акторськими здібностями і розбираються у людській психології. Крім того, вони вміють працювати дуже швидко. Так, нещодавно на одній з залізниць міліція затримала двох фігурантів, які упродовж 25 хвилин змогли викрасти вісім мобільних телефонів.

Найнижчу "кваліфікацію" мають ті, хто підбирає все, що "погано лежить" і займається подібним промислом час від часу або просто піддався спокусі (як різновид клептоманії).

Серед такої публіки є немало наркоманів та представників "суміжних кримінальних професій". Залишена на столику купе мобілка, валіза без нагляду щезають разом з ними ще до відправлення потяга або на одній зі станцій стоянки.

Нерідко такі "щипачі" грають роль людей, які когось проводжають у далеку путь. Прихопивши те, що погано лежить вони легко виконують прохання провідників "проводжаючим залишити вагони".

Професіонали, які повноправно можуть себе називати справжніми поїзними злодіями, належать до дещо усамітненої кримінальної касти, повідомляють у МВС.

"Поїзні злодії знають про потяги все досконально: від конструкційних особливостей вагонів і графіку руху до складу бригад провідників", - зазначає заступник начальника Управління МВС України на залізничному транспорті Ігор Недогарко.

Він зауважує, що найвищим пілотажем поїзних злодіїв вважається добування інформації про VIP-пасажирів чи заробітчан, що везуть зароблені гроші, і подальше їх обкрадання.

Найулюбленішим місцем проникнення таких злодіїв у вагон є тамбур. Крадії віджимають гумову обшивку переходу поміж вагонами, роблячи це зазвичай у темну пору (приблизно о третій-четвертій годині ночі). Після цього злочинці позбавляють пасажирів купе грошей, побілок, цифрових фотоапаратів тощо.

"По-перше, це "фірмовий" трюк представників цієї касти крадіїв, по-друге, так можна економити і не купувати квитків", - роз'яснює Недогарко.

Крадії використовують ось такий ключ. Він відкриває двері усіх купе вагону. Кадр телеканалу "Інтер"
Для потрапляння у вагони злодії можуть використовувати ключі від купе. Як повідомили "Українській правді. Життя" у прес-службі МВС, "чарівний" ключ-відмичка настільки простий, що його навіть не треба копіювати з оригіналу провідника. А цей трикутник є однаковим для усіх купе вагонів.

Міліція зауважує, що левова частка щезнень особистого майна на залізничному транспорті відбувається через неуважну і надто довірливу поведінку самих пасажирів.

Так, наприклад, щоб хоч трохи освіжитись у вагонах потягів з закритими щільно вікнами або ж не з несправними кондиціонерами, подорожуючі вимушені залишати двері купе відчиненими. Злодіям поцупити речі таких людей ще легше.

Є також спосіб "підсадки", популярний у СВ-вагонах і рідше купе.

"Підсадні" злодії спеціалізуються на входженні у довіру, зазвичай мають охайний, інтелігентний вигляд. Крмі оманливого шарму й начитаності в арсеналі цієї когорти злочинців можуть бути такі інструменти, як алкоголь, наркотики, снодійні засоби (той самий клофелін), так і усілякі отрути, попереджує МВС.

Такі крадії полюбляють працювати парами, прикидатися знайомими або подружжям, що дуже розслабляє потенційну жертву. Найдивніше, що через цю обставину таких професіоналів мало хто може згадати.

"Про наших фігурантів можна оповісти безмір історій. Хоча б про те, що є індивіди, які можуть у такт коливань вагону однією рукою піднімати полицю із сплячим пасажиром, а іншою - нишпорити у його речах. Це так звані "мийники".

Хоча, щоб зіткнутися із ними, потрібно пройти кордони "майданників" - вокзальних злодіїв, що цікавляться людьми, в яких якомога більше речей і пакунків. Такі особи можуть просто щось забути на пероні або згодом під час висадки - у вагоні", - зауважує Недогарко.

Поради МВС, як не стати жертвою поїзного злодія

- Ніколи не виходьте на "розбірки" чи хуліганські провокації у тамбур - там вас можуть легко пограбувати.

- Не демонструйте власних коштовностей і цінних речей.

-  Не кажіть скільки везете грошей - хвастощі у цій ситуації не є вашим союзником.

- Не залишайте речі на незнайомців.

- Не випивайте у поїзді з незнайомцями - на ранок можете недорахувати багато речей.

- У разі перевезення великого багажу варто скласти список всіх "картино-коробок" і на кожному етапі шляху звіряти їхню наявність.

Упіймати злодія складно

У міліції ведеться постійне оновлення бази даних поїзних крадіїв. Але з відміною іменних квитків ловити таких злочинців стало важче.

"Сів пасажир у Сімферополі, ліг спати. Прокинувся у Києві і вияив, що його особисті речі зникли. Поїзд їхав 12 годин, проходив 20 станцій. На якій з них у нього пропали речі? Раніше було значно легше шукати тому, що були прізвища на квитках. Робився запит, роздруківка. А зараз, якщо і є база поїзних злодіїв, ніхто не доведе, брав він квиток чи ні", - розповів телеканалу "Інтер" оперуповноважений відділу кримінального розшуку МВС України на Південній залізниці Андрій Ляшенко.

У МВС зауважують: у Росії, наприклад, потяги обладнують системами відеоспостереження і квитки лишаються іменними. В Україні ж на залізничних маршрутах рівень забезпечення міліцейського супроводу становить близько 25%.

Тож тепер пасажирам радять носити найцінніші речі при собі і пильно стежити за своїм багажем.

powered by lun.ua